"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in message
news:42dbd486$0$64306$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>> 1) Firmabiler kører længere. Så hvis firmabilisten kører dobbelt så langt
>> som privatbilisten pr. måned, så må det vel også være ham tilladt at lave
>> dobbelt så mange fejl som privatbilisten?
>
> Det er jo netop fordi firmabiler kører mange km at Rene la Cour mener de
> er
> en stor sikkerhedsrisiko...., så firmabilerne står totalt set for et
> større
> antal færdselsuheld end andre billister.
> Det er antallet af dræbte der tæller, ikke antal dræbte pr. kørt km
>
> Ældre mennesker som ofte kun kører ret få km er ikke nogen særlig stor
> sikkerhedsrisiko selvom de pr. kørte km laver langt flere skader end f.eks
> nye billister....
>
Det betyder altså, at hvis jeg ville udgøre udgøre en mindre risiko for
samfundet ved at fordele 2000 kørte kilometer pr måned over både en firmabil
(1200 kilometer) og en privatbil (800 km)?
Jeg synes da, at antallet af dræbte pr. kørte kilometer er relevant. En klog
københavner regnede engang sidste sommer ud, at det mest usikre sted pr
indbygger er Nørre Snede. Der bor nemlig ikke ret mange mennesker, men er
forholdsvis mange uheld.
Statistikeren havde glemt at tage højde for, at der i Nørre Snede er
adskillige krydsende hovedfærdselsårer. Og at antallet af kørte kilometer i
Nørre Snede mest består af folk, der ikke bor i kommunen, men blot kører
igennem og kører galt...
Det er det der ikke hænger sammen for mig. Uanset hvilket type bil jeg
vælger at køre i og hvem jeg forsikrer den hos, så bør min livsfarlighed
beregnes ud fra hvor mange kilometer jeg kører.
--
Morten