Udlån af biler
Fra : Vogt, 5750 Ringe

Dato : 24-07-05 10:48

Jeg har en gang imellem været i den situation som alle kan komme i, at man
ingen bil har i en periode, den er på værksted eller lignende. Det kan jo
ske.

Men - spørger man folk om man må låne deres biler, er det ikke liiiiiiiige
så godt, og man har hørt en milliard undskyldninger for man ikke må låne bil
af folk. Selv har jeg fået nej af familie som har 2 biler, kører på ferie i
den ene og har den anden stående hjemme. Men har osse været ude for noget
lignende med venner, bekendte, mm. (og nej det er ikke forsikringsspørgsmål)
Så er det jeg undrer mig:

Spørger man de samme mennesker om man må tage dem med til DisneyLand,
1500-2500 km igennem det tyske motorvejsnet, kørsel i den danske myldretid
og vores motorvejsmoral og alt hvad der ellers kan ske, så er svaret altid
en klart og tydeligt JA!

Er mennesker og især ens egen børn ikke mere værd end selveste det afkom man
har sat til verden? Personligt vil jeg da 1000 gange hellere låne min bil ud
til nogle, end lade dem køre af pommeren til med mine 3 elskede børn. Sker
der noget med bilen kan den da repareres eller erstattes. Får børnene revet
en arm af eller får en hjerneskade ved en trafikulykke eller en ulykke i en
attraktion i en feriepark så findes der ingen reservedele hos Høyer eller
dit autoriserede værksted...

Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Fra : Non-Desperado

Dato : 24-07-05 10:55

"Vogt, 5750 Ringe" <vogt@REMOVEmidtfyn.net> skrev:

> [...]
>lignende med venner, bekendte, mm. (og nej det er ikke forsikringsspørgsmål)

>Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Nej !

For jeg _har_ en bil, og heldigvis ingen børn.

En bil er for mig noget meget personligt, det er mit lille
univers, hvor jeg meget nødigt vil have andre indenfor.

Og jeg ville da aldrig nogensinde udlåne min bil til venner og
bekendte endsige lade dem køre i den med mig som passager.

Når den skal til service på det aut. værksted, har jeg ikke et
roligt øjeblik før den er hos mig igen.

Sorry, men jeg elsker altså min bil.

Børn kan man altid lave flere af, hvis det skulle knibe.

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.

Fra : Brian Sørup

Dato : 24-07-05 11:04

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:t0p6e1ddo0obntpsar6dbcjfccism3caca@4ax.com...

> Børn kan man altid lave flere af, hvis det skulle knibe.

Glemte du ikke en Smiley ?
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Vogt, 5750 Ringe

Dato : 24-07-05 11:04

> [...]
> roligt øjeblik før den er hos mig igen.
>
> Sorry, men jeg elsker altså min bil.
>
> Børn kan man altid lave flere af, hvis det skulle knibe.

Den sidste kommentar bekræfter du ingen børn har ! ... Tænk sig at gå så
meget op i en ting-- (??) Jeg forstår det ikke. Jeg kan godt lide at have en
bil, gå op i den, se at den kører godt og købe nogle ting og smide i den;
men den kan erstattes... Børn er uerstattelige..

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-05 12:10

Non-Desperado
<dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> bekendte endsige lade dem køre i den med mig som passager.
>
> Når den skal til service på det aut. værksted, har jeg ikke et

Vi er vist meget ens du og jeg på det punkt :)

> Børn kan man altid lave flere af, hvis det skulle knibe.

ROFL

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 24-07-05 11:20

"Vogt, 5750 Ringe" <vogt@REMOVEmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?
Nej, men jeg låner ikke min bil el. værktøj ud til hvemsomhelst, så hellere
lave arb. el køre for dem fremfor at lade en anden ødelægge dem. Det kan jo
være et forsik. sprgsm., fx på min nuv. er selvrisiko x2 el.3 + bonustab,
hvis chaufføren er < 25-.

Fra : Robert Piil

Dato : 24-07-05 11:24

On Sun, 24 Jul 2005 11:47:44 +0200, "Vogt, 5750 Ringe"
<vogt@REMOVEmidtfyn.net> wrote:

>Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Det lyder som om du er fornærmet over ikke at kunne låne en bil. Det
virker en anelse forkælet på mig. Hvis folk ikke vil låne deres bil
ud, så er det vel deres sag, og så er den ikke længere. Personligt
kunne jeg aldrig finde på at spørge, med mindre det var nogle jeg
kendte virkeligt godt og jeg selv var i reel nød. Men er da ind
imellem blevet tilbudt at låne en bil af venner, der kunne se jeg
havde et behov - uden at have spurgt.

Din sammenhæng med børnene giver ingen mening.

--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Basil

Dato : 24-07-05 11:35

Vogt, 5750 Ringe wrote:
> [...]
> dit autoriserede værksted...
>
> Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Det er et skægt spørgsmål.
Jeg har ingen børn, så den del af det kan jeg ikke svare på.
Jeg har et psykisk problem der hedder panikangst, som jeg ikke kan forklare
nærmere, men det udmønter sig i at bare jeg har min bil holdende, så jeg
altid kan komme væk fra en situation, så fungerer mit liv, så det er en af
grundene til at jeg aldrig låner min bil ud.
Den anden er pengene.
Det er dyrt at have sådan en, og endnu dyrere at vedligeholde den. Ødelægger
eller skader en man har lånt den ud til, er det en meget pre-kær situation,
det er svært at gøre op hvad det koster med præmiestigning, værdiforringelse
osv.
At stå og holde labben frem for at få penge fra en ven er ikke altid sjovt,
jeg har prøvet det en gang.
Så konklusionen er at nej simpelthen er det nemmeste.
Kai

Fra : Tommy Fer

Dato : 24-07-05 11:30

Vogt, 5750 Ringe wrote:
> [...]
> dit autoriserede værksted...
>
> Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Hvordan ville du have det hvis de opkrævede det værdi tab man har pr
kørt km? Tænker her på dæk slidtage, service kroner og værdi tab?

Hvis du mangler en bil... lej den!

mvh Tommy Fer

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-05 12:09

"Vogt, 5750 Ringe" <vogt@REMOVEmidtfyn.net> wrote in

> Jeg har en gang imellem været i den situation som alle kan komme i, at
> man ingen bil har i en periode, den er på værksted eller lignende. Det
> kan jo ske.

Ja det kan ske for selv den bedste.

> Men - spørger man folk om man må låne deres biler, er det ikke
> liiiiiiiige så godt, og man har hørt en milliard undskyldninger for
> man ikke må låne bil af folk.

Forståeligt nok jo?

> [...]
> har osse været ude for noget lignende med venner, bekendte, mm. (og
> nej det er ikke forsikringsspørgsmål) Så er det jeg undrer mig:

Der er ikke så meget at undre sig over - det er deres bil - den er dyr
og ødelægger du den så giver det et helvedes bøvl...

> [...]
> myldretid og vores motorvejsmoral og alt hvad der ellers kan ske, så
> er svaret altid en klart og tydeligt JA!

Ja da.

> [...]
> afkom man har sat til verden? Personligt vil jeg da 1000 gange hellere
> låne min bil ud til nogle, end lade dem køre af pommeren til med mine

Din sammenligning er for mig helt ude i hampen.

> Sker der noget med bilen kan den da repareres eller
> erstattes.

Hmm ja.

Din bil er vist kun et transportmiddel. For "os andre" er den vores
kæreste eje, vores egen og ingen andres.

Behøver jeg nævnet at min "kone"(=kæreste) ikke får lov til at låne min
bil?

> Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Du har fået min mening men det sidste kan jeg ikke svare på da det ikke
høre hjemme i problemstillingen.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 24-07-05 12:21

> Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Min mening om biler er, at det er en brugsgenstand. Om det er mig eller en
anden der bruger den er i princippet ligegyldigt for mig, men jeg vælger
helt klart selv, om den der spørger om at låne min bil, er en jeg vil låne
den ud til. Hvis jeg vurderer jeg ikke kan stole på at personen vil behandle
bilen ordentligt og forsvarligt, så har jeg ingen problemer med at sige nej,
og fortælle hvorfor det er et nej. Får personen lov til at låne bilen,
bliver de gjort opmærksom på, at eventuelle skader _de_ er skyld i, ja så
får de selvfølgelig også lov til at betale. Kan de ikke acceptere dette, ja
så holder bilen fint, hvor den holder.

Hvilken af disse typer du så lige er, kan jeg ikke udtale mig om, da jeg
ikke kender dig. Men vurderer dem du spørger om du kan låne en bil af dig
til at være en type de ikke har så meget tillid til, så forstår jeg godt
hvorfor de ikke vil låne dig bilen. Går den i stykker, er det jo dem der
skal undvære den, og det er ikke altid lige nemt at få tingene til at passe
sammen uden den bil.

Jesper

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-07-05 12:27

> [...]
> for noget lignende med venner, bekendte, mm. (og nej det er ikke
> forsikringsspørgsmål) Så er det jeg undrer mig:

Tudefjæs, det er jo helt op til dem du spørger og hvis de siger nej er det
helt deres sag, de behøver ikke en gang at give en undskyldning for dette.

Ja for mig ville det komme an på hvem der spørger, der er da nogle i
familien jeg IKKE ville låne ud til.

> Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Det har intet at gøre med børn for mig (har ingen) men om.
1. jeg har tillid til dem.
2. deres køre stil
3. hvordan de behndler ders egen bil.

Hilsen Jørgen

Fra : Ivar

Dato : 24-07-05 13:05

Vogt, 5750 Ringe skrev:

> [...]
> vores motorvejsmoral og alt hvad der ellers kan ske, så er svaret altid en

Absurd sammenligning!
At tage børnene med til Disneyland er en gave til børnene og dermed
deres forældre. At låne deres bil er at tage deres bevægelsesfrihed.

Ivar Magnusson

Fra : Nicolai Lang

Dato : 24-07-05 14:18

> [...]

>lignende med venner, bekendte, mm. (og nej det er ikke forsikringsspørgsmål)

Jeg låner gerne min bil ud til kolleger hvis den holder yderst -
fremfor at vi skal ned og flytte 2-3 biler for at få deres egen eller
firmaets ud.

Det er trods alt kun materielle ting - og jeg er sikker på at de kører
mere forsigt i den københavne (arbejder i Centrum) trafik end jeg gør.

Men det hænger også sammen med at det er en meget billig bil.

Jeg bryder mig bestemt ikke om at køre i andres biler, for det ville
være en problematisk ting hvis man kom til at lave en skade i den -
hvadenten det var min eller modpartens skyld.

/Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Per O.

Dato : 24-07-05 14:53

> [...]
> og vores motorvejsmoral og alt hvad der ellers kan ske, så er svaret altid

Fordi nogen har to biler og du på samme tidspunkt ingen har er da ingen god
grund til at du skal ha' den ene at køre i!
Du går her ud fra at det har noget med din trafikmoral og kørestil at gøre,
hvilket jeg ikke mener er tilfældet. Folk mener åbenbart at du kører godt
nok til at de godt tør overlade deres børn i din varetægt på en tur til
Paris og hjem igen. Vær du glad for det!
At overlade sin bil til andre i en kortere eller længere periode, har noget
at gøre med at man står i en dum situation når/hvis låneren får skadet bilen
(med eller uden skyld .. bulerne er der jo alligevel). Jeg synes det er
noget rod når venner eller familie skylder mig penge, for man har ikke lyst
til at rykke for at få penge, selv om man faktisk gerne vil have afregnet.
Ved en bilskade kan det let være mange penge man skal have 'kradset hjem' og
det belaster venskabet/familiebåndene. Så hellere sige nej og undgå den
ubehagelige situation.

Per O.
www.skaldepande.dk

Fra : Lisbeth

Dato : 24-07-05 15:44

"Vogt, 5750 Ringe" <vogt@REMOVEmidtfyn.net> skrev i en meddelelse

> Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Jeg har lige lånt min 1 uge gammel bil ud til en ven jeg stoler på .... og
sammen kørte de en tur, der fordoblede det kørte antal kilometer. Så NOGLE
må godt.

Men det er dælme meget få af dem jeg kender, der har fået lov til at
låne/køre MIN bil. De allerfleste vil afgjort få et nej.

Og det er heller ikke hvem som helst, der har fået lov til at transportere
min datter. Hendes farfar var så elendig en bilist, at han aldrig fik lov.

Der er dem, der gerne må køre min datter i deres egen bil. Men det er ikke
ensbetydende med, at de samme får lov til at låne min bil. Ikke nødvendigvis
fordi jeg er bekymret for, om de skader min bil, men slet og ret fordi det
er MIN bil .... ikke nogen udlejnings- eller udlåningsbil.

Mvh. Lisbeth

Fra : Moller

Dato : 24-07-05 16:23

Vogt, 5750 Ringe wrote:
> [...]
> lignende med venner, bekendte, mm. (og nej det er ikke forsikringsspørgsmål)

   Det er og blir da et forsikringsspørgmål lige meget hvad... for laver
du en skade, så forsikringen blir trukket ind i det(det sker med
sikkerhed under visse uheld). Og dækker du måske det tab ala forhøjet
præmie osv. over de næste par år ? og igen dækker du også den forhøjet
præmie de vil ha, hvis de skaffe et andet køretøj derefter, som igen
blir påvirket fordi du havde et uheld, hvor deres kasko skulle bruges ?

   En anden ting ? dækker du så også værditabet af bilen, da den nu er
skadet ? noget som du ik for af forsikringen, da den jo bare blir
lavet... men stadig har da bilen jo nu har haft en støre skade f.eks.

> [...]
> og vores motorvejsmoral og alt hvad der ellers kan ske, så er svaret altid

   ? hvordan sammenligner du med det ? i det første problem, er det DIG
som ikke for sin vilje... i det andet SPØRG DU, om noget, og de siger
JA, fordi DU vil give dem turen til og fra disneyland ??? det er to vidt
forskellige ting, som på ingen måde kan sammenlignes.

> [...]
> attraktion i en feriepark så findes der ingen reservedele hos Høyer eller

   Om børnende kommer til skade i Disneyland eller i den lokale legeplads,
eller endnu være på det omrejsende tivoli tam tam, som er kommet til
byen er 100% ens(aaarg, næsten det lokale Tivoli Tamtam er farligst), og
derved ikke noget der ændres af om du tager dem til Disneyland, eller
forældrene tage sine børn med til det lokale Tivoli.

> Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

   Jeg vil lære mine børn(når de snart kommer), at bare fordi man ik for
sit lille ønske opfyldt, skal de ikke stille sig op og tyde over det...
sådan er livet mester, lær at lev med det. Vi alle er ikke kommet til
verden for at hoppe og springe efter dine ønsker, vi har vores ret til
at sige Ja, eller Nej.

   En sidste men meget detalje ? der er personer man bare ikke låner noget
som helst til, det kan være af slemme, men også af små milde årsager...
Ku det mon tænkes du ik er en af dem som falder i den katagori, for dem
som du har spurgt ? for så kan det jo være du bør tage det til
eftertanke i stedet, og så se om du ik bør ændre noget ved dig selv, så
du vil få nemmere ved den slags en anden dag, hvor det virkelig brænder på.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 25-07-05 10:46

Vogt, 5750 Ringe wrote:

> [...]
> lignende med venner, bekendte, mm. (og nej det er ikke forsikringsspørgsmål)

For en flok år siden skulle en veninde og jeg være rejseledere for et
besøg af et kor fra Estland. Ingen af os havde bil og vi kunne rigtig
godt bruge en.

Et par dage før koret skal ankomme er jeg *noget* stresset og for at
tage toppen af det, spørger jeg en af mine venner om ikke vi lige sku'
nappe et par pils i solen ved et hyggeligt værtshus. Den er han helt
med på.

I løbet af samtalen spørger jeg så - uden de større forhåbninger -
om han kender nogen der vil låne sin bil ud til os i en uge. "Ja",
sige han, "det vil jeg da godt. Jeg tager bare cyklen på arbejde". Jeg
skulle lige samle underkæben op fra meget langt nede og var
naturligvis meget taknemlig.

Nu om dage har vi såmænd to biler så det med at låne af andre er
knap så aktuelt. Men jeg forsøger at leve op til den gestus min ven
udviste dengang. Så hvis en af vore venner er i bilmæssig knibe, så
låner vi gerne den ene af dem ud. Det skete f.eks. da en af vore
venner for et par år siden kørte lydpotten af sin bil på et tidpunkt
hvor hun aldeles ikke kunne undvære den.

Ebbe

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 25-07-05 19:14

Jeg har lige fået min bil tilbage efter at den har været en tur i
jylland med en kollega og hendes børn, hendes egen bil brød sammen kort
før ferien, så vi byttede.
Det er jo bare en madkasse - men.....
Der er ikke andre end mig der kører min motorcykel, nogen sinde, under
nogen omstændigheder, glem det.

Så jeg forstår godt dem der har samme forhold til deres bil

Og hvad mine børn angår så lån dem bare et par uger, de kan passe på sig
selv, og tager ikke skade af at blive brugt.

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160 1975

Fra : Bjørn

Dato : 26-07-05 13:54

> [...]
> og vores motorvejsmoral og alt hvad der ellers kan ske, så er svaret altid

Jeg låner generelt set ikke min bil ud. Det er meget få udvalgte der har
haft "æren". Jeg tror at det kan tælles på 10 hænder, hvor mange der har
kørt i en af mine biler i de ca. 6½ år jeg har haft bil.

Jeg er måske underlig anlagt, jeg har ikke det fjerneste imod at folk bruger
de i omegnen af 200hk jeg har fuldt ud, bare jeg selv er med i bilen til at
sige stop når jeg synes det er rigeligt. Jeg har siddet ved siden af i min
egen bil på autobahn med over 240km/t. Men alligevel skal jeg dælme have en
ordentlig grund til at låne den ud til ham der kørte - selvom han har min
fulde tillid når han sidder bagved et rat.

--
Mvh Bjørn :)
Opel Vectra A CDX '94 - 2.5i V6 24v

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-07-05 17:53

Vogt, 5750 Ringe wrote:

> Giv jeres mening... Sætter I også børnene frem for bilen?

Jeg har ofte lånt mine biler ud, især til kolleger eller min familie.

Min lillebror har ofte fået lov at lege chauffør når jeg skulle til
fester rundt omkring, og selv om han har bil, så kørte han i min, for
han synes det var federe at køre i min Rover (da jeg havde den). Så
kunne han lige cruise lidt rundt om i byen, ingen problemer der.

Min Hyundai, som jeg havde før Roveren, blev lånt ud til en kollega der
stod i bekneb og skulle til Sjælland. Desværre blev motoren smadret
(bilen havde jeg haft 3 1/2 måned) og måtte hjem på fejeblad. Det
kostede 20.000,- og jeg betalte selv.

Min Mazda 6 har ingen kørt endnu, uden jeg selv har været med - men
skulle min søster eller svoger spørge, hvis deres egen splinter nye
Avensis skulle på værksted, så ville der ingen problemer være.

Så, alt efter situationen, så kan jeg sagtens låne den ud. Men det
kommer an på hvem der spørger, og spørger du - så får du nej :)

Lars B