|
| Kæntringsulykke fredag 15/7 mellem Tunø Fra : Thomas |
Dato : 19-07-05 13:25 |
|
Er der nogle som ved hvilke bådtype det var der kæntrede og sank ?
Den kom fra Assens og havde 5 ombord, så helt lille kan den jo ikke have
været
| |
Tage Danielsen (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Tage Danielsen |
Dato : 19-07-05 16:53 |
|
> Er der nogle som ved hvilke bådtype det var der kæntrede og sank ?
>
> Den kom fra Assens og havde 5 ombord, så helt lille kan den jo ikke have
> været
Ifølge nedenstående klip fra Samsø Posten så skulle det være en 30 fods. Vi
er mange der er spændt på at høre nærmere om ulykken og ja, hvilken bådtype
var.
T Danielsen
klip fra Samsø Postens hjemmeside
52-årig mand omkom
Jrgen Holm Jacobsen
TUNØ: I forbindelse med en tordenbyge ved godt 16-tiden fredag, opstod der
nogle særdeles kraftige kastevinde, der overraskede folk både på land og på
havet.
En 30-fods lystsejler, der netop havde forladt havnen på Tunø for fulde
sejl, blev fanget i kastevindene og kæntrede i løbet af et øjeblik. Ombord
var en far med sine tre børn på 15,18 og 20 år plus en mandlig 52-årig
bekendt. Alle blev slynget i havet, og båden sank hurtigt på de cirka 20
meter vand, der var på stedet. Ulykken blev fulgt fra havnen på Tunø,
hvorfra flere både straks sejlede ud. Samtidig gik der alarm til både SOK og
Samsø Redningskorps. SOK sendte omgående en redningshelikopter og Samsø
Redningskorps gik ud fra nordøen med deres hurtige redningsbåd.
Helikopteren var på stedet næsten samtidig med de forskellige både. Bådene
fik samlet faderen og de tre unge mennesker op, mens helikopteren samlede
den 52-årige mand op. Manden var dog død ved ankomsten til Skejby Sygehus.
Lige så hurtigt det voldsomme uvejr opstod, lige så hurtigt var det ovre
igen, og en halv time senere var havet fuldstændig roligt igen.
Ifølge Havnefogeden på Tunø, Vagn Olesen, så havde de fem på sejlbåden ikke
redningsveste på, og det er efter mange sagkyndiges mening et stort problem
blandt sejlerfolket.
| |
Bjarke Christensen (27-07-2005)
| Kommentar Fra : Bjarke Christensen |
Dato : 27-07-05 23:11 |
|
Vi lå faktisk i Mårup havn, da det skete. Vi havde aftalt at sejle til Tunø,
men jeg synes vejret var for dårligt og da det lovede bedre i de følgende
dage (og jeg har små børn med) udsatte vi turen. Kastevindene (2 store og et
par mindre) i riggen, inde i havnen, gav anledning til en ordentlig rulle
tur. Jeg vil gætte på 20 grader. Det var i hvert fald nok til at hele
familien spærrede øjnene og op og udbrød "hvad pokker var det?".
20-30 min senere kom redningskorpset rundt om hjørnet på 2 hjul.
Redningbåden kunne ikke komme ned af slæbestedet, da der holdt to biler
parkeret; lige oven på de gule striber. Heldigvis var der en lokal fisker
der kom løbende og fortalte de kunne komme ud på stranden lige vest for
havnen. Lidt efter redningsbåden kom lægen og besætning til lægebåden og da
de lå med lægebåden i vandet (den har en fast plads i havnen) kom de ud
stort set samtidig. Imponerende af lægebåden synes jeg. Han gav den en
ordentlig spand kul ud af havnen, så de store både, der lå på langskibs på
ydersiden af indermolen, hoppede og dansede. - men alt for menneske liv.
Da vi stod og betragtede operationen (inkl. SOK helikopteren ude over
stedet) opdagede jeg, at vi stod ved siden af ejerne til den ene "usmart"
parkerede bil. Min natur bød mig at kommentere, at det var ret usmart af dem
og tonen var nok lidt pågående, da de på ingen måde gav indtryk af de ville
flytte bilen (jeg ville nok have tænkt på at få den flyttet, hvis nu
redningsfolkene kom tilbage med bjærgede og forkomne personer). Lige
umiddelbart gav de mig ret, men dog uden at de flyttede bilen. Lidt senere
henvendte den temmelig indignerede dame sig til mig og sagde, at hun ikke
mente de holdt i vejen (selvom det holdt ved den gule stribe). Jeg havde nok
været hård i tonen, så jeg prøvede at glatte lidt ud (uden at gå på
kompromis med mine holdninger) ved at forklare hende, at det redningssystem
hun netop havde været vidne til er os, sejleres, eneste redning når det går
helt galt. Hertil svarede hun (men som en undskyldning, tror jeg), at det
var hun skam godt bekendt med, da de selv havde båd, men bare var kommet i
bil den dag. Der blev jeg faktisk temmelig forbløffet og mistede mælet. Er
der virkelig sejlere med så lidt viden og respekt for vores fuldstændig
nødvendig og velfungerende søredningstjeneste ?? Ufatteligt ....
Nå, heldigvis viste det sig jo at helikopteren og bådene fra Tunø var først
på stedet, så de har jo (i denne omgang) ikke menneskeliv på samvittigheden.
Vi havde iøvrigt fortalt hjemme, at vi overvejede en tur til Tunø og da vi
også er 5 i båden, gav nyheden i medierne anledning til en del bekymrede
"check-opkald" fra familie og venner. Rart at de tænkte på os <smile>
/Bjarke
"Tage Danielsen" <tage*****@baad.dk> wrote in message
news:Pl9De.61045$Fe7.200051@news000.worldonline.dk...
>
>> Er der nogle som ved hvilke bådtype det var der kæntrede og sank ?
>>
>> Den kom fra Assens og havde 5 ombord, så helt lille kan den jo ikke have
>> været
>
>
> Ifølge nedenstående klip fra Samsø Posten så skulle det være en 30 fods.
> Vi er mange der er spændt på at høre nærmere om ulykken og ja, hvilken
> bådtype var.
>
> T Danielsen
>
>
>
> klip fra Samsø Postens hjemmeside
>
>
> 52-årig mand omkom
> Jrgen Holm Jacobsen
>
> TUNØ: I forbindelse med en tordenbyge ved godt 16-tiden fredag, opstod der
> nogle særdeles kraftige kastevinde, der overraskede folk både på land og
> på havet.
> En 30-fods lystsejler, der netop havde forladt havnen på Tunø for fulde
> sejl, blev fanget i kastevindene og kæntrede i løbet af et øjeblik. Ombord
> var en far med sine tre børn på 15,18 og 20 år plus en mandlig 52-årig
> bekendt. Alle blev slynget i havet, og båden sank hurtigt på de cirka 20
> meter vand, der var på stedet. Ulykken blev fulgt fra havnen på Tunø,
> hvorfra flere både straks sejlede ud. Samtidig gik der alarm til både SOK
> og Samsø Redningskorps. SOK sendte omgående en redningshelikopter og Samsø
> Redningskorps gik ud fra nordøen med deres hurtige redningsbåd.
> Helikopteren var på stedet næsten samtidig med de forskellige både. Bådene
> fik samlet faderen og de tre unge mennesker op, mens helikopteren samlede
> den 52-årige mand op. Manden var dog død ved ankomsten til Skejby Sygehus.
> Lige så hurtigt det voldsomme uvejr opstod, lige så hurtigt var det ovre
> igen, og en halv time senere var havet fuldstændig roligt igen.
> Ifølge Havnefogeden på Tunø, Vagn Olesen, så havde de fem på sejlbåden
> ikke redningsveste på, og det er efter mange sagkyndiges mening et stort
> problem blandt sejlerfolket.
>
| |
Allan (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Allan |
Dato : 21-07-05 09:42 |
|
Hej
Lokalt siger rygtet, at det var en Bandholm 30 i god stand med en rimelig
erfaren skipper.
Sådan en forfærdelig ulykke giver da stof til eftertanke, luger skal
skalkes
i hårdt vejr, ved ikke om de var det, kan læse, de ikke havde
redningsveste
på, var de blevet trukket med ned, hvis de var spændt fast med
sikkerhedslinier osv.
mvh
Allan
"Thomas" <thomasx31@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42dcf136$0$246$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Er der nogle som ved hvilke bådtype det var der kæntrede og sank ?
>
> Den kom fra Assens og havde 5 ombord, så helt lille kan den jo ikke have
> været
| |
MAXI-87 (21-07-2005)
| Kommentar Fra : MAXI-87 |
Dato : 21-07-05 20:32 |
|
"Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev i en meddelelse
news:42df5fa8$0$41951$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej
> Sådan en forfærdelig ulykke giver da stof til eftertanke,
Hej
ja mon ikke - og når man så læser disse rapporter, kan man
nogen gange ønske det var påbud om et eller andet påkrævet kursus.
http://forsvaret.dk/SOK/Søredning/
især denne:
SOK modtog en anmeldelse fra Alarmcentralen i Slagelse, angående et
lystfartøj i vanskeligheder. SOK kontaktede fartøjet, der ikke var tryg ved
situationen på grund af høj sø og megen vind. Marie Miljø og VTS 4 blev
sendt til lystbåden, og VTS 4 fulgte båden til Korsør Lystbådehavn. Alle har
det godt, og sagen er afsluttet
IKKE føler sig tryg ? hvad har dette ikke kostet samfundet.
Hilsen
Hans
| |
Calle. (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 21-07-05 21:31 |
|
MAXI-87 wrote:
> "Allan" <allan(fjernspam)@guffer.dk> skrev i en meddelelse
> news:42df5fa8$0$41951$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Hej
>> Sådan en forfærdelig ulykke giver da stof til eftertanke,
>
> Hej
> ja mon ikke - og når man så læser disse rapporter, kan man
> nogen gange ønske det var påbud om et eller andet påkrævet kursus.
> http://forsvaret.dk/SOK/Søredning/
>
> især denne:
> SOK modtog en anmeldelse fra Alarmcentralen i Slagelse, angående et
> lystfartøj i vanskeligheder. SOK kontaktede fartøjet, der ikke var
> tryg ved situationen på grund af høj sø og megen vind. Marie Miljø og
> VTS 4 blev sendt til lystbåden, og VTS 4 fulgte båden til Korsør
> Lystbådehavn. Alle har det godt, og sagen er afsluttet
>
> IKKE føler sig tryg ? hvad har dette ikke kostet samfundet.
>
Det er ikke billigt, men betragt det som en øvelse.
Var de gået ned, havde du nok brokket dig over SOK.
Meneskeliv kan ikke gøres op i penge, og havet er ikke til at spøge med.
--
Calle.
| |
MAXI-87 (21-07-2005)
| Kommentar Fra : MAXI-87 |
Dato : 21-07-05 22:11 |
|
"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
news:OBTDe.40$Di6.20@news.get2net.dk...
> Det er ikke billigt, men betragt det som en øvelse.
> Var de gået ned, havde du nok brokket dig over SOK.
Hmmm - jeg brokker mig ikke - det ville lyde noget anderledes
Men jeg mener stadigvæk, - selvom du mener det er gratis ? - at folk
ikke skulle sejle ud hvis de ikke er trykke ved havet - det er den dårligste
undskyldning endnu jeg har hørt for at alarmere.
Endnu værre er din holdning til at man bare skal betragte det som en
øvelse - er du medlem af HJV ?
hilsen
Hans
| |
Calle. (21-07-2005)
| Kommentar Fra : Calle. |
Dato : 21-07-05 22:21 |
|
MAXI-87 wrote:
> Men jeg mener stadigvæk, - selvom du mener det er gratis ? - at folk
> ikke skulle sejle ud hvis de ikke er trykke ved havet - det er den
> dårligste undskyldning endnu jeg har hørt for at alarmere.
Nu er det sådan at havet meget hurtigt kan skifte karakter.
Jeg var engang sejlet om til den lokale badestrand i havblik.
Der var masser af folk ude af bade og det hele, pludselig var det 1m høje
bølger, stadig klar himmel og det fineste vejr. Et sådant vejrskifte kan
overraske enhver på havet. Selvom man er midt på f.eks lillebælt, er der
langt til land.
> Endnu værre er din holdning til at man bare skal betragte det som en
> øvelse - er du medlem af HJV ?
Nej, men jeg sætter meneskeliv højere end penge.
Og man betaler nok til statens i forvejen
--
Calle.
| |
Jim (22-07-2005)
| Kommentar Fra : Jim |
Dato : 22-07-05 08:12 |
|
> Hej
> ja mon ikke - og når man så læser disse rapporter, kan man
> nogen gange ønske det var påbud om et eller andet påkrævet kursus.
> http://forsvaret.dk/SOK/Søredning/
>
> især denne:
> SOK modtog en anmeldelse fra Alarmcentralen i Slagelse, angående et
> lystfartøj i vanskeligheder. SOK kontaktede fartøjet, der ikke var tryg ved
> situationen på grund af høj sø og megen vind. Marie Miljø og VTS 4 blev
> sendt til lystbåden, og VTS 4 fulgte båden til Korsør Lystbådehavn. Alle har
> det godt, og sagen er afsluttet
>
> IKKE føler sig tryg ? hvad har dette ikke kostet samfundet.
>
> Hilsen
> Hans
>
>
Hvilket kursus skulle det være ?
Et kursus hvor man kunne lære at være tryg ?
Man kunne spørge hvorfor bliver der sendt 2 både til et lystfartøj?
Selv om man har duelighed kan man godt fejlvudere en situation som
bringer en i problemer, og i et sådant tilfælde er det da godt at vi har
sø"redning"
--
/Jim
| |
hhandresen (22-07-2005)
| Kommentar Fra : hhandresen |
Dato : 22-07-05 08:51 |
|
Hejsa
> IKKE føler sig tryg ? hvad har dette ikke kostet samfundet.
>
> Hilsen
> Hans
Nu er det sådan det er formuleret - men hvem kender den sande situation ?
HVIS det KUN er 'Ikke følde sig tryg' er det et stort(dyrt) problem, men
da SOK har snakket med lystsejleren, er det SOK der har vuderet at det
kunne blive farligt.
/HH
| |
|
|