/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Defekt ventil eller bare knastkæde raslen
Fra : sjæfen :-\)


Dato : 14-07-05 14:17

Og hvordan er det lige man hører forskel på de to ting

Jeg har en tikken der tikker hele tiden. Den aftager når jeg motorbremser,
eller bare slipper gassen (men forsvinder ikke helt). Den tiltager når jeg
accelerererereerer (hvor mange 'er' er det nu lige :). Kan ikke sige om den
bliver ved i hele registreret, da motoren jo ligesom overdøver lyden der,
ikk

Jeg har kompressionsmålt den. Den ligger en anelse under servicelimit på
alle fire cyl, men de ligger tilgengæld meget ens, og der er næsten ingen
forskel i komp. hvis jeg hælder en skvat olie ned i (stiger meget lidt på
alle).

Kører fint, og trækker fint. Dog først fra ca. 2000rpm (nå jah, det er en
1000'er række 4 vi snakker om) - synes at have prøvet nogle af dens venner
der træk fint fra 1500. Denne her ligesom dør lidt. Måske for fed blanding.

Har haft ved to mekker. Den ene sider at det lyder som død ventil (burde jeg
ikke kunne se det på kompression?)
Den anden siger knastkæde


Har kun haft den 100km, så jeg ved intet om olieforbrug etc, men overvejer
at trille de 500km ned over grænsen for at se hvordan den "spiller". Vil
jeg kunne det ved nogen af de symptomer den måske har?




 
 
bem (14-07-2005)
Kommentar
Fra : bem


Dato : 14-07-05 14:32

"sjæfen " <ff@ff.ff> skrev i en meddelelse
news:db5okg$j7r$1@newsbin.cybercity.dk...
> Og hvordan er det lige man hører forskel på de to ting
>
> Jeg har en tikken der tikker hele tiden. Den aftager når jeg
motorbremser,
> eller bare slipper gassen (men forsvinder ikke helt). Den tiltager når
jeg
> accelerererereerer (hvor mange 'er' er det nu lige :).

Ikke så mange, som man skulle tro

> Har haft ved to mekker. Den ene sider at det lyder som død ventil (burde
jeg
> ikke kunne se det på kompression?)

Joh, hvis den er utæt. Men det er vel bare ventilspillerummet, der skal
justeres.

> Den anden siger knastkæde

Knastkæder plejer at rasle - ikke tikke.

/Bo



Moller (14-07-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 14-07-05 14:45

sjæfen wrote:

SNIP - en masse om tikken - SNIP

> Har kun haft den 100km, så jeg ved intet om olieforbrug etc, men overvejer
> at trille de 500km ned over grænsen for at se hvordan den "spiller". Vil
> jeg kunne det ved nogen af de symptomer den måske har?

   Du kan jo pasende starte med at få stillet dine ventiler, uanset hvem
og hvor du købte den fra, så kan du kun stole på de service du selv for
lavet ;) og derved er noget af det første man lige så godt kan gøre nemlig :

   Stille ventiler.
   Skifte olie + filter.
   Skifte/rense luftfilter.
   Skifte bremsevæske, og rense kaliberne.
   Skifte forgaffel olie.
   Justere for og bagdæmper ind, og derefter justere kæden.

   Og så er det lidt ufedt at eneste du siger om den er at det er en
1000cc... hvad er det for en maskine vi snakker om ???

   En GSX1000F, GSX-R1100 uden vandkøling, de fleste GSF'er skal tikke
lidt... og det er bare nogen få 1000cc maskiner... grundet at det er
Suzuki'er der er nævnt er at det er de motore jeg kender bedst til ;)
men der er også i de andre mærker maskiner som kan tikke lidt.

   Når de nævnte maskiner er varmet op skal de IKKE tikke i tomgang, men
gerne lidt ved mellem omdr. og op indtil motorstøjen overdøver det.

   hmmmm, du kan jo godt tage den tur, men når din Mekker mumler om
ødelagt ventil, så skal du huske på at hvis manden har ret, kan sådan en
tur gøre at regningen stiger fra en ny ventil + ventilslibning, til et
nyt topstykke + det hele alt efter hvor heldig/uheldig du er :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve
Suzuki GSF-R 1200
Yamaha FZR1000 årgang 87
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

p.jarnbak (15-07-2005)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 15-07-05 08:07


"sjæfen " <ff@ff.ff> wrote in message
news:db5okg$j7r$1@newsbin.cybercity.dk...
> Og hvordan er det lige man hører forskel på de to ting
>
> Jeg har en tikken der tikker hele tiden. Den aftager når jeg
> motorbremser, eller bare slipper gassen (men forsvinder ikke helt). Den
> tiltager når jeg accelerererereerer (hvor mange 'er' er det nu lige :).
> Kan ikke sige om den bliver ved i hele registreret, da motoren jo ligesom
> overdøver lyden der, ikk
).
>
> Kører fint, og trækker fint. Dog først fra ca. 2000rpm (nå jah, det er
> en 1000'er række 4 vi snakker om) - synes at have prøvet nogle af dens
> venner der træk fint fra 1500. Denne her ligesom dør lidt. Måske for fed
> blanding.
>
> Har haft ved to mekker. Den ene sider at det lyder som død ventil (burde
> jeg ikke kunne se det på kompression?)
> Den anden siger knastkæde

Kan også bare være en utæt udstødning.Det lyder som en dårlig knast/ventil
og
har været skyld i nogle toppaknings skift der ikke var nødvendige.En meget
lille utæthed
lyder som en tikken.
Hej Palle.



Armand (15-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-07-05 15:02

p.jarnbak wrote:
> "sjæfen " <ff@ff.ff> wrote in message
> news:db5okg$j7r$1@newsbin.cybercity.dk...
>
>>Og hvordan er det lige man hører forskel på de to ting
>>
>>Jeg har en tikken der tikker hele tiden. Den aftager når jeg
>>motorbremser, eller bare slipper gassen (men forsvinder ikke helt). Den
>>tiltager når jeg accelerererereerer (hvor mange 'er' er det nu lige :).
>>Kan ikke sige om den bliver ved i hele registreret, da motoren jo ligesom
>>overdøver lyden der, ikk
>
> ).
>
>>Kører fint, og trækker fint. Dog først fra ca. 2000rpm (nå jah, det er
>>en 1000'er række 4 vi snakker om) - synes at have prøvet nogle af dens
>>venner der træk fint fra 1500. Denne her ligesom dør lidt. Måske for fed
>>blanding.
>>
>>Har haft ved to mekker. Den ene sider at det lyder som død ventil (burde
>>jeg ikke kunne se det på kompression?)
>>Den anden siger knastkæde
>
>
> Kan også bare være en utæt udstødning.Det lyder som en dårlig knast/ventil.
> En meget lille utæthed lyder som en tikken og har været skyld i nogle
> toppaknings skift der ikke var nødvendige.

- - - - Og som af mig senest oplevet: Et unødigt knastkædestrammer
skifte på en CBR600

--
Armand.

p.jarnbak (15-07-2005)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 15-07-05 16:40


>>
>> Kan også bare være en utæt udstødning.Det lyder som en dårlig
>> knast/ventil. En meget lille utæthed lyder som en tikken og har været
>> skyld i nogle toppaknings skift der ikke var nødvendige.
>
> - - - - Og som af mig senest oplevet: Et unødigt knastkædestrammer skifte
> på en CBR600

Jep,det er ikke til at høre forskel før utætheden bliver større.
Hej Palle.



Jens Jacob Bager Jen~ (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 20-07-05 12:30

>> Kan også bare være en utæt udstødning.Det lyder som en dårlig
>> knast/ventil. En meget lille utæthed lyder som en tikken og har
>> været skyld i nogle toppaknings skift der ikke var nødvendige.

> - - - - Og som af mig senest oplevet: Et unødigt knastkædestrammer
> skifte på en CBR600

Selvfølgelig var det unødvendigt. Man tuder op om at knastkædestrammeren er
dårlig på en CBR 600 F2. Min har nu kørt 137.000km uden ballade. Man skal
bare lære at montere den rigtigt. Jeg har dog skiftet knastkæde ved
75.000km.

Her kommer den grundigt forklarede version af knastkædestrammer monteringen:

1: Drej motoren hen til hvor der mest træk på krumtappen. Her er knastkæden
løsest på strammersiden. Pil stammeren af.
2: Nedsænk knastkædestrammeren helt i olie, med lufthullet som det højeste
sted. Pump den blanke del ind og ud til den er jern-hård. Dette er også
beskrevet i din værkstedsmanual.
3: Vend pakningen rigtigt. Den side med det største hul skal vende ud mod
strammeren.
4: Monter strammeren så den blanke del kun bliver trykket sammen, og ikke
strækker sig ud igen og suger luft.

Nåre ja. Jeg gætter også på lille utæthed ved udstødningspaknigerne eller i
udstødningen.

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408868
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste