Honda VT500 som bliver varm
Fra : Claus-Ole Olsen

Dato : 18-07-05 20:52

Jeg har en Honda VT500, smider kølervæsken.
Når jeg stopper motoren kan den finde på at spytte kølervæske ud af
overløbsslangen.
Jeg har undersøgt om der skulle være en slange, eller en vandpumpe, som er
utæt, men ikke kunnet finde noget.
Termostaten er undersøgt, og ifølge min manual, skal den åbne mellem 80 og
84 grader, men den begynder ikke at åbne før 86 grader, men om det er nok
til at den skulle begynde at smide det ud af overløbet er jeg i tvivl om

Hvad siger I?

/Olsen

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 18-07-05 21:14

Claus-Ole Olsen wrote:
> [...]
> til at den skulle begynde at smide det ud af overløbet er jeg i tvivl om

Jeg har ikke erfaring med din model, men som generel betragtning kan en
defekt toppakning kan skabe overtryk i et kølesystem med det resultat at
den trykker væsken ud gennem overløbet.

--
Keld Rasmussen
Triumph Trident T160

Fra : Claus-Ole Olsen

Dato : 18-07-05 22:15

Burde jeg så ikke kunne se vand i olien, hvilket jeg ikke kan...

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 23:03

Claus-Ole Olsen skrev i meddelelsen
<42dc1bbc$0$70220$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Burde jeg så ikke kunne se vand i olien, hvilket jeg ikke kan...

Så skal det være meget slemt, en lille utæthed lader forbrændingstryk slippe
ud, hvorimod det lave tryk i kølesystemet ikke kan presse det "tykke" vand
gennem utætheden.

mvh
Orla

Fra : Claus-Ole Olsen

Dato : 18-07-05 23:42

Hvis det er toppakningen, så må jeg nok hellere sende den til mekaniker
Nogen ide om hvad det kan løbe op i?

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:42dc261a$0$99007$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 08:57

Claus-Ole Olsen skrev i meddelelsen
<42dc3052$0$70245$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Nogen ide om hvad det kan løbe op i?

Nej, men mon ikke VT'en er ret simpel at arbejde på. En gammelkendt metode
at sikre sig at problemet _er_ toppakningen, er at "snuse" med en CO
udstødningsmåler ved påfyldningsdækslet på køleren, når motoren er igang.

Men som nævnt i et andet svar, vær sikker på at køleren ikke er forstoppet,
inden at Du sætter den helt store operation igang.

Og et lille hint: Vil Du ikke godt svare indlæg på samme måde som jeg, og de
fleste gør, altså skrive _under_ det Du svarer på, og skære alt det væk som
Du ikke svarer på, og som man jo alligevel kan læse i de "gamle" indlæg i
tråden. Det er meget lettere at læse news-groups på den måde.

mvh
Orla

Fra : p.jarnbak

Dato : 19-07-05 20:14

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:42dcb8cb$1$64300$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> at sikre sig at problemet _er_ toppakningen, er at "snuse" med en CO
> udstødningsmåler ved påfyldningsdækslet på køleren, når motoren er igang.

En anden metode er at påfylde til fuld og så mærke hvor hård kølerslangen
er.Derefter
startes der op og hvis kølerslangen bliver hård med det samme er det en utæt
toppakning
der giver tryk i systemet.Med det samme, mener jeg inden for 0-2 minuter og
før vandet bliver
varmt.
Hej Palle.

Fra : Richard

Dato : 18-07-05 21:22

Claus-Ole Olsen wrote:
> Jeg har en Honda VT500, smider kølervæsken.
> Når jeg stopper motoren kan den finde på at spytte kølervæske ud af
> overløbsslangen.

Har den elektrisk køleventilator, og bliver den i så fald aktiveret ved
korrekt temperatur?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Claus-Ole Olsen

Dato : 18-07-05 22:13

Den har elektrisk ventilator, men den starter ikke... altid... jeg kan ikke
helt finde ud af hvornår den starter og ikke gør.
Den virker, og jeg har set den starte, men er 'normalt' ikke startet.
Jeg har en mistanke om det er fordi føleren sidder i bunden af køleren, og
den er ved at være 'tom' på det tidspunkt den burde starte.

Fra : Richard

Dato : 18-07-05 22:59

Claus-Ole Olsen wrote:
> Den har elektrisk ventilator, men den starter ikke... altid... jeg kan ikke
> helt finde ud af hvornår den starter og ikke gør.
> Den virker, og jeg har set den starte, men er 'normalt' ikke startet.

Kan du ikke prøve at tvangstænde ventilatoren vha en parallelkoblet
kontakt, når du slukker motoren og se, om det gør en forskel?

> Jeg har en mistanke om det er fordi føleren sidder i bunden af køleren, og
> den er ved at være 'tom' på det tidspunkt den burde starte.

Eller føleren sidder i skidt og møg og reagerer derfor trægt - hvornår
har du sidst skifet kølervæske hhv gennemrenset kølersystemet?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Claus-Ole Olsen

Dato : 18-07-05 23:40

Jeg har haft tømt for køler væske, da jeg undersøgt termostaten, og lige nu
bliver der dagligt flydt mere end ½ liter på, da smider meget ud...

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 07:04

Har lige prøvet det samme med en VT700, tilslutning og afgang på køleren
sidder i samme side og termostaten sidder i den anden side, derfor vil
køleren med tiden
lukke til i termoststsiden og få for lille cirkulation omkring føleren.
Køleren blev sendt til
kølerservise og renset og problemet var løst.

Hilsen Bent

Fra : Claus-Ole Olsen

Dato : 31-07-05 10:17

"Claus-Ole Olsen" <tryme@junkmail.com> wrote in message
> Jeg har en Honda VT500, smider kølervæsken.

En ny termostaten så køre vi igen