Købelov vedr. brugt Mc
Fra : Hà Vu

Dato : 18-07-05 12:15

Hej Nyhedsgruppe

For ca. 2 måneder siden købte jeg en brugt indregistreret RS 250 APRILIA
hos en forhandler. Jeg har kørt ca. 800 km på den da motoren ”døde”. MC’en
blev sendt på værksted hos forhandleren hvor de konstaterede at:

1) den bagerste cylinder samt stempel er totalt ødelagt
2) stemplet på den bagerste cylinder har før været ”sat”
3) tolerancen på den forreste cylinder er lige indenfor grænsen

Værkstedet anbefaler at jeg får ny cylinder samt 2 nye stempler - det er
jo en DYR reparation. Mit indtryk er at forhandleren er ærlig og redelig,
men jeg kan ikke få et tydeligt svar på om garantien dækker reparationen
100 %. Forhandleren mener at garantien ikke omfatter motorsport, dvs.
kørsel på lukket bane. Mit spørgsmål er om det er motorsport når man
deltager i banedage med indregistreret MC?

Jeg synes det er svært og uoverskueligt at forstå de regler/rettigheder
man som forbruger har vedr. køb af brugte køretøjer. Hvis I har nogle
erfaringer/ viden omkring dette, vil jeg meget gerne høre fra jer.

Venlig hilsen

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 13:02

In article <dbg301$7ml$1@abbeden.bunk.cc>, vuha@sol.dk says...
> 1) den bagerste cylinder samt stempel er totalt ødelagt
> 2) stemplet på den bagerste cylinder har før været ?sat?
> 3) tolerancen på den forreste cylinder er lige indenfor grænsen

Du har selvfølgelig de rettigheder købeloven giver dig, og den
'garanti' som forhandleren har givet (skriftligt?)

Derudover har du købt en 2T'er, som kræver mere pasning end en baby-
elefant!
Den kræver at du kontrollerer ALT - igen og igen og igen og igen og
igen og igen og igen og igen! - igen en ekstra gang!!!

Luft i smøresystemet, mager blanding, eller så galt bare det at motoren
hoster og man skifter til reserve kan afstedkomme at et stempel sætter
sig, hvis ikke man passer på.
Af samme årsag kører mange med premix på bane!

Dyrt og dyrt!!??? - der Er jo en hobby, og sådan noget er aldrig helt
gratis. =
Du behøver ikke nødvendigvis nye cylinder(e); men kan få lagt ny
belægning på. Skader kan svejses op ved samme lejlighed, så den bliver
så god som ny.
Stemplerne skal du jo alligevel skifte jævnligt, da det er en
'sliddel' med begrænset holdbarhed.
Måske du kan få forhandleren til at levere stempler m.v. og så selv
bekoste belægningen.
Det kan gøres for et sted imellem 2 og 4.000 kr.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 00:39

Hekto wrote:
> In article <dbg301$7ml$1@abbeden.bunk.cc>, vuha@sol.dk says...

> Du har selvfølgelig de rettigheder købeloven giver dig.........

- - - - hvilket ved brugt-køb er en reklamationsret, hvilket indebærer
at man selv(!) skal påvise at fejlen stammer tilbage fra
købstidspunktet!..........

> ....... og den 'garanti' som forhandleren har givet (skriftligt?)

- - - - Hvorfor også at dén er langt mere interessant :-|

> [...]
> Luft i smøresystemet, mager blanding, eller så galt bare det at motoren
> hoster og man skifter til reserve kan afstedkomme at et stempel sætter

F.eks. er dét at komme til at glemme at få efterfyldt totagger-olie en
ikke utænkelig situation, som jeg som sælger sikkert ville mistro køber
for når han kommer ind med en sådan skade :-/

> Dyrt og dyrt!!??? - der Er jo en hobby, og sådan noget er aldrig helt
> gratis. =

Og lige netop omkring pumpede totaggere er stempel-arbejde nærmest en
rutinesag!
Læser jeg ordet "fejlkøb" mellem linierne? - Hvem har ansvaret for dét??

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 18-07-05 13:22

Hà Vu wrote:

> [...]
> 2) stemplet på den bagerste cylinder har før været ”sat”
> 3) tolerancen på den forreste cylinder er lige indenfor grænsen

   ÆV :( det var så galt... nå, ja... det er jo en 2 takter, og selv om
den foreste stadig kørte deroppe, så bør du alligevel skifte dem begge
hvis den er tæt på skiftetid alligevel, da som Hekto også nævner...
stempler er en slid del, især på 2 taktere.

> [...]
> motorsport, dvs. kørsel på lukket bane. Mit spørgsmål er om det er
> motorsport når man deltager i banedage med indregistreret MC?

   Hvis det var mig, så ville jeg se om ik man kan lave en handel der
siger, du betaler for stumper, og han samler/fikser det... det er halv
skade, og han gir dig noget som er penge værd, men som for ham ikke
koster andet end tid(ok meget tid, da han jo skal tage en del ting før
han kan komme ind og skifte, og han skal samle det igen... og det skal
også gøres i et tempo, så han ikke ridser din flotte kåbe osv.

   hmmm, må lige rette... hvis det var MIG, så skulle de bare skaffe
delen, med en rigtig god rabat, og så ville jeg lave det selv :) stoler
stadig ikke på hvad andre gør i mine masiner ;) men første forslag er
for dem som ikke selv kan skrue.

> Jeg synes det er svært og uoverskueligt at forstå de regler/rettigheder
> man som forbruger har vedr. køb af brugte køretøjer. Hvis I har nogle
> erfaringer/ viden omkring dette, vil jeg meget gerne høre fra jer.

   Det er endnu mere forvirende med en RS250... for de blir jo solgt for
at skulle køre på bane, og så ville man jo tænke at bane eller vej er
det samme ;) men det er maskiner der er kendt for at flå stempler hele
tiden(kan så ik husk om lillebror var være til det eller ej), og derved
en parameter som RS ejerne skal gøre op med sig selv inden køb, om det
er pengende værd, frem for en kedelig 4 takter ;)

   Nå, men jeg håber du for det fikset, for gensalgsværdien er jo ret lav,
så længe den ikke kan starte :) og måske sådan en sød CBR400 var mere
noget for dig, eller var den for kedelig da du prøvede en på sturup
sidste efterår ?

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 14:05

In article <42db9ef5$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> [...]
> en parameter som RS ejerne skal gøre op med sig selv inden køb, om det
> er pengende værd, frem for en kedelig 4 takter ;)

Jamen det er der vel heller ikke noget ivejen for! Der er da riv i dem,
for alle 5 kr.!
Men, jeg vil stadig påpege, at man skal være om den, og ikke bare rive
den ud af garagen engang imellem og køre en hovsplintrende, blod og
torden bissetur, og tro man kan lave service til vinter!

Den bør vel spilttes ad noget nær inden hver tur på bane!
Som minimum hive toppene af, og checke oliepumpen samt beskue
stemplerne igenne diverse porte.
Udstødningsventilen kræver også lidt kærlighed!

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 18-07-05 22:43

Hekto wrote:

> Men, jeg vil stadig påpege, at man skal være om den, og ikke bare rive
> den ud af garagen engang imellem og køre en hovsplintrende, blod og
> torden bissetur, og tro man kan lave service til vinter!

Nu var jeg også med til den omtalte banedag og overværede selv hvordan
maskinen efter min opfattelse (!) blev revet gevaldigt i ørerne inden
første pas - praktisk talt kold. Jeg vil vove den påstand at denne form
for opvarmning ikke just er med til at øge levetiden på motoren. Jeg
lagde også mærke til at maskinen blev kørt ved forholdsvist lave
omdrejninger. Nu ved jeg ikke meget om to-taktere men jeg ved da så
meget at de ikke er vilde med at sejtrække...

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 23:15

In article <42dc2261$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
spam@dfmc.dk says...
> [...]
> omdrejninger. Nu ved jeg ikke meget om to-taktere men jeg ved da så
> meget at de ikke er vilde med at sejtrække...

Tjaaaa ... :o/

Hvis du dermed mener at rive den op i omdrejninger, lukke gasen og igen
rive den op i omdrejninger, lukke gassen o.s.v. er det bestemt ikke
noget den har godt af. man lukker både for benzin og olie når man lukker
gassen, og motoren pisker stadig rundt. Det kan hurtigt give rivninger
imellem cylinder og stempel.

En 2T'er skal køres med felere omdrejninger end man normalt ville gøre.
typisk et gear lavere. Så er det også lettere at holde den til ilden,
hvor den levrer varen!
Tilstrækkelig køling og smøring er tilgodeset ved at køre med lidt
rigeligt med omdrejninger.

Fra : Moller

Dato : 18-07-05 23:32

Tony Lorentzen wrote:

> [...]
> omdrejninger. Nu ved jeg ikke meget om to-taktere men jeg ved da så
> meget at de ikke er vilde med at sejtrække...

   Så så... bare fordi vi 2 takts elskere vred os i smerte hver gang vi
hørte den blev tændt og varmet op med gassen godt i bund... samt hvordan
vi måtte høre den sejtrækker ude på banen ;) betyder jo ikke at det ku
være grunden til den døde så hurtigt ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 08:06

In article <42dc2df8$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> [...]
> hørte den blev tændt og varmet op med gassen godt i bund... samt hvordan
> vi måtte høre den sejtrækker ude på banen ;) betyder jo ikke at det ku

Jøsses!
Nej, det behøver den ikke dø af. Den har bare ikke særlig godt af det.
Det ene med det andet, lidt Murphey oven i ..... klonk! Stempelfresser!

Fra : bem

Dato : 18-07-05 14:30

"Hà" Vu wrote:
> Hej Nyhedsgruppe
>
> For ca. 2 måneder siden købte jeg en brugt indregistreret RS 250
> APRILIA hos en forhandler.

Hvor meget kostede den (det er afgørende for, om du kan indbringe sagen for
forbrugerklagenævnet)?

> [...]
> motorsport, dvs. kørsel på lukket bane. Mit spørgsmål er om det er
> motorsport når man deltager i banedage med indregistreret MC?

Husk, at der der forskel på en garanti, som forhandleren yder (f.eks. 100% i
6 mdr) og reklamationsretten, som er lovsikret, og som betyder, at det de
første 6 måneder er forhandleren, som skal bevise, at der ikke var en fejl
da du købte cyklen af ham. Jeg går ikke ud fra, at forhandleren indskrev
forbehold mod bestemte mangler ved handelen? Reklamationsretten omfatter
ikke mangler, som man må regne med på en cykel af samme alder og art, men
det er der ikke tale om her.

Jeg er ret sikker på, at en banedag ikke kan gøre, at reklamationsretten
bortfalder. Hvis den lovsikrede 2 års reklamationsret skal bortfalde, vil
det kræve, at du har anvendt køretøjet på en måde, som den ikke er beregnet
til. Det kunne sagtens være tilfældet ved decideret baneræs med alt for høje
omdrejningstal, men vel ikke ved banedage - en mc skal jo kunne tåle at
blive kørt frisk. Foregår en banedag ikke nogenlunde fornuftigt, eller hvad?

> Jeg synes det er svært og uoverskueligt at forstå de
> regler/rettigheder man som forbruger har vedr. køb af brugte
> køretøjer. Hvis I har nogle erfaringer/ viden omkring dette, vil jeg
> meget gerne høre fra jer.

Som sagt har du som udgangspunkt krav på at få udbedret skaden helt gratis.
Forhandleren skal bevise, at fejlen ikke var til stede ved købstidspunktet
for at han kan afvise at dække skaden.
Hvis cyklen har kostet mellem 10.000 og 100.000 kr, kan du indbringe sagen
for forbrugerklagenævnet, hvis han ikke vil reparere gratis.

/Bo

Fra : Jesper

Dato : 18-07-05 14:59

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis cyklen har kostet mellem 10.000 og 100.000 kr, kan du indbringe sagen
> for forbrugerklagenævnet, hvis han ikke vil reparere gratis.

Det er korrekt at forhndleren har bevisbyrden de første 6 måneder. Men det
er jo ret nemt i denne sag - stemplerne havde jo ikke sat sig da han solgte
den. Så det er nok garantien du skal se på og ikke reklamationsretten (hvis
du altså har fået garanti på dyret). Med mindre der står nogle helt
specifikke undtagelser vedr anvendelse til motorsport bør garantien dække
ville jeg mene.
Prøv evt at se på forbrugerrådets hjemmeside www.fbr.dk eller FDM www.fdm.dk
her er i hvertfald en del om garanti på biler...og MC er vel ikke anderledes

Jesper

Fra : bem

Dato : 18-07-05 15:06

Jesper wrote:
> Det er korrekt at forhndleren har bevisbyrden de første 6 måneder.
> Men det er jo ret nemt i denne sag - stemplerne havde jo ikke sat sig
> da han solgte den.

Du tager helt og aldeles fejl! Forbrugere er (heldigvis) meget bedre stillet
end som så. Hvis din teori skulle passe, så skulle man indtil for nyligt
også selv betale for nye stempler til en sprit ny Peugeot, som går i stykker
efter 2 dage. Der var nemlig INGEN garanti på Peugeot - kun reklamationsret.
Der er stadig flere bilmærker, som kun opererer med reklamationsret.
Pointen er, om en motor af den type og alder, som er blevet købt, normalt
forventes at kunne holde længere, end den har gjort. Hvis det normalt
forventes, formoder man (formodningsreglen) at der har været en fejl, som
var der ved overdragelsen af cyklen.

/Bo

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 15:38

In article <42dbb72e$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>,
bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com says...
> [...]
> forventes at kunne holde længere, end den har gjort. Hvis det normalt
> forventes, formoder man (formodningsreglen) at der har været en fejl, som

Og det er svært at bevise på netop en 2T'er der er svært afhængig af
vedligeholdelse og kørsel.
Som tidligere omtalt kan det at løbe tør afstedkomme problemet. Det
samme kan det at tage et sving for fuld skralde, og have så lidt benzin
på at tilførslen svigter til den 'øverste' cylinder o.s.v.
Et mængde fejl kan tilskrives dårlig vedligeholdelse/klargøring/service
fra ejerens side, selv ved et meget lavt km-tal.

Inden man tager for hårdt fat, kunne det være det gav bedre at få en
stille og rolig snak med sælgeren.

Fra : bem

Dato : 18-07-05 15:45

Hekto wrote:

> [...]
> meget lavt km-tal.
>
> Inden man tager for hårdt fat, kunne det være det gav bedre at få en

Du mener altså i fuld alvor, at en 2 takter kan gå i stykker efter 800 km
*uden* det bør dækkes af reklamationsretten - det synes jeg godt nok er lave
forventninger til en nyindkøbt mc. Og jeg må gentage, at det ikke er alle
køretøjer der sælges med noget som helst andet end den lovpligtige
reklamationsret. Derfor vil du altså tilsyneladende også finde det i orden,
at en ny mc dør efter 8oo km og at køber så selv skal betale for
reparationen.

Læs lige igen, hvad spørgeren skriver:

2) stemplet på den bagerste cylinder har før været "sat"

Hvis stemplet før har været sat, indikerer det da klart, at den er blevet
kørt hårdt/dårligt vedligeholdt under den tidligere ejer. Og det er
forhandlerens ansvar i forhold til en ny køber. Det er derfor man har en
købelov.

Så ja, tal med forhandleren - men med det udgangspunkt, at han skal betale
hele reparationen. Kun hvis spørgeren vurdere, at han ikke gider deltage i
en længere sag, kan det komme på tale, at han selv bør betale noget. Men som
udgangspunkt, er det forhandlerens problem at han sælger noget, der går i
stykker efter 800 km.

/Bo

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 16:23

bem skrev i meddelelsen <42dbc069$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>...

>Du mener altså i fuld alvor, at en 2 takter kan gå i stykker efter 800 km
>*uden* det bør dækkes af reklamationsretten - det synes jeg godt nok er
lave
>forventninger til en nyindkøbt mc

Det er prisen for en så højtydende motor af typen to-takt. Og det er der
ikke noget nyt i.... I de gode gamle KH dage var det såmænd også normen med
et nyt midterstempel ved en "tørløber" ved fuld skrue. Jeg kan da betro dig,
at forhandlerne kun havde et skuldertræk til overs for den slags, og i
grunden med rette, hvordan skulle de forhindre den slags "misbrug" ?

Det er et valg man gør som kunde....

mvh
Orla

Fra : bem

Dato : 18-07-05 16:24

Orla Pedersen wrote:

> Jeg
> kan da betro dig, at forhandlerne kun havde et skuldertræk til overs
> for den slags,

Det var vist før forbrugerlovgivningen blev opdateret!

/Bo

Fra : Moller

Dato : 18-07-05 16:28

bem wrote:

> Det var vist før forbrugerlovgivningen blev opdateret!

   Så vidt jeg husker, så gælder det stadig at man skal overholde de data
som skrives i brugerhåndbogen ;) og deri er der skrappe krav på
tilkøring, opvarmning, service osv... især på en RS250 er der "mange"
ting i bogen som skal overholdes.

   Men det er rigtigt at når man køber den, så det at den har sat sig med
samme stempel før, såååå er der ik meget man kan gøre ved det, andet end
det må gå på garantien, hvis ik at det alligevel var service tid hvori
det lå at stemplerne skulle skiftes(er det ik hver 20.000 på en RS250
som er service limit for stemplerne ?).

--
VH
Lars Molnit

Fra : MKS - 74

Dato : 18-07-05 17:01

On Mon, 18 Jul 2005 17:27:53 +0200, Moller <news@molnit.com> wrote:

>det lå at stemplerne skulle skiftes(er det ik hver 20.000 på en RS250
>som er service limit for stemplerne ?).

Nej - Aprilia foreskriver ved 16.000 for stempler og 8.000 for ringe,
men det gælder _kun_ til ren gadekørsel og det er allerede klart i
underkanten selv til gaden, har cyklen før kørt bane er der ingen
stempler der holder 16.000 km på den cykel, hvilket sliddet på
forreste cylinder godt kunne antyde at den har gjort.

Et stempelkit koster ca. 6-700 kr pr. sæt og cylindre kan man af og
til finde billigt på eBay. At cyklen sætter et stempel ved banekørsel
er ikke ganske ualmindeligt og man kan nok få svært ved at få
anerkendt dette som alm. brug ved en evt. disput og jeg forstår
egentlig godt at forhandleren er lidt loren ved situationen der ikke
forkommer mig helt entydig.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 17:19

In article <42dbca79$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>, news@molnit.com
says...
> [...]
> det må gå på garantien, hvis ik at det alligevel var service tid hvori
> det lå at stemplerne skulle skiftes(er det ik hver 20.000 på en RS250

20.000 er langt!
Kawa sagde 7.000 og jeg husker ikke helt hvad Yamaha sagde.
Det er nok ikke et serviceinterval det kan betale sig at overskride.
Ligesom man ser på dæk og bremseskiver, bør man også spørge til hvornår
der sidst er skiftet stempler.

Fra : MKS - 74

Dato : 18-07-05 17:14

On Mon, 18 Jul 2005 18:19:03 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>20.000 er langt!

Og det passer så heller ikke..

>Kawa sagde 7.000

Det er så også den cykel der er kendt som stempelæderen....

Fra : Moller

Dato : 18-07-05 20:27

Hekto wrote:

> 20.000 er langt!

   Sorry... ;) jeg ville bare ikke give et for lavt tal da jeg var i
tvivl, men kan se jeg var alt alt for optimistisk.

> [...]
> Det er nok ikke et serviceinterval det kan betale sig at overskride.
> Ligesom man ser på dæk og bremseskiver, bør man også spørge til hvornår

   Yeps, men bare det med dæk, bremseklodser osv. kniber jo for en del at
få tjekket ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 17:32

bem skrev i meddelelsen <42dbc97a$0$18639$14726298@news.sunsite.dk>...

>Det var vist før forbrugerlovgivningen blev opdateret!

Det _kan_ da ikke være forhandlerens problem, at folk _vil_ have et produkt
der per definition ikke kan bygges til at holde ?

mvh
Orla

Fra : Dr.Enduro

Dato : 18-07-05 18:14

Orla Pedersen wrote:

> Det _kan_ da ikke være forhandlerens problem, at folk _vil_ have et produkt
> der per definition ikke kan bygges til at holde ?

Men sådan er det, han hænger på den i to år.

--

Hilsen Jan

Fra : bem

Dato : 18-07-05 18:33

Orla Pedersen wrote:

> Det _kan_ da ikke være forhandlerens problem, at folk _vil_ have et
> produkt der per definition ikke kan bygges til at holde ?

Argh, nu må du holde op. Der er altså ingen undtagelse i købeloven, der
omfatter to-taktsmotorcykler. Hvis lortet ikke kan holde, så må forhandleren
jo lade være med at sælge det. Jeg kender da masser af motorcyklister, der
har været i stand til at køre længere end 800 km på derres mc uden at den er
gået i stykker!

/Bo

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 09:28

bem skrev i meddelelsen <42dbe7e8$0$18636$14726298@news.sunsite.dk>...

> [...]
>har været i stand til at køre længere end 800 km på derres mc uden at den

Du kan have ret i, at disse tunede to-taktere ikke skulle have været solgt
til den almindelige forbruger, lidt ligesom kædesave heller ikke rigtigt
hører til i husholdningen. Den erfarne, og rette køber til disse mc-er ved,
at før og efter et ræs/banedag, skal motoren faktisk adskilles og efterses
for begyndende "katastrofer", sådan er det nu engang, og det kan ikke være
forhandlerens problem at det ikke bliver gjort. Jeg har selv for mange år
siden kørt "baneracer" med påmonteret lys og nummerplade, det kræver
ekstremt meget vedligehold, deriblandt den ugentlige inspektion af
stempelringe gennem udstødningsporten, kontrol af tændrør, justering af
tænding, you name it.

Det handler om, som jeg læser det, at Hà har købt en "langhårs-kat" uden at
kende til pasningen af en sådan, Du leverer jo heller ikke katten tilbage
til katteriet når pelsen er gået i filt for dig.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 01:02

bem wrote:

> [...]
> motorcyklister, der har været i stand til at køre længere end 800 km på
> derres mc uden at den er gået i stykker!

Jeg kender også en der kørte en 400'er firetakter tør for olie i løbet
af en måned - Kan dét være sælgers problem?
Er der ikke en parallel til mulig fejl-betjening af en totagger heri??

--
Armand.
(ikke på sælgers side; men heller ikke ubetinget rygklapper overfor alle

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 17:17

In article <42dbc069$0$18649$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]
> reklamationsret. Derfor vil du altså tilsyneladende også finde det i orden,
> at en ny mc dør efter 8oo km og at køber så selv skal betale for

Jeg vil ikke forvente det; men absolut mene at det er en mulighed at
køre den i spåner på 800km, hvis man enten gør noget forkert eller er
uopmærksom.
Jeg ved ikke hvor oplysningen om at den har sat sig før, kommer fra?
Det er igen svært at bevise at det er sket før købet.

Får man den oplysning, er det første man gør iøvrigt at skifte det!
Gerne for forhandlerens regning.

Man kan råbe, fægte med armene og påberåbe sig alverdens lovgivning; men
kom bare med ÉT (1) bevis på at det ikke er muligt at netop en 2T'er vil
lave det nummer, hvis bare én eller anden lille detalje er overset!
Det er altså mere et 'jagerfly' end en motorcykel, i den henseende!

Køber man en 2T'er af den kaliber, skal det ikke være fordi man 'bare'
har kløe i højre hånd; men fordi man synes at lige netop dén er sjov, og
man ved hvad man laver.
Mit bedste gæt er at man måske kan få forhandleren til at dække nogle
stumper, og så renoverer den selv. Jeg ved ikke hvad den har gået; men
måske er det alligevel ved at være tid.

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 00:54

bem wrote:

> Du mener altså i fuld alvor, at en 2 takter kan gå i stykker efter 800
> km *uden* det bør dækkes af reklamationsretten - det synes jeg godt nok
> er lave forventninger til en nyindkøbt mc.

Hverken garanti eller reklamationsret dækker misbrug eller
fejl-betjening :-|

> [...]
>
> Hvis stemplet før har været sat, indikerer det da klart, at den er
> blevet kørt hårdt/dårligt vedligeholdt under den tidligere ejer.

"Før" - Før hvad??
Jeg læser det som førend selve skaden er sket, hvilket ligesåvel kan
referere til en hændelse forinden skaden, men dog under det nye ejerskab :-/

> Og det er forhandlerens ansvar i forhold til en ny køber. Det er derfor man har
> en købelov.

Og bevisførelsen for kronologien i skadesforløbet er:?
Nej, vel. Totaggere er ikke sådan lige at regne for upåvirkelige af
ejerens behandling

> Men som udgangspunkt, er det forhandlerens problem at han sælger
> noget, der går i stykker efter 800 km.

Gik denne RS'er nu bare i stykker - Eller hvad var mon grunden???

--
Armand.

Fra : bem

Dato : 24-07-05 00:12

Armand wrote:
> Og bevisførelsen for kronologien i skadesforløbet er:?

Det ligger helt fast, at der også ved brugtkøb er 2 års reklamationsret, og
det ligger også helt fast (selv om du skriver det modsatte længere oppe i
tråden), at der er en 6 måneders formodningsregel, hvor det er forhandleren,
der skal *bevise* at der ikke var nogen fejl ved leveringen. Det er *ikke*
nok, at forhandleren kan påpege 789 mulige forklaringer på, hvordan køber
kan have ødelagt maskinen. Hvis køber siger, at han har vedligeholdt
maskinen efter forskrifterne, så er det forhandlerens byrde at *bevise* det
modsatte - f.eks med vidner, ved teknisk undersøgelse af årsag (kunne være
manglende olie el. lign) - det er altså ikke nok at han gætter på mulige
årsager.

> Nej, vel. Totaggere er ikke sådan lige at regne for upåvirkelige af
> ejerens behandling

Det har ingen, heller ikke jeg, påstået.

> Gik denne RS'er nu bare i stykker - Eller hvad var mon grunden???

Det ved vi jo rent faktisk ikke.

/Bo

Fra : Dr.Enduro

Dato : 18-07-05 17:59

bem wrote:

> [...]
> var en fejl da du købte cyklen af ham. Jeg går ikke ud fra, at
> forhandleren indskrev forbehold mod bestemte mangler ved handelen?

Det er fuldstændig ligegyldigt, selv hvis han har skrevet noget sådant i
kontrakten. En forhandler kan ved sag til private ALDRIG fravige
reklamationsretten, selvom det salg i kontrakten og køber har skrevet
under. Forhandleren hænger derfor på den de første to år efter købet.
Undtagelsen er, hvis sælger ved købet gør opmærksom på skaden og den
specifikke defekt nævnes i kontrakten, f.eks. "Stempel defekt".
Som Bo rigtigt skriver, gælder i de første 6 måneder omvendt bevisbyrde.
Dvs., at sælger skal bevise, at skaden ikke allerede var der, da cyklen
blev købt. Det er praktisk talt umuligt, så derfor er skader, der sker i
de første 6 måneder, næsten stensikre at få dækket af sælger. Jeg tror
altså, du har rigtig gode chancer.
Forresten gælder reklamationsret med omvendt bevisbyrde osv. også for
salg mellem private. Den eneste forskel er, at en privat sælger kan
fravige reklamationsretten ved at indskrive dette i kontrakten. Hvis han
ikke gør det, hænger han også på den i to år!

--

Hilsen Jan

Fra : MKS - 74

Dato : 18-07-05 18:27

On Mon, 18 Jul 2005 18:59:13 +0200, "Dr.Enduro"
<janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote:

> [...]
>blev købt. Det er praktisk talt umuligt, så derfor er skader, der sker i
>de første 6 måneder, næsten stensikre at få dækket af sælger. Jeg tror

Det synes jeg er lidt svært at afgøre på det foreliggende, for der er
jo lige den lille hage ved det at hvis sælger mener at det skyldes en
"fejlbetjening" (og kan godtgøre det) skal han ikke dække skaden og
muligheder for en sådan er altså legio på en RS250, han er jo
tydeligvis lidt usikker på om han vil (kan) placere alm. banekørsel
under denne kategori og en retslig tvist kan derfor godt blive sidste
udvej, hvis udfald IMO langt fra er sikkert - Måske man skulle forsøge
sig med en mindelig løsning, hvis man gerne vil sagen afgjort indenfor
en rimelig tid - så dyrt behøver det altså heller ikke være, jeg fik
på et tidspunkt tilbudt en relativ ny komplet RS250-motor fra en
crashet model til 3500,-

> [...]
>fravige reklamationsretten ved at indskrive dette i kontrakten. Hvis han
>ikke gør det, hænger han også på den i to år!

Det gør jeg iøvrigt altid som std. når jeg sælger mine cykler, køber
får lov at tjekke alt det han/hun vil inden købet, men så er det også
slut og kan køber ikke acceptere dette bliver der intet salg....

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 18:57

In article <5qond1t9r8u2ue4rfhv49hkjdm7trog93o@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> [...]
> en rimelig tid - så dyrt behøver det altså heller ikke være, jeg fik
> på et tidspunkt tilbudt en relativ ny komplet RS250-motor fra en

Præcis! ... der skal stærke nerver til at påstå at alt var 100% iorden,
gennemkontrolleret, efterfyldt og hvad ved jeg.
Det er naturens orden at en 2T'er gør den slags.

Omvendt fritager det ikke sælger for et evt. lovpligtigt ansvar m.h.t.
at udbedre skaden; men retsligt set står man altså på gyngende grund
m.h.t. at bevise man ikke selv har været årsagen.

Igen: Snak med sælger, og få den repareret på en økonomisk fordelagtig
måde.

... ebay er din ven!

Fra : bem

Dato : 18-07-05 18:54

Hekto wrote:

> Omvendt fritager det ikke sælger for et evt. lovpligtigt ansvar m.h.t.
> at udbedre skaden; men retsligt set står man altså på gyngende grund
> m.h.t. at bevise man ikke selv har været årsagen.

Og det er præcis der, du misforstår købeloven. Det er *ikke* køber, der skal
bevise, at han har dit og dat. Det er *forhandleren*, der skal bevise, at
maskinen *ikke* havde en skjult fejl. Det er faktisk ret enkelt formuleret i
loven.

> Igen: Snak med sælger, og få den repareret på en økonomisk fordelagtig
> måde.

Ja, f.eks. gratis.

/Bo

Fra : MKS - 74

Dato : 18-07-05 19:05

On Mon, 18 Jul 2005 19:54:12 +0200, "bem"
<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:

> [...]
>maskinen *ikke* havde en skjult fejl. Det er faktisk ret enkelt formuleret i

Jeps, men stadigvæk forhandleren kan godt tænkes at ville fremføre det
argument at en stempelsætter er noget man må regne med på en 2-takter
i RS250-klasse ved banebrug (de gør dem der kører race nemlig) eller
argumentere med andre ting som han måtte anse (og påvise) som
fejlbetjening (mange muligheder som sagt). Derfor ville jeg nok være
lidt forsigtig med at fare alt for vildt frem med krav om gratis rep.
eller vi mødes i retten, det kan blive langvarigt og sikker på at få
ret kan man IMO langtfra være.....

Fra : bem

Dato : 18-07-05 19:14

MKS - 74 wrote:

> [...]
> lidt forsigtig med at fare alt for vildt frem med krav om gratis rep.
> eller vi mødes i retten, det kan blive langvarigt og sikker på at få

Uanset hvad han fremfører, så skal han bevise, at der er sket fejlbetjening.
Det kan han simpelthen ikke, medmindre han har et vidne, der siger at
maskinen er blevet mishandlet. Det er ikke nok, at forhandleren fremfører en
masse teorier om hvad der kunne være sket.
Som jeg også skrev i mit allerførste indlæg, er det eneste, der evt. kunne
bruges af forhandleren, hvis en banedag er et decideret racerløb, hvor man
presser maskinen ud over hvad en gadecykel er beregnet til. Derfor spurgte
jeg netop hvordan en banedag forløber.

Havde spørgeren ikke deltaget i en banedag, så ville der ikke være nogen som
helst tvivl om, at han ville kunne forlange maskinen repareret gratis.

/Bo

Fra : MKS - 74

Dato : 18-07-05 19:34

On Mon, 18 Jul 2005 20:13:58 +0200, "bem"
> [...]

>Det kan han simpelthen ikke, medmindre han har et vidne, der siger at

Man kunne sagtens tænke sig at han forsøgte med div. argumenter som
falsk luft i forbindelse med fejlmontering af bruger, olie osv. og
evt, også føle sig i sin gode ret baseret på en undersøgelse af
cyklen, om det ville blive anset som tilstrækkeligt bevist kan man
måske ha' sine tvivl om, men man kunne sagtens forestille sig en
forhandler forsøge med hvad det indebærer....

>Det er ikke nok, at forhandleren fremfører en
>masse teorier om hvad der kunne være sket.

Næh, men det er der vel heller ikke skrevet....

> [...]
>presser maskinen ud over hvad en gadecykel er beregnet til. Derfor spurgte

Og det er akkurat sagens (hoved)kerne, en banedag belaster langt-langt
udover hvad alm. gadebrug gør og en stempelsætter er i et eller andet
omfang forventelig ved denne brug (lidt under dækslid men ikke meget
), hvilket man sikkert sagtens ville kunne opnå indtil flere
ekspertudtalelser om idet det er alm. accepteret i racekredse, altså
at det _ikke_ skyldes en skjult fejl tilstede ved salget men derimod
en alm. opstået "fejl" ved denne ekstreme brug - Hvordan det ville
falde ud i en retssag er igen nok lidt usikkert, jeg ville personligt
bestemt ikke løbe an på et positivt udfald som sagen er beskrevet. Det
tæller dog en smule til købers fordel at forhandleren tilsyneladende
selv har beskrevet en tidligere sætter på bageste cylinder.

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 22:36

In article <ucsnd19irjmri804kr55c3js0lqsiq7geg@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> Det
> tæller dog en smule til købers fordel at forhandleren tilsyneladende
> selv har beskrevet en tidligere sætter på bageste cylinder.

Jeg tror det modsatte. Der er således ikke tale om en skjult fejl. Ved
at nævne det forhold, er køber jo 'advaret' og må tage sine
forholdsregler, og gennemgå motoren, alternativt tilføje en
gennemgang/service/udskiftning af stempler i købekontrakten.
Køberens tolkning af oplysningen kan man næppe slæbe ham i retten for.
Det mest korrekte ville have været hvis det var nævnt i slutsedlen.

Fra : MKS - 74

Dato : 18-07-05 22:30

On Mon, 18 Jul 2005 23:36:02 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

> [...]
>forholdsregler, og gennemgå motoren, alternativt tilføje en
>gennemgang/service/udskiftning af stempler i købekontrakten.

Ja bortset altså lige fra det faktum at jeg læser det som om at det
først er opdaget _efter_ skaden er opstået og ikke i forbindelse med
købet .

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 01:15

MKS - 74 wrote:

> Ja bortset altså lige fra det faktum at jeg læser det som om at det
> først er opdaget _efter_ skaden er opstået og ikke i forbindelse med
> købet .

- - - - men alligevel sagten kan være (kun) 750 km gammel

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 01:11

bem wrote:

> Uanset hvad han fremfører, så skal han bevise, at der er sket
> fejlbetjening. Det kan han simpelthen ikke, medmindre han har et vidne,
> der siger at maskinen er blevet mishandlet

Vi taler om en stempelsætter!
Motoren kørte vel rundt ved salget, ikke?

Hvis ikke at stempeltolerencen har været for stram (hvordan skulle den
kunne dét; og ifald vil det være enkelt at undersøge/modbevise á måling)
vil en stempelsætter stort set kun kunne forekomme p.g.a. fejlbetjening :-|

> [...]
> kunne bruges af forhandleren, hvis en banedag er et decideret racerløb,
> hvor man presser maskinen ud over hvad en gadecykel er beregnet til.

Mnjaeh :-/
Manglende efterfyldning af totagger-olie, eller at løbe tør for fuld
skrue er efterhånden nævnt et par gange som almindeligt forekommende
"fejlbetjening" af totaggere :-|

Fra : bem

Dato : 24-07-05 00:23

Armand wrote:

> Vi taler om en stempelsætter!
> Motoren kørte vel rundt ved salget, ikke?

Derfor kan stemplet jo godt have været sat på et tidligere tidspunkt, så det
er ikke noget bevis på, motoren ikke fejlede noget, at motoren kørte rundt
ved salget.

> Manglende efterfyldning af totagger-olie, eller at løbe tør for fuld
> skrue er efterhånden nævnt et par gange som almindeligt forekommende
> "fejlbetjening" af totaggere :-|

Rigtigt, men det er altså stadig forhandleren, der skal *bevise*, at det er
sådan skaden er sket.

På forbrugerombudsmandens hjemmeside, kan du læse følgende om brugte
køretøjer:

"Købeloven indeholder et ufravigeligt krav om at en forbruger skal have to
års reklamationsret i relation til oprindelige mangler. Dette gælder også på
brugte varer.
Endvidere gælder en *formodningsregel* efter købelovens § 77a, stk. 3, i
forbrugerkøb hvorefter fejl, der konstateres *inden for de første seks
måneder* efter leveringen, antages at have været tilstede på
leveringstidspunktet."

Som du kan se, er der ikke noget at rafle om.

/Bo

Fra : Hekto

Dato : 18-07-05 22:30

In article <42dbecc5$0$18640$14726298@news.sunsite.dk>,
> [...]
> maskinen *ikke* havde en skjult fejl. Det er faktisk ret enkelt formuleret i

Nej jeg misforstår det ikke!
Det vil bare være forfærdende enkelt at føre bevis for at den intet
fejlede ved overtagelsen.
Der er rigelig med 'historisk baggrund' vedr. 2T'ere der er stået af
efter få kmp.g.r.a. forkert behandling.
Olie, hvilken olie, tændrør, glødetal, tør-løber, for mange
omdrejninger, kølevand, misjustering o.s.v. Der er ingen tilgivelse -
overtrædelser ar naturlovene straffes på gerningsstedet med en 2T'er.
Hvor kommer oplysningerne vedr. at stemplet tidligere har sat sig fra?
Hvis det er forhandleren, har han slet ikke skjult noget! Så har kunden
siddet advarslen overhørig. o.s.v. o.s.v.

Det kan godt være der er en sag; men den kan blive dyr, besværlig og
langvarig. Det er lettere at lave en aftale, frem for at stå på sin ret,
som man så bagefter ikke kan bruge til så meget.
Derfor vil mit råd stadig være at tage en fornuftig snak med
forhandleren, få det ordnet på en fornuftig måde, og ud af verdenen.

Fra : bem

Dato : 19-07-05 07:07

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse

> Nej jeg misforstår det ikke!
> Det vil bare være forfærdende enkelt at føre bevis for at den intet
> fejlede ved overtagelsen.

Nej, hvordan i alverden skulle forhandleren dog kunne føre bevis for det -
specielt set i lyset af, at forhandleren nu selv har konstateret en
tidligere skade på et stempel.

> [...]
> omdrejninger, kølevand, misjustering o.s.v. Der er ingen tilgivelse -
> overtrædelser ar naturlovene straffes på gerningsstedet med en 2T'er.

Det er jo det jeg siger - du har misforstået købeloven
Det er *ikke* nok, at forhandleren kan påvise en masse mulige forklaringer
på, hvordan skaden *kunne* være sket. Han skal *bevise* hvordan skaden er
sket for at knibe sig uden om formodningsreglen.

> Hvor kommer oplysningerne vedr. at stemplet tidligere har sat sig fra?

Fra forhandleren - efter at han har skilt maskinen ad.

> Hvis det er forhandleren, har han slet ikke skjult noget! Så har kunden
> siddet advarslen overhørig. o.s.v. o.s.v.

Øhh, prøv lige at læser det allerførste indlæg i denne trå igen. Jeg tror du
har glemt noget af det

/Bo

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 08:03

In article <42dc986a$0$21289$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
nospambemb@hotmail.com says...
> Øhh, prøv lige at læser det allerførste indlæg i denne trå igen. Jeg tror du
> har glemt noget af det

Ups! Ja, overså lige at det blev konstateret da den var på værksted
efter skaden.

Det udelukker ikke nødvendigvis at det er sket efter købet.
Ihvertfald ikke med de oplysninger der kom vedr. 'opvarmningen'.

Fra : MKS - 74

Dato : 19-07-05 12:28

On Tue, 19 Jul 2005 09:02:56 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Ups! Ja, overså lige at det blev konstateret da den var på værksted
>efter skaden.

Du er tilgivet, vi ved jo godt at alderen trykker lidt og at du
hverken ser eller hører særligt godt længere...Ducati _er_ jo primært
noget for gamle mænd, der har mistet deres sanser og så enkelte yngre
individer der aldrig har udviklet dem, men blot er blevet narret af
Gammelsmølf'en

Fra : Moller

Dato : 19-07-05 12:45

MKS - 74 wrote:

> [...]
> noget for gamle mænd, der har mistet deres sanser og så enkelte yngre
> individer der aldrig har udviklet dem, men blot er blevet narret af

   *LOL* SmølfeFight ;)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 14:02

In article <5kopd1d976fatg5c09c4q2lciqitjnqg1t@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> [...]
> noget for gamle mænd, der har mistet deres sanser og så enkelte yngre
> individer der aldrig har udviklet dem, men blot er blevet narret af

Michael! ... det summer op!!!! >

Min erfarring er dog at Ducati er for gamle mænd med råd til
forsikringen! (gælder dog ikke aldrende eksemplarer)

Fra : MKS - 74

Dato : 19-07-05 14:09

On Tue, 19 Jul 2005 15:01:39 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

>Min erfarring er dog at Ducati er for gamle mænd.

Akkurat!

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 14:47

In article <8oupd1183173fgiatge880b8uh8qr6n7mq@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...

> Akkurat!

Hov, Hov!

Det er at pille noget ud af sammenhængen!
En journalistisk omforandring til den omhyggeligt udvalgte og nøje
redigerede sandhed!

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-07-05 15:38

> Det er at pille noget ud af sammenhængen!
> En journalistisk omforandring til den omhyggeligt udvalgte og nøje
> redigerede sandhed!

Siger du at Michael er fuld af løgn?
De må du da ikke (selvom det passer) !

De eneste jeg har kendt, der kørte Ducati, var nogle der ville køre meget
hurtigt, eller bare meget

Rittig
(Som også godt kunne tænke sig en Ducati. Jeg ER blevet en gammel mand...
Hvor står min?)

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 16:39

Claus Rittig skrev i meddelelsen <42dd1278$1@news.dansketelecom.com>...
>Rittig
>(Som også godt kunne tænke sig en Ducati. Jeg ER blevet en gammel mand...
>Hvor står min?)

Nej-nej ! At avancere fra 45°V og til 90°V kræver laaangt større
indrømmelser

mvh
Orla

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 19-07-05 16:55

meddelelse news:42dd20ed$0$64236$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Nej-nej ! At avancere fra 45°V og til 90°V kræver laaangt større
> indrømmelser
>
> mvh
> Orla

Det kræver blandt andet at man hos sin bopælskommunes hjælpemiddelcenter
udfylder formular 12-65X "ansøgning om køretøj til befordring af ældre
mennsker"

og så skal man tildeles det pågældende køretøj naturligvis men der har man i
sagen med Dohrmann jo set at det kan hjælpe at låne sagsbehandleren
køretøjet

Og dermed havnede vi så langt OT

Jens Brauer Rasmussen
Suzuki RF900

Fra : Hekto

Dato : 19-07-05 18:54

In article <42dd1278$1@news.dansketelecom.com>,
ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com says...
> Siger du at Michael er fuld af løgn?
> De må du da ikke (selvom det passer) !
>
> De eneste jeg har kendt, der kørte Ducati, var nogle der ville køre meget
> hurtigt, eller bare meget

Han kan jo ikke gøre for det!
At være patologisk lystløgner, er svært at komme i en effektiv
behandling for.

Bare rolig Rittig. Du køber en ældre Duc', smutter lidt ud i garagen de
lange vinteraftener, og så lige pludselig står den der!

Fra : MKS - 74

Dato : 19-07-05 19:05

On Tue, 19 Jul 2005 19:54:02 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote:

>At være patologisk lystløgner, er svært at komme i en effektiv
>behandling for.

He-he, du har måske allerede prøvet?

>Bare rolig Rittig. Du køber en ældre Duc'

Jeps jeg tror også at en gammel-Duc er helt rigtig til Claus, den kan
vel altid bruges til klapvogn .....eller noget

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-07-05 21:35

"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

Du skulle have ladet den ligge.
Det blev pinligt.

Rittig

Fra : MKS - 74

Dato : 19-07-05 22:06

On Tue, 19 Jul 2005 22:34:51 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote:

>Du skulle have ladet den ligge.
>Det blev pinligt.

*LOL*....nu er det her jo usenet ikke Clausville

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 01:34

MKS - 74 wrote:

> [...]
> noget for gamle mænd, der har mistet deres sanser og så enkelte yngre
> individer der aldrig har udviklet dem, men blot er blevet narret af

Hæ!

--
Armand.

Fra : Hekto

Dato : 23-07-05 08:35

In article <QegEe.61712$Fe7.200961@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> Hæ!

Armand! .... vil du gerne vide hvad ár´hedder i flertal!!!!??? >

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 21:43

Hekto wrote:
> In article <QegEe.61712$Fe7.200961@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
> chaufforerne.dk says...

> Armand! .... vil du gerne vide hvad ár´hedder i flertal!!!!??? >

Gør det ondt at jeg punker det italiensk fremstillede juks, uden synlig
mulighed for at falde til patten á mit nu svært forklarlige Honda-had??

--
Armand.
(der ellers falder godt ind i beskrivelsen á "Gammelsmølf")

Fra : Hekto

Dato : 23-07-05 23:31

In article <dZxEe.61940$Fe7.200930@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...

> Gør det ondt at jeg punker det italiensk fremstillede juks, uden synlig
> mulighed for at falde til patten á mit nu svært forklarlige Honda-had??

Se det i øjnene Armand! Du er familiens sorte får!
Svoger derimod, er jo en forstandig mand!

- det næste du bliver set kørende på er vel en Sanglas eller en
Amazonas! =

Fra : Armand

Dato : 24-07-05 00:17

Hekto wrote:
> [...]
> Svoger derimod, er jo en forstandig mand!
>
> - det næste du bliver set kørende på er vel en Sanglas eller en

Det skal altså være luftkølet, kan jeg forstå!
Der har været argumenteret omkring bilmotor i strengen, så Amazonas'en
falder vel fint ind hér, men Suz.DR har da overgået Sanglas'ens enevælde
siden!

--
Armand.

Fra : Dr.Enduro

Dato : 18-07-05 18:40

MKS - 74 wrote:

> [...]
> en rimelig tid - så dyrt behøver det altså heller ikke være, jeg fik
> på et tidspunkt tilbudt en relativ ny komplet RS250-motor fra en

Helt sikkert, det bedste er selvfølgelig, hvis man kan blive enig om
noget uden at blive uvenner.

--

Hilsen Jan

Fra : bem

Dato : 18-07-05 18:37

Dr.Enduro wrote:

> [...]
> efter købet. Undtagelsen er, hvis sælger ved købet gør opmærksom på
> skaden og den specifikke defekt nævnes i kontrakten, f.eks. "Stempel

Enig. Det er jo også det jeg skriver: "bestemte mangler"

/Bo

Fra : Dr.Enduro

Dato : 18-07-05 19:04

bem wrote:

> Enig. Det er jo også det jeg skriver: "bestemte mangler"

Jeg kan bare ikke læse...

--

Hilsen Jan

Fra : Ronni

Dato : 19-07-05 13:07

Dr.Enduro wrote:

Nu bevæger jeg mig godt nok ind på et område, hvor jeg har lidt gyngende
grund under fødderne, men jeg mener at kunne huske der er forskel på nye
og brugte køretøjer.

Et nyt køretøj har alle de garantier købeloven foreskriver, men et brugt
køretøj er en anden sag.

Er jeg inde på noget her, eller er det helt i skoven?

Mvh
Ronni

Fra : Dr.Enduro

Dato : 19-07-05 16:35

Ronni wrote:
> [...]
> og brugte køretøjer.
>
> Et nyt køretøj har alle de garantier købeloven foreskriver, men et brugt

Hej Ronni

Du er på skovtur!

--

Hilsen Jan

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 00:45

bem wrote:

> [...]
> 100% i 6 mdr) og reklamationsretten, som er lovsikret, og som betyder,
> at det de første 6 måneder er forhandleren, som skal bevise, at der ikke

Sikker på dén udlægning??
Anyhow - Der er nok ingen tvivl om at motoren kørte bedre end som her
beskrevet ved overdragelsen. Ergo forhandlerens bevisføring er enkel :-|

> Som sagt har du som udgangspunkt krav på at få udbedret skaden helt
> gratis. Forhandleren skal bevise, at fejlen ikke var til stede ved
> købstidspunktet for at han kan afvise at dække skaden.

Er der så noget krav tilbage (jvf. min ovenstående betragtning) ??

--
Armand.

Fra : bem

Dato : 24-07-05 00:27

Armand wrote:

> Sikker på dén udlægning??

Ja

> Anyhow - Der er nok ingen tvivl om at motoren kørte bedre end som her
> beskrevet ved overdragelsen. Ergo forhandlerens bevisføring er enkel

Nej.

> Er der så noget krav tilbage (jvf. min ovenstående betragtning) ??

Ja, for din betragtning er helt forkert Formodningsreglen beetyder
simpelt hen, at man de første 6 måneder automatisk anser fejlen for at have
været tilstede ved leveringen. Slut prut!
Det eneste der kan ændre på det er, hvis forhandleren kan *bevise* hvordan
skaden så er sket, og at han kan *bevise*, at det er købers skyld, at skaden
er skat. Gætteri fra forhandlerens side er altså ikke nok.

/Bo

Fra : Armand

Dato : 24-07-05 00:55

bem wrote:

> [...]
> hvordan skaden så er sket, og at han kan *bevise*, at det er købers
> skyld, at skaden er skat. Gætteri fra forhandlerens side er altså ikke nok.

En totagger-stempelsætter er nu engang en akut skade, der hvis ikke sket
5 minutter efter overdragelse, kun kan skyldes ejer/brugers behandling :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-07-05 21:27

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> En totagger-stempelsætter er nu engang en akut skade, der hvis ikke
> sket 5 minutter efter overdragelse, kun kan skyldes ejer/brugers
> behandling :-|

Vel ikke hvis den i salgsøjeblikket f.eks. var dyset forkert eller
havde en defekt oliepumpe.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 25-07-05 23:14

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...

> Det vil jeg dælme godt se køber bevise at den var i salgsøjeblikket

Hvis jeg har forstået reglerne ret er det forhandleren, der skal
bevise at modellen var fejlfri i salgsøjeblikket, de første 6
mdr. efter salget. Jeg er dog ikke sikker på at det gælder brugte
ting.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R