Dæk FAQ hjæp
Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-07-05 00:17

Hej NG

For noget tidsiden lovede jeg at se på en FAQ på DMCN.dk vedr.
dækanbefalinger (der kommer jo mange spørgsmål desangående her i gruppen.

Jeg vil gerne om I vil hjælpe mig lidt, ved hver i sær at lave en liste
som svar på denne tråd med _jeres_ data for de dæk i har slidt ned

Producent (Fx. Michelin)
Produkt (Fx. Pilot Sport 180/55ZR17)
Brug (Fx. Frisk/sportslig kørsel og touring)
Holbarhed (Fx. 9000 km)
Bemærkninger (Fx. Godt grip også i regn - hurtig opvarmning - mindre
egnet til touring)

Ud fra jeres svar vil jeg (sammen med en stabel tests jeg har fundet)
forsøge at sammenskrive noget brugbart

på forhånd tak

--
Dun@nt - der nok poster det her igen efter TPT
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-05 10:48

J.C.Kløve wrote:
> [...]
>
> Jeg vil gerne om I vil hjælpe mig lidt, ved hver i sær at lave en liste
> som svar på denne tråd med _jeres_ data for de dæk i har slidt ned

Godt initiv!

> Producent : Metzeler
> Produkt : ME99 Perfect 150/80*16 (bagdæk)
> Brug : Hverdagskørsel (jeg ville så gerne skrive touring..)
> Holbarhed : 10.000 på en kyllingekørt FJ (ret væsentligt hvad der trækker det rundt)
> Bemærkninger : Godt til hverdag og touring med hvad det indebærer af kolde veje og vand. Jeg tror ikke det vinder på en banedag, men det giver ikke de store overraskelser.

> på forhånd tak

Selv tak.

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-05 10:53

J.C.Kløve wrote:
> Producent : Metzeler
> Produkt : ME33 Laser
> Holdbarhed : på en FJ - 20.000km estimeret
> Bemærkninger : "Perfect" match til ME33 Perfect - godt til hverdag og touring -
har ikke oplevet spidsslidning på mine - mønsteret forsvinder bare
stille og roligt.
Fint i det våde, uden at jeg har testet det til kanten. Man kunne
regummirere et
viborgdæk med mine kyllingestriber

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 13-07-05 11:00

Torben Scheel wrote:

> [...]
> stille og roligt.
> Fint i det våde, uden at jeg har testet det til kanten. Man kunne

ups : 120/80*16

--
vh
Torben

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-07-05 09:08

Torben Scheel wrote:

> ups : 120/80*16

upsups "Perfect" match til ME*99* Perfect

ME33 er et fordæk

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 10:24

--
Mvh.
Dannie

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-07-05 10:45

Dannie wrote:

> ""J.C.Kløve"" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

Kunne det være Pirelli MT 09 / MT 08 Match (de fås i de størrelser) og
jeg brugte dem selv på min XJ'er - mange kilometer - jeg var rimeligt
glade for mine

--
Dun@nt

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 16:32

> Kunne det være Pirelli MT 09 / MT 08 Match (de fås i de størrelser) og jeg
> brugte dem selv på min XJ'er - mange kilometer - jeg var rimeligt glade
> for mine

Fandt lige fakturaen Sport Demon var navnet, også var det 130/90-16 bagpå,
og ikke 130/80 som jeg skrev tidligere.

Noget helt andet du lovede ifm. med dine devilpotter, at komme med en
vurdering af dbkillerne om det kan betale sig?

--
Mvh.
Dannie

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 12:26

J.C.Kløve skrev i meddelelsen
<42d44f59$0$34559$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>Jeg vil gerne om I vil hjælpe mig lidt, ved hver i sær at lave en liste
>som svar på denne tråd med _jeres_ data for de dæk i har slidt ned

Producent Avon
Produkt Azaro AV 46-ST 180/55ZR17
Brug 10 % Sport, 20 % touring, 70 % arbejdskørsel
Holbarhed 17.000 Km.
Bemærkninger Meget tillidsvækkende i al slags vejr.

Producent Avon
Produkt Azaro AV 45-ST 120/70ZR17
Brug 10 % Sport, 20 % touring, 70 % arbejdskørsel
Holbarhed endnu ukendt
Bemærkninger Meget tillidsvækkende i al slags vejr. 8.000 Km. gammel og en
begyndende hæl/tå på hver mønstersektion, altså med ca. 10 cm. mellemrum.
Næppe så slidstærkt som bagdækket.

mvh
Orla

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 13-07-05 14:01

> Producent (Bridgestone
Produkt (BT010 180/55-17 +120/70-17)
> Brug ( Frisk/sportslig kørsel Holbarhed (. 6500 km både for og bag.
> Bemærkninger (. Godt grip - hurtig opvarmning - meget hæl/tå slid på
> fordæk.

Producent Metzeler
Produkt Rennsport 120/70 17
Holbarhed 3500km
Bemærkninger Godt grip - kræve lidt opvarmning - pas på med dæktrykket
bliver meget varme.
Sprængt karkasse ingen hæl / tå slid

m.v.h. Ervin
YZF1000R Thunderace

Fra : Thomas Makro

Dato : 13-07-05 21:06

On Wed, 13 Jul 2005 01:16:33 +0200, "J.C.Kløve"
<DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:

>Jeg vil gerne om I vil hjælpe mig lidt, ved hver i sær at lave en liste
>som svar på denne tråd med _jeres_ data for de dæk i har slidt ned
Synes at det er relevant for holdbarheden, om et dæk har været anvendt
som for- eller bagdæk, så det har jeg tilføjet her:

Fordæk, Metzeler Z4
26.000 km
sport-touring: Godt grip, har aldrig overrasket mig negativt. I regn
kører jeg tøset, så på våd vej skal et dæk være meget dårligt, før jeg
"opdager" det.
Meget egnet til all-round samt Sport-touring kørsel.

Bagdæk (Bridgestone BT 20)
20.000 KM
Sport-touring: Godt grip, har aldrig overrasket mig negativt. Mindre
egnet til motorcyklister der kører friskt på våde veje.
Egnet til all-round samt Sport-touring kørsel.

Michelin MacAdam50 (diagonaldæk!) fordæk
23.000 km
Meget hårdt.
Kun egnet til touring.

>Ud fra jeres svar vil jeg (sammen med en stabel tests jeg har fundet)
>forsøge at sammenskrive noget brugbart
Det kan kun blive godt. Glæder mig til at se det færdige resultat.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 14-07-05 22:57

"J.C.Kløve" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> writes:

> [...]
>
> Jeg vil gerne om I vil hjælpe mig lidt, ved hver i sær at lave en
> liste som svar på denne tråd med _jeres_ data for de dæk i har slidt

har du virkelig lyst til at høre det hele?

(hoster lidt, flekser fingrene, venter et beåndet øjeblik og kaster
sig så ud i det):

Producent: Metzeler
Produkt: Enduro 3 for/bag (18" / 21" - husker ikke længere målene på
XT600Z '88 fælgene)
Brug: Bykørsel og touring
Holbarhed: Ukendt. Nåede aldrig at slide dem ned.
Bemærkninger: Glimrende all-round dæk med fint bid og god holdbarhed.
Skulle ifølge Baard Meldal-Johnsen være det bedste til en Ténéré
uanset underlag (bortset fra klink is, hvor han anbefaler
hjemmepiggede Trelleborg dæk =:-|)

Producent: Metzeler
Produkt: MeZ1 120/60 og 160/60
Brug: Sportslig turkørsel samt banedage.
Holbarhed: under 6000km
Bemærkninger:

Producent: Metzeler
Produkt: MeZ2 120/60 og 160/60
Brug: Hurtige ture og touring
Holbarhed: under 10.000km
Bemærkninger: Hårdere end MeZ1, men holder længere. Bliver slidt
lynhurtigt i vådt vejr, men står til gengæld ikke fast i det våde.

Producent: Metzeler
Produkt: MeZ3 120/60 og 160/60
Brug: Sportslig turkørsel samt banedage.
Holbarhed: under 6000km
Bemærkninger: Mere greb og længere holdbarhed end Z1.

Producent: Metzeler
Produkt: MeZ4 120/60 og 160/60
Brug: Hurtige ture og touring
Holbarhed: ca 12.000km
Bemærkninger: Cirka samme greb som Z1, men samme/bedre holdbarhed som
MeZ2. Har samme problemer i regnvejr som MeZ2.

Producent: Michelin
Produkt: Pilot Sport (600cc: 120/60 og 160/60, 1000cc: 120/70, 190/50)
Brug: Sportslig turkørsel samt banedage.
Holbarhed: ca 6000km bag, ca 12.000km foran
Bemærkninger: Relativt spidst dæk; egner sig godt til sports-MC'er med
relativt langsomme svingegenskaber. Glimrende greb i både vådt og tørt
for 600cc klasse maskiner. På 1000cc maskiner kan de miste grebet
hurtigt, og være dårlige til at fange grebet igen.

Producent: Metzeler
Produkt: Sportec-M1 (120/70, 190/50)
Brug: Hurtig svingkørsel, daglig transport, trackdays. The lot.
Holbarhed: >14.000km/6.000km for/bag
Bemærkninger: Min pt reference for sportsdæk på gaden. Rigtig godt
greb i vådt og tørt og god nok holdbarhed (14.000km!) foran.

Producent: Metzeler
Produkt: Roadtec Z6 ( 190/50)
Brug: Hurtig svingkørsel, daglig transport, enkelt trackday.
Holbarhed: pt >11.500km
Bemærkninger: Hvorfor montere M1 bag, når Z6 står lige så godt fast,
og holder mindst dobbelt så langt? I modsætning til Z2/Z4, har Z6
*ingen* problemer med at stå fast i regnvejr. Kørt Nordkap tur-retur
(6500km) med både heldagsregn og solskin. Stod godt nok fast på Ring
Knutstorp, i forhold til den gas jeg turde give med R1eren (ingen
tendens til skridere overhoved).

Jeg kørte vist også på nogle Dragon Corsa en enkelt sæt (på
ThunderCat'en), men kan ikke huske hvordan de var.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)