/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
nye skiver og klodser binder
Fra : Jacob Larsen


Dato : 17-07-05 22:02

Hej.

Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad kan jeg
gøre ved det?

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



 
 
Hekto (17-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 17-07-05 22:26

In article <42dac72e$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>, jacobl@[{[--
FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk says...
> Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
> bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad kan jeg
> gøre ved det?
>
Nu bliver stemplerne jo trykket længere tilbage, og der sidder åbenbart
noget skidt på dem som gør at de klemmer.

Afmonter kaliberen og 'blæs' stemplerne od og rens det hele.
Saml igen evt. med lidt bremsefedt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Ukendt (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-05 08:48


Jacob Larsen skrev i meddelelsen
<42dac72e$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>...
>Hej.
>
>Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
>bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad kan jeg
>gøre ved det?


Adskille, rense i sprit, vær særlig opmærksom på rillerne hvori pakningerne
befinder sig. Bemærk hvilken side af gummipakningerne der vender ud ad, og
genmonter med samme orientering, (gælder ved genbrug af gamle pakninger, som
har tilpasset sig de typisk lidt skrå flader i kaliperen). Rens stemplerne
for fastgroet bremsestøv, men vær forsigtig med ikke at ridse overfladen
unødigt. Vandslibepapir korn 2000 går an. Ved samling indfedtes
gummipakningerne og rillerne i kaliperen med Ate eller Biltema bremsefedt,
ALDRIG KOBBERFEDT. Nyt friskt bremsevædske påfyldes.

Panikjegviludatkørenuløsning: Pump stemplerne så langt ud at det er muligt
at fjerne det værste fastgroet bremsestøv fra stemplerne, tør af i sprit,
motioner stemplerne, tør af med sprit, repeat until.... Og husk stort
bremseservice til vinter.

Og, brug kun en anelse kobberfedt på kanterne af bremseklodserne, og evt.
pind der går gennem huller i klodserne, ALDRIG på bagsiden af klodserne hvor
det kan trænge gennem belægningen, og ødelægge denne. (Bemærk hvorledes der
er typisk runde arealer af bremsebelægningen, der går gennem metalpladen,
velsagtens af hensyn til belægningens vedhæftning til stålpladen.)

Som alternativ til kobberfedt kan med fordel anvendes Klüber montagepasta,
som er ekstremt varmefast, og uden kobberindhold, og som derfor ikke giver
anledning til galvanisk tæring.

mvh
Orla

>--
>Mvh. Jacob Larsen
>http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Ukendt (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-05 10:02


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:42db6281$0$36324$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Som alternativ til kobberfedt kan med fordel anvendes Klüber montagepasta,
> som er ekstremt varmefast, og uden kobberindhold, og som derfor ikke giver
> anledning til galvanisk tæring.

Hej.

Hvad med Biltema bremsefedt, kan man ikke også bruge det ved montage af
klodserne ?


--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen
K1200RS '99
DMCN#819 http://link.dfmc.dk/25



Moller (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 18-07-05 10:11

Dennis Hellan Pedersen wrote:

> Hvad med Biltema bremsefedt, kan man ikke også bruge det ved montage af
> klodserne ?

   Hvis det er den til at smøre pakdåserne med når man renovere kaliberne
;) er det nok ik så smart...

   På den anden side... kobberfedt delen, hvorfor ha endnu en dåse
stående, når Kobberfedt kan bruges til så mange ting ;) og kobberfedt
har man jo altid stående .... Ik ... ik ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 18-07-05 11:55


Moller skrev i meddelelsen <42db721d$0$18638$14726298@news.sunsite.dk>...
>Dennis Hellan Pedersen wrote:
>
>> Hvad med Biltema bremsefedt, kan man ikke også bruge det ved montage af
>> klodserne ?
>
> Hvis det er den til at smøre pakdåserne med når man renovere kaliberne
>;) er det nok ik så smart...


Biltema's bremsefedt er netop _kun_ til pakninger i kalipre, banjo'er og
hovedcylindre, IKKE til udvendige bremsedele !

Så nej, det er nok ikke smart...

> På den anden side... kobberfedt delen, hvorfor ha endnu en dåse
>stående, når Kobberfedt kan bruges til så mange ting ;) og kobberfedt
>har man jo altid stående .... Ik ... ik ;)


Kobberfedt er uanvendelig i krig som fred når først man har prøvet Klüber.
Klüber tærer ikke dine aluminiumdele, tørrer ikke ud, og ikke mindst, er et
ualmindeligt godt smøremiddel, hvilket ikke kan siges om kobberfedt :-|

mvh
Orla




Jacob Larsen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 19-07-05 10:36

"Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote in
message news:42db6281$0$36324$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
> Jacob Larsen skrev i meddelelsen
> <42dac72e$0$18646$14726298@news.sunsite.dk>...
> > Hej.
> >
> > Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder
> > den ene bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til,
> > at det sker, og hvad kan jeg gøre ved det?
>
>
> [SNIP] Forklaring om at rense bremsekalibrene osv.

Takker for den gode forklaring. Og også tak til alle andre der er kommet med
råd og forslag.

Jeg vil prøve at få skidtet renset som I snakker om, når jeg igen kan køre
cyklen hjem til min far og hans værksted. Lige nu venter jeg på en ny
knastkædestrammer og jeg vil ikke køre før den er skiftet, da cyklen lyder
ret usund.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



"J.C.Kløve" (18-07-2005)
Kommentar
Fra : "J.C.Kløve"


Dato : 18-07-05 10:34

Jacob Larsen wrote:
> Hej.
>
> Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
> bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad kan jeg
> gøre ved det?
>
Har du renoveret/renset kaliberen?
Eller har du blot sat nye belægninger på?

Skil kaliberen ad, og rens og smør stempel/ringe m.v. så burde den ged
være barberet
Søg lidt på google-groups og du vil finde flere udmærkede vejldeninger
til hvordan man gør og hvad du skal være opmærksom på.

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*

Jens Jacob Bager Jen~ (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 20-07-05 08:11

> Jeg har lige skiftet bremseskiver og klodser. Nu binder den ene
> bremsekaliber. Er der nogen speciel grund til, at det sker, og hvad
> kan jeg gøre ved det?

Hej Jacob

Du skal rense dine kalibere. Det er helt normalt. Jeg har skrevet en
artikkel om emnet:

http://www.tenere.dk/Artikler/bremser/bremser.htm

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408871
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste