Støjniveau i hjelm
Fra : Jan Selchau-Hansen

Dato : 04-07-05 12:24

Jeg er træt af støjniveauet inde i min hjelm.
(ok ok, det er noget billigt junk)
Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal have en ny, og hvilke kan I
anbefale ?

Min MC er en Kawa KLR 650,

Hvad kan man egentligt forvente ?

Jan Selchau-Hansen

Fra : Jesper G

Dato : 04-07-05 12:44

Jan Selchau-Hansen wrote:
> Jeg er træt af støjniveauet inde i min hjelm.
> (ok ok, det er noget billigt junk)
> Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal have en ny, og hvilke kan I
> anbefale ?

Kig efter et par ørepropper. Koster få kroner/par og virker upåklageligt.

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 04-07-05 23:08

"Jesper G" skrev:

> Kig efter et par ørepropper. Koster få kroner/par og virker upåklageligt.

Enig. Indtil for et par måneder siden brugte jeg kun ørepropper når jeg
skulle køre længere ture - men nu er jeg begyndt at køre med dem 99% af
tiden. Det er virkelig en fryd, både det at man slipper for træls vindstøj,
men også bare tanken om at man ikke smadrer sine stakkels øre. Det' raaart
:)

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 04-07-05 13:04

Jan Selchau-Hansen wrote:

> Jeg er træt af støjniveauet inde i min hjelm.
> (ok ok, det er noget billigt junk)
> Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal have en ny, og hvilke kan I
> anbefale ?
_______________________________________

Du skal under alle omstændigheder bede forhandleren om at få lov at køre en
tur med den nye hjelm, inden du køber den! Så kan du med egne ører teste
hvor meget den larmer, og om den sidder behageligt ved lidt højere fart osv.
Generelt larmer klaphjelme en del mere end almindelige integralhjelme, men
hvis du alligevel er til klaphjelme, skulle Caberg og BMW vist ikke være det
ringeste på markedet.
Men igen - prøv dig frem, så du er sikker på at få noget, du selv er
tilfreds med til din hovedform.
_______________________________________

> Hvad kan man egentligt forvente ?
_______________________________________

Der vil efter sigende altid være nogle ret skadelige, lavfrekvente lyde i
forbindelse med vind-turbolensen, så det anbefales alle at køre med
ørepropper - specielt ved længere ensformede ture á motorvejskørsel og lign.
Jeg er selv slem til at glemme det, når jeg cruiser stille og roligt rundt i
somemrvejret, men når jeg skal på lidt længere ture, er jeg ganske enkelt
nødt til at bruge ørepropper, da min Airoh-hjelm rent ud sagt *støjer* af
H... til.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Armand

Dato : 15-08-05 22:42

Psycho Cowboy wrote:

> [...]
> hvor meget den larmer, og om den sidder behageligt ved lidt højere fart osv.

Man skal blot være opmærksom på at irritation over rivende vindstøj og
turbolens ikke umiddelbart optræder efter 500meter med 80 på landevej,
men efter køb kan vise sig ulidelig efter 50-100 km i en given
vindretning. Ligesom forandret påklædning kan gøre en kæmpe forskel!
Det medfører at man skal være meget(!) opmærksom på lydniveauet i
hjelmen under prøvekørsel, og bedst vurderer det ud fra sammenligning
(mellem flere hjelme). Men egentlig tror jeg at de kolde tal fra en
given hjelmtest fra et af de store mc-magaziner er mest pålidelig til at
forhånds-vurdere de forskellige hjelm-modellers støjniveau ud fra :-/

> Generelt larmer klaphjelme en del mere end almindelige integralhjelme, men
> hvis du alligevel er til klaphjelme, skulle Caberg og BMW vist ikke være det
> ringeste på markedet.

Nogle af de dyreste og mest poppede hjelme er oftest fyldt med
(ventilations-)komfortable aftræks-spoilere, som til gengæld river meget
i vinden

--
Armand.

Fra : Jacob

Dato : 04-07-05 13:10

> [...]
> (ok ok, det er noget billigt junk)
> Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal have en ny, og hvilke kan I

Schuberth s1 er en kanon hjelm. Den er forholdsvis stor (ikke tung), hvilket
kan være et problem, hvis den skal kunne være i en topboks f.eks.
Ellers kan det være en god idé at kigge efter "krave" på hjelmene mht støj.
Til en del hjelme kan de fås som ekstraudstyr.

mvh Jacob

Fra : Intet Navn

Dato : 04-07-05 13:17

"Jacob" <jacob@goatstormNOSPAM.dk> wrote in message

> Ellers kan det være en god idé at kigge efter "krave" på hjelmene mht
støj.
> Til en del hjelme kan de fås som ekstraudstyr.

Der findes f.eks. (og det er hverken som reklame eller som personlig
anbefaling!):
http://www.proline-sports.co.uk/acatalog/UK_Wind_jammer_21.html

/Claus

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-07-05 15:35

"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> wrote in message
> "Jacob" <jacob@goatstormNOSPAM.dk> wrote in message

> støj.
>
> Der findes f.eks. (og det er hverken som reklame eller
> [...]

Ret smart og sikkert funktionelt. Jeg har desværre hørt at sådan nogen
falder af hvis man kører mere end 60 (ved så ikke om det var miles/h eller
km/t).
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Richard

Dato : 05-07-05 07:49

Jacob Larsen wrote:

> Ret smart og sikkert funktionelt. Jeg har desværre hørt at sådan nogen
> falder af hvis man kører mere end 60

Det gør en halsedisse til gengæld ikke, og sådan en tyk, strikket 2lags
halsedisse fra den lokale mc-pusher fylder mellemrummet hals-hjelmkant ret
godt.
Endnu bedre med selv en tynd hjelmhue under; den holder også halsedissen
på plads om/lige under ørerne, mens man tager hjelmen på - på full
face-hjelme kan det være lidt svært

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Steen E.

Dato : 04-07-05 15:26

"Jan Selchau-Hansen" <selchauhansen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er træt af støjniveauet inde i min hjelm.
> (ok ok, det er noget billigt junk)
> Hvad skal jeg kigge efter når jeg skal have en ny, og hvilke kan I
> anbefale ?

Standard svaret i støjsvage hjelme er Schuberth S1 eller C2 hvis det
skal være klaphjelm, har den selv og den er niveauer bedre end mine
gamle Caberg og Shoei.
Men husk nu at prøve den før køb - hovedfaconen er forskellig på
japanske og europæiske hjelme !

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623