Tragisk ulykke ved Haderslev
Fra : Henning

Dato : 22-07-05 09:47

Desværre ser jeg hver eneste dag bilister med campingvogn, som ligger
og kører 110-130 km i timen. Som om de ikke er klar over eller har
glemt, at de har et stort skrummel på slæb.
Hvor mange her i gruppen vidste at kørekortet ryger, såfremt de
lovlige 80km/t overskrides med 40%??

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-05 10:33

Henning <nomail@all.invalid> wrote in

> Desværre ser jeg hver eneste dag bilister med campingvogn, som ligger
> og kører 110-130 km i timen.

Det er såmend heller intet problem såfremt skidtet er lastet korrekt.

> Hvor mange her i gruppen vidste at kørekortet ryger, såfremt de
> lovlige 80km/t overskrides med 40%??

Her.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Thomas

Dato : 22-07-05 11:46

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> Henning <nomail@all.invalid> wrote in

> Det er såmend heller intet problem såfremt skidtet er lastet korrekt.

Jeg har ikke kørt med campingvogn... men uanset om sådanne en fætter er
korrekt lastet eller ej, kan 130 km/t ikke være tilladeligt, da man næppe
kan lave slalommanøvre (undvige manøvre) med 2*1000 kg (or whatever) lige så
nemt som fx med en varevogn/anden bil, på 2000 kg, for lige at lave en
sammenligning her.

Bare min mening

Mvh

Thomas

Fra : Vogt, 5750 Ringe

Dato : 22-07-05 11:57

korrekt

Fra : Ulrich

Dato : 22-07-05 12:29

"Vogt, 5750 Ringe" <vogt@REMOVEmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
> korrekt
>

> "Thomas" <bambanosFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

lige

Så hut jeg visker må man kører 130 i Frankrig.
Så der kan de vel.....

--
Hygge Ulrich

Fra : BJ

Dato : 22-07-05 15:09

"Ulrich" <uz_FILTER_@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Så hut jeg visker må man kører 130 i Frankrig.
> Så der kan de vel.....

I Frankrig kører fører man ikke motorkøretøj.

I Frankrig er alle førere af motorkøretøjer udstyret med en "pansret
mandskabsvogn eller pansret "personcykel"".

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 00:12

Ulrich wrote:
> Så hut jeg visker må man kører 130 i Frankrig.
> Så der kan de vel.....

Det tvivler jeg nu på. (Men jeg ved det ikke konkret)

Her hjemme må de køre 80 km/t på motorvej og 70 km/t på andre veje.
I Tyskland må de køre 80 km/t på motorveje og andre veje. Medmindre de
er godkendte til at køre 100 km/t. Det er de ikke automatisk, selvom
mange tror det.

--
MVH Finn
Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-07-05 00:22

> Det tvivler jeg nu på. (Men jeg ved det ikke konkret)

Det er nu korrekt at man må køre 130, hvis cv/trailers dæk og
typegodkendelse siger at den må kører så stækt, men regner det, skal farten
sættes ned

> [...]
> I Tyskland må de køre 80 km/t på motorveje og andre veje. Medmindre de er
> godkendte til at køre 100 km/t. Det er de ikke automatisk, selvom mange

Ja det hedder en Tempo 100 godkendelse, der må anhænger ikke have en total
vægt der er større end 80 % af egenvægt på bil, og husk at egen vægt i
Tyskland er brugsvægt (med fører, ? tank brændstof, olier på motor osv.)

Hilsen Jørgen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 14:53

Jørgen L. wrote:
> [...]
> Det er nu korrekt at man må køre 130, hvis cv/trailers dæk og
> typegodkendelse siger at den må kører så stækt, men regner det, skal farten

Det lyder utroligt med de 130 km/t for bil med campingvogn, men;
http://www.campingferie.dk/h1_campingpladser/s/hastigheder.asp siger at
den er god nok.

Dem med de 110 km/t ved regnvejr gælder alle biler. Og svjv er der andre
lande end Frankrig der bruger vejrafhængig hastighed.

> Ja det hedder en Tempo 100 godkendelse, der må anhænger ikke have en total
> vægt der er større end 80 % af egenvægt på bil, og husk at egen vægt i
> Tyskland er brugsvægt (med fører, ? tank brændstof, olier på motor osv.)

De tekniske detaljer kender jeg ikke. Og kan heller ikke lige få øje på
at jeg skulle få brug for dem, da jeg absolut ingen planer har om at
skulle køre med campingvogn.

Men der er for meget "Monkey see, monkey do" hvor, f.eks., danske
campister ikke undersøger hvilke hastigheder de må køre med de
forskellige steder og så tænker at når andre må køre 100 med campingvogn
må de sikkert også.

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-07-05 15:22

> [...]
> steder og så tænker at når andre må køre 100 med campingvogn må de sikkert

Ja det er rigtigt, det er også derfor at jeg køber ferieguiden fra vej
direktoratet hvert år.

Men jeg har prøvet at køre med ca. 80 kmt. (det lovlige) og en politibil kom
op på siden af mig med lidt vredt udtryk og viftide mig op i fart indtil jeg
kørte omkring de 90, alt målt med GPS, jeg tror at de ikke ville have alle
de lastbiler til at overhale hele tiden, der var meget trafik.

Hilsen Jørgen
Futtende rundt med LMC 545RD med en 3,0 td landcruiser foran

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-07-05 15:23

> [...]
> kørte omkring de 90, alt målt med GPS, jeg tror at de ikke ville have alle
> de lastbiler til at overhale hele tiden, der var meget trafik.

Glemte lige det var i Tyskland.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 16:19

Jørgen L. wrote:
> Glemte lige det var i Tyskland.

Selvom det ikke er blandt "regelbyggerne" så findes der politifolk
dernede der har opdaget fidusen ved en harmonisk trafikstrøm.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 16:13

Jørgen L. wrote:
> [...]
> kørte omkring de 90, alt målt med GPS, jeg tror at de ikke ville have alle
> de lastbiler til at overhale hele tiden, der var meget trafik.

Hvad land var det i?

Fra : Peter Weis

Dato : 24-07-05 17:38

Finn Guldmann wrote:

> Og svjv er der andre lande end Frankrig der bruger vejrafhængig hastighed.

Nemlig, I Tyskland ser man fx flere hastighedsbegrænsningsskilte
tilføjet "bei nässe".

mvh
Peter

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 18:31

Peter Weis wrote:
> Nemlig, I Tyskland ser man fx flere hastighedsbegrænsningsskilte
> tilføjet "bei nässe".

Dem har jeg nu ikke set nogen der overholder. Dels måske fordi de sænker
hastigheden fra 'Fri' til 80 km/t. Og dels måske fordi 'nässe' ikke blot
er regnvejr. (Aner ikke hvad 'bei nässe' konkret betyder.)

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 12:18

On 22 Jul 2005 09:32:49 GMT, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

>Henning <nomail@all.invalid> wrote in

>Det er såmend heller intet problem såfremt skidtet er lastet korrekt.

Ligeud på motorvej - nej det er ikke noget problem, det har du nok ret
i. Men hvad med, når du skal stoppe eller skifte vognbane i værste
fald ind over sporkøring fra lastbiler - så kræver det temmelig meget
af både fører og køretøj.
Sidevind incl. kastevinde omkring en lastbil kan også skabe problemer
for campingvogne - har jeg da set ved selvsyn. Måske en del af
problemet sad ved rattet, det vides ikke. Jeg kører ikke med husvogn.

>Her.

Jo, tak - det vides. Men den svenske ungersvend på vej til Puttgarden
forleden vidste det formodentlig ikke. Men mon ikke de to nobelt
klædte herrer med notesblok og en hvid Mondeo med blåt akvarium kunne
lære ham det.
--
Ivan Madsen,
Xsara Week-end HDI

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-05 17:37

Ivan Madsen <> wrote in news:vvk1e1941igl8pmn88i74jqp16e283dkh0@4ax.com:

> [...]
> i. Men hvad med, når du skal stoppe eller skifte vognbane i værste
> fald ind over sporkøring fra lastbiler - så kræver det temmelig meget

Yep - men ikke det store problem

Alternativt kan vi jo forbyde påhængskøretøjer ?

> Sidevind incl. kastevinde omkring en lastbil kan også skabe problemer
> for campingvogne - har jeg da set ved selvsyn. Måske en del af
> problemet sad ved rattet, det vides ikke. Jeg kører ikke med husvogn.

Jeg har oplevet mange kastevinde - og man skal da vide hvad man laver
ellers ryger man sq nemt af vejen.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-05 11:02

On 22 Jul 2005 16:36:42 GMT, "Martin Johansen [6000]"
<no@no.no.invalid> wrote:

>Yep - men ikke det store problem
>
>Alternativt kan vi jo forbyde påhængskøretøjer ?

Nogle burde nok forbydes at køre med et sådant Men de burde nok
forbydes retten til at sidde ved et rat generelt
Det er nok overdrevet at forbyde påhæng - men man skal bare vide, hvad
man har med at gøre. Personligt er jeg ikke specielt imponeret af de,
der kan køre 110+ med slæb, især ikke hvis vogntoget består af en
ældre Volvo med blød undervogn og en halvgammel campingvogn.

<...>
--
Ivan Madsen
Xsara Week-end HDI

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-07-05 11:49

Ivan Madsen <> wrote in news:t454e1hqk61t6405r0oaht5h4vkhuliiha@4ax.com:

> Nogle burde nok forbydes at køre med et sådant Men de burde nok
> forbydes retten til at sidde ved et rat generelt

Hehe ja.

> Det er nok overdrevet at forbyde påhæng - men man skal bare vide, hvad
> man har med at gøre.

Det er nemlig essensen i det hele.

> Personligt er jeg ikke specielt imponeret af de,
> der kan køre 110+ med slæb, især ikke hvis vogntoget består af en
> ældre Volvo med blød undervogn og en halvgammel campingvogn.

Gør man det så har man heller ikke forstået essensen i det.

Bevares, 130 kan og er måske lige i overkanten, specielt pga. det høje
benzinforbrug. Men at ligge med omkring 100-110 synes jeg er meget
passende, selvom visse personer herinde synes man skal halshugges for at
synes det. Det sjove er så bare, at hvis det var lovligt at køre 100 med CV
så skulle man ikke halshugges... Synes generelt der mangler selvstændig
tænkning hos mange - de følger udelukkende hvad loven foreskriver og tænker
ikke selv.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 00:43

Martin Johansen [6000] wrote:
> [...]
> tænkning hos mange - de følger udelukkende hvad loven foreskriver og tænker

Jeg mener at det helt skulle forbydes at køre med campingvogne efter en
personbil. Det er efter min bedste overbevisning den farligste
køretøjskombination der overhovedet findes. Skarpt forfulgt af
personbiler med hestetrailer efter.

Og så, inden det vælter ind med halshugningatrusler skal det lige nævnes
at jeg også mener at det skal indføres at folk kan købe en personbil til
daglig brug og en autocamper til ferie m.v.. De skal så indregistreres
på samme sæt nummerplader. Og der skal kun betales afgift af den
dyreste. De må naturligvis ikke køre i begge biler på samme tid, men kan
frit flytte nummerpladerne over på det køretøj de nu vil bruge.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-05 09:11

> [...]
> personbil. Det er efter min bedste overbevisning den farligste
> køretøjskombination der overhovedet findes. Skarpt forfulgt af personbiler

Hvor mange personer har biler med campingvogne og trailere slået ihjel det
sidste år?

Prøv at sammenholde det tal - som formentlig er under 10 stk - med hvor
mange personer lastbilerne har fået gået kål på.

> [...]
> må naturligvis ikke køre i begge biler på samme tid, men kan frit flytte
> nummerpladerne over på det køretøj de nu vil bruge.

Hvad med et sæt skinner ind i hver by, så togene kan køre direkte til
modtageren med godset. Så er vi fri for lastbiler på vejene!

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-05 11:49

Per Henneberg Kristensen wrote:
> [...]
> Prøv at sammenholde det tal - som formentlig er under 10 stk - med hvor
> mange personer lastbilerne har fået gået kål på.

Prøv så at holde det op mod at de der 3000-4000 et hundehus kører på en
ferie (læs: om året) er det vi kører om ugen.

> Hvad med et sæt skinner ind i hver by, så togene kan køre direkte til
> modtageren med godset. Så er vi fri for lastbiler på vejene!

Jamen gerne for min skyld, hvis du kan finde nogen der har råd til at
gennemføre det.

Du skal så blot lige huske at du skal ud og anskaffe togvogne så du har
ca. 20 gange så mange som der er i dag.

Og så ellers god fornøjelse når du skal have bakset dit indbo hen på
stationen når du vil flytte. På en lastbil? Glem det, dem har du jo
afskaffet.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-05 12:57

> Prøv så at holde det op mod at de der 3000-4000 et hundehus kører på en
> ferie (læs: om året) er det vi kører om ugen.

Jeg kørte nu næsten 5.000 km ;)

Og så har jeg været sydpå tidligere på året, også med vogn ;)

Og jeg kører stadig 50.000 km om året des foruden ;)

> Og så ellers god fornøjelse når du skal have bakset dit indbo hen på
> stationen når du vil flytte. På en lastbil? Glem det, dem har du jo
> afskaffet.

Så må jeg jo blive boende .. :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-05 15:21

> Jeg kørte nu næsten 5.000 km ;)

Så er vi oppe på 1½ uge.

> Og så har jeg været sydpå tidligere på året, også med vogn ;)

Samme distance (ca.)? Så er vi oppe på tre uger.

> Og jeg kører stadig 50.000 km om året des foruden ;)

Med hundehuset efter?

> Så må jeg jo blive boende .. :)

Det vil så bare sætte os tilbage til tiden mellem at jernbanerne kom og
lastbilerne tog over.

Jeg glemte lige at tage med at tankbilerne jo også er stoppet. Så det er
kun hvis benzinstationen ligger i umiddelbar forbindelse med sporene at
der er noget at komme efter der.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-05 15:40

> Jeg glemte lige at tage med at tankbilerne jo også er stoppet. Så det er
> kun hvis benzinstationen ligger i umiddelbar forbindelse med sporene at
> der er noget at komme efter der.

Hvis man bruger beskidte tricks kan man sagtens klare sig i en diskussion ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-05 18:37

> Hvis man bruger beskidte tricks kan man sagtens klare sig i en diskussion ;)

Du kan bare lade være med at skyde med spredehagl efter mit arbejde.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 11:08

"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> wrote in message
> Henning <nomail@all.invalid> wrote in

> Det er såmend heller intet problem såfremt skidtet er lastet korrekt.

Nej ikke at køre, problemet kommer først når man skal bremse og undvige.

--
mvh / regards Cruise music: http://yee-haw.dk
Christian

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-08-05 13:19

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in news:430af59d$0
$159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Nej ikke at køre, problemet kommer først når man skal bremse og undvige.

Heller ej det har jeg lyst til med 80 km/t ...

--
Martin "CST" Johansen [6000]
NYSYNET (gerne grim) bil søges - MAX 10000,-!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 13:44

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in news:430af59d$0
> $159$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Heller ej det har jeg lyst til med 80 km/t ...

Nej, men det er nogle gange nødvendigt og man har nok større chance for et
brugbart resultat med 80 end med 120.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-07-05 12:24

Fri, 22 Jul 2005 10:46:38 +0200, skrev Henning, på 11 linier, i
> [...]

>glemt, at de har et stort skrummel på slæb.
>Hvor mange her i gruppen vidste at kørekortet ryger, såfremt de

Hellere køre med 95 end og have en lastbil liggende 1 meter bagved.

for så er en Campingvogn ikke rar og køre med.
Det tænker lastbilerne aldrig på.
En campingvogn bliver meget ustabil når der ligger en lastbil i
slipvinden.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Ukendt

Dato : 22-07-05 12:40

"Karsten Andersen" <karsten@jyde.dk> skrev i en meddelelse

| Hellere køre med 95 end og have en lastbil liggende 1 meter bagved.

Nu el lastbil begrænset til 90+/-, og det køre de, så hvis du holder dig til
samme hast., burde du ikke påkalde dig mere "opmærksomhed" end dem ;).

Fra : Rander

Dato : 22-07-05 13:48

Fri, 22 Jul 2005 13:39:39 +0200 brugte Jørgen M. Rasmussen 9 linier på at
fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Nu el lastbil begrænset til 90+/-, og det køre de, så hvis du holder dig til
>samme hast., burde du ikke påkalde dig mere "opmærksomhed" end dem ;).

Det er muligt at det er det de kører, men må de ikke kun køre 70-80
stykker? Eller er det forældet?

http://rander.dk (temporarily down!)

Det tyske sprog synes at være opfundet for at give den talende mulighed for at spytte
den lyttende i ansigtet, under dække af at føre en høflig samtale. (J.P. O'Rourke)

Fra : Lars G

Dato : 22-07-05 14:23

Rander wrote:

> Det er muligt at det er det de kører, men må de ikke kun køre 70-80
> stykker? Eller er det forældet?

og nu vi er ved det med regler

På de strækninger på motorvejen hvor der er overhalling forbudt (for lastbiler+trailer+?)

Må de godt overhale når det drejer sig om lastbiler med vinger/tårn til vindmøller.

Ved ikke lige hvor hurtig de kørte.... men det gav da en rigtig lang kø

Mvh
Lars G

Fra : Lars Frandsen

Dato : 22-07-05 14:55

"Lars G" <larsbg@_-_gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vindmøller.
>
> Ved ikke lige hvor hurtig de kørte.... men det gav da en rigtig lang kø

Som de sagde i Trafik på 4'eren i dag så er svaret Nej, nej og atter nej!
Den eneste undskyldning for at overhale er, når det er et havari man skal
uden om (og så er det vel ikke en overhaling længere!). Ellers har de iflg.
betjenten i studiet bare at blive bagved uanset hvor langsomt den
forankørende kører.
--
Mvh.
Lars Frandsen, Bramming

Fra : Lars G

Dato : 22-07-05 15:51

Lars Frandsen wrote:

> Som de sagde i Trafik på 4'eren i dag så er svaret Nej, nej og atter nej!

Tak for svar

Mvh
Lars G

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 00:23

Lars G wrote:
> [...]
> lastbiler+trailer+?)
> Må de godt overhale når det drejer sig om lastbiler med vinger/tårn til

Svjv ikke endnu. Som det er nu er overhalingsforbudet lastbiler, busser
og personbiler med påhæng konsekvent. Også selv om der ligger en
mobilkran med 62 km/t foran. Det er sådan noget der giver nogle mega
lange køer. Og som udløser nogle store problemer når forbudet ophører.

Men der skulle være en ændring på vej så det ikke mere gælder hvis det
er de helt langsomme (på motorvejene) mobilkraner og svær/lang gods der
køres med og hastigheden derfor er nede på de samme 62 km/t.

> Ved ikke lige hvor hurtig de kørte.... men det gav da en rigtig lang kø

Det afhænger nok mere af hvor tung lasten er, end hvor lang den er.
Vingerne vejer ikke alverden. Er det tre lange transporter med hver sin
møllevinge kan de udemærket køre med samme hastighed som de øvrige
lastbiler. Netop for at undgå at blive en prop i trafikken.

Er det derimod ham der kører med møllehuset (den tungeste del af hele
møllen) kan det nemt ske at hastigheden er nede omkring de 60 km/t.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-07-05 18:05

Fri, 22 Jul 2005 14:47:30 +0200, skrev Rander, på 17 linier, i
<dbqpt2$qn8$1@localhost.localdomain>, :

>Fri, 22 Jul 2005 13:39:39 +0200 brugte Jørgen M. Rasmussen 9 linier på at
>fortælle dette til dk.fritid.bil:

>Det er muligt at det er det de kører, men må de ikke kun køre 70-80
>stykker? Eller er det forældet?

Ja de må køre 80 ligesom Campingvognene.

Der er jo bare nogle der lige kan/vil køre lidt hurtigere .-)

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Henning

Dato : 22-07-05 13:08

>Hellere køre med 95 end og have en lastbil liggende 1 meter bagved.

Hvorfor ikke nøjes med 85 og lade lastbilen køre fra dig?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Klaus G.

Dato : 22-07-05 14:50

> Hvorfor ikke nøjes med 85 og lade lastbilen køre fra dig?

"lastbilen", og så er der "lastbilerne". Der vil jo komme flere lastbiler op
bagfra jo, og de overhaler som bekendt først når der er 2-3meter mellem
køretøjerne.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk

Fra : Nielsen

Dato : 22-07-05 15:42

> [...]
> op
> bagfra jo, og de overhaler som bekendt først når der er 2-3meter mellem

Jamen vi kan da godt begynde at trække ud når vi er 200-300 meter fra det
`lille` vogntog.
Så skal du bare se hvordan der bliver blinket med lygter og dyttet.

Prøv at se alle de `slangespor` ude på motorvejen, det er kun en slags
`vogntog` der kan lave disse,
og der er campingvogne der er enten forkert læsset eller farten er for høj,
eller begge dele.

JaN

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-07-05 17:05

> Jamen vi kan da godt begynde at trække ud når vi er 200-300 meter fra det
> `lille` vogntog.
> Så skal du bare se hvordan der bliver blinket med lygter og dyttet.

Nu kunne i jo trække ud lidt senere end 200-300 m. eks. 10 m. der kan jeg i
alt fald ikke mærke det.

> Prøv at se alle de `slangespor` ude på motorvejen, det er kun en slags
> `vogntog` der kan lave disse,
> og der er campingvogne der er enten forkert læsset eller farten er for
> høj, eller begge dele.

Slangespor ?? jeg er ikke helt med, hvad mener du ?

Hilsen Jørgen

Fra : Nielsen

Dato : 22-07-05 18:45

"Jørgen L." <Noemail@stopspamspam.dk> skrev i en meddelelse

> Nu kunne i jo trække ud lidt senere end 200-300 m. eks. 10 m. der kan jeg
> i alt fald ikke mærke det.

> Slangespor ?? jeg er ikke helt med, hvad mener du ?
>
> Hilsen Jørgen

De 10m bliver hurtigt til flere, da der er mange som ikke vil overhales(Ja
jeg har prøvet det)
Slangespor, du har vel set de spor som kommer på vejen inden en campingvogn
vælter.

JaN

Fra : Jørgen L.

Dato : 22-07-05 19:21

> De 10m bliver hurtigt til flere, da der er mange som ikke vil overhales(Ja
> jeg har prøvet det)

Det har jeg også, jeg kørte ca. 90 kmt. på gps og kom op på siden af en
personbil som satee farten, først da jeg satte farten ened igen kunne jeg
komme ind, derefter satte han farten ned til 75 kmt. grrr.

> Slangespor, du har vel set de spor som kommer på vejen inden en
> campingvogn vælter.

jo jeg har set spor men vidste ikke at de kom fra en trailer/cv, men så
mange er der da ikke af dem.

Hilsen Jørgen

Fra : Karsten Andersen

Dato : 22-07-05 22:04

Fri, 22 Jul 2005 20:20:41 +0200, skrev Jørgen L., på 21 linier, i
<%NaEe.33$S_6.5@news.get2net.dk>, :

> [...]
>komme ind, derefter satte han farten ned til 75 kmt. grrr.

>jo jeg har set spor men vidste ikke at de kom fra en trailer/cv, men så

Hvis du har lagt oppe i røven på ham med en lastbil.
forstår jeg godt hvorfor han har sat farten ned til 75 km/t

Han kan ikke styre den når du ligger der.
derimod burde du give ham lidt luft og han køre 90 igen.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Jørgen L.

Dato : 23-07-05 00:50

> Hvis du har lagt oppe i røven på ham med en lastbil.
> forstår jeg godt hvorfor han har sat farten ned til 75 km/t

Jeg kører med CV og han kørte omkring de 75, jeg gik ud til overhaling med
ca. 90 kmt og han satte farten til det samme, jeg satte så farten lidt mere
op ca. 95 det gjorde han også.
Jeg kan og vil ikke køre om kap med andre, så jeg satte så farten ned til 90
igen og trak ind bag ved ham, hvorefter han igen kørte 75.

> Han kan ikke styre den når du ligger der.
> derimod burde du give ham lidt luft og han køre 90 igen.

Kan han ikke styre sin bil ved den hastighed ?????
så bør han tage et kursus.

Hilsen Jørgen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 00:29

Klaus G. wrote:
> "lastbilen", og så er der "lastbilerne". Der vil jo komme flere lastbiler op
> bagfra jo, og de overhaler som bekendt først når der er 2-3meter mellem
> køretøjerne.

Dels for ikke at gøre overhalingen længere end nødvendig. Vores
overhalinger er jo ikke så populære. Men at der kommer en ældre
folkemodyt der lige kan snige den op på 2 km/t mere end den lastbil der
overhales gør sjovt nok ikke så¨meget.

Og dels for at give campisten et sug når overhalingen påbegyndes. En
betragtelig del af campisterne har det med at sætte farten op når vi
kommer og vil overhale. Og helst mens vi er midt i overhalingen.

Fra : Sparvath [8210]

Dato : 22-07-05 15:04

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke nøjes med 85 og lade lastbilen køre fra dig?

For så kommer den næste ... og den næste ... og.
De kører helt op i r*ven på vogntoget, og så suger de campingvognen til sig,
når de overhaler. Det taktiske er at finde et godt stort hul mellem
lastbil-kolonnerne og så klappe fartpiloten på hhv 90 (DK) og 100 km/t (alle
normale lande) og sørge for, at der altid er hul bagud.
Jeg foretrækker natkørsel, så er der plads og ikke så meget at forholde sig
til. Desuden er det lettere at nå 'dags'marchen på 800-1200 km.

;o//
ivan, århus

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 00:14

Henning wrote:
> Hvorfor ikke nøjes med 85 og lade lastbilen køre fra dig?

Eller endnu bedre 60 og holde sig væk fra motorvejene.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 24-07-05 00:09

Karsten Andersen wrote:
> [...]
> Det tænker lastbilerne aldrig på.
> En campingvogn bliver meget ustabil når der ligger en lastbil i

Ligesom at den bliver meget ustabil når den ligger i slipvinden fra en
lastbil. Det tænker mange campister ikke på.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 25-07-05 08:40

Sun, 24 Jul 2005 01:08:50 +0200, skrev Finn Guldmann, på 15 linier, i
<42e2cdc2$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, :

>Ligesom at den bliver meget ustabil når den ligger i slipvinden fra en
>lastbil. Det tænker mange campister ikke på.

Hvis den gør laver de vel en støre afstand af sig selv

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-07-05 21:37

Karsten Andersen wrote:

> Hvis den gør laver de vel en støre afstand af sig selv

Ikke alle. Nogen ligger der så længe at jeg kan se det på mit
dieselforbrug. Og så begynder *jeg* at gøre noget ved det.

Fra : Jørgen L.

Dato : 25-07-05 21:55

> Ikke alle. Nogen ligger der så længe at jeg kan se det på mit
> dieselforbrug. Og så begynder *jeg* at gøre noget ved det.

Hej Finn

Vil det sige at hvis jeg lægger mig bag dig med min bil og cv vil du over
tid kunne se det negativt på diesel forbruget ?
i så fald hvor tæt er det ?

Hilsen Jørgen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-05 11:14

Jørgen L. wrote:
> Vil det sige at hvis jeg lægger mig bag dig med min bil og cv vil du over
> tid kunne se det negativt på diesel forbruget ?

På den jeg kørte i indtil i går er der en flowmåler, så jeg kunne se det
umiddelbart. Men der skal dog lige gå lidt tid før man kan være sikker,
den svinger jo hele tiden op og ned.

Men når man for længe har kigget på at i stedet for at svinge mellem 15
og 25 l/100km nu svinger mellem 20 og 30 l/100km begynder man at gøre
"et eller andet".

Tallene er relative til hvor meget læs man har på. Men selv et vogntog
på 40 tons totalvægt vil observere at dieselforbruget stiger hvis der er
en der ødelægger slipstrømmen.

> i så fald hvor tæt er det ?

Nok fra omkring 15 meter og ned. Er afstanden størrere kan det godt være
svært at afgøre. Men en kassevogn der ligger omkring 5 meter bag mig kan
virkelig ses på forbruget.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-07-05 22:04

Nogen ligger der så længe at jeg kan se det på mit
> dieselforbrug. Og så begynder *jeg* at gøre noget ved det.

Hvor meget betyder det reelt på forbruget at have bil + c.v. liggende i
slipstrømmen på 30 tons, mon ikke det er psykologisk effekten er størst? ;).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-05 11:28

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> slipstrømmen på 30 tons, mon ikke det er psykologisk effekten er størst? ;).

Hvis mit forbrug stiger fra 22 l/100km til 25 l/100km fordi der er en
der ligger sig op bag ved får jeg det til en stigning på 12%.

Og i et erhverv hvor man somme tider reklamerer stort for ændringer der
giver en forbedring på brændstofforbruget på 1-5% er det noget der
virkelig betyder noget.

I den tid jeg kørte den bil lykkedes det mig at køre ca. 8% billigere
end det gennemsnit den havde da jeg begyndte.

Da jeg begyndte på bilen stod tælleren på 27,7 l/100km, da jeg stoppede
stod den på 27,7. 0,1 liter pr 100 km lyder måske ikke af meget. Men når
man så ser på at det er på 445.000 km begynder det at ligne noget.

Jeg skal lige huske at nævne at jeg kun kørte ca 24.000 af dem. Og at
det var på dem at jeg fik flyttet gennemsnittet.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-05 11:52

Finn Guldmann wrote:

> Da jeg begyndte på bilen stod tælleren på 27,7 l/100km, da jeg stoppede
> stod den på 27,7. 0,1 liter pr 100 km lyder måske ikke af meget. Men når
> man så ser på at det er på 445.000 km begynder det at ligne noget.

Sorry! Fra 27,8 til 27,7 l/100km.
:-§

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-05 12:15

> Hvis mit forbrug stiger fra 22 l/100km til 25 l/100km fordi der er en der
> ligger sig op bag ved får jeg det til en stigning på 12%.

Prøv at regne igen ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-05 15:16

> Prøv at regne igen ;)

Nu har jeg aldrig brystet mig af at indehave de store regnefærdigheder.

Men regner man ikke procent ud som hundrededele (/100)?
Og er 22 ikke 88/100 af 25?

Men du mener måske at jeg skal regne den anden vej så det bliver 13,6% i
stedet for 12%?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 26-07-05 17:25

> Nu har jeg aldrig brystet mig af at indehave de store regnefærdigheder.
>
> Men regner man ikke procent ud som hundrededele (/100)?
> Og er 22 ikke 88/100 af 25?

Forbruget er steget 3 l/100 fra 22. Det giver 300/22=13,6363636 ...

1.13636363 gange 22 er da også 25 ...

> Hvis folk bare havde lige så travlt med at passe deres egen kørsel,
> som de har med at passe min, ville om ikke andet så min hverdag blive
> meget nemmere.

Nu er det så ikke længere kun kørsel vi skal passe for dig ;)

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-07-05 18:44

> Forbruget er steget 3 l/100 fra 22. Det giver 300/22=13,6363636 ...
> 1.13636363 gange 22 er da også 25 ...

Man er vel beskeden?

I min argumentation havde jeg jo ikke brug for mere end de 12%. Syntes
det er rigeligt til at den bil der bliver trukket slet ikke kan spare
det på sit eget forbrug.

> Nu er det så ikke længere kun kørsel vi skal passe for dig ;)

Er der nogen der vil kan de da godt få lov. Men jeg kan da godt passe
mig selv.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 27-07-05 05:24

> I min argumentation havde jeg jo ikke brug for mere end de 12%. Syntes det
> er rigeligt til at den bil der bliver trukket slet ikke kan spare det på
> sit eget forbrug.

Det kan han måske ikke når det er de mængder det drejer sig om. Men spare
noget kan han ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 27-07-05 07:58

> Det kan han måske ikke når det er de mængder det drejer sig om. Men spare
> noget kan han ...

Sikkert, men jeg tror nu nok han ville holde sig laaaaaaaangt væk hvis
der var en eller anden måde at få ham til at betale det medforbrug jeg
får ud af det.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 11:08

"Henning" <nomail@all.invalid> wrote in message

> [...]
> glemt, at de har et stort skrummel på slæb.
> Hvor mange her i gruppen vidste at kørekortet ryger, såfremt de

her (rækker hånden op) og ryster også af trilerfolk som kører så stærkt.
Jeg kører 90, højest 100 med trailer.