/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Motorbremsning
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 10-07-05 14:12

Hej

Er her nogen som kan give mig en simpel teknisk forklaring på hvorfor
det enten er skidt eller kanel?

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

 
 
Matthias H Matthiess~ (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 10-07-05 15:55


"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse
news:42d11e96$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej
>
> Er her nogen som kan give mig en simpel teknisk forklaring på hvorfor
> det enten er skidt eller kanel?
>
> --
> Med venlig hilsen
> Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

På en to-takter skal der gives gas en gang imellem, da motoren elllers ikke
bliver smurt godt nok. Dette gælder dog nok kun ved længere tids
motorbremsning.
Hilsen Matthias



Martin Sørensen (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 10-07-05 17:53

>> Er her nogen som kan give mig en simpel teknisk forklaring på hvorfor
>> det enten er skidt eller kanel?
> På en to-takter skal der gives gas en gang imellem, da motoren
> elllers ikke bliver smurt godt nok.

Jeps, en totakter bliver smurt gennem benzin/olie blandingen og ved
motorbremsning kommer der ikke ret meget af den blanding ind i cylinderen.
Med en oliepumpe vil jeg dog forvente at der er en vis smøring alligevel,
f.eks. af krumtapsleje, sålænge krumtappen kører rundt og driver pumpen.
Cylinderen i en 4-takter er derimod smurt nedefra og det er ikke afhængigt
af benzinmængden ind i cylinderen, derfor vil motorbremsning ikke være så
skadeligt.

> Dette gælder dog nok kun ved
> længere tids motorbremsning.

Det kommer nok an på hvor magert den er smurt. Mindre olie giver mere
benzin -> flere kræfter, så racere er nok ikke smurt mere end højest
nødvendigt.

--
signing off.. Martin Sørensen



Steen Schmidt (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Steen Schmidt


Dato : 10-07-05 19:20

Matthias H Matthiessen wrote:

> På en to-takter skal der gives gas en gang imellem, da motoren
> elllers ikke bliver smurt godt nok. Dette gælder dog nok kun ved
> længere tids motorbremsning.

Hehe - så prøv en luftkølet 100cc kart. Dér kan du risikere stemplet
sætter sig efter én nedbremsning efter langside, hvis ikke der lige
bliver lagt en kort hånd på indsugningssiden for at få den til at sluge
en mundfuld benzin Nu går de jo så typisk også lidt halvmagert...

Mvh
Steen

Ukendt (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-05 20:38


Matthias H Matthiessen skrev i meddelelsen
<42d136d0$0$54689$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>På en to-takter skal der gives gas en gang imellem, da motoren elllers ikke
>bliver smurt godt nok. Dette gælder dog nok kun ved længere tids
>motorbremsning.

Og kun på modeller uden separatsmørepumpe, hvilket i praksis vil sige at det
ikke er et problem.

mvh
Orla




Ukendt (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-05 20:41


Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<42d11e96$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
>Hej
>
>Er her nogen som kan give mig en simpel teknisk forklaring på hvorfor
>det enten er skidt eller kanel?


Øhh-bøh ?? Lidt skræmmende i lave gear i regnvejr(+rundkørsler), ellers er
det da meget praktisk.

mvh
Orla




Kenneth Østrup (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 10-07-05 21:45

Orla Pedersen wrote:
> Øhh-bøh ?? Lidt skræmmende i lave gear i regnvejr(+rundkørsler), ellers er
> det da meget praktisk.
>

Hehe ja naturligvis :)

Jeg tænkte mere på om det er skadeligt for flercylindrede motore når
stemplerne skal trækkes af baghjulet?

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Hekto (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 10-07-05 22:18

In article <42d188cc$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
ksFJERN@skysovs.com says...
> Jeg tænkte mere på om det er skadeligt for flercylindrede motore når
> stemplerne skal trækkes af baghjulet?
>
.... er det da ikke skadeligt for eencylindrede???

Der gælder vel samme regler som at sejtrække under tilkørsel.
Motorbremsning påvirker vel i nogen grad på samme måde?

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Armand (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-07-05 23:20

Hekto wrote:
> In article <42d188cc$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>,
> ksFJERN@skysovs.com says...
>
>>Jeg tænkte mere på om det er skadeligt for flercylindrede motore når
>>stemplerne skal trækkes af baghjulet?
>>
>
> ... er det da ikke skadeligt for eencylindrede???
>
> Der gælder vel samme regler som at sejtrække under tilkørsel.
> Motorbremsning påvirker vel i nogen grad på samme måde?
>
Indenfor samme omdrejningsområde som man ellers ville køre i (og
motorbremsning vil ofte forekomme som nedgearinger og derved med (ét
gear) højere omdrejninger end ved almindelig kørsel. Så
motorbremsnings-omdrejninger ækvivalant til sejg-træk vil være et særsyn.
Dertil kommer at ned i de omdrejningsområder vil motoren sjældent bremse
særsklit godt eftersom at karbureringens tomgangs-system begynder at
"skubbe på".

Mine fem cents til subj. vil være at trods det faktum at moderne
motorers motorbremsning er så kraftig at man, for at undgå at baghjulet
fedter ved kraftig motorbremsning, ligefrem har udviklet koblinger der
"glider igennem", så har motorbremsning som nedgearings-understøttelse
af max bremsning li'godt den fordel at motorbremsning nok kan få
baghjulet til at fedte; men ikke blokere (kører motoren rundt vil
baghjulet også gøre det!) - Ergo en primitiv ABS for bagbremsen

Derudover er eneste alternativ at koble ud og "rulle med motorcyklen",
og ved sådan kørsel kan det volde større problemer at kontrollere
genindkoblingen, end motorbremsen ellers ville afstedkomme.
Ved at motoren "er med" hele tiden under en decellerarion, er det
tillige lettere at opfatte tidspunktet for nødvendig nedgearing, end at
skulle regne på fart og forekommende gear :-|

Summa summarum: Hold altid motoren indkoblet under hele kørslen !!!

--
Armand.

Squish (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Squish


Dato : 11-07-05 08:08

Armand wrote:

SNIP
> Summa summarum: Hold altid motoren indkoblet under hele kørslen !!!

Kobl dog ud før en eventuel undvigemanøvre!

--
Squish
VFR750F
CB400F

Kåre Nejmann (12-07-2005)
Kommentar
Fra : Kåre Nejmann


Dato : 12-07-05 12:22

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Derudover er eneste alternativ at koble ud og "rulle med motorcyklen",
>og ved sådan kørsel kan det volde større problemer at kontrollere
>genindkoblingen, end motorbremsen ellers ville afstedkomme.
>Ved at motoren "er med" hele tiden under en decellerarion, er det
>tillige lettere at opfatte tidspunktet for nødvendig nedgearing, end at
>skulle regne på fart og forekommende gear :-|

Det kan jeg tilslutte mig. Har lige været i Norge og kørt en masse
dejlige hårnåle op og ned. På nedkørslerne udviklede jeg en rigtig
behagelig teknik, hvor jeg før et sving begynder at bremse, lægger
lidt vægt på gearpedalen og lige "blipper" med gassen. Altså åbner
gassen et par millimeter et splitsekund.
Og vupti! er cyklen i et lavere gear med motorbremse og passende gear
til at accelerere ud af svinget igen...

Så sparer man også venstre hånd for lidt koblingsarbejde

--
Kåre

LasseChristensen (12-07-2005)
Kommentar
Fra : LasseChristensen


Dato : 12-07-05 18:38

Kåre Nejmann wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:
>
>
>>Derudover er eneste alternativ at koble ud og "rulle med motorcyklen",
>>og ved sådan kørsel kan det volde større problemer at kontrollere
>>genindkoblingen, end motorbremsen ellers ville afstedkomme.
>>Ved at motoren "er med" hele tiden under en decellerarion, er det
>>tillige lettere at opfatte tidspunktet for nødvendig nedgearing, end at
>>skulle regne på fart og forekommende gear :-|
>
>
> Det kan jeg tilslutte mig. Har lige været i Norge og kørt en masse
> dejlige hårnåle op og ned. På nedkørslerne udviklede jeg en rigtig
> behagelig teknik, hvor jeg før et sving begynder at bremse, lægger
> lidt vægt på gearpedalen og lige "blipper" med gassen. Altså åbner
> gassen et par millimeter et splitsekund.
> Og vupti! er cyklen i et lavere gear med motorbremse og passende gear
> til at accelerere ud af svinget igen...
>
> Så sparer man også venstre hånd for lidt koblingsarbejde
>

Ja ellers kender man bare sin maskine? :)

Ukendt (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 11-07-05 08:22


Kenneth Østrup skrev i meddelelsen
<42d188cc$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Jeg tænkte mere på om det er skadeligt for flercylindrede motore når
>stemplerne skal trækkes af baghjulet?


Næeh, hvorfor dog ?

mvh
Orla




Anders Nielsen (RF 9~ (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Anders Nielsen (RF 9~


Dato : 11-07-05 08:47

Netop tilbagevendt fra alperne må jeg lige indskyde at der er
motorbremsning undværligt... eller rettere, mine bremser ville nok
ellers have taget skade.

Iøvrigt er jeg glad for min mc ikke er mindre (900), for visse bakker
var skisme stejle, og med oppakning + kæreste var motorbremsning i 2
gear kun lige nok.

1 gear er sjældent praktisk da det bliver meget voldsomt =>
ukontrolerbart.

Aner iøvrigt intet om hvad det gør ved motoren. Men da benzinen der
bliver pumpet igennem af baghjulet bliver antændt, er det vel
"business as usual", blot det modsatte af en acceleration.


Anders Nielsen (RF 9~ (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Anders Nielsen (RF 9~


Dato : 11-07-05 09:10

Skrev jeg "motorbremsning undværligt"... hrmpf... det er nok et
hedeslag... U-UNDVÆRLIGT selvfølgelig. Men det kunne den kvikke
læser nok godt regne ud.


Dr.Enduro (13-07-2005)
Kommentar
Fra : Dr.Enduro


Dato : 13-07-05 14:44

Kenneth Østrup wrote:
> Hej
>
> Er her nogen som kan give mig en simpel teknisk forklaring på hvorfor
> det enten er skidt eller kanel?
>

Motorbremsning sparer benzin og slider mindre på bremserne, læste jeg
en gang i ADAC's medlemsblad, så de anbefaler det ligefrem.

--

Hilsen Jan

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408869
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste