|
| Bedst mulig brug af aircon Fra : Anders Ryberg Larsen |
Dato : 18-07-05 21:13 |
|
Jeg stod forleden og diskuterede med et familie medlem, om hvordan man
slider mindst muligt og og samtidigt fik mest muligt ud af sit aircondition
anlæg.
Der var påstande som:
Sluk og tænd det så sjældendt som muligt, lad det helst stå tændt altid.
Brug det kun når det er nødvendigt, det bruger formeget brændstoft
Bør slukkes før motoren, og ligeledes først tændes efter motoren.
osv osv
Hvad er retningslinierne, hvid der altså over hovedet er nogen?
Mvh Anders
| |
Torben Nielsen (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben Nielsen |
Dato : 18-07-05 21:42 |
|
Anders Ryberg Larsen wrote:
> Jeg stod forleden og diskuterede med et familie medlem, om hvordan man
> slider mindst muligt og og samtidigt fik mest muligt ud af sit aircondition
> anlæg.
>
> Der var påstande som:
>
> Sluk og tænd det så sjældendt som muligt, lad det helst stå tændt altid.
Af forhandleren blev jeg rådet til at lade ventilationssystemet
blæse uden aircon slået til, i de sidste 5 minutter af lange
køreture, hvor aircon har været brugt. Dette skulle forhindre at
kølevæsken kunne danne mug og dermed lugtgener. Men om det har
noget på sig, ved jeg ikke.
Med venlig hilsen
Torben
| |
Claus Nygaard-Peders~ (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Claus Nygaard-Peders~ |
Dato : 19-07-05 00:51 |
|
Torben Nielsen skrev:
>
> Af forhandleren blev jeg rådet til at lade ventilationssystemet blæse
> uden aircon slået til, i de sidste 5 minutter af lange køreture, hvor
> aircon har været brugt. Dette skulle forhindre at kølevæsken kunne danne
> mug og dermed lugtgener. Men om det har noget på sig, ved jeg ikke.
Der er noget om det!
På den måde får man tørret fordamperen (køleelementet) så det ikke er
fugtigt af gammelt kondensvand når bilen parkeres. Derved begrænses
væksten af bakterier på fordamperen og de tilhørende lugtgener.
Mvh
Claus
| |
Martin Johansen [600~ (18-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 18-07-05 21:53 |
|
"Anders Ryberg Larsen" <AnderZ@post1.tele.dk> wrote in
news:8fc2f$42dc0d45$3e3d8478$16345@news.arrownet.dk:
> Sluk og tænd det så sjældendt som muligt, lad det helst stå tændt
> altid. Brug det kun når det er nødvendigt, det bruger formeget
> brændstoft Bør slukkes før motoren, og ligeledes først tændes efter
> motoren. osv osv
Det med brændstoffet skal man vist kun tage hensyn til hvis man er skotte =
ekstremt nærig.
Ellers tror jeg vist det er hip som hap hvordan man benytter det. På mit
eget system der sætter jeg det bare på auto og så styrer det selv resten.
Det tænder og slukker samtidig med motoren.
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Henrik B. (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-07-05 08:30 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9697E8D98ACD2nononoinvalid@62.243.74.163...
> Det tænder og slukker samtidig med motoren.
Nope. Det tænder først efter 1 minut eller 2, efter starten af motoren.
Og som Torben skriver, er det en go' idé at lade den køre på blæser - uden
A/C - de sidste 5 minutter inden man er hjemme, eller stopper bilen.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-07-05 08:47 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in
news:42dcabd5$0$39289$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Nope. Det tænder først efter 1 minut eller 2, efter starten af
> motoren.
Hmm nej. Eller dvs. kompressor slår da til med det samme.
> Og som Torben skriver, er det en go' idé at lade den køre på blæser -
> uden A/C - de sidste 5 minutter inden man er hjemme, eller stopper
> bilen.
Plejer jeg også at gøre, men hvis jeg intet manuelt gør, så tænder og
slukker det sammen med motoren.
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Henrik B. (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-07-05 08:56 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9698639A458D0nononoinvalid@62.243.74.163...
>> Nope. Det tænder først efter 1 minut eller 2, efter starten af
>> motoren.
>
> Hmm nej. Eller dvs. kompressor slår da til med det samme.
Nej. Den starter ud med fuld blæser o.s.v. videre, med det samme. Men
kompressoren kobler først til, efter du er begyndt at køre.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-07-05 09:18 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:42dcb20e$0$38693
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Nej. Den starter ud med fuld blæser o.s.v. videre, med det samme. Men
> kompressoren kobler først til, efter du er begyndt at køre.
Hvordan kan der så komme iskold luft kort efter start og jeg stadig ikke er
kørt?
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Henrik B. (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-07-05 09:36 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns969868C232ADFnononoinvalid@62.243.74.163...
>> Nej. Den starter ud med fuld blæser o.s.v. videre, med det samme. Men
>> kompressoren kobler først til, efter du er begyndt at køre.
>
> Hvordan kan der så komme iskold luft kort efter start og jeg stadig ikke
> er
> kørt?
Dunno. Måske hvis du lige har parkeret indenfor de seneste 5 - 10 min.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-07-05 10:08 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in
news:42dcbb82$0$39750$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Dunno. Måske hvis du lige har parkeret indenfor de seneste 5 - 10 min.
Hvis jeg går ud og starter svinet nu så går der max 20-30 sekunder så er
der kold luft.
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Torben E (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 19-07-05 10:38 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42dcbb82$0$39750$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Dunno. Måske hvis du lige har parkeret indenfor de seneste 5 - 10 min.
>
> --
> ----------------------------------------------------------
> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
>
Min starter også kompressoren efter ca 10 sec.
Prøv at rende ud og kig
Torben E
| |
Henrik B. (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-07-05 11:08 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:42dcc9f5$0$160$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Min starter også kompressoren efter ca 10 sec.
Så 10 sek. da. Pointen er, at den ikke starter sammen med motoren.
Skift af de to sensorer var iøvrigt en no-go.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Torben E (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 19-07-05 11:24 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42dcd0f0$0$36939$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Skift af de to sensorer var iøvrigt en no-go.
>
Så har du næsten kun box/program skift tilbage :-/
Torben E
| |
Henrik B. (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-07-05 11:33 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:42dcd4d1$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Skift af de to sensorer var iøvrigt en no-go.
>>
>
> Så har du næsten kun box/program skift tilbage :-/
Tjah, kanisterventil, magnetventil, stel til lambda og box....
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Torben E (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 19-07-05 11:40 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42dcd6f1$0$37530$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> Tjah, kanisterventil, magnetventil, stel til lambda og box....
>
> --
Nå ja, så er der da lidt at gå igang med.
Torben E
| |
Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-07-05 11:28 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:42dcd0f0$0$36939
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Så 10 sek. da. Pointen er, at den ikke starter sammen med motoren.
Ja okay da :)
> Skift af de to sensorer var iøvrigt en no-go.
Nedtur. Se lige her...:
http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html
Måske det kan være det?
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Henrik B. (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-07-05 11:35 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns96987EC30FB87nononoinvalid@62.243.74.163...
>> Skift af de to sensorer var iøvrigt en no-go.
>
> Nedtur. Se lige her...:
>
> http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html
>
> Måske det kan være det?
Nope.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Henrik B. (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-07-05 11:36 |
| | |
Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-07-05 13:28 |
| | |
Torben E (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 19-07-05 11:40 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns96987EC30FB87nononoinvalid@62.243.74.163...
>
> http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html
>
> Måske det kan være det?
Det er kun non TCS biler der har sådan en fætter
Torben E
| |
Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-07-05 13:28 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42dcd86e$0$169
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Det er kun non TCS biler der har sådan en fætter
Traction Control?
Troede ikke Henrik havde det...
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Torben E (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 19-07-05 13:38 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns969893322DC6Dnononoinvalid@62.243.74.163...
>
> Troede ikke Henrik havde det...
Jow jow, TCS, ETS, ABS, ACC2 og hvad det nu hedder
altsammen
Torben E
| |
Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 19-07-05 21:22 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42dcf40b$0$174
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Jow jow, TCS, ETS, ABS, ACC2 og hvad det nu hedder
> altsammen
Jamen dog :)
Og alligevel sætter den hjulene rundt i 1. gear på tør vej uden brug af
kobling
PS: Jeg mangler stadig svar fra den tysker ang. billeder af det bundkar, så
måske det ender med at vi må svejse det gamle.
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Torben E (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 20-07-05 06:40 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9698E37971A90nononoinvalid@62.243.74.163...
>
> Og alligevel sætter den hjulene rundt i 1. gear på tør vej uden brug af
> kobling
>
> PS: Jeg mangler stadig svar fra den tysker ang. billeder af det bundkar,
> så
> måske det ender med at vi må svejse det gamle.
>
Ja, det kan godt "pive" lidt, selvom man har TCS
Det kan da ikke passe at det er så svært at finde et bundkar
her i DK
Torben E
| |
Martin Johansen [600~ (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 20-07-05 08:36 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in
news:42dde3a6$0$176$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Det kan da ikke passe at det er så svært at finde et bundkar
> her i DK
Det er bare umuligt. Jeg kan godt finde motorer, men ingen løse bundkar
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Torben E (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 20-07-05 10:56 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns969961A202B99nononoinvalid@62.243.74.163...
>
> Det er bare umuligt. Jeg kan godt finde motorer, men ingen løse bundkar
>
Ærgeligt det ikke er en langmotor.
Du er sikker på det ikke er samme bundkar.
Torben E
| |
Henrik B. (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 20-07-05 11:07 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse
news:42de1f95$0$171$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Det er bare umuligt. Jeg kan godt finde motorer, men ingen løse bundkar
>>
>
> Ærgeligt det ikke er en langmotor.
> Du er sikker på det ikke er samme bundkar.
Ikke iflg. EPC'en....
P.S. Har du fået kigget efter, om du har en kanisterventil?
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Torben E (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Torben E |
Dato : 20-07-05 12:10 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42de2230$0$39275$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> P.S. Har du fået kigget efter, om du har en kanisterventil?
>
Ja, og nej
PM´ede jeg ikke det til dig ?
Torben E
| |
Martin Johansen [600~ (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 20-07-05 12:38 |
|
"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in news:42de1f95$0$171
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Ærgeligt det ikke er en langmotor.
> Du er sikker på det ikke er samme bundkar.
100%.
Men jeg har fundet ud af at den passer bundkar med _alle_ 4cyl. 9000'er fra
94 og frem. Så det kan gøre søgningen lidt nemmere.
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Henrik B. (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 20-07-05 10:56 |
|
"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns969961A202B99nononoinvalid@62.243.74.163...
>> Det kan da ikke passe at det er så svært at finde et bundkar
>> her i DK
>
> Det er bare umuligt. Jeg kan godt finde motorer, men ingen løse bundkar
>
Vent nu til folk kommer tilbage fra ferie....
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Martin Johansen [600~ (20-07-2005)
| Kommentar Fra : Martin Johansen [600~ |
Dato : 20-07-05 12:39 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:42de1fb6$0$36803
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:
> Vent nu til folk kommer tilbage fra ferie....
--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php
| |
Ukendt (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 19-07-05 08:55 |
|
"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:42dcabd5$0$39289$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
>
> "Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
> news:Xns9697E8D98ACD2nononoinvalid@62.243.74.163...
>
>> Det tænder og slukker samtidig med motoren.
>
> Nope. Det tænder først efter 1 minut eller 2, efter starten af motoren.
>
Det må være bilafhængigt. Min tænder ca. 10 sekunder efter at motoren er
startet og derefter tager det 5 sekunder så begynder man allerede at kunne
mærke kølig luft.
Hvis kabinen er 60-70°C så tager det alligevel en 5-8 min før den har fået
kølet kabinen ned.
> Og som Torben skriver, er det en go' idé at lade den køre på blæser - uden
> A/C - de sidste 5 minutter inden man er hjemme, eller stopper bilen.
Ellers beskriver instruktionsbogen også ganske glimrende hvordan man bruger
et AC. Men det er nok som med de manualer der følger med til computeren, at
det er det sidste man læser
--
Tom
| |
Lars Knudsen (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 19-07-05 09:01 |
|
>> Det tænder og slukker samtidig med motoren.
>Nope. Det tænder først efter 1 minut eller 2, efter starten af motoren.
Ahhh.. Mit starter da ganske med det samme motoren er startet - og der
går så lige et øjeblik før der kommer kølig luft...
>Og som Torben skriver, er det en go' idé at lade den køre på blæser - uden
>A/C - de sidste 5 minutter inden man er hjemme, eller stopper bilen.
Tror egentlig man kan prøve sig lidt frem. Der er ingen problemer med
fugt eller lugt i min, heller ikke her hvor det var meget varmt.
** Lars
| |
Henrik B. (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 19-07-05 09:15 |
|
"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
news:8ncpd1p8s1mfteq33o44okh61is3g6hefk@4ax.com...
> Tror egentlig man kan prøve sig lidt frem. Der er ingen problemer med
> fugt eller lugt i min, heller ikke her hvor det var meget varmt.
Det er fordi du har A/C'en på hele tiden. Hvis du slukker for det næste gang
du har været ude at køre, så vil du få en masse fugtig luft ind i kabinen.
--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!
| |
Lars Knudsen (19-07-2005)
| Kommentar Fra : Lars Knudsen |
Dato : 19-07-05 08:58 |
|
Hej,
On Mon, 18 Jul 2005 22:12:56 +0200, "Anders Ryberg Larsen"
<AnderZ@post1.tele.dk> wrote:
>Jeg stod forleden og diskuterede med et familie medlem, om hvordan man
>slider mindst muligt og og samtidigt fik mest muligt ud af sit aircondition
>anlæg.
>
>Der var påstande som:
>
>Sluk og tænd det så sjældendt som muligt, lad det helst stå tændt altid.
>Brug det kun når det er nødvendigt, det bruger formeget brændstoft
>Bør slukkes før motoren, og ligeledes først tændes efter motoren.
>osv osv
>
>Hvad er retningslinierne, hvid der altså over hovedet er nogen?
Mit er altid slået til (dvs på Auto, 22°C, aircon knappen aktiveret)
og har ingen problemer med lugt, fugt eller andet.
** Lars
| |
|
|