udluftning af abs bremser ...
Fra : Johnny B [2000]

Dato : 27-07-05 22:12

er der forskel på at udlufte bremser med og uden abs ?

--
Johnny [2000 Frb.]
"all my life i wanted a computer, now all i want is my life back"

Fra : Brizz

Dato : 27-07-05 23:19

Johnny B [2000] wrote:
> er der forskel på at udlufte bremser med og uden abs ?

Ja jeg kan huske da jeg var hos mercedes skulle der en computer på der
kunne aktivere abs motoren.
ellers fik man ikke det hele med ud.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Jimboo

Dato : 27-07-05 22:21

"Johnny B [2000]" <FJERNDETTEjohnnyb2000@sol.dk> skrev i en meddelelse
> er der forskel på at udlufte bremser med og uden abs ?

Næh

Kurt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-05 22:41

"Jimboo" <knmnnospam@mail.dk> wrote in news:42e7fada$0$90560
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Næh

Joh.

På Saab er der ihvertfald jvnf. Saab9000.com

Ifølge den skal de foreste luftes først og dernæst de bagerste. Om det kun
gælder ved udskiftning af vædske og dernæst selvf. udluftning er jeg ikke
helt klar over.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Jimboo

Dato : 27-07-05 22:57

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> gælder ved udskiftning af vædske og dernæst selvf. udluftning er jeg ikke

Hvad har det med ABS'en at gøre. ABS er en ren elektronisk funktion og har
intet med det hydruliske tryk at gøre.

Kurt

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-05 23:13

> Hvad har det med ABS'en at gøre. ABS er en ren elektronisk funktion og
> har intet med det hydruliske tryk at gøre.

Aner det ikke - men det står her...:

"On ABS systems, be sure to bleed the front calipers first."

http://www.saab9000.com/procedures/braking/brakebleed.html

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Jimboo

Dato : 27-07-05 23:21

> "Jimboo" <knmnnospam@mail.dk> wrote in

> Aner det ikke - men det står her...:
>
> "On ABS systems, be sure to bleed the front calipers first."

Ja, men umiddelbart syntes jeg det lyder mærkeligt, men jeg vil ikke drikke
gift på at det ikke er som du siger. Meeen nu er det jo en svensk bil

Kurt

Fra : Torben E

Dato : 27-07-05 23:34

"Jimboo" <knmnnospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, men umiddelbart syntes jeg det lyder mærkeligt, men jeg vil ikke
> drikke
> gift på at det ikke er som du siger. Meeen nu er det jo en svensk bil
>

> Kurt

Ydermere skal man lufte de foreste ud uden ABS hjælp, de
bagerste skal ABS pumpen være aktiveret (Saab specifikt),
hvad andre abs systemer kræver ved jeg ikke.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 00:09

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in

> Ydermere skal man lufte de foreste ud uden ABS hjælp, de
> bagerste skal ABS pumpen være aktiveret (Saab specifikt),

Hvordan gør man det i praksis? Jeg skal have skiftet min bremsevædske og
det skal jo gøres rigtigt :)

Altså hvordan aktiverer jeg ABS'en ?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 28-07-05 00:25

> Hvordan gør man det i praksis? Jeg skal have skiftet min bremsevædske og
> det skal jo gøres rigtigt :)
>
> Altså hvordan aktiverer jeg ABS'en ?

Luft forbremser som almindeligt system (uden tænding)

Bag åbnes nippel, og pedalen trædes roligt ned, og holdes
der, så pumper abs pumpen bare vædsken ud af sig selv, der
skal være tænding på ved bagbremserne.

Der er etellerandet med pumpen kun må køre i et begrænset
stykke tid, et min. såvidt jeg husker.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 09:54

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42e817d5$0$170
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Luft forbremser som almindeligt system (uden tænding)

OK.

> Bag åbnes nippel, og pedalen trædes roligt ned, og holdes
> der, så pumper abs pumpen bare vædsken ud af sig selv, der
> skal være tænding på ved bagbremserne.

Okay pedalen skal simpelthen bare holdes nede?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : ChipMIK

Dato : 28-07-05 11:13

Martin Johansen [6000] wrote:
> "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42e817d5$0$170
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> OK.

> Okay pedalen skal simpelthen bare holdes nede?

Hmm, det kaN jeg huske fra "en-eller-anden" manual, hvor der stod at
gjorde man det(pedal i bund, abs pumpe) så døde abs-klumpen ? (KAN være
haynes Xsara manual)

ChipMIK

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 11:23

ChipMIK <Michael@migfjern.kallnet.fo> wrote in news:42e8afa5$0$256
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Hmm, det kaN jeg huske fra "en-eller-anden" manual, hvor der stod at
> gjorde man det(pedal i bund, abs pumpe) så døde abs-klumpen ? (KAN være
> haynes Xsara manual)

Nu bliver jeg jo nervøs...

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 28-07-05 13:24

"ChipMIK" <Michael@migfjern.kallnet.fo> skrev i en meddelelse
> Hmm, det kaN jeg huske fra "en-eller-anden" manual, hvor der stod at
> gjorde man det(pedal i bund, abs pumpe) så døde abs-klumpen ? (KAN være
> haynes Xsara manual)
>
> ChipMIK

Det lyder muligt, det er jo en Citron.

Det er forøvrigt heller ikke nødvendigt, på suppen, bare træd
til den tænder motoren, så kommer der rigeligt. Pas på med ikke
at køre den tør, det har pumpen ikke godt af.

Torben E.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 14:14

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42e8ce64$0$171
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Det er forøvrigt heller ikke nødvendigt, på suppen, bare træd
> til den tænder motoren, så kommer der rigeligt. Pas på med ikke
> at køre den tør, det har pumpen ikke godt af.

Motoren = ABS motoren?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 28-07-05 14:28

> Motoren = ABS motoren?

Jep

Torben E

Fra : Torben E

Dato : 28-07-05 11:11

> Okay pedalen skal simpelthen bare holdes nede?

Jep, men forsigtigt, den kan pumpe _meget_ vædske ud.

Torben E.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 14:15

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42e8af39$0$179
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jep, men forsigtigt, den kan pumpe _meget_ vædske ud.

Pyt - det hele skal ud og skiftes :) Men ja det kan svine af helvede til...

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Anonym

Dato : 28-07-05 14:54

On Thu, 28 Jul 2005 13:15:15 +0000, Martin Johansen [6000] wrote:

> "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42e8af39$0$179
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Pyt - det hele skal ud og skiftes :) Men ja det kan svine af helvede til...
Foelg manualen i Haynes. Jeg skiftede bremsevaesken i min Saab 900 abs for
nylig. Der var metoden paa samme maade som ovenskrevne. Men man koerte
ikke pumpen toer. Man tappede af til beholderen var tom, puttede ny vaeske
i og kom loebende vaeske i. Man er ikke i tvivl naar der kommer frisk
vaeske ud bag eller fortil - det har en helt anden farve.

Husk hvis du vil af med alt vaesken ogsaa at skifte vaesken i koblingen
(hvis 9k har hydraulisk kobling?)

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 15:04

Anonym <Anonym@none.se> wrote in

> Foelg manualen i Haynes. Jeg skiftede bremsevaesken i min Saab 900 abs
> for nylig. Der var metoden paa samme maade som ovenskrevne.

Kanon - det har jeg slet ikke set efter.

> Husk hvis du vil af med alt vaesken ogsaa at skifte vaesken i
> koblingen (hvis 9k har hydraulisk kobling?)

Det har den.

Men hvorfor skifte den også i forbindelse med bremserne?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 28-07-05 15:14

> Men hvorfor skifte den også i forbindelse med bremserne?

Den bruger samme beholder.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 15:16

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42e8e833$0$180
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Den bruger samme beholder.

Du kan lære mig meget Torben

Jamen så bliver det skiftet også. Nogen bestemt rækkefølge eller følger jeg
bare guiden i Haynes evt?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 28-07-05 16:33

> Jamen så bliver det skiftet også. Nogen bestemt rækkefølge eller følger
> jeg
> bare guiden i Haynes evt?

Jeg ville tage bremserne først.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 18:17

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42e8fabe$0$167
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Jeg ville tage bremserne først.

Okay jeg tager bremserne først.

Og kobling bagefter - det ser nemt ud jvnf. Haynes dog bliver det udført
uden det såkaldte "bleederkit".

Kan du forklare mig hvorfor Saab skal have det gjort på den måde, med
hensyn til, at lade ABS'en pumpe det ud i bag?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 28-07-05 20:37

> Kan du forklare mig hvorfor Saab skal have det gjort på den måde, med
> hensyn til, at lade ABS'en pumpe det ud i bag?

Næ, måske det er nemmere

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 20:45

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42e933c2$0$173
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Næ, måske det er nemmere

Jeg har et lunkent forhold til at gøre det på den måde.

_Skal_ man gøre det sådan eller man man uden risici eller andet snavs gøre
det på den gammeldaws metode? (altså ens for og bag) ?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 28-07-05 21:06

> _Skal_ man gøre det sådan eller man man uden risici eller andet snavs gøre
> det på den gammeldaws metode? (altså ens for og bag) ?

Jeg ville lade den pumpe selv, som specificeret.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 28-07-05 21:11

> Jeg ville lade den pumpe selv, som specificeret.

Jeg gør som du siger :)

Men fortæl mig lige... jeg fatter det nok alligevel først i morgen når jeg
står med det, men pumper den bare jeg har tænding på og jeg rører pedalen?
Altså selvom der ikke er blokering på færde?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 28-07-05 22:00

> Men fortæl mig lige... jeg fatter det nok alligevel først i morgen når jeg
> står med det, men pumper den bare jeg har tænding på og jeg rører pedalen?
> Altså selvom der ikke er blokering på færde?

Jep, du åbner ved caliberen, træder længsomt på pedalen til
der kommer vædske, holder pedalen der til du er tilfreds.

Torben E

Fra : ChipMIK

Dato : 29-07-05 00:33

Torben E wrote:
> [...]
>>

> Jep, du åbner ved caliberen, træder længsomt på pedalen til
> der kommer vædske, holder pedalen der til du er tilfreds.

Jeg har tænkt LIDT dybere i løbet af aftenen...den må vist bare ikke
køre tør under pumpeturen...sorry hvis du nu er tvangsindlagt med
psykisk nedbrud osv. pga mig ;)

ChipMIK

Fra : Anonym

Dato : 29-07-05 00:53

> Og kobling bagefter - det ser nemt ud jvnf. Haynes dog bliver det
> udført uden det såkaldte "bleederkit".

Du kan ikke goerer det uden "bleederkit". Man kan ikke trampe det ud med
koblingen. Det nemmeste er blot at finde et skruelaag til en gammel dunk
(mange passer). Saet en cykelventil eller en udluftningsskrue i midten af
laaget og saet laaget paa bremsebeholderen. Saet en smule luft paa med
en kompressor (meget lidt). Der skal ikke ret meget til foer at vaesken
stille og roligt kommer ud af udluftningsskruen ved koblingen. Det er ret
ligetil... Husk ofte at fyld efter med bremsevaeske og helt op til
laaget... det bliver jo pumpet ud alligevel. Forskellen paa det
"rigtige" kit og det hjemmegjorte er at det "rigtige" selv putter
bremsevaeske i efterhaanden som den pumper det ud...

Mvh
Adam

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-05 14:14

Anonym <Anonym@none.se> wrote in news:pan.2005.07.28.23.53.12.40000
@none.se:

> [...]
> "rigtige" kit og det hjemmegjorte er at det "rigtige" selv putter
> bremsevaeske i efterhaanden som den pumper det ud...

Det viser sig, at jeg slet ikke KAN udlufte den skide kobling.

Nipplen som skal løsnes sidder fast som bare helvede... gode dyr er nu
rådne, jeg mener gode råd er dyre... what to do?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 29-07-05 15:34

> Nipplen som skal løsnes sidder fast som bare helvede... gode dyr er nu
> rådne, jeg mener gode råd er dyre... what to do?

Så lad den endelig være i fred, udskiftning af slaven, betyder
afmontering af gearkassen :-/

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-05 19:37

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42ea3e45$0$184
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Så lad den endelig være i fred, udskiftning af slaven, betyder
> afmontering af gearkassen :-/

Jeg har opgivet den

Kan man på nogen måde justere koblingen på den?

Når jeg sparker rigtig godt til den i 1.gear og finder 2.gear så glider den
en lille smule (meget lidt) og jeg kan når jeg holder parkeret bagefter
lugte brændt kobling (altså ligesom hvis man har filet vild og voldsomt på
den).

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 29-07-05 20:12

> [...]
> lugte brændt kobling (altså ligesom hvis man har filet vild og voldsomt på

Næ, det lyder til den snart skal skiftes.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-05 20:35

> Næ, det lyder til den snart skal skiftes.

Det kan også være det er mig der er sart.

Jeg kommer jo nok snart op og besøger dig, så kan du lige tage i tur i den
og give din dom :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 29-07-05 21:45

> Jeg kommer jo nok snart op og besøger dig, så kan du lige tage i tur i den
> og give din dom :)

Jepper.

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-05 21:49

> Jepper.

Glemte lige... bilen ville ikke udlufte de bagerste som foreskrevet... Så
de blev udluftet på "gammeldags" manér :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 29-07-05 22:20

> Glemte lige... bilen ville ikke udlufte de bagerste som foreskrevet... Så
> de blev udluftet på "gammeldags" manér :)

Ville den ikke selv pumpe ? du havde husket at sætte tænding
på ?

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-05 23:14

> Ville den ikke selv pumpe ?

Nope, hverken på den ene eller anden måde.

> du havde husket at sætte tænding
> på ?

Yes

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 30-07-05 09:45

> Yes

Wierd.

Torben E

Fra : Anonym

Dato : 29-07-05 21:08

On Fri, 29 Jul 2005 16:33:42 +0200, Torben E wrote:

> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse

Ok. Det maa saa vaerer forskelligt fra 900. Der kan man godt udskifte
slaven uden at tage gearkassen. Man trykker koblingen ind, og traekker
primaerakslen ud. Herefter kan slaven tages lige op.

Eneste ide til at tage niplen ud med er at bruge en sekskantet top af
topkvalitet. Det er meget vaerer naar du skal have foedeslangen af for at
skifte slaven. Den kan ikke tages med en top, den kan sidde forbandet godt
fast - og den slange den sidder paa til 900 koster naer 1000 kr! - thats
insane!. For et stykke bremsesroer og et stykke gummi!.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 29-07-05 21:40

> Eneste ide til at tage niplen ud med er at bruge en sekskantet top af
> topkvalitet.

Ya. Problemet er ikke værktøjet - problemet er mit mod. Fordi knækker
lortet så er jeg på herrens mark.. :(

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Torben E

Dato : 29-07-05 21:45

"Anonym" <Anonym@none.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> slaven uden at tage gearkassen. Man trykker koblingen ind, og traekker
> primaerakslen ud. Herefter kan slaven tages lige op.

Ja det er helt forskelligt, på en 900 har du gkassen under motoren,
på en 9000 sidder den som på en "normal" bil.

> fast - og den slange den sidder paa til 900 koster naer 1000 kr! - thats
> insane!. For et stykke bremsesroer og et stykke gummi!.

Ja så er den noget billigere til en 9000, til gendgæld er slaven
pissedyr :-/

Torben E

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 27-07-05 23:34

"Jimboo" <knmnnospam@mail.dk> wrote in

> Ja, men umiddelbart syntes jeg det lyder mærkeligt,

Det mener jeg jo også og min mekanikerven gloede dumt på mig da jeg nævnte
det :)

> men jeg vil ikke
> drikke gift på at det ikke er som du siger. Meeen nu er det jo en
> svensk bil

Hehe :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-05 21:46

"Johnny B [2000]" <FJERNDETTEjohnnyb2000@sol.dk> skrev i en meddelelse
> er der forskel på at udlufte bremser med og uden abs ?

hehe godt det ikke er så kompliceret på en mondeo med abs. Her er der ingen
forskel i forhold til en bil uden abs. Jeg bruger en vacum-suger fra
harald-skrald..som er drevet af trykluft.
Så tager det kun et par minutter i hver side, når man skal suge 0,25 L
bremsevæske ud og samtidig udlufte. Det kræver ikke engang 2 personer.
Det eneste som kan være et problem er hvis de ¤"!¤%!# små messing-nipler
sidder fast. Så kan de faktisk godt knække og man er nød til at købe ny
cylinder, eller kaliber

--
Tom