Hvor køber jeg knastkædestrammer og knastk~
Fra : Jacob Larsen

Dato : 13-07-05 12:43

Hvor kan jeg købe en knastkædestrammer og en knastkæde billigt? Det er til
en CBR600F2.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Futte & Co.

Dato : 13-07-05 13:05

Jacob Larsen wrote:
> Hvor kan jeg købe en knastkædestrammer og en knastkæde billigt? Det er til
> en CBR600F2.

Ebay.de plejer at ha' det meste til halv pris, prøv eventuelt at kigge
i ebay shops i .de

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Jacob Larsen

Dato : 13-07-05 13:15

"Futte & Co." <Xjette_lis.joergensen@lundens.netX> wrote in
message news:42d50289$0$21444$ba624c82@nntp06.dk.telia.net

> Ebay.de plejer at ha' det meste til halv pris, prøv
> eventuelt at kigge i ebay shops i .de

Men hvad hedder sådan nogle tingester på tysk?

Fra : MKS - 74

Dato : 13-07-05 13:26

On Wed, 13 Jul 2005 14:15:28 +0200, "Jacob Larsen"
<jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:

>Men hvad hedder sådan nogle tingester på tysk?

Steuerketten (knastkæde) og Steuerkettenspanner (knastkædestrammer),
jeg gav 15 euro for en spritny (ganske vist til en F4'er - blue dot)
knastkædestrammer. Er du iøvrigt sikker på at du behøver en ny
knastkæde også? Det typiske er udelukkende strammeren og kun hvis det
har været ignoreret længe kan det blive aktuelt med kæden også...

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Jacob Larsen

Dato : 13-07-05 14:39

"MKS - 74" <mks74temp@tiscali.dk> wrote in message

> Steuerketten (knastkæde) og Steuerkettenspanner
> (knastkædestrammer), jeg gav 15 euro for en spritny
> (ganske vist til en F4'er - blue dot) knastkædestrammer.

Takker. Så må jeg se om jeg kan finde strammeren eller begge tingene et
sted.

> Er du iøvrigt sikker på at du behøver en ny knastkæde
> også? Det typiske er udelukkende strammeren og kun hvis
> det har været ignoreret længe kan det blive aktuelt med
> kæden også...

Lyden er meget slem ifølge en mekaniker og jeg mener, at han har ret. De
knastkædeproblemer jeg ellers har hørt om, lader ikke til at have været så
store som mine. De plejer vist at forsvinde ved lidt omdregninger. Min kan
godt blive ved op til over 5000rpm. Når den bliver varm forsvinde de dog for
det meste selvom jeg stadig kan opfange dem fra tid til anden ved tomgang
eller lidt over.

Mekanikeren mente i hvert fald, at kæden nok også skulle skiftes. Jeg aner
det ikke. Mit problem er, at jeg nok ikke selv kan se om kæden skal skiftes,
når jeg endelig kommer derind. Hvis jeg så samler det hele igen og finder ud
af, at det ikke var nok at skifte strammeren, bliver jeg lidt træt af mig
selv. Så skal jeg jo skille det hele af igen og betale porto to gange, da
jeg så er nødt til at bestille en kæde også.

Men jeg tager måske fejl mht. at skille den ad to gange. Kan man umiddelbart
se/mærke om kæden også trænger til at blive skiftet?

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-07-05 21:15

> [...]
> bliver jeg lidt træt af mig selv. Så skal jeg jo skille det hele af
> igen og betale porto to gange, da jeg så er nødt til at bestille en

Hej Jacob

Har du udluftet strammeren grundigt?

Her kommer den grundigt forklarede version af knastkædestrammer monteringen:

1: Drej motoren hen til hvor der mest træk på krumtappen. Her er knastkæden
løsest på strammersiden. Pil stammeren af.
2: Nedsænk knastkædestrammeren helt i olie, med lufthullet som det højeste
sted. Pump den blanke del ind og ud til den er jern-hård. Dette er også
beskrevet i din værkstedsmanual.
3: Vend pakningen rigtigt. Den side med det største hul skal vende ud mod
strammeren.
4: Monter strammeren så den blanke del kun bliver trykket sammen, og ikke
smutter ud igen og bliver fyldt med luft.

Sværere er det ikke. Det virker perfekt for mig.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jacob Larsen

Dato : 14-07-05 12:06

"Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in message

> Hej Jacob
>
> Har du udluftet strammeren grundigt?

Nej, jeg har slet ikke haft maskinen skildt af endnu. Jeg får min Haynes-bog
i morgen. (Ham Birger fra BirgersBilligeBilbøger som alle anbefaler virker
forresten vældig flink.) Jeg vil være helt sikker på at jeg ved hvad jeg gør
før jeg begynder på operationen.

> [...]
> sammen, og ikke smutter ud igen og bliver fyldt med luft.
>
> Sværere er det ikke. Det virker perfekt for mig.

Takker. Jeg vil printe vejledningen ud. Med den og kombinationen af Haynes
og Hondas værkstedsmanualer kan det vel ikke gå helt galt.

Fra : Armand

Dato : 13-07-05 23:27

Futte & Co. wrote:

> Ebay.de plejer at ha' det meste til halv pris, prøv eventuelt at kigge
> i ebay shops i .de

Er det ikke usikkert at kjøbe brugt knastkædestrammer til lige CBR600??
Motorcyklen skal være meeeget gammel hvis knastkæden trænger til
udskiftning :-|

--
Armand.

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 14-07-05 09:11

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Er det ikke usikkert at kjøbe brugt knastkædestrammer til lige CBR600??
> Motorcyklen skal være meeeget gammel hvis knastkæden trænger til
> udskiftning :-|

....eller have kørt med en mere eller mindre defekt kk-strammer. Hurra
for Barton Motors der lige havde da jeg manglede i vinters

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : MKS - 74

Dato : 14-07-05 11:08

On Thu, 14 Jul 2005 00:27:03 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Er det ikke usikkert at kjøbe brugt knastkædestrammer til lige CBR600??

Næh ikke specielt.

>Motorcyklen skal være meeeget gammel hvis knastkæden trænger til
>udskiftning :-|

Der er nok flere CBR-ejere der er blevet bon'et helt ubegrundet for en
udskiftning af "den ganzen molevitten" hvor strammeren ville ha' været
alt rigeligt, jeg har skiftet en på en F4'er (ejeren var helt clueless
på hvad det overhovedet var) hvor værkstedsudmeldingen var - skift
alt, læg en ½ mill. - knastkædestrammeren blev udskiftet til en blue
dot (ganske vist ny), samlet udgift ca. 200 kr. og ca. 1 times skruen
= problem solved og en glad ejer .

På CBR600'ere gælder Bagers "bageopskrift" iøvrigt kun for F2'ere,
F3'ere og frem har en anden forbedret type...der stadig kan svigte men
dog ikke helt så hyppigt.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 14-07-05 11:34

> [...]
> udskiftet til en blue dot (ganske vist ny), samlet udgift
> ca. 200 kr. og ca. 1 times skruen = problem solved og en

En enkelt time? Ham mekanikeren jeg snakkede med sagde det ville tage dem
4-5 timer. Det er da vist iregnet frokostpausen så.

Fra : MKS - 74

Dato : 14-07-05 11:43

On Thu, 14 Jul 2005 12:34:13 +0200, "Jacob Larsen"
<jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> wrote:

>En enkelt time? Ham mekanikeren jeg snakkede med sagde det ville tage dem
>4-5 timer. Det er da vist iregnet frokostpausen så.

Njah, det kan nu godt passe hvis såvel kæden som strammeren mv. skal
skiftes og kåbe af og på osv. Men kun at skifte strammeren som jeg
gjorde er en ganske lille ting der ikke tager ret lang tid.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 14-07-05 12:06

> Njah, det kan nu godt passe hvis såvel kæden som
> strammeren mv. skal skiftes og kåbe af og på osv. Men kun
> at skifte strammeren som jeg gjorde er en ganske lille
> ting der ikke tager ret lang tid.

Ah ok, så forstår jeg bedre.

Fra : Futte & Co.

Dato : 14-07-05 15:25

Armand wrote:

> Er det ikke usikkert at kjøbe brugt knastkædestrammer til lige CBR600??
> Motorcyklen skal være meeeget gammel hvis knastkæden trænger til
> udskiftning :-|

Der er nu en del nye reservedele til salg på ebay, og de dertil hørende
shop's, og prisen er bedre end david sølv's, og så er der jo
forsendelsesomkostningerne

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975, deltysker