/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Stor trailer og 1.8 :o(
Fra : Ukendt


Dato : 19-07-05 18:55

Hej

Lånte i dag en 4m trailer med 2m hardtop (altså næsten en hel campingvogn).
Det er første gang jeg prøver at spænde så meget efter mondeo'en. På
traileren stod T : 1000 Kg L 425. Slæbte vel også en 350 Kg byggematerialer.
For søren hvor mondeo'en var LAM (MEGA LAM). Selv de små bakker i landskabet
kunne kun forceres i 4. gear med ca. 75 Km/t, selv om jeg var ved at træde
speederen ud af bunden på bilen.

Hvordan f. kan nogle mennesker finde på at spænde en campingvogn efter sådan
en 1.8L benzin med 115HK, som jeg har set det flere gange.....jeg fatter det
overhovedet ikke.

Jeg tror faktisk ikke engang min Hannomag var lige så sløv som mondeo'en.
Det var da helt vildt.

Et kig på tripcomputeren gav også en overraskelse. Gennemsnit på 8-9 Km/l og
op ad bakkerne var den på 4-5 Km/l. Det var dog helt enormt ringe.
Der skal i hvert fald ALDRIG en campingvogn efter den bil.
Jeg blev også halvt køresyg af det hoppen og dansen som sådan en dødvægt
laver.

Der skal MINDST en 2.5 motor til at trække 1 tons ekstra....er min
konklusion.

Da traileren blev afleveret igen, føltes det virkelig som at have fået 50
ekstra heste (tilbage) igen

--
Tom



 
 
tb (19-07-2005)
Kommentar
Fra : tb


Dato : 19-07-05 19:06

> Lånte i dag en 4m trailer med 2m hardtop (altså næsten en hel
> campingvogn). Det er første gang jeg prøver at spænde så meget efter
> mondeo'en. På traileren stod T : 1000 Kg L 425. Slæbte vel også en 350 Kg
> byggematerialer.
> For søren hvor mondeo'en var LAM (MEGA LAM). Selv de små bakker i
> landskabet kunne kun forceres i 4. gear med ca. 75 Km/t, selv om jeg var
> ved at træde speederen ud af bunden på bilen.
>
> Hvordan f. kan nogle mennesker finde på at spænde en campingvogn efter
> sådan en 1.8L benzin med 115HK, som jeg har set det flere gange.....jeg
> fatter det overhovedet ikke.


Er det ikke dig og din mondeo så ?

Har en trailer der må laste 750 kg. Og "måske" har den haft overlæs. Det
klare min 1,3 felicia med 68hk uden probs. Jeg indrømmer at de vilde bakker
går jeg da ned i 4, men ellers no probs.

Så med mindre det er vindstanden der er synderen mere end vægten, så lyder
det mærkeligt.



Ukendt (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-07-05 19:47


"tb" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:dbjff3$15p2$1@newsbin.cybercity.dk...
>> Lånte i dag en 4m trailer med 2m hardtop (altså næsten en hel
>> campingvogn). Det er første gang jeg prøver at spænde så meget efter
>> mondeo'en. På traileren stod T : 1000 Kg L 425. Slæbte vel også en 350 Kg
>> byggematerialer.
>> For søren hvor mondeo'en var LAM (MEGA LAM). Selv de små bakker i
>> landskabet kunne kun forceres i 4. gear med ca. 75 Km/t, selv om jeg var
>> ved at træde speederen ud af bunden på bilen.
>>
>> Hvordan f. kan nogle mennesker finde på at spænde en campingvogn efter
>> sådan en 1.8L benzin med 115HK, som jeg har set det flere gange.....jeg
>> fatter det overhovedet ikke.
>
>
> Er det ikke dig og din mondeo så ?

Næh

> Har en trailer der må laste 750 kg. Og "måske" har den haft overlæs. Det
> klare min 1,3 felicia med 68hk uden probs. Jeg indrømmer at de vilde
> bakker går jeg da ned i 4, men ellers no probs.

Der var heller ikke "problemer" med at komme over bakkerne, men hvis man
kører 70 og giver fuld gas op ad bakken så sker der nada, den vedbliver med
at køre 70. Nu kørte jeg den så heller ikke op på 5-6.000 RPM men lod den
blive ved en 2.500 RPM, så det har ikke været 115 heste den har smidt i
vejen.

> Så med mindre det er vindstanden der er synderen mere end vægten, så lyder
> det mærkeligt.

Tja samme fænomen oplevede jeg omkring kassel bakker, der var der heller
ikke meget overskud til at ØGE hastigheden op ad bakken.

--
Tom



Madsen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 19-07-05 20:32

Tom wrote:
> Der var heller ikke "problemer" med at komme over bakkerne, men hvis
> man kører 70 og giver fuld gas op ad bakken så sker der nada, den
> vedbliver med at køre 70. Nu kørte jeg den så heller ikke op på
> 5-6.000 RPM men lod den blive ved en 2.500 RPM, så det har ikke været
> 115 heste den har smidt i vejen.
>
Så piner du også din motor, brug de lavere gear, kør så du udnytter max
drejnings moment (er vist ca. 4000 RPM)
Og op til hvor din motor yder max ca. 6000 RPM.
Kort sagt lad motoren arbejde og undlad at bruge de høje gear (gearingen er
ikke lavet til køre med cv),


>
> Tja samme fænomen oplevede jeg omkring kassel bakker, der var der
> heller ikke meget overskud til at ØGE hastigheden op ad bakken.

Det er også en bakke der vil noget.
--
Madsen



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:11


"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42dd552f$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Tom wrote:
>> Der var heller ikke "problemer" med at komme over bakkerne, men hvis
>> man kører 70 og giver fuld gas op ad bakken så sker der nada, den
>> vedbliver med at køre 70. Nu kørte jeg den så heller ikke op på
>> 5-6.000 RPM men lod den blive ved en 2.500 RPM, så det har ikke været
>> 115 heste den har smidt i vejen.
>>
> Så piner du også din motor, brug de lavere gear, kør så du udnytter max
> drejnings moment (er vist ca. 4000 RPM)

Det er jo det, normalt skal man jo ikke tvinge motoren op i høje RPM for at
få en smule accelleration. Momentkurven er rimelig flad, sådan da,

> Og op til hvor din motor yder max ca. 6000 RPM.
> Kort sagt lad motoren arbejde og undlad at bruge de høje gear (gearingen
> er ikke lavet til køre med cv),

Det er jo det, som jeg ikke kan li' at man skal køres med
motorløbsomdrejninger for at få en smule accelleration. Men det er selvf.
relativt og min oplevelse. Jeg var dog rimelig overrasket over at såden en
vægt, kan trække SÅ meget ud af motoren.
Min egen trailer på 100 Kg kan jeg overhovedet ikke mærke når jeg spænder
efter, men det store skrummel jeg havde på igår, var virkelig en prøvelse.

Når jeg før her i gruppen har læst om personer der siger at de dårligt kan
mærke når de spænder en knaus efter bilen, så synes jeg det lyder temmelig
usansynligt. Det var uden at overdrive som at få en 1.2L motor i modeo'en og
køreegenskaberne blev også mærkbart forandret, når bagenden ikke kan få lov
at fjedre som normalt (eller også har jeg bare mere føling med bilen end
andre).
Benzinøkonomien var da også ad h. til med trailen bagpå. Den er ellers
ganske fin hvor jeg kører en 14 Km/l, så det var da en voldsom
påvirkning......jeg plejer ikke køre råddent.

--
Tom



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 17:19


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42de3153$0$186$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...


> Når jeg før her i gruppen har læst om personer der siger at de dårligt kan
> mærke når de spænder en knaus efter bilen, så synes jeg det lyder temmelig
> usansynligt. Det var uden at overdrive som at få en 1.2L motor i modeo'en
> og køreegenskaberne blev også mærkbart forandret, når bagenden ikke kan få
> lov at fjedre som normalt (eller også har jeg bare mere føling med bilen
> end

Jeg tror dine forventninger er lidt ud over det normale ?



Jørgen M. Rasmussen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 19-07-05 21:30


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Tja samme fænomen oplevede jeg omkring kassel bakker, der var der heller
> ikke meget overskud til at ØGE hastigheden op ad bakken.
>
Der er hverken den store campist el off-road'er gået tabt i dig ;). Du
finder din hastighed & gear. for FODEN af bakken, og kun hvis du er tvunget,
afviger du på vej op.



Ukendt (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-07-05 22:34

> Der er hverken den store campist el off-road'er gået tabt i dig ;). Du
> finder din hastighed & gear. for FODEN af bakken, og kun hvis du er
tvunget,
> afviger du på vej op.

UHA ja, man skal være sikker på sit gearvagt på en 2hjulet satan op af en
grus eller mudder bakke, ellers risikere man at ryge nedaf igen med mc'en i
nakke ))

Mvh
Morten



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:15


"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev i en meddelelse
news:42dd6202$0$157$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
>
>> Tja samme fænomen oplevede jeg omkring kassel bakker, der var der heller
>> ikke meget overskud til at ØGE hastigheden op ad bakken.
>>
> Der er hverken den store campist el off-road'er gået tabt i dig ;). Du
> finder din hastighed & gear. for FODEN af bakken, og kun hvis du er
> tvunget, afviger du på vej op.

Jeg HADER camping.....fik nok af det i mine børneår hvor jeg nærmest er
opvokset der. Nu gider jeg slet ikke det "primitive" liv med paptallerkner,
plasticbestik, trang plads osv.

Jeg det fandt jeg hurtigt ud af. Det er kun motorlyden der ændrer sig,
ellers sker der INTET, det er ikke sådan mondeo'en ellers opfører sig (selv
om det er en morfar motor der sidder i).

--
Tom



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:53


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse

Nu gider jeg slet ikke det "primitive" liv med paptallerkner, |
plasticbestik, trang plads osv.
|
Så er det lang tid siden du har været med til det game, i dag er en c.v med
respekt jo et luxus sommerhus på hjul, incl. jacuzzi ;). Du er helt yt, og
bliver bedt om at forsvinde over i hjørnet, hvis du kommer med noget gl.
lo.., en ældre vogn- velholdt el. ej. Eller værre endnu- forsøger at banke
et telt op, selv om det er et af de nye, som næsten rejser sig selv :))).

| ellers sker der INTET, det er ikke sådan mondeo'en ellers opfører sig
(selv
| om det er en morfar motor der sidder i).

Jeg er af den overbevisning, det skyldes det er en Fård-vogn ;)). Hånden på
hjertet, jeg kender ikk Deo'en, så er det momentet, både str. og ved hvilke
omdr. det ligger, som bestemmer hvor velegnet som trækdyr den er.



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 13:54


"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:42de3a7f$0$161$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Jeg er af den overbevisning, det skyldes det er en Fård-vogn ;)). Hånden
> på
> hjertet, jeg kender ikk Deo'en, så er det momentet, både str. og ved
> hvilke
> omdr. det ligger, som bestemmer hvor velegnet som trækdyr den er.

Her er effekt og momentkurve for en mondeo 1.8.
http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurver/effektauto/ford/pwmondeo1857i.pw/view

Som det ses er kurven rimelig flad, så det er ikke det, men den har jo ikke
moment som en turbomotor (benzin/diesel).
En 150 Nm

--
Tom



Madsen (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Madsen


Dato : 20-07-05 15:54

Tom wrote:
> Her er effekt og momentkurve for en mondeo 1.8.
> http://www.dot-e.dk/dot-e.dk/effektkurver/effektauto/ford/pwmondeo1857i.pw/view
>
> Som det ses er kurven rimelig flad, så det er ikke det, men den har
> jo ikke moment som en turbomotor (benzin/diesel).
> En 150 Nm

Ved 2500 RPM er effekten 48HK så en nedgearing vil hjælpe meget, selv en
turbomotor har problemer hvis du køre med så få omdrejninger.
Men en anden gearkasse så den passer til at trække med stor vægt og en max
topfart på 110km/t.
Men du kan opnå det samme ved at udlade at bruge 4 og 5 gear.
--
Hilsen Madsen



Henrik B. (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-07-05 19:16


"Madsen" <madsen58@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42de6594$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Ved 2500 RPM er effekten 48HK så en nedgearing vil hjælpe meget, selv en
> turbomotor har problemer hvis du køre med så få omdrejninger.

Ja, for 20 år siden. En moderne turbo motor yder maks moment allerede under
2000 rpm. Ved 2500 rpm har jeg f.eks. 370 Nm til rådighed.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 19:58


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42de94cd$0$36793$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...


> Ja, for 20 år siden. En moderne turbo motor yder maks moment allerede
> under 2000 rpm. Ved 2500 rpm har jeg f.eks. 370 Nm til rådighed.

Hvornår vender den ?



Martin Johansen [600~ (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-07-05 20:04

"Olesen" <n/a> wrote in news:42de9eab$0$85764
$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> Hvornår vender den ?

Omkring 5000 går den langsomt nedaf

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik B. (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 21-07-05 11:05


"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
news:42de9eab$0$85764$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> news:42de94cd$0$36793$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
>
>> Ja, for 20 år siden. En moderne turbo motor yder maks moment allerede
>> under 2000 rpm. Ved 2500 rpm har jeg f.eks. 370 Nm til rådighed.
>
> Hvornår vender den ?

Mellem 2000 og 5300 rpm har jeg over 270 Nm til rådighed...

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Ukendt (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-07-05 16:48


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42df7368$0$92991$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...


> Mellem 2000 og 5300 rpm har jeg over 270 Nm til rådighed...

Vil det sige et tryk på speederen gir det samme ved 5300 og 2000 omdr ?
De siger jo NM er vigtigere end HK



Ukendt (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-07-05 21:56


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42dd4a8b$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...


> Der var heller ikke "problemer" med at komme over bakkerne, men hvis man
> kører 70 og giver fuld gas op ad bakken så sker der nada, den vedbliver
> med at køre 70. Nu kørte jeg den så heller ikke op på 5-6.000 RPM men lod
> den blive ved en 2.500 RPM, så det har ikke været 115 heste den har smidt
> i vejen.

5. gear ved 70 km/t med et tons på krogen i modving måske ?
Og du forventer Sierra specs ? *S*..næh du..du har fejlbetjent
vogntoget..



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:17


"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
news:42dd68f3$0$23503$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42dd4a8b$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>> Der var heller ikke "problemer" med at komme over bakkerne, men hvis man
>> kører 70 og giver fuld gas op ad bakken så sker der nada, den vedbliver
>> med at køre 70. Nu kørte jeg den så heller ikke op på 5-6.000 RPM men lod
>> den blive ved en 2.500 RPM, så det har ikke været 115 heste den har smidt
>> i vejen.
>
> 5. gear ved 70 km/t med et tons på krogen i modving måske ?

Ja, det plejer den jo nok at kunne forcere en 5% stigning med

> Og du forventer Sierra specs ? *S*..næh du..du har fejlbetjent
> vogntoget..

Tja , jeg KUNNE selvf. have gået i 3. gear så er det da muligt at den svært
kunne accellere lidt.

--
Tom



Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-07-05 21:29

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in
news:42dd3e5f$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Hvordan f. kan nogle mennesker finde på at spænde en campingvogn efter
> sådan en 1.8L benzin med 115HK, som jeg har set det flere
> gange.....jeg fatter det overhovedet ikke.

Jeg havde en 1300kg (eller var det 1600kg) campingvogn (7 meters sag)
spændt efter min faders Saab 900 2,0 130HK ... jeg skal love for den også
bliver bovlam!

Samme da jeg havde en autotrailer + 1 stk. smadred Citroën ZX'er bagefter
den.. de kg. er altså noget der tager livet af de fleste "normale" biler.

> Der skal MINDST en 2.5 motor til at trække 1 tons ekstra....er min
> konklusion.

Ja eller en heftig diesel.

Jeg har samme konklusion som dig - der skal større motorer til hvis det
skal være "sjovt" - bevares det kan da lade sig gøre uden, men jeg gjorde
det ikke.

Når jeg får træk på min CST'er så skal jeg sq lige prøve at smide 1 ton
bagefter den - bogen siger jo max 1800kg (jeg må så ikke køre med det, men
bilen må) - bare for at se hvordan den magter opgaven.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-07-05 21:47

Martin Johansen [6000] wrote:

> Når jeg får træk på min CST'er så skal jeg sq lige prøve at smide 1
> ton bagefter den - bogen siger jo max 1800kg (jeg må så ikke køre med
> det, men bilen må) - bare for at se hvordan den magter opgaven.

Jeg præsterede at køre et godt stykke med en bogietrailer spændt efter
min kære gamle Vectra - med trukket bremse på traileren!
Jeg mærkede intet til det, før jeg skulle starte fra stilstand op af en
bakke.
Bilen rykkede sig ikke så meget som 1cm bagud

Gudskelov var det en leje trailer.....

/Brian



Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-07-05 22:02

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42dd66e0$0$18641$14726298
@news.sunsite.dk:

> Jeg præsterede at køre et godt stykke med en bogietrailer spændt efter
> min kære gamle Vectra - med trukket bremse på traileren!
> Jeg mærkede intet til det, før jeg skulle starte fra stilstand op af en
> bakke.
> Bilen rykkede sig ikke så meget som 1cm bagud

LOL

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:26


"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:42dd66e0$0$18641$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg præsterede at køre et godt stykke med en bogietrailer spændt efter
> min kære gamle Vectra - med trukket bremse på traileren!
> Jeg mærkede intet til det, før jeg skulle starte fra stilstand op af en
> bakke.

hvor mange heste havde den vectra?

> Bilen rykkede sig ikke så meget som 1cm bagud

hehe, det er jo som automatgear


--
Tom



Brian (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 20-07-05 18:05

Tom wrote:

> hvor mange heste havde den vectra?

Opgivet til 170 - lidt ekstra i virkeligheden

> hehe, det er jo som automatgear

Automatgear _med_ hillholder

Jeg blev en anelse til grin over for min fætter. Det var dog hans skrammel
jeg hjalp med at flytte, så han fandt hurtigt kammertonen igen

/Brian



Niels Skaaning (22-07-2005)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 22-07-05 17:08

Brian wrote:

> Martin Johansen [6000] wrote:
>
>
>>Når jeg får træk på min CST'er så skal jeg sq lige prøve at smide 1
>>ton bagefter den - bogen siger jo max 1800kg (jeg må så ikke køre med
>>det, men bilen må) - bare for at se hvordan den magter opgaven.
>
>
> Jeg præsterede at køre et godt stykke med en bogietrailer spændt efter
> min kære gamle Vectra - med trukket bremse på traileren!
> Jeg mærkede intet til det, før jeg skulle starte fra stilstand op af en
> bakke.
> Bilen rykkede sig ikke så meget som 1cm bagud
>
> Gudskelov var det en leje trailer.....
>
> /Brian

Hehe... sådan noget var der også en der gjorde med en lastbil med
anhænger ude på mit arbejde. Anhængeren brød i brand ude på E45 :).
Utroligt at manden ikke opdagede at bremsen hang.

NS

bme (19-07-2005)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 19-07-05 22:11


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9698E4A73E94nononoinvalid@62.243.74.163...
>
> Når jeg får træk på min CST'er så skal jeg sq lige prøve at smide 1 ton
> bagefter den - bogen siger jo max 1800kg (jeg må så ikke køre med det, men
> bilen må) - bare for at se hvordan den magter opgaven.

Det æder den uden problemer, har haft 1000-1200 kg trailer efter en CD 2,3
16v uden nærmest at kunne mærke det. Det gav kun et lille skub/ryk når
påløbsbremsen blev aktiveret.


/bo



Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-07-05 23:13

"bme" <bme@fritid.tele.hej> wrote in
news:42dd6c57$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk:

> Det æder den uden problemer, har haft 1000-1200 kg trailer efter en CD
> 2,3 16v uden nærmest at kunne mærke det. Det gav kun et lille skub/ryk
> når påløbsbremsen blev aktiveret.

Det skal dælme prøves

Der er altså et eller andet over at køre med "vogntog" bagefter

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik B. (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-07-05 10:48


"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:42dd6c57$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Det æder den uden problemer, har haft 1000-1200 kg trailer efter en CD 2,3
> 16v uden nærmest at kunne mærke det. Det gav kun et lille skub/ryk når
> påløbsbremsen blev aktiveret.

Jep, samme oplevelse havde jeg med min gamle 2,3I'er, med en boogietrailer
med 1,5 ton fliser på.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:31


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42de1dcd$0$95145$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse
> news:42dd6c57$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
>> Det æder den uden problemer, har haft 1000-1200 kg trailer efter en CD
>> 2,3 16v uden nærmest at kunne mærke det. Det gav kun et lille skub/ryk
>> når påløbsbremsen blev aktiveret.
>
> Jep, samme oplevelse havde jeg med min gamle 2,3I'er, med en boogietrailer
> med 1,5 ton fliser på.

Ned ad bakke?

--
Tom



Henrik B. (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-07-05 12:39


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42de35e2$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Jep, samme oplevelse havde jeg med min gamle 2,3I'er, med en
>> boogietrailer med 1,5 ton fliser på.
>
> Ned ad bakke?

Nope, motorvejen mellem Kolding og Fredericia. Og 100 km/t på fartpilot.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:46


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42de37e4$0$39875$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42de35e2$0$172$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Jep, samme oplevelse havde jeg med min gamle 2,3I'er, med en
>>> boogietrailer med 1,5 ton fliser på.
>>
>> Ned ad bakke?
>
> Nope, motorvejen mellem Kolding og Fredericia. Og 100 km/t på fartpilot.

Ja ok, med fartpilot så mærker man jo heller ikke at pedalen pludselig er
næsten i bund. Jeg har kun min fod til at regulere med

--
Tom



Henrik B. (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-07-05 13:34


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42de398c$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Nope, motorvejen mellem Kolding og Fredericia. Og 100 km/t på fartpilot.
>
> Ja ok, med fartpilot så mærker man jo heller ikke at pedalen pludselig er
> næsten i bund. Jeg har kun min fod til at regulere med

Upåagtet fartpilot'en, så tabte den ikke fart, ej heller på stigninger.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 13:55


"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42de44d3$0$99007$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42de398c$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>>> Nope, motorvejen mellem Kolding og Fredericia. Og 100 km/t på fartpilot.
>>
>> Ja ok, med fartpilot så mærker man jo heller ikke at pedalen pludselig er
>> næsten i bund. Jeg har kun min fod til at regulere med
>
> Upåagtet fartpilot'en, så tabte den ikke fart, ej heller på stigninger.

Det gjorde mondeo'en heller ikke
Men der har heller ikke overskud til at accelerere op ad bakke. Ellers også
skal der 1-2 gearskifte til for at få den til det.

--
Tom



Per Henneberg Kriste~ (26-07-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-07-05 09:30


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42de49a8$0$162$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

>> Upåagtet fartpilot'en, så tabte den ikke fart, ej heller på stigninger.
>
> Det gjorde mondeo'en heller ikke
> Men der har heller ikke overskud til at accelerere op ad bakke. Ellers
> også skal der 1-2 gearskifte til for at få den til det.

Jeg har som bekendt haft en Mondeo 1.8 og en hel del gange kørt sydpå iført
en 1.500 kg´s campingvogn. Min oplevelse af at køre med denne campingvogn er
den samme du har fået - Mondeo bliver meget bovlam af det. 5. gear med den
mindste stigning eller mindste modvind .. accelleration i 5. gear i den
forbindelse - glem det.

Og så er en 1.500 kg´s vogn i den forbindelse en hel del tungere end den
trailer du har kørt med, plus campingvognen var 2.30 meter bred og 2.56
meter høj!

Men nu er Mondeo 1.8 jo ganske bovlam i forvejen. F.eks. kan den uden
campingvogn ikke holde 100 km/t op ad Kassel bakker med familien pakket ind
bagi uden at den skal i 4. gear.

Til sammenligning kører jeg i min Golf TDI hele vejen ned til bunden af
A7´eren og er kun i 4. gear 2 gange nogle ganske få 100 meter (det sidste
skal nok med, ellers er der nogen der vil påstå jeg kører i 4. gear hele
vejen). Og det med en campingvogn læsset til 1.300 kg.

Mondeo 1.8 og campingvogn hører ikke sammen. Jeg kan godt forstå du ikke vil
have noget med campingvogn at gøre.

Sig Turbodiesel til din næste bil og det vil være en fornøjelse at køre med
campingvogn.


--
Per, Esbjerg



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:30


"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:42dd6c57$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> news:Xns9698E4A73E94nononoinvalid@62.243.74.163...
>>
>> Når jeg får træk på min CST'er så skal jeg sq lige prøve at smide 1 ton
>> bagefter den - bogen siger jo max 1800kg (jeg må så ikke køre med det,
>> men
>> bilen må) - bare for at se hvordan den magter opgaven.
>
> Det æder den uden problemer, har haft 1000-1200 kg trailer efter en CD 2,3
> 16v uden nærmest at kunne mærke det. Det gav kun et lille skub/ryk når
> påløbsbremsen blev aktiveret.

Hmm, jeg undrer mig over at man ikke kan mærke så markant en forskel. Den
æder da let en 30-40 Hk ekstra, hvilket også ses på benzinforbruget, så hvis
man ikke kan mærke det, så.....
Jeg kan f.eks let mærke når bare mit AC kobler til og fra og det er vel kun
en 7 HK den stjæler, selv om elektronikken skulle kompensere for det, ved at
give lidt ekstra gas.

--
Tom



Per Henneberg Kriste~ (26-07-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-07-05 09:36


"bme" <bme@fritid.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:42dd6c57$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Det æder den uden problemer, har haft 1000-1200 kg trailer efter en CD 2,3
> 16v uden nærmest at kunne mærke det. Det gav kun et lille skub/ryk når
> påløbsbremsen blev aktiveret.

Fordi boogien er med til at holde campingvognen på rette vej. Jeg tror ikke
man skal ønske sig at komme i slinger med en boogiecampingvogn - så har den
nemlig meget godt fat i bilen!


--
Per, Esbjerg



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:24


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9698E4A73E94nononoinvalid@62.243.74.163...

> Jeg havde en 1300kg (eller var det 1600kg) campingvogn (7 meters sag)
> spændt efter min faders Saab 900 2,0 130HK ... jeg skal love for den også
> bliver bovlam!

Ja, jeg skal love for at man får en "anden" bil.

>> Der skal MINDST en 2.5 motor til at trække 1 tons ekstra....er min
>> konklusion.
>
> Ja eller en heftig diesel.

Det bruger man ikke i familien her

> Jeg har samme konklusion som dig - der skal større motorer til hvis det
> skal være "sjovt" - bevares det kan da lade sig gøre uden, men jeg gjorde
> det ikke.

Heller ikke her. Så falder man da i søvn bag rattet (ramme alvor)


> Når jeg får træk på min CST'er så skal jeg sq lige prøve at smide 1 ton
> bagefter den - bogen siger jo max 1800kg (jeg må så ikke køre med det, men
> bilen må) - bare for at se hvordan den magter opgaven.

mondeo'en må i flg reg.attest også slæbe vanvittig mange Kg, men det er da
fuldstændig urealistik. Jeg vil tro at hvis man sætte max Kg bag og skal
over Kassel bakkerne, så er det i 2. eller MÅSKE 3. gear.....40 Km/t
Og min 170 HK Sierra måtte ikke slæbe noget som helst...kun lige den mindste
campingvogn der findes.......gad vide hvordan folkene der beregner disse
vægte kommer frem til dem?

--
Tom



Martin Johansen [600~ (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-07-05 12:43

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in
news:42de343a$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:

> Det bruger man ikke i familien her

Heller ikke her, men det var en løsning hvis man absolut skal have hus med
:)

> mondeo'en må i flg reg.attest også slæbe vanvittig mange Kg, men det
> er da fuldstændig urealistik. Jeg vil tro at hvis man sætte max Kg bag
> og skal over Kassel bakkerne, så er det i 2. eller MÅSKE 3.
> gear.....40 Km/t Og min 170 HK Sierra måtte ikke slæbe noget som
> helst...kun lige den mindste campingvogn der findes.......gad vide
> hvordan folkene der beregner disse vægte kommer frem til dem?

Jeg giver ikke så meget for de reg.attester.

Den gamle 4x4 som mine forældre havde kunne slæbe jeg ved ikke hvor meget,
men den måtte ikke ifølge reg.attest.

Så fik de en personvogn med _noget_ mindre motor som ifølge reg.attest
måtte slæbe _mere_ ... Det er ikke altid lige logisk.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Per Henneberg Kriste~ (26-07-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-07-05 09:32


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42de343a$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

> mondeo'en må i flg reg.attest også slæbe vanvittig mange Kg, men det er da
> fuldstændig urealistik. Jeg vil tro at hvis man sætte max Kg bag og skal
> over Kassel bakkerne, så er det i 2. eller MÅSKE 3. gear.....40 Km/t

Du kan køre 70 km/t over Kassel´s værste bakker i 3. gear og næsten 80 i 2.
gear.

> Og min 170 HK Sierra måtte ikke slæbe noget som helst...kun lige den
> mindste campingvogn der findes.......gad vide hvordan folkene der beregner
> disse vægte kommer frem til dem?

5 starter på en 8/12% stigning for at se om koblingen kan klare
belastningen. Og så er der noget med størrelsen på kølesystemet. Des større
køler des bedre :)


--
Per, Esbjerg



Ukendt (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-07-05 21:55


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42dd3e5f$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...


> Hvordan f. kan nogle mennesker finde på at spænde en campingvogn efter
> sådan en 1.8L benzin med 115HK, som jeg har set det flere gange.....jeg
> fatter det overhovedet ikke.

Sjovt du nævner dêt.
Min brors 1.8 har ingen problemer med
at trække 'de gamles' CV troligt afsted i 5. gear.
Bevares..Mondeo'en er ganske langbenet i 5. gear,
og 4. gearet skal da bruges, det er jo ingen diesel,
men puha den går gelinde derudad. Vognen
er en 4 meters Dethleff.



> Jeg tror faktisk ikke engang min Hannomag var lige så sløv som mondeo'en.
> Det var da helt vildt.

Ja, det er ikke kun pladerne den er gal med


> Der skal i hvert fald ALDRIG en campingvogn efter den bil.
> Jeg blev også halvt køresyg af det hoppen og dansen som sådan en dødvægt
> laver.

Sær Mondeo du vist har.
Brormandens ligger stødt og roligt uden slinger
af NOGEN art.


> Der skal MINDST en 2.5 motor til at trække 1 tons ekstra....er min
> konklusion.

OK, campingvognen vejer nok ikke et tons...


> Da traileren blev afleveret igen, føltes det virkelig som at have fået 50
> ekstra heste (tilbage) igen

Man køber jo efter behov og en vis forventning osv...



Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-07-05 22:54

"Olesen" <n/a> wrote in
news:42dd6889$0$23564$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> er en 4 meters Dethleff.

Så vejer den vel også max 800kg?

> Sær Mondeo du vist har.
> Brormandens ligger stødt og roligt uden slinger
> af NOGEN art.

Eller også er han bare ikke så kræsen?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 17:17


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9698F30D6EB2nononoinvalid@62.243.74.163...


> Eller også er han bare ikke så kræsen?

Han er fornuftig som sin lillebror



Brian (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 20-07-05 18:07

Olesen wrote:

>> Eller også er han bare ikke så kræsen?
>
> Han er fornuftig som sin lillebror

Pjat med dig Olensen - du er da også en kræsen gentleman

/Brian



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 12:38


"Olesen" <n/a> skrev i en meddelelse
news:42dd6889$0$23564$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42dd3e5f$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>> Hvordan f. kan nogle mennesker finde på at spænde en campingvogn efter
>> sådan en 1.8L benzin med 115HK, som jeg har set det flere gange.....jeg
>> fatter det overhovedet ikke.
>
> Sjovt du nævner dêt.
> Min brors 1.8 har ingen problemer med
> at trække 'de gamles' CV troligt afsted i 5. gear.
> Bevares..Mondeo'en er ganske langbenet i 5. gear,
> og 4. gearet skal da bruges, det er jo ingen diesel,
> men puha den går gelinde derudad. Vognen
> er en 4 meters Dethleff.


Så har han et HELT andet kørselsmønster end jeg, DET ligger fast. For
mondeo'en er simpelthen ikke i stand til at accelerere på samme tid og
ubesværthed som ellers.

>> Der skal i hvert fald ALDRIG en campingvogn efter den bil.
>> Jeg blev også halvt køresyg af det hoppen og dansen som sådan en dødvægt
>> laver.
>
> Sær Mondeo du vist har.
> Brormandens ligger stødt og roligt uden slinger
> af NOGEN art.

Nej, det er simpelthen fysisk umuligt med en sådan dødvægt (i ballance) at
man ikka kan mærke forskel. Bagenden og fjedrene har jo pludselig en del
ekstra enerti at skubbe rundt med. Jeg kan endda mærke hvis jeg har 2
fuldvoksne personer på bagsædet at bilen er lidt anderledes "sløv" i
affjedringen.

--
Tom



Ukendt (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 20-07-05 17:23


"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42de37a4$0$167$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...


> Så har han et HELT andet kørselsmønster end jeg, DET ligger fast.

Han kører ret normalt, og er delvist skyld i
Sierra'en er så fejlfri idag som den er.


> For mondeo'en er simpelthen ikke i stand til at accelerere på samme tid og
> ubesværthed som ellers.

Jeg tror ikke nogen forventer en acceleration er
den samme med og uden CV ?
Den kan mærkes, det er da klart, men alm. kørsel
er heldigvis let at opnå.

> Nej, det er simpelthen fysisk umuligt med en sådan dødvægt (i ballance) at
> man ikka kan mærke forskel. Bagenden og fjedrene har jo pludselig en del
> ekstra enerti at skubbe rundt med. Jeg kan endda mærke hvis jeg har 2
> fuldvoksne personer på bagsædet at bilen er lidt anderledes "sløv" i
> affjedringen.

ok



Per (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 20-07-05 20:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<42dd3e5f$0$187$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...
> Hej
>
> Lånte i dag en 4m trailer med 2m hardtop (altså næsten en hel campingvogn).
> Det er første gang jeg prøver at spænde så meget efter mondeo'en. På
> traileren stod T : 1000 Kg L 425. Slæbte vel også en 350 Kg byggematerialer.
> For søren hvor mondeo'en var LAM (MEGA LAM). Selv de små bakker i landskabet
> kunne kun forceres i 4. gear med ca. 75 Km/t, selv om jeg var ved at træde
> speederen ud af bunden på bilen.
>
> Hvordan f. kan nogle mennesker finde på at spænde en campingvogn efter sådan
> en 1.8L benzin med 115HK, som jeg har set det flere gange.....jeg fatter det
> overhovedet ikke.
>
> Jeg tror faktisk ikke engang min Hannomag var lige så sløv som mondeo'en.
> Det var da helt vildt.
>
> Et kig på tripcomputeren gav også en overraskelse. Gennemsnit på 8-9 Km/l og
> op ad bakkerne var den på 4-5 Km/l. Det var dog helt enormt ringe.
> Der skal i hvert fald ALDRIG en campingvogn efter den bil.
> Jeg blev også halvt køresyg af det hoppen og dansen som sådan en dødvægt
> laver.
>
> Der skal MINDST en 2.5 motor til at trække 1 tons ekstra....er min
> konklusion.
>
> Da traileren blev afleveret igen, føltes det virkelig som at have fået 50
> ekstra heste (tilbage) igen


Luksusproblem!

På arbejdet har vi en ældre Ford transit totalvægt 3500 kg som efter
typeskiltet skulle have 59 KW. Og når der så bliver hængt en trailer
på 2000 kg bagefter så er det ikke usædvaligt at folk dytter irriteret
efter en fordi de tror at man bevidst kører og sænker trafikken. '

Hvem fa... kan også finde på at bygge en bil på 3,5 ton med 59 KW ?
altså bortset fra Ford ?

Henrik B. (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-07-05 21:16


"Per" <per_dykkermail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:e6e01a5a.0507201127.5622e8c4@posting.google.com...

> Luksusproblem!
>
> På arbejdet har vi en ældre Ford transit totalvægt 3500 kg som efter
> typeskiltet skulle have 59 KW. Og når der så bliver hængt en trailer
> på 2000 kg bagefter så er det ikke usædvaligt at folk dytter irriteret
> efter en fordi de tror at man bevidst kører og sænker trafikken. '
>
> Hvem fa... kan også finde på at bygge en bil på 3,5 ton med 59 KW ?
> altså bortset fra Ford ?

Hvem fa....kan finde på at spænde 2000 kg efter en kassevogn med 59 KW??

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Ukendt (21-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 21-07-05 06:01


"Per" <per_dykkermail@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:e6e01a5a.0507201127.5622e8c4@posting.google.com...


> Hvem fa... kan også finde på at bygge en bil på 3,5 ton med 59 KW ?
> altså bortset fra Ford ?

VW.
Erindrer noget med en LT for år tilbage.
Dên med den svage 6 cyl. diesel som også
blev brugt i Volvo personbilen.



Niels Skaaning (22-07-2005)
Kommentar
Fra : Niels Skaaning


Dato : 22-07-05 17:10

Per wrote:

> Luksusproblem!
>
> På arbejdet har vi en ældre Ford transit totalvægt 3500 kg som efter
> typeskiltet skulle have 59 KW. Og når der så bliver hængt en trailer
> på 2000 kg bagefter så er det ikke usædvaligt at folk dytter irriteret
> efter en fordi de tror at man bevidst kører og sænker trafikken. '
>
> Hvem fa... kan også finde på at bygge en bil på 3,5 ton med 59 KW ?
> altså bortset fra Ford ?

Mercedes f.eks. har da bygget en 12 tons lastvogn med 130 hk. Sådan
nogle 1213 er/var der en del af i forsvaret.

NS

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste