Fiat punto, rungelyd
Fra : Anders Matthiessen

Dato : 25-07-05 20:09

Hej gruppe

Jeg har en en Fiat Punto 1997. Når man kører i 1 eller 2 gear, ved lave
omdrejninger og gir gas, begynder der en rungelyd (ved 1800 omrejninger)
som forsvinder efter kort tid (jeg kan ikke lige huske det, men lyden er
vidst nærmest konstant hvis man holder den på de 1800).. Det føles/høres
som om lyden kommer bagfra.

Det lyder som om det er dækket som kører imod, men det kan det jo ikke
være

/Anders

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 25-07-05 20:25

"Anders Matthiessen" <web@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en en Fiat Punto 1997. Når man kører i 1 eller 2 gear, ved lave

Hvor langt har bilen kørt?

\Mandal

Fra : John Sahl

Dato : 25-07-05 20:34

Brian Fisker [8900] wrote:
> Hvor langt har bilen kørt?

Jeg stemmer på et hjulleje.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 25-07-05 20:39

John Sahl wrote:

> Jeg stemmer på et hjulleje.

Hvordan hænger det sammen med omdrejningerne ? :o/

/Anders

Fra : John Sahl

Dato : 25-07-05 20:41

Anders Matthiessen wrote:
> Hvordan hænger det sammen med omdrejningerne ? :o/

Måske det lige rammer egenresonansen med de omdrejninger.

Er der forskel om du drejer eller kører lige ud?

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 25-07-05 20:39

Brian Fisker [8900] wrote:
> "Anders Matthiessen" <web@dioder.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor langt har bilen kørt?

110k :)

/Anders

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 25-07-05 21:05

> 110k :)

Som sagt andet steds - et hjulleje vil være et godt gæt. Især, hvis du er
overbevist om, at lyden kommer fra baghjulet.

\Mandal

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 25-07-05 22:29

> [...]
> som forsvinder efter kort tid (jeg kan ikke lige huske det, men lyden er
> vidst nærmest konstant hvis man holder den på de 1800).. Det føles/høres

Er din udstødning gammel ?

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://soren.fischer.as

Fra : Anders Matthiessen

Dato : 28-07-05 14:38

Søren C. Fischer wrote:

> Er din udstødning gammel ?

Udstødningen er helt nyt, og det kom netop da jeg fik det sat på.
Mekanikeren nægter at det kan være det, men jeg må sætte ham til at
kigge på det så

/Anders

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 29-07-05 23:39

Anders Matthiessen skrev:

> Udstødningen er helt nyt, og det kom netop da jeg fik det sat på.
> Mekanikeren nægter at det kan være det, men jeg må sætte ham til at
> kigge på det så

Hvis han nægter, så får du da bare et andet værksted til at kigge på det...
Det er 99% sikkert pga. dårlig montering af udstødningen at du har den lyd
ved 1800 omdr

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 26-07-05 08:03

Anders Matthiessen skrev:
> [...]
> som om lyden kommer bagfra.
>
> Det lyder som om det er dækket som kører imod, men det kan det jo ikke

Hvis lyden følger motorens omdrejninger og ikke bilens har det intet at
gøre med hjulet.

Hvis det lyder som om det kommer fra bagenden af bilen er der en god
chance for at det har forbindelse med udstødningssystemet.

Mellem vognbunden og udstødningssystemet er der monteret et varmeskjold.
Dette varmeskjold kan have løsnet sig og måske endda kommet i berøring
med udstødningssystemet. Dette ville give de symptomer du beskriver.

Mvh
Claus

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 26-07-05 09:31

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det lyder som om det kommer fra bagenden af bilen er der en god
> chance for at det har forbindelse med udstødningssystemet.

Enig - og især når det kan isoleres til et snævert område mht.
motoromdrejninger...

En utæt bagpotte kan også give de symptomer...