Sprængt fordæk.
Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 10-07-05 21:25

Hej Gruppe.
Jeg var i dag ude for at mit fordæk sprang. (Metzeler Rennsport)
Ikke sådan at det ligefrem eksploderede, men det sprang i karkassen, eller
hvad det nu hedder
hvorved dækket pludselig blev MEGET skævt, og tabte luften på ganske kort
tid 30-60sek.
Kørte heldigvis kun 100kmt - bremsede ned med baghjulet men var på et
tidspunkt ganske alvorligt bange for at smide lortet.
Har nogen af jer været udsat for noget lignende, det skal lige bemærkes at
dækket kun var ca 40 % slidt.
Venligst
Ervin
YZF 1000R Thunderace.
http://www.dfmc.dk/?id=324

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 21:45

Ervin Metzdorf skrev i meddelelsen
<42d18158$0$64539$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>men var på et tidspunkt ganske alvorligt bange for at smide lortet.

Ja-ja, det er klart, men hvordan med at holde cyklen ?

mvh
Orla, som ikke ønsker at opleve et sådant problem :-|

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 10-07-05 23:36

meddelelse news:42d18916$0$25016$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
>

> Ja-ja, det er klart, men hvordan med at holde cyklen ?
>
> mvh
> Orla, som ikke ønsker at opleve et sådant problem :-|

Ja, men det gik jo, jeg holdt den på hjul, selv om jeg nok bredte mig en
del.
Priser mig kun lykkelig over at det ikke var med højere fart, og forøvrigt
ligeud,
og ikke i en eller anden højfartskurve.
m.v.h. Ervin.

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 13-07-05 22:44

Ervin Metzdorf wrote:
> Har nogen af jer været udsat for noget lignende, det skal lige bemærkes at
> dækket kun var ca 40 % slidt.
> Venligst
> Ervin
> YZF 1000R Thunderace.
> http://www.dfmc.dk/?id=324

Jep... jeg kørte bare 160 km/t og lagde MC'en ind i en blød kurve, med
et fordæk der viste sig at være stort set fladt..

Se resultatet her: http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=1179

Thore

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-07-05 23:00

"Ervin Metzdorf" <metzSLETTES@tdcadsl.dk> writes:

> Jeg var i dag ude for at mit fordæk sprang. (Metzeler Rennsport)
> Ikke sådan at det ligefrem eksploderede, men det sprang i karkassen

Du kan da prøve at kontakte importøren eller producenten og høre hvad
de har at sige til det. De burde have stor interesse i at finde ud af
om det er en typefejl :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Carsten Mortensen

Dato : 20-07-05 20:50

Hej Ervin,

Du skal selvfølgelig starte med at købe nogle ordentlige dæk - Bridgestone
naturligvis

Nej, seriøst det du beskriver er en separation af karkassen som skyldes en
"udefra kommende påvirkning". Oversat til dansk betyder det at du kan have
været uheldig at køre skævt mod en kantsten eller i et vejhul. En anden
variant kunne være en punktering - dvs at en sten har skåret i dækket uden
at luften har gået ud af det og i processen skåret nogle af trådene over
(forestil dig en kraftig dame med korset og snoren springer....)

Jeg troede du kørte på Michelin Power ???

Nå, men hvis du har købt gamle racerdæk kan de også være skadet - evt under
af- på montering (kanttrådsskade).

Vi ses vel på en racerbane snart !?

MVH Carsten Mortensen (gul VTR 1000F)
Produktansvarlig MC