Defekt Forlygteindstilling og syn - Skoda ~
Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 21-07-05 21:58

Hej alle

Kan en bil synes hvis dens (manuelle) forlygtejustering er gået i stykker -
men når forlygterne i øvrigt er justeret korrekt ved halvt læs på bilen?

Bilen er en Skoda Felicia fra 1999. Lygtejusteringen er noget
væske/hydraulik-noget som er utæt. Der sker intet ved lygterne når man
drejer på knappen - kun at der siver lidt væske ud ved den ene lygte
Ifølge min Haynes-bog er det ikke reparérbart, men hele systemet med
drejeknap i kabinen, slanger og stempler ude ved lygterne skal skiftes som
én enhed ved defekt. Væsken er noget blåt vandigt noget som jeg tror er
standard kølervæske (men bilens egen kølervæske er rød!), men det er ikke
beskrevet nogen steder. Hvorfor de ikke har lavet det med kabeltræk som på
fx Peugeot 106 forstår jeg ikke!

Jeg har endnu ikke undersøgt hvad et nyt sæt koster.

mvh

Rasmus Worm Mortensen
Søborg

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-07-05 04:33

Ulla og Rasmus skrev:

> Kan en bil synes hvis dens (manuelle) forlygtejustering er gået i
> stykker - men når forlygterne i øvrigt er justeret korrekt ved halvt
> læs på bilen?

Hvis bare lygterne ikke lyser ad *elvede til går den igennem.
Hans

Fra : John N. H.

Dato : 22-07-05 18:50

"Ulla og Rasmus" skrev i en meddelelse:

> [...]
> bilen?
>
> Bilen er en Skoda Felicia fra 1999. Lygtejusteringen er noget

Tja, jeg har samme problem med min Felicia (årg. 1998).
Fik den synet i både 2002 og i 2004, selv om justeringssystemet ikke
virkede.
Sikrede mig først, at systemet var *helt* ude af funktion, hvorefter jeg
justerede lygterne korrekt.

Mvh
John

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 23-07-05 19:22

Tak for svarene - også til I andre.

Jeg tror jeg sparer de 1600 kr til et nyt sæt.

Du skriver at du selv justerede lygterne. Var det op mod en væg, eller på en
mørk vej - og hvordan?

Der står præget på lygterne at de skal falde 1,2%
Så kører man vel bilen hen foran en mur, markerer lygtestrålen, bakker ca 10
m væk og checker at det er faldet ca 10-12 cm? Skal det gøres med nær- eller
fjernlys? Med eller uden læs?
Da jeg mest kører i bytrafik vil jeg nok hellere justere dem lidt for lavt
end lidt for højt.
Og hvad med sidelæns?

Feliciaen får i øvrigt også smæk af både danske og tyske synshaller for
mange lygtefejl - det virker som om der er en trend her...

I øvrigt er der _rigtigt_ mange biler derude med virkeligt dårligt justerede
lygter. Også dyre biler.

mvh

Rasmus

Fra : Henrik Lind

Dato : 22-07-05 19:37

Ulla og Rasmus wrote:
> Hej alle

Dav dav :)

> Kan en bil synes hvis dens (manuelle) forlygtejustering er gået i stykker -
> men når forlygterne i øvrigt er justeret korrekt ved halvt læs på bilen?

Jeg havdet en Felicia fra 97 og da min lygter var justeret af H.T.,
prøve synsmanden at justere dem via lygtejusteringen som ikke virkede i
den ene side.

Han sagde at det ikke betød noget at LJ ikke virker, for det var ikke et
lovkrav på den type bil (han sagde vist også noget med at det var noget
billigt l**t).

Jeg skulle naturligvis stadigvæk have mine lygter justeret rigtig :)

> Jeg har endnu ikke undersøgt hvad et nyt sæt koster.

Hos en Skoda forhandler fik jeg at vide, at det kostet ca. 1600 kr.