Fartboeder til udenlanske billister
Fra : Casper Pedersen

Dato : 22-07-05 19:38

Jeg saa en artikle paa jp.dk tidligere idag (kan ikke finde den
laengere), hvor der blev sagt at udenlanske billister som bliver
fotograferert ikke faar fart boeder, da det ikke er alle lande som
Danmark har en aftale med.

Er der nogen som ved hvilke lande dette er???

Mvh./Casper

Fra : Dak

Dato : 22-07-05 20:10

> Er der nogen som ved hvilke lande dette er???

tyskland er vist en af dem. Det var oppe i medierne at de kørte råddent på
bornholm men politiet ville ikke lave fartkontroller på dem da de ikke fik
penge alligevel for bøderne.

Dak
Suzuki GS500Ev
"Kørende dagligt på det 3.år og uden bøder endnu"
"og som lige har haft sin første bil køretime idag. "

Fra : Casper Pedersen

Dato : 22-07-05 20:46

Dak wrote:

> tyskland er vist en af dem. Det var oppe i medierne at de kørte råddent på
> bornholm men politiet ville ikke lave fartkontroller på dem da de ikke fik
> penge alligevel for bøderne.

Hvad me Holland??

Takker.

Mvh./Casper

Fra : Dak

Dato : 22-07-05 22:03

> Hvad me Holland??

har ingen anelse

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-07-05 08:12

Casper Pedersen <noone@c-spam-note.dk> writes:

> Hvad me Holland??

Det er bare at vinke pænt til deres automatiske kameraer. Man ved de kommer
når hele motorvejen bremser ned fra 140km/t til 110km/t, fortsætter sådan
nogle 100m og sætter derefter farten op igen.

Skyl, vask, gentag.

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.

Fra : Brian Ipsen

Dato : 22-07-05 21:24

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message

> tyskland er vist en af dem. Det var oppe i medierne at de kørte råddent på
> bornholm men politiet ville ikke lave fartkontroller på dem da de ikke fik
> penge alligevel for bøderne.

Nu skal det nok lige præciseres, at det var foto-fælder, det gjorde sig
gældende. Bliver det stoppet "på fersk gerning", så er der vist stadig
kontant betaling ved kasse 1 ....

/Brian

Fra : Dak

Dato : 22-07-05 22:09

> Nu skal det nok lige præciseres, at det var foto-fælder, det gjorde sig
> gældende. Bliver det stoppet "på fersk gerning", så er der vist stadig
> kontant betaling ved kasse 1 ....

Ja men det er vel det samme. Politiet kan vistnok godt få oplyst navnet på
ejeren af bilen men de kunne vist ikke "rykke" i tilfælde af de får bøden.
Så selvom de fik den i hånden eller de fik den med posten er det så ikke det
samme? De kører jo hjem og så er det ude af politiets hænder. Og vi taler
selvfølgelig kun bøder i forbindelse med betinget frakendelse eller mindre
og ikke der hvor de bare klipper pladerne. eller bringer andres liv i
fare osv.

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Kent Nielsen

Dato : 23-07-05 08:34

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så selvom de fik den i hånden eller de fik den med posten er det så ikke
> det samme? De kører jo hjem og så er det ude af politiets hænder.

Øh nej ?
Vi tager vel køretøjet i pant til bøden er betalt, som man gør i f.eks.
Tyskland ?

Kent Nielsen

Fra : Thomas Makro

Dato : 25-07-05 20:20

On Sat, 23 Jul 2005 09:34:11 +0200, "Kent Nielsen"
<virker.ikke@findes.ikke.invalid> wrote:

>Øh nej ?
>Vi tager vel køretøjet i pant til bøden er betalt, som man gør i f.eks.
>Tyskland ?
Ja da. Sådan er lovgivningen jo. Ihvertfald i teorien, i praksis er
det vist noget andet. Jeg så engang i Station 2 at en æggeskal lod en
tysker slippe, fordi tyskeren ikke havde penge til at betale bøden
kontant. Hans begrundelse var, at konfiskation af tyskerens bil var
for besværligt.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Jes Vestervang

Dato : 22-07-05 22:05

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> writes:

> tyskland er vist en af dem.

Gad vide om det gælder begge veje
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Dak

Dato : 22-07-05 22:59

> Gad vide om det gælder begge veje

Ifølge udsendelsen gjorde det. Var tilfældigvis på bornholm da jeg så deres
lokale nyhedsudsendelse. De har forresten en ko som gumler på noget mens de
viser den lokale vejrudsigt på tv2 bornholm hver aften. en køretur værd
efter min mening.

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Ralfi

Dato : 22-07-05 22:04

Casper Pedersen wrote:
> [...]
> Danmark har en aftale med.
>
> Er der nogen som ved hvilke lande dette er???

Har hørt at de heller ikke stopper biler med udenlandske nr. plader, på
motorvejen, hvis de kører for stærkt. Da det ikke kan betale sig at
kræve bøden hjem alligevel.

Jeg kører ofte fra Lolland/Falster mod KBH, om fredagen, ad motorvejen.
Jeg køre selv lidt friskt til og skal bestemt ikke have pudset nogen
glorie over mit hoved. D.v.s. ca 10 km/t over det tilladte.
Her bliver jeg hovedsageligt overhalet af svenskerer og tyskerer og tit
med høj fart. Meget sjældent er det en dansk bil som kommer udenom med
fart på. Tendensen er meget klar og kunne tyde på at de danske bøder,
eller fraværet af disse, ikke har nogen effekt på vores kære naboer.
De svenske biler er tit overlæsset med, thjaaa, gæt selv. Der var for
nylig en svensker som kørte galt på denne rute, i sin volvo, med overlæs
på. Da politiet ankom var han i færd med at skjule sit overlæs i en
busk. Tsk, tsk.

Ralfi
XJ 600 Div

Fra : Claus Andersen

Dato : 22-07-05 22:59

"Casper Pedersen" <noone@c-spam-note.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Danmark har en aftale med.
>
> Er der nogen som ved hvilke lande dette er???

Så vidt jeg ved er der kun en aftale mellem de nordiske lande, er blevet
blitzet et par gange i tyskland uden at der er kommet nogen bøde, så det
passer jo meget godt, men i sverige f.eks. går den ikke.
Bliver man stoppet personligt er der dog kontant afregning, har også hørt at
politiet ved TT i assen ligefrem har konfiskeret motorcykler hvis man ikke
kunne betale. men det er der sikkert nogle der kan fortælle meget mere om

vh
Claus

Fra : Casper Pedersen

Dato : 23-07-05 08:24

Claus Andersen wrote:
> [...]
> kunne betale. men det er der sikkert nogle der kan fortælle meget mere om

Det gaelder ikke kun for udenlanske, hvis man bliver stoppet hvor man
har koert mere end 50km/t over det tilladte i Holland faar man lov til
at ringe til en saa man kan blive hentet... Koerekortet forsvinder med
det samme, det gaelder dog kun hvis man bliver stoppet, og ikke ved foto
faelder hvor man faar en invitation til at se en dommer. En ting some
udenlaendinge (gaelder ogsaa for lokale og os udlaendinge some bor her)
finder ud af naar de flyver til Holland er at de ikke faa lov til at
forlade landet indtil de har betalt alle udenstaaende boeder (det
kostede en ex-kollega 400 euro for nogle maaneder siden). Det gaelder
ogsaa parkings boeder.

Mvh./Casper

Fra : Schlæger

Dato : 23-07-05 10:05

Casper Pedersen wrote:

> [...]
> Danmark har en aftale med.

> Er der nogen som ved hvilke lande dette er???

Danmark har på flere områder gode inddrivelsesaftaler med de nordiske
lande. Umiddelbart vil jeg derfor gå ud fra, at alle turister sydfra
slipper for videre tiltale - i hvert fald når vi snakker om fotovognene.
Noget helt andet er ved bemandede fartkontroller. Her kræves der kontant
afregning ved kasse 1 - også for ikke-skandinaver.

Mch Schlæger

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 21:03

Schlæger wrote:

> [...]
> Noget helt andet er ved bemandede fartkontroller. Her kræves der kontant
> afregning ved kasse 1 - også for ikke-skandinaver.

I Sverige havde jeg den udsøgte fornøjelse at få demonstreret den
herhjemme benyttede "laser-pistol" på den dyre måde et par år før man
købte den herhjemme - 1000,-kr(*) for at køre 90 med "slæb"!
Dén kom ind af brevsprækken som enhver anden dansk bøde, med et
girokort, som dog skulle konverteres til internationalt betalingskort på
posthuset; men forretningsgangen er klar: der er så meget samarbejde
norden imellem at man blot sender bøden og til nød får sine nordiske
kolleger til at bistå (med adresser på nummerplader).
Billedet må nødvendigvis være det samme den anden vej, hvorved at
skandinaver blot får et girokort tilsendt hvadenten det er fra en
fotofælde eller manuel fartkontrol.
Men problematikken er at langs vestkysten, hvor tyske biler endda er på
grænsen til majoritet i trafikken, nytter det ikke at sætte fotovogne op
derved at man ikke har samme samarbejde med tyskerne.

Jeg kan egentlig ikke se noget problem, andet and at man har måttet
erkende en problematik omkring de populære automatiserede pengemaskiner,
som vi ellers nok plejer at lægge for had her i gruppen også, og at det
er ganske enkelt at gøre noget ved det om man vil: Stil nogle flere
bemandede fælder op i sommerlandet så tyskerne får noget at frygte
(1000-1500 kr kontant ud af feriebudgettet indimellem må da være
irriterende)

(*):
Eneste lyspunkt i dén sag var at det var svenske kroner og at de var
langt under 80 øre dengang!

--
Armand.
(der sidder og opfinder en "James Bond nummerplade" der skifter til tysk

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-07-05 17:08

> [...]
> faar fart boeder, da det ikke er alle lande som Danmark har en aftale med.
>
> Er der nogen som ved hvilke lande dette er???

Hver femte trafiksynder udlænding

22-07-05: 11:31 | af: doli

Efter en fartkontrol på den sønder­jyske motorvej afslørede, at 100 ud af
511 fartsyndere var udenlandske turister eller lastbilchauffører, skal
justitsminister Lene Espersen (K) nu tage stilling til, om det er rimeligt,
at udenlandske fartsyndere slipper for at betale bøder i Danmark. Det
oplyser DR Radio Syd.

Det er formanden for retsudvalget i Folketinget, Dansk Folkepartis Peter
Skaarup, der rejser sagen over for justitsministeren. Han vil høre, hvad hun
vil gøre for, at der ikke er forskel på folk, der overtræder loven.