/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Kædekrise
Fra : Rasmus Neckelmann


Dato : 13-07-05 14:30

Hej genier,

modtog endelig et nyt kædekit fra tyskland her for lidt siden (den gamle
kæde var begyndt at blive lidt kriminel), men desværre har den dumme tysker
sendt mig en endeløs kæde, der er ret svær at få på cyklen uden at save
bagsvingeren op og svejse den til igen :)
Heldigvis passer antallet af led og alle de andre specifikationer, så jeg
tænkte om det er forsvarligt at banke et led af, og derefter lukke den igen
med det medfølgende klips-led?

På klips-led pakken står der: CLIP-SCHLOSS RK 520XSO
På selve kæden står der: RK 520XSOI

Umiddelbart ser størrelsen ud til at passe, og begge dele ser ud til at være
X-ring.

Alternativet er selvfølgelig at rive tyskeren rundt og kræve at få en åben
kæde, men nu står jeg og vil meget gerne til træf på toppen i morgen :'(
:'( :'(
(og den gamle kæde er røget af per vinkelsliber)

--
mvh Rasmus Neckelmann



 
 
Jacob Bunk Nielsen (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 13-07-05 14:25

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> writes:

> Alternativet er selvfølgelig at rive tyskeren rundt og kræve at få en åben
> kæde, men nu står jeg og vil meget gerne til træf på toppen i morgen :'(
> :'( :'(
> (og den gamle kæde er røget af per vinkelsliber)

Jeg har hørt at Jes' bagsæde skulle være noget så ringe, men at du
trods alt har overlevet længere ture på det før :-\

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Thomas Jensen (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 13-07-05 14:40

> tænkte om det er forsvarligt at banke et led af, og derefter lukke den
> igen
> med det medfølgende klips-led?
>
Det kan du sagtens, om end jeg vil anbefale et nitteled istedet for klips,
koster måske en 50ér hos din lokale forhandler og vel en 100,- for at
montere det, hvis du ikke selv er frisk på det.

--
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
"Jeg følger skam trafikken, kører bare forrest "



Pwh (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Pwh


Dato : 13-07-05 14:44

Rasmus Neckelmann wrote:
> Hej genier,
>
> modtog endelig et nyt kædekit fra tyskland her for lidt siden (den
> gamle kæde var begyndt at blive lidt kriminel), men desværre har den
> dumme tysker sendt mig en endeløs kæde, der er ret svær at få på
> cyklen uden at save bagsvingeren op og svejse den til igen :)

Hvorfor kan du ikke bare afmonterer bagsvingeren og så sætte kæden på,
det var da sådan jeg monterede en endeløs kæde på min Gpx600.

/Jens



Studen (14-07-2005)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 14-07-05 21:28


"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
news:rU8Be.309$HB6.129@news.get2net.dk...
> Hvorfor kan du ikke bare afmonterer bagsvingeren og så sætte kæden på,
> det var da sådan jeg monterede en endeløs kæde på min Gpx600.

Også min fremgangs måde da katanaen skulle ha' kæde på. Jeg turde ikke nitte
den selv (da jeg har hørt et par skræk historier om sprængte kæder), så jeg
fik en mekaniker lokket til det (for et par bajere), og derefter af med
bagsvingeren :)

--
Mvh
Studen
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=699



Armand (15-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-07-05 13:55

Studen wrote:
> "Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:rU8Be.309$HB6.129@news.get2net.dk...
>
>>Hvorfor kan du ikke bare afmonterer bagsvingeren og så sætte kæden på,
>>det var da sådan jeg monterede en endeløs kæde på min Gpx600.
>
>
> Også min fremgangs måde da katanaen skulle ha' kæde på. Jeg turde ikke nitte
> den selv (da jeg har hørt et par skræk historier om sprængte kæder), så jeg
> fik en mekaniker lokket til det (for et par bajere), og derefter af med
> bagsvingeren :)
>

Det ville ellers nok have været mindre omstændigt at montere v.h.a.
clipseleddet - Blot for turen ned til mekanikeren, som så kunne skifte
clips'eren ud med et nitteled :-/

Den med at SZR'ens triangulært forstærkede bagsvinger er årsagen til at
man ikke kan bruge en endeløs kæde er nok feset ind hos folk nu; men
lige for kurøsitetens skyld vil jeg nævne at på min tidligere GPZ900R
(og svjh. også (Orla's)VTR1000) lader en endeløs kæde sig, på modsatte
vis, montere ganske enkelt efter at man har fjernet: Kædeskærm; skjold
over forr. tandhjul; venstre udstødning samt den alu-plade som
fodhvileren sidder monteret på

--
Armand.
(Med udsigt til kædeudgift på det nylige indkøb - Men sådan er det jo at
købe af folk der har erkendt at de ikke længere får kørt tilstrækkeligt
til at beholde modellen: Kæden er sjældent vedligeholdt til at skulle
stå stille i laange perioder, ligesom at dækkene sjældent er slidt
lasede på ydersiden af sådanne ejere.)

--

Studen (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Studen


Dato : 16-07-05 00:14

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:vmOBe.59876$Fe7.196410@news000.worldonline.dk...
> Det ville ellers nok have været mindre omstændigt at montere v.h.a.
> clipseleddet - Blot for turen ned til mekanikeren, som så kunne skifte
> clips'eren ud med et nitteled :-/


Jeps, men katanaen var kun halvt samlet, så kunne ikke have kørt nogen
steder alligevel. Der fuglte også kun et nitteled med (som jeg selv havde
bedt om).
Næste gang prøver jeg nok bare selv - jeg kunne måske øve mig lidt på min
gamle 630'er kæde? - Kan det lade sig gøre "prøve-nitte" flere gange med det
samme led, eller er det umuligt at skille ad efter første forsøg?

--
Mvh
Studen
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=699



Armand (16-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-07-05 11:29

Studen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:vmOBe.59876$Fe7.196410@news000.worldonline.dk...
>
>>Det ville ellers nok have været mindre omstændigt at montere v.h.a.
>>clipseleddet - Blot for turen ned til mekanikeren, som så kunne skifte
>>clips'eren ud med et nitteled :-/
>
>
>
> Jeps, men katanaen var kun halvt samlet, så kunne ikke have kørt nogen
> steder alligevel. Der fuglte også kun et nitteled med (som jeg selv havde
> bedt om).
> Næste gang prøver jeg nok bare selv - jeg kunne måske øve mig lidt på min
> gamle 630'er kæde? - Kan det lade sig gøre "prøve-nitte" flere gange med det
> samme led, eller er det umuligt at skille ad efter første forsøg?
>

Man kan vel prøvesamle, hvorefter at adskillelse allerede kan være
besværligt, men at nitte det samlede vil umuliggøre genbrug.
Men samlingen i sig selv er der vel ikke så meget ballade med at man
ligefrem behøver at skulle øve sig :-/

Yderligere betragtning mkring subj:
Man skaber sig en (fyldt) vinreol, ved at købe to flasker dagen efter at
man har drukket én!
I samme stil kan man kun få skabt sig et effektivt værktøjssæt ved altid
at købe det værktøj man måtte mangle - I nærværende tilfælde et kæde-
sprænge/nitte værktøj :-|

Og så er eksistensen af slige specialværktøjer et tungt argument for at
blive medlem af nærmeste mc-klub med effektivt værksted!!

--
Armand.

Hekto (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-07-05 14:54

In article <42d5158c$0$18642$14726298@news.sunsite.dk>,
mullen@mailme.dk says...
>
> Alternativet er selvfølgelig at rive tyskeren rundt og kræve at få en åben
> kæde
>
Alternativ 2:
Afmontere bagsvingeren så meget at kæden kan komme på, og evt. benytte
lejligheden til at give den noget smørelse!?
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Rasmus Neckelmann (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus Neckelmann


Dato : 13-07-05 17:33

"Hekto" skrev:
> > Alternativet er selvfølgelig at rive tyskeren rundt og kræve at få en
åben
> > kæde
> >
> Alternativ 2:
> Afmontere bagsvingeren så meget at kæden kan komme på, og evt. benytte
> lejligheden til at give den noget smørelse!?

Som skrevet tidligere, så kan kæden ikke komme på sådan, men det ville helt
klart være en god ide at give bagsvingeren noget smørelse - jeg har aldrig
gjort det den tid jeg har haft den :( Det er bare et hyr, kan ikke lige
gennemskue hvordan jeg kan få placeret cyklen så jeg kan få hevet bagsvingen
af... det må jeg lige forske lidt i.

--
mvh Rasmus Neckelmann



Torben Scheel (14-07-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 14-07-05 08:33

Rasmus Neckelmann wrote:
> "Hekto" skrev:
>
>>>Alternativet er selvfølgelig at rive tyskeren rundt og kræve at få en
>
> åben
>
>>>kæde
>>>
>>
>>Alternativ 2:
>>Afmontere bagsvingeren så meget at kæden kan komme på, og evt. benytte
>>lejligheden til at give den noget smørelse!?
>
>
> Som skrevet tidligere, så kan kæden ikke komme på sådan, men det ville helt
> klart være en god ide at give bagsvingeren noget smørelse - jeg har aldrig
> gjort det den tid jeg har haft den :( Det er bare et hyr, kan ikke lige
> gennemskue hvordan jeg kan få placeret cyklen så jeg kan få hevet bagsvingen
> af... det må jeg lige forske lidt i.
>
Som når du lapper trædecykel - om på styr og sadel

--
vh
Torben
http://www.dfmc.dk/?id=425

Steen E. (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 13-07-05 15:22

"Rasmus Neckelmann" <mullen@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:42d5158c$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej genier,
>
> modtog endelig et nyt kædekit fra tyskland her for lidt siden (den
> gamle
> kæde var begyndt at blive lidt kriminel), men desværre har den dumme
> tysker
> sendt mig en endeløs kæde, der er ret svær at få på cyklen uden at
> save
> bagsvingeren op og svejse den til igen :)
>

kædeklips på en hurtig mc er at invitere til smadret motorblok eller det
der er værre, - nemlig en baghjulsblokade - , når nu klips'en åbner sig
gr. centrifugalkraften ved høj fart, og kæden ruller af.

Der har været flere historier herinde om det samme, og jeg har selv tabt
en klipse-kæde, heldigvis uden følgeskader

Så afmonter bagsvinger og benyt lejlighed til at smøre alle de udtørrede
bøsninger samtidigt

Alternativt en ordentlig nitning hvis ikke du gider gøre det ordentligt


--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Steen E. (14-07-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 14-07-05 10:51

>
> Så afmonter bagsvinger og benyt lejlighed til at smøre alle de
> udtørrede bøsninger samtidigt

>

Sorry Almindelig uvidenhed fra min side, troede at der kunne
sættes endeløs kæde på stort set alle sportsmc .


Men det ændrer ikke på problemstillingen : belastningen på klipsen er
primært centrifugalkraften, som vil prøve at åbne klipsen, på en hurtig
mc.

Jeg har prøvet at regne på det - håber at der er nogen her som er mere
opdateret udi fysikkens mysterier - og får flg.:

Hvis klipsens "ben" vejer 2 gram, radius på fortandhjul er 3 cm, og
omdrejningshastighed 6500 RPM (det er det på Fazeren ved 10K RPM på
motor) - Så trækker centrifugalkraften udad i klipsens ben med 2,81 Kg
når den runder fortandhjulet med topfart.

Hvis det er korrekt så er spørgsmålet om et træk i klipsen på 2,8 KG vil
åbne den ? Og om den så bruger lejligheden til at smutte af ? Eller ?


(formel C= 1/9,81 * 4 PI^2 * m * r / T^2 )

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



rbk17 (15-07-2005)
Kommentar
Fra : rbk17


Dato : 15-07-05 13:07

On Thu, 14 Jul 2005 11:50:52 +0200, Steen E. wrote:

>
> Jeg har prøvet at regne på det - håber at der er nogen her som er mere
> opdateret udi fysikkens mysterier - og får flg.:
>
> Hvis klipsens "ben" vejer 2 gram, radius på fortandhjul er 3 cm, og
> omdrejningshastighed 6500 RPM (det er det på Fazeren ved 10K RPM på motor)
> - Så trækker centrifugalkraften udad i klipsens ben med 2,81 Kg når den
> runder fortandhjulet med topfart.
>
> Hvis det er korrekt så er spørgsmålet om et træk i klipsen på 2,8 KG vil
> åbne den ? Og om den så bruger lejligheden til at smutte af ? Eller ?
>
>
> (formel C= 1/9,81 * 4 PI^2 * m * r / T^2 )

Det er jeg ret sikker på at en klips ikke kan tåle. - Men

Der er liiige et par ting du skal have med i din formel.
(Nu er jeg ikke fysiker så bær over med mig.)


1. motoren sidder ikke direkte på kæden. Det lille tandhjul drejer ikke
medsamme hastighed som motoren (gear) - nu har jeg ikke lige min Hayes
manual, men mon ikke det er 2-4 gange mindre?
- skal vi sige 1,4kg ?

2. klipsen bliver påvirket sidenlæns - næsten ikke "frem/tilbage" da den
jo ikke skifter hastighed. Så den bliver "kun" åbnet og lukket...

--- men jeg ville nu nitte den !!!

/holger
MC-Røvtur








Armand (15-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 15-07-05 14:15

rbk17 wrote:
> Steen E. wrote:
> >
> > og omdrejningshastighed 6500 RPM (det er det på Fazeren ved 10K RPM på
> > motor)- Så trækker centrifugalkraften udad i klipsens ben med 2,81
> > Kg når den runder fortandhjulet med topfart.
>
> Der er liiige et par ting du skal have med i din formel.
> (Nu er jeg ikke fysiker så bær over med mig.)
>
> 1. motoren sidder ikke direkte på kæden. Det lille tandhjul drejer ikke
> medsamme hastighed som motoren (gear) - nu har jeg ikke lige min Hayes
> manual, men mon ikke det er 2-4 gange mindre?

Steen skriver da netop at forholdet på Fazer er
6.500:10.000 :-|

Oftest er udvekslingen gennem gearkassen tæt på 1:1 i højgear: men
primær-gearingen (mellem krumtap og kobling) øger motorens
omdrejningstal i.f.t. gearkassen.

Men er det i den sidste ende ikke enklere at regne baglæns fra baghjulet?
Eks. á 200 km/t:
- 200km/t = 200.000 m/t => 3.333 m/min.
- Med bagdækkets omkreds á ca. 2 meter er det 1.666
baghjulsomdrejninger/min.
- Med almen gearing á ca. 1:3 (Z=15/45) roterer forreste tandhjul tre
gange hurtigere end baghjulet/bageste tandhjul => 5.000rpm.

Eftersom at slutgearing og baghjulsstørrelse ikke springer særligt meget
motorcykler imellem, vil dette forhold (á 2½ Krpm på forreste
tandhjul pr 100 km/t) dække stort set alle motorcykler
>
> 2. klipsen bliver påvirket sidenlæns - næsten ikke "frem/tilbage" da den
> jo ikke skifter hastighed. Så den bliver "kun" åbnet og lukket...

Hvis udregningens 2.8 kg. holder vand, så er det nok ikke déri at
årsagen til forsvundne clips skal findes :-/
Personligt har jeg altid regnet problemet for at ligge i vibrationer!

> --- men jeg ville nu nitte den !!!

Hørt!

--
Armand.

Steen E. (28-07-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 28-07-05 10:09


>> --- men jeg ville nu nitte den !!!
>
> Hørt!
>


I forbindelse med klipseled og nitteled bemærkede jeg flg. under DID på
Louis : http://www.louis.de/?partner=katpdf&topic=artnr&artnr=10040077

Det er klipseled til 50VM kæden og bemærk at der nederst står :

"Af sikkerhedsgrunde anbefaler vi højst at køre 80 km/t med klipseled -
og hen til værksted for at montere nitteled"

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Hekto (28-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 28-07-05 10:48

In article <42e8a085$0$49585$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, steen-
e*fjernes*@ofir.dk says...
> Det er klipseled til 50VM kæden og bemærk at der nederst står :
>
> "Af sikkerhedsgrunde anbefaler vi højst at køre 80 km/t med klipseled -
> og hen til værksted for at montere nitteled"
>

Sure! - og det gør alle dem der kører race med clips så!?
Som forhandler ønsker man jo at minimere sin risiko = 'hvad sagde jeg'.

Nu er der heller ikke så mange der kører race med en o-ringskæde,
selvfølgelig.
Et clips-led kan sikres enten ved at 'lime' det eller med en låsetråd
omkring ledet.
Jeg borer et 1mm hul og trækker en låsetråd i et 8-tal igennem dette,
og fikserer derved begge 'ben' på clipsen.
Kæden er iøvrigt en hamrende stærk CZ-kæde fra Arne Nielsen, beregnet
til sidevognscross, så den kan godt lige slæbe mig og Pantah'en ud ad
en jævn asfaltvej! =

(han har også o-ringskæder - priserne? ....*LOOOOOOOL*)

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Jens Jacob Bager Jen~ (29-07-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 29-07-05 08:39

> Kæden er iøvrigt en hamrende stærk CZ-kæde fra Arne Nielsen, beregnet
> til sidevognscross, så den kan godt lige slæbe mig og Pantah'en ud ad
> en jævn asfaltvej! =
>
> (han har også o-ringskæder - priserne? ....*LOOOOOOOL*)

Sidst jeg handlede der kom jeg til at købe 10

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Hekto (29-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-07-05 09:31

In article <42e9dd23$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>,
bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk says...
> Sidst jeg handlede der kom jeg til at købe 10
>
Enkelte kæder, længder á 10m, eller 10 længder á 10 meter???

Det kan faktisk godt betale sig at købe dem i længder. Jeg overvejer
det, for efterhånden kører hele 'garagen' med 520.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Claus Rittig (29-07-2005)
Kommentar
Fra : Claus Rittig


Dato : 29-07-05 10:14

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> skrev i en meddelelse
news:MPG.1d5407bcd67c9999989872@news.tele.dk...

> > Sidst jeg handlede der kom jeg til at købe 10
> >
> Enkelte kæder, længder á 10m, eller 10 længder á 10 meter???

Jeg købte tidligere altid 10m 520 O-ring af gangen, men nu er jeg gået over
til at købe 10 færdige kæder af gangen. Jeg ved ikke rigtig hvorfor...
CZ kæderne er meget stærke og i en kvalitet der næsten kan måle sig med DID,
men de er en del bredere end DID, og det er vigtigt at vide hvis man kører
med kædestyr (og det gør jeg, undtagen på gadecykler).

> Det kan faktisk godt betale sig at købe dem i længder. Jeg overvejer
> det, for efterhånden kører hele 'garagen' med 520.

Jepper, alle mine køretøjer har også være 520 i årevis. Og dem der ikke er
det, bliver konverteret til det! (Fx. min Yamaha DT125 som kørte med 420
kæde)

Rittig



Armand (30-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-07-05 16:30

Claus Rittig wrote:
>
> CZ kæderne er meget stærke og i en kvalitet der næsten kan måle sig med DID,

P.g.a. uoverskuelige opgivelser har jeg for nyligt forspurgt til
trækstyrker hos CZ - Her er deres svar:
"Dear Sir,
the breaking load of the chain 530 OR is 32.000 N = 7200 LBS.
This chain 530 OR is no more in the production.
The new model is 530 SDZ with much longer durability with breaking load
43.800 N = 9,855 LBS.
This chain is recommended for Supersport bikes."

9.855 pund trækstyrke er lige over en DID 530VM!
Med 10.400 pund, stikker DID 530ZVM dog af i sammenligning!

Til Hekto:
Hvis du vitterligt kán bore i laskerne, så tror jeg ikke at din kæde er
så hamrende stærk som du selv tror :-|

--
Armand.

Jacob Bunk Nielsen (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 13-07-05 15:59

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:

> Hvorfor kan du ikke bare afmonterer bagsvingeren og så sætte kæden på,
> det var da sådan jeg monterede en endeløs kæde på min Gpx600.

Mon ikke Rasmus' problem er at kæden går gennem bagsvingeren på hans
motorcykel (en Yamaha SZR)? Så er det jo ikke nok bare at afmontere
bagsvingeren.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Rasmus Neckelmann (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus Neckelmann


Dato : 13-07-05 17:29

"Jacob Bunk Nielsen" skrev:
> > Hvorfor kan du ikke bare afmonterer bagsvingeren og så sætte kæden på,
> > det var da sådan jeg monterede en endeløs kæde på min Gpx600.
>
> Mon ikke Rasmus' problem er at kæden går gennem bagsvingeren på hans
> motorcykel (en Yamaha SZR)? Så er det jo ikke nok bare at afmontere
> bagsvingeren.

Det er nemlig rigtigt :)

Jeg valgte så at bakse et lad af og sætte klips-ledet på i stedet - og nu er
SZR'en klar til i morgen! Jahr...
Det kan godt være at et nitteled er smartere/bedre, men lige p.t. har jeg
ikke sådan et ved hånden - køber nok sådan et engang når jeg kommer forbi en
forhandler, og så kan jeg skifte det ud engang når jeg ikke er så stresset.

--
mvh Rasmus Neckelmann



Richard (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 13-07-05 17:35

Rasmus Neckelmann wrote:

> Jeg valgte så at bakse et lad af og sætte klips-ledet på i stedet - og nu er
> SZR'en klar til i morgen! Jahr...

For en sikkerheds skyld kunne du sikre klipsleddet med sikringstråd og
silicone(lim) som tidligere foreslået - søg i gamle indlæg

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Hekto (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-07-05 20:16

In article <db3fqm$bvh$1@abbeden.bunk.cc>, rpaderichard@netscape.net
says...
> For en sikkerheds skyld kunne du sikre klipsleddet med sikringstråd og
> silicone(lim) som tidligere foreslået - søg i gamle indlæg
>
Jeg borer et 1,2mm hul, og fører låsetråd igenne i et 8-tal.
Oveni kan man give det Locktite af den olieresistente slags.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Futte & Co. (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 13-07-05 17:43

Rasmus Neckelmann wrote:
> "Jacob Bunk Nielsen" skrev:

>
> Jeg valgte så at bakse et lad af og sætte klips-ledet på i stedet - og nu er
> SZR'en klar til i morgen! Jahr...
> Det kan godt være at et nitteled er smartere/bedre, men lige p.t. har jeg
> ikke sådan et ved hånden - køber nok sådan et engang når jeg kommer forbi en
> forhandler, og så kan jeg skifte det ud engang når jeg ikke er så stresset.
>

Inden du kører for langt med din nye kæde, så tag lige et stykke
ståltråd/bindetråd og bind det om clipseleddet. Stram det godt til så
clipsen ikke kan smutte af. Og kan clipsen ikke komme af kan kæden det
heller ikke.
Bare et godt råd
Iøvrigt har jeg da et nitteværktøj, hvis du skulle komme forbi Brøndby
med et nitteled i lommen

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975 , med bindetråd
BSA B40, en go' '68, stadig til salg , med bindetråd
Victoria KR 26 N Aero, en fornem 54'er , med bindetråd

LasseChristensen (13-07-2005)
Kommentar
Fra : LasseChristensen


Dato : 13-07-05 17:48

Futte & Co. wrote:
> Rasmus Neckelmann wrote:
>
>> "Jacob Bunk Nielsen" skrev:
>
>
>>
>> Jeg valgte så at bakse et lad af og sætte klips-ledet på i stedet - og
>> nu er
>> SZR'en klar til i morgen! Jahr...
>> Det kan godt være at et nitteled er smartere/bedre, men lige p.t. har jeg
>> ikke sådan et ved hånden - køber nok sådan et engang når jeg kommer
>> forbi en
>> forhandler, og så kan jeg skifte det ud engang når jeg ikke er så
>> stresset.
>>
>
> Inden du kører for langt med din nye kæde, så tag lige et stykke
> ståltråd/bindetråd og bind det om clipseleddet. Stram det godt til så
> clipsen ikke kan smutte af. Og kan clipsen ikke komme af kan kæden det
> heller ikke.
> Bare et godt råd
> Iøvrigt har jeg da et nitteværktøj, hvis du skulle komme forbi Brøndby
> med et nitteled i lommen
>
Hvorfor gå til sådanne yderligheder? Maskiner op til 14.000rpm og over
er da set med clipseled, har aldrig hørt om problemer med det hvis
clipsen er vendt rigtig

Martin Sørensen (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-07-05 18:22

>> Inden du kører for langt med din nye kæde, så tag lige et stykke
>> ståltråd/bindetråd og bind det om clipseleddet. Stram det godt til så
>> clipsen ikke kan smutte af. Og kan clipsen ikke komme af kan kæden
>> det heller ikke.
> Hvorfor gå til sådanne yderligheder? Maskiner op til 14.000rpm og over
> er da set med clipseled, har aldrig hørt om problemer med det hvis
> clipsen er vendt rigtig

De 14.000 rpm er vel på krumtappen og ikke på fortandhjulet? For motorens
omdrejningshastighed har naturligvis intet at sige i denne sammenhæng..
Centripetalkræften (afhængig af omdrejningshastighed og diameter) ved
fortandhjulet kunne dog have noget at sige mht. levetiden på clipsen.

DID anbefaler at man ikke bruger clipseled på motorer over 50HK (mener jeg
det er), så SZR'en ligger lige under denne grænse. Det er dog for selve
samleleddet, og har ikke noget med clipsen at gøre. Hvis det er monteret
korrekt, tvivler jeg meget på at det ryger af helt umotiveret. Jeg har før
set at folk ikke fattede at montere clipsen på den rigtige måde, men derimod
'krængede' den over samleleddet, og så er den naturligvis svækket da
metallet har givet sig og har derfor nemmere ved at falde af.

Jeg har også selv kørt med clipseled i 4 år på min XS400 og har aldrig tabt
en clips.

--
signing off.. Martin Sørensen



Jes Vestervang (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 13-07-05 21:47

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> Hvis det er monteret korrekt, tvivler jeg meget på at det ryger af
> helt umotiveret.

Det er ellers sket for mig, selvom jeg er meget sikker på at clipsen
var monteret korrekt (rillerne i pindende fri, clips klikkes på ved
bevægelse modsat omløbsretningen og den lukkede ende pegende fremad
for kædens bevægelse). En anden ting var så at resten af samleleddet
sad rigtigt godt fast på trods af den manglende clips.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Hekto (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-07-05 22:26

In article <42d54db3$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
mos@laxity.invalid says...
> DID anbefaler at man ikke bruger clipseled på motorer over 50HK (mener jeg
> det er), så SZR'en ligger lige under denne grænse. Det er dog for selve
> samleleddet, og har ikke noget med clipsen at gøre. Hvis det er monteret
> korrekt, tvivler jeg meget på at det ryger af helt umotiveret. Jeg har før
> set at folk ikke fattede at montere clipsen på den rigtige måde, men derimod
> 'krængede' den over samleleddet, og så er den naturligvis svækket da
> metallet har givet sig og har derfor nemmere ved at falde af.
>
>
Jeg kører med en CZ kæde 520H med een eller anden astronomisk
trækstyrke, beregnet for sidevognscross. Den fås kun med samleled!
Jeg kan ikke umiddelbart forestille mig andet en speedway og dragrace
der vil rykke så meget i en samleled, som sidevogncross!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Thomas Jensen (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen


Dato : 13-07-05 18:32


> Hvorfor gå til sådanne yderligheder? Maskiner op til 14.000rpm og over
> er da set med clipseled, har aldrig hørt om problemer med det hvis
> clipsen er vendt rigtig

min gamle XJ600s diversion med 61HK smed klipsen et par gange, og den
var vendt rigtigt.
Kæden røg aldrig af, da pladen blev siddende, heldigvis.
Kan være hvis den havde haft mere træk, havde den røget.

Så nitteled synes jeg er det eneste rigtige, og man kan selv sætte det
på, uden at skulle have specialværktøj.
En rørtang og en møtrik over det hvor stiften kommer ud, og så klemme.
Dette gøres selvfølgelig ved begge stifter.
Så kan man få en til at holde imod på bagsiden med en hammer eller et
stykke jern, mens man selv lige udvider nitten med en hamer og dorn.
Har jeg lavet et par gange, er aldrig gået galt.

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Jes Vestervang (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 13-07-05 21:48

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

> Så nitteled synes jeg er det eneste rigtige, og man kan selv sætte
> det på, uden at skulle have specialværktøj.

Endeløse kæder er nu også meget gode, så slipper man helt for
samleskidtet og får gået linksystemet efter når bagsvingeren rykkes
af. Det er jo selvfølgelig ikke en mulighed for Rasmus.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408580
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste