Hvad er forskellen på disse to motorer
Fra : Jim Andersen

Dato : 26-07-05 11:06

Hejsa,

Har nu endelig fået taget mig sammen til at købe en lille MC.

Valget faldt på en Suzuki GN 250 fra '91, med 22KKM på klokken. Skal hente
den om et par dage. Så indtil jeg får fingre i instruktionsbogen har jeg
surfet lidt.

Det må være såden en her:
http://www.bikez.com/motorcycles/suzuki_gn_250_e_1991.php

Der står den har 17HK @ 7800 RPM, ingen angivelse af Nm, topfart 122.

Dén her fra '93
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2160
skulle have 21 hk ved 82 o/min. 16,5 Nm ved 5000 o/min, og topfart 130.

Ikke fordi jeg skal til at tune og alt sådan noget, men for at styre min
nysgerighed, hvad har de gjort ved motoren ?
Skruet ned for bundtrækket, eller sat større karburator på eller ???

Det er en lille dame der har haft den før, og hun har fået den gearet et par
tænder så den løb lidt hurtigere. Det skal jeg selvfølgelig have lavet
tilbage igen. Det er da ligeud af landevejen at skifte sådan én selv, ikke ?

/jim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-07-05 16:00

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> writes:

> Valget faldt på en Suzuki GN 250 fra '91, med 22KKM på klokken.

Det hedder 22GM, så.

Fra : Asger Steffensen

Dato : 26-07-05 15:42

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nysgerighed, hvad har de gjort ved motoren ?
> Skruet ned for bundtrækket, eller sat større karburator på eller ???

Du kan ikke altid regne med opgivelserne - slet ikke når de er fundet på
nettet. Spørg importøren hvor mange hk den har i den pågældende årgang, og
hvilke ændringer der er lavet _hvis_ den findes i en droslet version, hvad
jeg tvivler lidt på.

Topfarten er hypotetisk. Regn ikke med mere end max 110.

> [...]
> tilbage igen. Det er da ligeud af landevejen at skifte sådan én selv, ikke

Det er ikke svært at skifte tandhjul, nej.

Asger
DL 1000 (til salg)

Fra : Schlæger

Dato : 27-07-05 16:40

Asger Steffensen wrote:

> [...]

DET er noget af en sejtrækker !!!!

Mch Schlæger

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-07-05 16:08

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Det hedder 22GM, så.

GigaMeter? Damn, det er sg* en holbar lille maskine, som nogen har
haft travlt med at køre en masse på. Du mener sikkert Mm (Megameter).

--
Jacob, næsten ingeniør | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-07-05 16:14

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> GigaMeter? Damn, det er sg* en holbar lille maskine, som nogen har
> haft travlt med at køre en masse på. Du mener sikkert Mm (Megameter).

IH! AkaDEmikersnude.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Jeg sagde ikke, at han var et røvhul. Jeg
The RockBear. ((^)) sagde, at jeg synes, han er et røvhul, og

Fra : Morfar

Dato : 26-07-05 22:53

> [...]
> den om et par dage. Så indtil jeg får fingre i instruktionsbogen har jeg

Hej Jim -
Tillykke med din GN250 fra 1991 - købte selv en tilsvarende for kort
tid siden, som jeg er utrolig glad for - efter ca. 48 år uden MC .

Her har du en tysk side for Suzuki-GN-Fahrer - den fortæller blandt andet
at alle GN250 har 17 heste.
http://www.gn-fahrer.de/framehome.html
Tophastigheden på min er 110 km/t

Jeg har selv skiftet begge tandhjul og kæden, ingen problem i det
Til at løsne møtrikken på det lille tandhjul lånte jeg en luftnøgle.

Hvis du har problemer med instruktionsbogen, så kan du finde den her.
http://ursa.irk.ru/manual/

Jeg have et indlæg her da jeg fik min - den lavede mekanisk støj når
den fik håndtag - det viste at komme fra en løs parabol i et bilnklys

Hilsen -
Morfar

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-07-05 12:21

Morfar wrote:
> Her har du en tysk side for Suzuki-GN-Fahrer

Tak !

> - den fortæller blandt
> andet at alle GN250 har 17 heste.

Men da det er fundet på nettet kan jeg ikke stole på det
Men spøjst at ham på MC-galleriet skriver 21... og de her fra bikez.com
1995: 22.00 HP (16.1 kW)) @ 8500 RPM
1996: 20.60 HP (15.0 kW)) @ 8000 RPM
1997: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 8200 RPM

Specielt 1996: 20,60 ... det er sgu da et underligt tal at digte

Men hvis de alle har 17 HK, så behøver jeg da ikke ærgre mig over at jeg
ikke fandt en 93'er

> Tophastigheden på min er 110 km/t

Sagde ham der solgte mig den også at den var for ham. Men speedometeret
virkede ikke, da det var knækket på den foregåendes prøvetur, såe.... Jeg
har bestilt et nyt kabel hos Køge MC i går. Skulle komme i dag, så kan jeg
komme op og hente den meeeeget snart. Sælger var selv forbi hos Masi i
Holbæk. De kunne først bestille det hjem om 14 dage, fordi de holdt
ferielukket ?!?

Men prøveturen var lidt skæg, for uden speedometer synes man jo at man kører
250 km/h selv om man vel nærmere kører de 60

Men min MZ ETZ 250 fra min pure ungdom havde jeg da oppe på 130. Men det var
jo også en totakter. Og hvorvidt speedometeret viste korrekt er vel også et
spørgsmål. Men lyden på GN'en er nu da en tak bedre end på MZ'en
Hmm ifølge den her
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2014
husker jeg da vist rigtigt. Den skulle jo så også have 21 HK. Må være derfor
den kunne klare 2 mand og gammelt telt m. stålstænger + sidetasker,
tanktaske og rygsække til Italien og tilbage igen. Selvom bagfjedrene var
helt i bund hele vejen....

> Jeg har selv skiftet begge tandhjul og kæden, ingen problem i det

Fino.

> Hvis du har problemer med instruktionsbogen, så kan du finde den her.
> http://ursa.irk.ru/manual/

<Føj til Foretrukne>

Fra : Moller

Dato : 27-07-05 13:06

Jim Andersen wrote:

> Men min MZ ETZ 250 fra min pure ungdom havde jeg da oppe på 130. Men det var
> jo også en totakter. Og hvorvidt speedometeret viste korrekt er vel også et
> spørgsmål.

   Jeg er blevet målt til omkring 140-145 på min ETZ 251, med 251 motoren
på ;) så de 130km/t er ikke galt der.

Men lyden på GN'en er nu da en tak bedre end på MZ'en

   Det og udsendet er også det eneste plus på GN'en ;) frem for MZ'en.

> [...]
> den kunne klare 2 mand og gammelt telt m. stålstænger + sidetasker,
> tanktaske og rygsække til Italien og tilbage igen. Selvom bagfjedrene var

   hmmm, om den har det ene eller det andet, så længe den kan trække dig
til alm. hygge kørsel, gør det ikke den store forskel :) Hvis du gerne
vil ha lidt mere skub, så er det bare på med nogen åben rør, fjern
filteret, og så lige dyset ind... altså 5-6kilo oven i ;) så kan du
måske få 21-23 heste ud af den :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Jim Andersen

Dato : 27-07-05 13:16

Moller wrote:
> Hvis du gerne
> vil ha lidt mere skub, så er det bare på med nogen åben rør, fjern
> filteret, og så lige dyset ind... altså 5-6kilo oven i ;) så kan du
> måske få 21-23 heste ud af den :)

Men så bliver jeg jo bange for at den går på baghjulet når jeg sætter i gang

Men selv om info'en er fundet på nettet, så håber jeg da at vurderingen
"reliability & problemfree driving=94%" passer. Om den så har en hyp mere
eller mindre er jo blot for nysgerrighedens skyld.

/jim

Fra : Moller

Dato : 27-07-05 13:22

Jim Andersen wrote:

> Men så bliver jeg jo bange for at den går på baghjulet når jeg sætter i gang

   Jamen så er det jo som at køre MZ igen ;)

> Men selv om info'en er fundet på nettet, så håber jeg da at vurderingen
> "reliability & problemfree driving=94%" passer. Om den så har en hyp mere
> eller mindre er jo blot for nysgerrighedens skyld.

   en velpasse GN kan køre uendeligt ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 27-07-05 13:16

In article <42e7767d$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>,
jimVÆÆK@officeconsult.dk says...
> [...]
>
> Specielt 1996: 20,60 ... det er sgu da et underligt tal at digte
>
> Men hvis de alle har 17 HK, så behøver jeg da ikke ærgre mig over at jeg

Suzuki har det med at sulte motoren = mager blanding for at overholde
emissionskravene.
Du kunne prøve med en lidt større dyse, og se om ikke det gav lidt.

På min LS650 gik jeg fra 137 til 150. Godt nok også med en anden potte,
men det kan jo også forsøges her.
Forskellen var +25%!!!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 09-08-05 23:25

Jim Andersen wrote:

> [...]
> 1996: 20.60 HP (15.0 kW)) @ 8000 RPM
> 1997: 17.00 HP (12.4 kW)) @ 8200 RPM
>
> Specielt 1996: 20,60 ... det er sgu da et underligt tal at digte

Det er da meget præcist: 15.0 kW!

--
Armand.

Fra : Jim Andersen

Dato : 01-08-05 09:01

Jim Andersen wrote:
> [...]
> http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=2160
> skulle have 21 hk ved 82 o/min. 16,5 Nm ved 5000 o/min, og topfart

Jeg har nu set at hos Louis.de har de en MotoBase med tekniske oplysninger,
og dér er kun én GN250. Og den står til 17HK. På den tyske side for
GN-kørere er der også kun én slags motor. Så ham fra galleriet er vist
blevet bundet noget på ærmet.

/jim