bilbatteri
Fra : martin r

Dato : 18-07-05 17:06

hej,

kan en bil der standard kører med et 60 amp batteri, tåle at der bliver
sat
et 80 amp i?

mvh

martin

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 18-07-05 17:13

martin r skrev:

> hej,
>

> kan en bil der standard kører med et 60 amp batteri, tåle at der
> bliver sat
> et 80 amp i?

Ja.
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 17:16

Og dog hvis hans generator er lidt svag (=dimensioneret til 60Ah batteri)
kan det på sigt gå ud over batteriet hvis ikke det oplades ordentligt.

Men bilen tager ikke som sådan skade.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : martin r

Dato : 18-07-05 17:25

bilen er en Toyota pææcnic 2,0 b , hvis det er til nogen gavn

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en
meddelelse

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 18-07-05 18:48

"martin r" <martin.r@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> bilen er en Toyota pææcnic 2,0 b , hvis det er til nogen gavn

Du finder bare det største, både hxbxl & Ah, og smider i den :)).

Fra : Uffe Ravn

Dato : 18-07-05 23:30

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev

> Og dog hvis hans generator er lidt svag (=dimensioneret til 60Ah batteri)
> kan det på sigt gå ud over batteriet hvis ikke det oplades ordentligt.

Generatoren er dimensioneret til forbruget og ikke til batteriet.

Selv en brystsvag 35A generator kan holde et 180Ah. batteri på toppen. Hvis
forbruget tilsvarer generatorens formåen.

Så med mindre spørgeren plejer at løbe tør for strøm med det originale
batteri, da det var i orden, er der ingen problemer med at gå op i
kapacitet.

Mvh. Uffe Ravn-

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 19-07-05 00:45

Uffe Ravn skrev:

> Så med mindre spørgeren plejer at løbe tør for strøm med det originale
> batteri, da det var i orden, er der ingen problemer med at gå op i
> kapacitet.

Ovenstående forstår jeg ikke en lyd af! Hvad er det egentlig du mener Uffe?

Kunne det være, at med mindre spørgeren plejer at løbe tør for strøm med
det nuværende batteri (da det var i orden) er der ingen idé i at
anskaffe sig et batteri med større kapacitet?

Mvh
Claus

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 06:43

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse

| Kunne det være, at med mindre spørgeren plejer at løbe tør for strøm med
| det nuværende batteri

Nej, han mener at, man sagtens kan lade et stort batt. med en lille
generator. Bare det samlede forbrug ikke overstiger de A. som gen. kan
levere.

(da det var i orden) er der ingen idé i at
| anskaffe sig et batteri med større kapacitet?

Det er altid rart at have noget kapacitet i "baghånden" som buffer. Den
falder jo når der bliver koldere i vejret.

Fra : Uffe Ravn

Dato : 19-07-05 10:33

> [...]

> det nuværende batteri (da det var i orden) er der ingen idé i at
> anskaffe sig et batteri med større kapacitet?

Hvis man i det daglige (med et fungerend batteri) løber tør for strøm, bla.
fordi bilen mest køre småture, og der bruges meget ekstraudstyr. Så er
løsningen at købe en større generator.

Hvis en strømforbrug er normalt og man bare gerne vil have strøm nok ved
enkelte lejligheder(herunder ekstreme koldstarter), så køber man et større
batteri.

Og ja manden kan roligt sætte et stort batteri i.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-07-05 19:20

Claus Petersen wrote:

> Og dog hvis hans generator er lidt svag (=dimensioneret til 60Ah batteri)
> kan det på sigt gå ud over batteriet hvis ikke det oplades ordentligt.

Sikke noget nonsens!

Generatoren skal bare genetablere det der blev brugt ved opstart +
forbrug. Det er totalt uafhængigt af størrelsen på akkumulatoren.

Hvis det kan være i bilen er det fint.

> Men bilen tager ikke som sådan skade.

Mvh
Roberto

Fra : Klaus G.

Dato : 19-07-05 11:36

> kan en bil der standard kører med et 60 amp batteri, tåle at der bliver
> sat
> et 80 amp i?

Der er to betegnelser. Ah, og A.

A=Hvor mange ampere dit batteri kan levere(starter strøm), jo mere jo bedre.
Kan sammenlignes med et stor(tyk) en vandslange man har.

Ah=Hvor meget strøm dit batteri indeholder. Kan sammelignes med en stor
spand vand man har.

Jo flere A, jo mere power får din starter når den skal slå bilen igang. Om
vinteren kan det specielt mærkes, hvis man skifter sit batteri ud med et med
flere A. Udover starteren, så er det vel nærmest kun Bilstereo som kan hive
de samme antal A?

Jo flere Ah, jo længere tid kan du have f.eks. radio, lys, sædevarmer osv.
kørende før batteriet bliver tømt.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

www.seth-enoch.dk