FDM test af brugt bil hos forhandler
Fra : Martin

Dato : 23-07-05 12:11

Jeg skal en af de nærmeste ud og købe en brugt bil hos en forhandler til
ca. 200.000 kr. Har dog ikke fundet den rigtige bil endnu. Men her
kommer et generelt spørgsmål. Kan jeg forlange en FDM test?

Kunne forstille mig at han ikke vil medvirke til dette, da hans
biler er tip top ... Det vil alle sælgere jo sige.

Nogle erfaringer?

Mvh
Martin

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-07-05 12:36

> [...]
>
> Kunne forstille mig at han ikke vil medvirke til dette, da hans
> biler er tip top ... Det vil alle sælgere jo sige.

Standard er vel, at man selv betaler testen og forhandleren retter evt.
fundte kritiske fejl.
Men det er naturligvis individuelt hvad man aftaler.
Forvent dog der er ventetid på en FDM test.

Niels

Fra : Martin

Dato : 23-07-05 13:00

Niels Bengaard wrote:

> [...]
> fundte kritiske fejl.
> Men det er naturligvis individuelt hvad man aftaler.
> Forvent dog der er ventetid på en FDM test.

Hej Niels, tak for svar.

Jo, jeg syntes også at det er rimeligt at jeg betaler FDM testen selv.

Men hvordan er folks erfaringer med FDM test før køb hos forhandler?
Hvad giver det af problemmer med forhandleren?

Og hvad med ventetiden... hvor lang tid ca?

Mvh
Martin

Fra : Mogens

Dato : 23-07-05 13:11

On Sat, 23 Jul 2005 14:00:28 +0200, Martin <dsdddd@wdeqde.com> wrote:

>Men hvordan er folks erfaringer med FDM test før køb hos forhandler?
>Hvad giver det af problemmer med forhandleren?
>Og hvad med ventetiden... hvor lang tid ca?

Den kvindelige køber af min turboladede Volvo ville have en
FDM-attest, hvis hun skulle købe bilen. Hun måtte køre 100 km for at
komme til FDM (kø), og de "fejl", der blev påvist, var ikke pengene
værd.

Eksempelvis mente FDM at bundkarret var gennemrustet - noget Volvo
ALDRIG har oplevet på modellen på dét tidspunkt. Desuden var
fordækkene lovlige men slidte, hvilket enhver kunne se. De 2.000 kr
til FDM-testen var IMO smidt ud af vinduet, men hun var mere tryg ved
handlen - hun betalte selv testen...

Jeg har aldrig brugt den slags...

Mvh Mogens...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 23-07-05 14:11

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse

og de "fejl", der blev påvist, var ikke pengene
> værd.

Men det er ikke nødvendigvis tilfældet altid, det er blot en ekstra
sikkerhed mod at blive taget i rø... . Om man synets det er pengene værd, er
relativt :).

Fra : Rasmus

Dato : 23-07-05 15:13

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> wrote in message

> [...]
> FDM-attest, hvis hun skulle købe bilen. Hun måtte køre 100 km for at
> komme til FDM (kø), og de "fejl", der blev påvist, var ikke pengene

Hun har sikkert ikke anet noget om biler, og så syntes jeg det er en god ide
at få lavet en FDM attest....

Personligt ville jeg nok aldrig bruge penge på det.

/Rasmus

Fra : Mogens

Dato : 23-07-05 18:11

On Sat, 23 Jul 2005 16:12:58 +0200, "Rasmus"
<SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

>Hun har sikkert ikke anet noget om biler, og så syntes jeg det er en god ide
>at få lavet en FDM attest....

Jow jow og dét var heller ikke pointen i min posting.

>Personligt ville jeg nok aldrig bruge penge på det.

Hvis jég var utryk og ikke turde løbe risiko'en, ville jég lade
"en/min mekaniker" se på bilen.

Når man handler sydpå, kan man eksempelvis lade det lokale aut.
værksted ift. det aktuelle bilmærke se på bilen een time...

Mvh Mogens...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 23-07-05 13:33

> [...]
> Hvad giver det af problemmer med forhandleren?
>
> Og hvad med ventetiden... hvor lang tid ca?

Kender ikke ventetider, der må man ringe.
Hvis jeg ikke selv kunne vurdere en bil og ville sikre mig, ville jeg aftale
at køre forbi en autoriseret forhandler, og få dem til at se den igennem.
Det gør de vel for en timeløn.
Bedst sikrer man sig ved at handle med en troværdig forhandler, som
naturligvis kan stå inde for at en bil til 200.000 kr er i orden og at hvis
der endelig skulle være noget, så bliver det ordnet uden diskussion.

Niels

Fra : Per Riber

Dato : 23-07-05 19:06

Sat, 23 Jul 2005 14:00:28 +0200 skrev Martin
<dsdddd@wdeqde.com>:

>Jo, jeg syntes også at det er rimeligt at jeg betaler FDM testen selv.

Ja, det er fair nok, at du selv betaler. For at komme om ved
ventetiden hos FDM kan du skriftligt aftale, at sælgeren
efterfølgende skal rette alvorlige fejl, som FDM markerer
med en bolle i rapporten.

>Men hvordan er folks erfaringer med FDM test før køb hos forhandler?

Jeg har meget gode erfaringer - og meget dårlige erfaringer
med at lade være.. Jeg køber normalt lidt ældre biler, som
har kørt mange kilometer.

>Hvad giver det af problemmer med forhandleren?

Det værste der kan ske er vel, at han siger nej. I så fald
ville jeg finde en anden sælger - så nemt er det...

>Og hvad med ventetiden... hvor lang tid ca?

Det må du hellere spørge FDM om.

--
mvh Per Riber
Mercedes 300 D aut. 1987

Fra : Jacob S (2800)

Dato : 23-07-05 22:30

Jeg har netop købt en brugt bil gennem en forhandler... fik skrevet i
slutseddlen at alle o mærkede fejl blev lavet på hans regning... der
var flere... bl.a retstilling var forkert og en sele var flosset
derudover fandt FDM at skiverne var poleret så de gik glat igennem
syn... dette bevirkede dog at de var under bilfabrikantens mindstemål!
Ialt ca. 5 fejl... vil gætte på der er for ca. 10-12K og jeg slap ca
1800,- God handel for mig :)
Jeg ville ikke have haft en jordisk chance for at kunne se disse fejl!
Jeg ventede 2 måneder og testen tog 3 timer...

--
/Jacob

I'm not evil.. I'm not cruel... I have the heart of a little boy... In
a jar on my desk.