/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Grøn bølge
Fra : Martin Guld Thomsen


Dato : 09-07-05 12:26

Hej

Jeg lagt mærke til at der i Aalborg er en del veje med grøn bølge, dvs. hvis
man holder en bestemt hastighed er der hele tiden grønt lys. Det er der for
sig ikke noget galt med, det der undrer mig er at man altid skal køre
20-30km/t for stærkt for at følge den.

F.eks. på Øster Alle skal man kører 80-90km/t på den del af strækningen med
60km/t begrænsninger, og 65-70km/t på den del med en begrænsning på 50km/t.
Hastigheden afhænger af hvor i bølgen man kommer ind. Strækningen har
iøvrigt 12-14 kryds.

Jeg har prøvet at se efter om man kan rammer bølgen med en lavere hastighed,
men jeg tjekket ned til 30km/t og det virker helt umuligt.

Mit spørgsmål er derfor hvorfor laver man den grønne bølge hurtigere end
hastighedsgrænsen:

Er det noget med udrykningskørertøjer?
Er systemet er blevet installeret på en mandag?
Har politiet en plan med at sætte en fotovogn i enden af vejen efter et par
år, når folk har lært at følge bølgen?
Eller er det bare mig som ikke kan se den større sammenhæng?

Mvh.
Martin



 
 
Jacob (09-07-2005)
Kommentar
Fra : Jacob


Dato : 09-07-05 13:00


"Martin Guld Thomsen" <guld80@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:42cfb463$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej
>
> Jeg lagt mærke til at der i Aalborg er en del veje med grøn bølge, dvs.
> hvis man holder en bestemt hastighed er der hele tiden grønt lys. Det er
> der for sig ikke noget galt med, det der undrer mig er at man altid skal
> køre 20-30km/t for stærkt for at følge den.
>
> F.eks. på Øster Alle skal man kører 80-90km/t på den del af strækningen
> med 60km/t begrænsninger, og 65-70km/t på den del med en begrænsning på
> 50km/t. Hastigheden afhænger af hvor i bølgen man kommer ind. Strækningen
> har iøvrigt 12-14 kryds.
>
> Jeg har prøvet at se efter om man kan rammer bølgen med en lavere
> hastighed, men jeg tjekket ned til 30km/t og det virker helt umuligt.
>
> Mit spørgsmål er derfor hvorfor laver man den grønne bølge hurtigere end
> hastighedsgrænsen:
>
> Er det noget med udrykningskørertøjer?
> Er systemet er blevet installeret på en mandag?
> Har politiet en plan med at sætte en fotovogn i enden af vejen efter et
> par år, når folk har lært at følge bølgen?
> Eller er det bare mig som ikke kan se den større sammenhæng?
>
> Mvh.
> Martin

Jeg har den samme oplevelse af "grøn bølge" i Aalborg. Jeg mener bare ikke
der er nogen anden forklaring end at den/de er dårligt planlagt. F.eks.
giver 90km/t ad hobrovej også grøn bølge.
Muligvis forsøger man at få flere grønne bølger til at passe overens,
hvilket hurtigt kan blive umuligt?

Mvh Jacob



Schlæger (09-07-2005)
Kommentar
Fra : Schlæger


Dato : 09-07-05 13:13

Martin Guld Thomsen wrote:

> Hej

> Jeg lagt mærke til at der i Aalborg er en del veje med grøn bølge, dvs. hvis
> man holder en bestemt hastighed er der hele tiden grønt lys. Det er der for
> sig ikke noget galt med, det der undrer mig er at man altid skal køre
> 20-30km/t for stærkt for at følge den.

> F.eks. på Øster Alle skal man kører 80-90km/t på den del af strækningen med
> 60km/t begrænsninger, og 65-70km/t på den del med en begrænsning på 50km/t.
> Hastigheden afhænger af hvor i bølgen man kommer ind. Strækningen har
> iøvrigt 12-14 kryds.

> Jeg har prøvet at se efter om man kan rammer bølgen med en lavere hastighed,
> men jeg tjekket ned til 30km/t og det virker helt umuligt.

> Mit spørgsmål er derfor hvorfor laver man den grønne bølge hurtigere end
> hastighedsgrænsen:

> Er det noget med udrykningskørertøjer?
> Er systemet er blevet installeret på en mandag?
> Har politiet en plan med at sætte en fotovogn i enden af vejen efter et par
> år, når folk har lært at følge bølgen?
> Eller er det bare mig som ikke kan se den større sammenhæng?

> Mvh.
> Martin

En RIGTIG "grøn bølge" er tilrettelagt således, at trafikanterne kan køre
gennem en længere strækning for grønt lys inden for den gældende
hastighedsgrænse. Det har en stor miljømæssig gevinst, fordi både støj og
fysisk forurening reduceres, når trafikken glider (modsat mange stop og
starter).

Nogle steder er der endda skiltet med "grøn bølge ved xx km/t". Den slags
skilte kan være dynamiske, så de styres af samme computer som
lyssignalerne, og hele tiden viser den aktuelle hastighed man skal køre,
for at komme med i den "grønne bølge".

Hvis du har fundet en grøn bølge ved en for høj hastighed, er "bølgen"
formentlig et rent tilfælde - omend det da er ret uheldigt.

De fleste moderne lysreguleringer har forskellige intervaller efter
trafikmængden (tidspunkt på dagen eller måske en avanceret styring på
grundlag af spoler).

Derfor kan den samme strækning have vidt forskellig skriftefrekvens på
lysreguleringerne mellem f.eks. kl. 7:30-8:00 og 9:00-15:00.

Hvis du har prøvet at gennemkøre den omtalte strækning på forskellige
tidspunkter af dagen, vil du måske have oplevet, at den grønne bølge ikke
er ens.

Du kan eventuelt prøve at spørge ved vejmyndigheden (oftest kommunen). Den
rette email adresse har tidligere været nævnt her i gruppen - jeg fandt
den på kommunens hjemmeside.

Mch Schlæger


Ronni (09-07-2005)
Kommentar
Fra : Ronni


Dato : 09-07-05 16:09

Martin Guld Thomsen wrote:

Samme fænomen findes i København, og er vist et resultat af et mix af
ligegyldighed og misforstået politik.

F.eks. er der grøn bølge på Nordre Fasanvej på Frederiksberg ved 95 km/t,
eller villavejen forbi Skovlunde station mod Frederikssundsvej ved 85 km/t.



Thomas B. Andersen (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas B. Andersen


Dato : 10-07-05 00:13


T
"Martin Guld Thomsen" <guld80@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:42cfb463$0$18639$14726298@news.sunsite.dk...

>
> F.eks. på Øster Alle skal man kører 80-90km/t på den del af strækningen
> med 60km/t begrænsninger, og 65-70km/t på den del med en begrænsning på
> 50km/t. Hastigheden afhænger af hvor i bølgen man kommer ind. Strækningen
> har iøvrigt 12-14 kryds.

Nå, så det er dig der hele tiden kommer fræsende på baghjulet ude på Øster
Allé ? :)
Har tit undret mig over hvem stodderen er, der drøner frem og tilbage med
forskellige hastigheder, men det er altså dig
der tjekker grønne bølger :)

Ej, spøg til side. Jeg har samme opfattelse af Øster Allé! Desuden er der
flere der har opdaget at man godt kan runde langt over 100 på samme
strækning!


> Mvh.
> Martin
>
Thomas
RF 600



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408580
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste