Olieskift to-takter
Fra : Chris

Dato : 06-07-05 13:49

Hej,

Indledningsvis skal lige siges at jeg ikke er den store mekanikhaj, hvilket
nok kan ses på nedenstående... det er blot et par ting jeg har tænkt over

1. Jeg har en Yamaha Rd 350 som jo er en to-takter. Motoren kører derfor på
to-takts olie som bliver blandet i benzinen af en pumpe. Jeg er med på at
to-takts olien skal bruges til at smøre stempler og cylinder mv. da der ikke
findes et seperat smøresystem på en to-takts motor.
Hvordan virker det egentligt på en 4-takts motor, jeg forstår ikke helt
hvorfor en velfungerende bil/mc motor i princippet ikke skulle tabe/bruge
olie, er det nok at krumtapsakslen er badet i olie (hvorfor har en 4-takter
ikke behov for cylinder/stempel smøring).

2. Jeg har planer om snart at skifte olien på min RD'er, men det er som jeg
kan forstå kun "transmission oil" altså olie til smøring af gearene, så hvor
vigtigt er det egentligt at skifte olien (er det nok at fylde lidt på en
gang imellem hvis oliestanden falder).
Man kan vel ikke sammenligne den gyldne regel om olieskift på en 4-takts
bilmotor hver 10.000 km (motorolie) med olieskift af gearolie ?

Mvh Chris

Fra : Hekto

Dato : 06-07-05 14:09

In article <42cbd347$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
chl@heleneogjens.dk says...
> [...]
> Man kan vel ikke sammenligne den gyldne regel om olieskift på en 4-takts
> bilmotor hver 10.000 km (motorolie) med olieskift af gearolie ?

1)
Det har den sandelig også!
Når krumtappen pisker rundt, slynges der rigeligt med olie op under
stemplet og op på cylindervægene.

2)
Aditiverne bliver 'slidt' og koblingen sviner også olien med afslidt
belægning.
Man følger den gyldne regel ... der er nedskrevet i manualen!
Ellers kig på www.rd350lc.de
http://www.rd350lc.de/hb4l0/wart-350yps/wart-350yps.html
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Chris

Dato : 06-07-05 14:23

Tak for svaret. Jeg har dog lige to hurtige mere

1. Hvis en 4-takts motor smører stempel/cylinder ved at "sprøjte" olie op
fra krumtappen, så forstår jeg ikke helt hvorfor man siger at en ny motor
ikke skal bruge olie, altså påfyldning af olie burde være unødvendigt.... er
det fordi den ikke forbrænder olien som en 2-takter gør (en 4-takter har
mulighed for at genbruge olien)?

2. Bliver gearene på en 4-takts motor smurt af samme olie som det krumtappen
ligger i ?

Mvh Chris

Fra : Armand

Dato : 06-07-05 17:00

Chris wrote:
> [...]
> det fordi den ikke forbrænder olien som en 2-takter gør (en 4-takter har

Jup!
På en totakter ligger smøringen i bensinen der jo kommer omkring både
(det lukkede) krumtaphus og oversiden af stemplet. På 4-taggeren smøres
cylinderen alene "nedefra" og hvis ellers stemplets olieskrabe-ringe
(som ikke forekommer på et totakts-stempel!) fungerer som de skal
slipper der ikke olie af nævneværdig grad op imellem cylinder og stempel!

> 2. Bliver gearene på en 4-takts motor smurt af samme olie som det krumtappen
> ligger i ?

Jup!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-07-05 17:47

Chris skrev:
> Tak for svaret. Jeg har dog lige to hurtige mere
>
> 1. Hvis en 4-takts motor smører stempel/cylinder ved at "sprøjte" olie op
> fra krumtappen,

Nu ikke forstået på den måde at krumtappen bare plasker ned
i olien så det sprøjter rundt. Næsten alle, i hvert fald
nyere, er tryksmurte med en oliepumpe.

> [...]
> det fordi den ikke forbrænder olien som en 2-takter gør (en 4-takter har

Det gør den også, nogle mere end andre. Mange nyere franske
og japanske/koreanske biler bruger en del.

> 2. Bliver gearene på en 4-takts motor smurt af samme olie som det krumtappen
> ligger i ?

Det er nok 50/50. Japanerne er glade for det. Restem kører
med separat motorolie/gearolie.

Ib Jakobsen

Fra : Moller

Dato : 06-07-05 14:25

Hekto wrote:

> 2)
> Aditiverne bliver 'slidt' og koblingen sviner også olien med afslidt
> belægning.
> Man følger den gyldne regel ... der er nedskrevet i manualen!

   Og man husker den rigtige mængde samtidig med ;) nogen af os har
erfaringen når ens gearkasse smelter sammen under kørslen, og derved
blokere baghjulet hårdt og kontant ;)

--
VH
Lars Molnit