/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Suki GS500
Fra : Aragorn25


Dato : 29-06-05 20:11

Hej folkens, så har farmand en GS500. Gammel og klam, der skal sættes
istand.
Jeg fandt fandt en haynes bog på nettet sidste år, men kan ikke finde den
nu, nogen det har et link?

1. Forgaflen er blød, den kan nemt trykkes 3/4dele ned. Er det fordi der
ikke er olie i? i så fald, hvor og hvordan fylder jeg det i?

2. hvordan tjecker jeg olie? skal skruen skrues i bund, eller skal jeg skrue
den løs, og stille den?

Det var det for dennegang.

Mvh
Dennis




 
 
Jesper Hedegaard (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 29-06-05 20:48


"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:42c2f244$0$689$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej folkens, så har farmand en G S500. Gammel og klam, der skal sættes
> istand.
> Jeg fandt fandt en haynes bog på nettet sidste år, men kan ikke finde den
> nu, nogen det har et link?
>
> 1. Forgaflen er blød, den kan nemt trykkes 3/4dele ned. Er det fordi der
> ikke er olie i? i så fald, hvor og hvordan fylder jeg det i?
>
> 2. hvordan tjecker jeg olie? skal skruen skrues i bund, eller skal jeg
> skrue den løs, og stille den?
>
> Det var det for dennegang.
>
> Mvh
> Dennis
>
>
>
Manualen hentede jeg selv - men jeg ved ikke lige hvor du kan finde den nu.

Forgaflen er ret blød fra starten - men der er umiddelbart 3 ting du kan
gøre ved det; den dyre er at købe progressive fjedre fra f.eks. Wirth - de
to billige (gerne i kombination) er tykkere olie (kører selv med 15W i
stedet for org. 10W men prøver nok 20W næste gang) + et eller andet for at
øge forspændingen af fjedrene. Du kan bruge et hold skiver i passende
størrelse at lægge ovenpå fjeder/afstandsstykke sættet, en møtrik eller
aller lettest at håndtere ved samling: længere afstandsstykker.
HUSK dog at løsne toplågene (møtrikkerne) ovenpå gaffelbenene _inden_ du
løsner de 4 bolte i kronhovedet. Jeg tror det er ret svært at spænde et
forgaffelben op i noget for at løsne dem efter afmontering uden at beskadige
rørerne.
Og køb aller-aller først et sæt nye pakninger inden du går igang

Olie"pinden" skrues ud, tages op + tørres og _lægges_ ned i hullet uden at
skrue den i. Løftes naturligvis op bagefter for at aflæse oliestanden

Der findes en del gode sider derude om denne herlige maskine - her er nogle
i tilfældig rækkefølge:
http://www.gstwin.com/making_fork_spacers.htm
http://www.suzukicycles.org/
http://www.sepnet.com/
http://www.gstwins.com/forum/
http://www.bikepower.net/gs500e-power/gs500e-power.htm

Go' tur - både på nette og vejen

Jesper
GS500E



Aragorn25 (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Aragorn25


Dato : 29-06-05 21:19

Ok, super, med detaljeret svar.
Er det svært at skifte pakningen? skal jeg skrue forgaflen af? jeg har
prøver mange gange på en puch maxi, men på mc har jeg ingen erfaringer

Tror jeg aflever den hos køge mc, ej rolig rolig nu, det var bare en joke






Hekto (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 29-06-05 22:44

In article <42c30234$0$708$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Aragorn24
@webspeed.dk says...
> Ok, super, med detaljeret svar.
> Er det svært at skifte pakningen? skal jeg skrue forgaflen af? jeg har
> prøver mange gange på en puch maxi, men på mc har jeg ingen erfaringer
>
> Tror jeg aflever den hos køge mc, ej rolig rolig nu, det var bare en joke
>
Tillykke!

Med Haynes i den ene hånd kan det ikke gå helt galt; men der er da af
og til fejl.
- bare klø på!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Jesper Hedegaard (29-06-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Hedegaard


Dato : 29-06-05 23:26


"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:42c30234$0$708$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ok, super, med detaljeret svar.
> Er det svært at skifte pakningen? skal jeg skrue forgaflen af? jeg har
> prøver mange gange på en puch maxi, men på mc har jeg ingen erfaringer
>
>
> Tror jeg aflever den hos køge mc, ej rolig rolig nu, det var bare en joke
>
>
>
>
OK - hvis du afleverer den der er du da vist sselv ude om hvilken stand du
får den tilbage i

Har aldrig haft en Maxi men jeg kan ikke tro det er meget værre. En god ting
er at ha f.eks. en arbejdsbænk (sådn sammenklappelig ting) at spænde
forrørerne og i under demontering og montering - så har man dejlig styr over
tingene.
Jeg nævnte at du sku huske at løsne møtrikkerne i toppen af røret men det er
forresten lige så vigtigt - før du demontere gaffelbenene - at demontere
forhjulet (først den lille plade over forskærmen - øh - efter hjulet
forstås) og så lige finde en ½-stor umbraco og stikke op i hullet i bunden
af hvert gaffelben. Der sidder nemlig bolten der holder gaflen sammen, så at
sige. Brug gerne et topnøglesæt der kan ta bits, så har du god mulighed for
at daske _lidt_ til topnøglen for at løsne og senere spænde de 2 umbracoer.
Det kræver ekstra værktøj at gøre det hvis du først ta fjederspændingen af.
Og husk lige at umbracoen sidder på hovedet - den skal drejes den modsatte
vej
Prøv også at huske at købe noget motorrens - den olie, du hælder ud, er helt
sikkert meget sort og resterne er næsten ikke til at tørre ud med en klud.
Motorrens, haveslange og meget gerne trykluft til at tørre vandet ud er
dejlige ting at ha' ved hånden. Jeg hader at gøre bart metal vådt uden at ku
tørre det igen i en fart
En stor top fra sættet er OK til at - forsigtigt - presse den nye pakning i
med, men husk nu at smøre pakningerne med gaffelolie før du sætter det hele
sammen - har prøvet at få lavet en _meget_ lille rift i en ny pakning. Det
er ret surt at sku gøre det hele om igen pga sådan en dum detalje....

Mvh
Jesper
GS500E



Jesper Pedersen (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 30-06-05 08:03

Aragorn25 wrote:

> Ok, super, med detaljeret svar.
> Er det svært at skifte pakningen? skal jeg skrue forgaflen af? jeg har
> prøver mange gange på en puch maxi, men på mc har jeg ingen erfaringer

Det er ikke så svært, bare følg haynes.... Har lige været den samme tur
igennem på min CB400N og resultatet er blevet rigtig godt. Nye pakninger,
olieskift og friske fjedre. Man kan ikke mærke den er 21 år gammel...

/
Jesper


Torben Scheel (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 30-06-05 09:17

Jesper Pedersen wrote:
> Aragorn25 wrote:
>
>> Ok, super, med detaljeret svar.
>> Er det svært at skifte pakningen? skal jeg skrue forgaflen af? jeg har
>> prøver mange gange på en puch maxi, men på mc har jeg ingen
>> erfaringer
>
>
> Det er ikke så svært, bare følg haynes.... Har lige været den samme tur
> igennem på min CB400N og resultatet er blevet rigtig godt. Nye
> pakninger, olieskift og friske fjedre. Man kan ikke mærke den er 21 år
> gammel...
>
Det _er_ jo også den bedste alder for de tøser

--
vh
Torben - FJ1100 '84
http://www.dfmc.dk/?id=425

Kenneth Østrup (30-06-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 30-06-05 09:30

Torben Scheel wrote:
> Det _er_ jo også den bedste alder for de tøser

Præcist, det kan slet ikke diskuteres.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
1984 Honda CB750/900F/CBR600 Bol d´Or

Mogens (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 01-07-05 11:31

Du skal da have en original indbundet Haynes værkstedshåndbog i stedet for
diverse hjemmeprintede tyvekoster fra nettet.
Tilfældigvis har jeg en til salg
Fly mig en mail, hvis det har interesse - og god fornøjelse m cyklen!

mvh
Mogens

"Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
news:42c2f244$0$689$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej folkens, så har farmand en GS500. Gammel og klam, der skal sættes
> istand.
> Jeg fandt fandt en haynes bog på nettet sidste år, men kan ikke finde den
> nu, nogen det har et link?
>
> 1. Forgaflen er blød, den kan nemt trykkes 3/4dele ned. Er det fordi der
> ikke er olie i? i så fald, hvor og hvordan fylder jeg det i?
>
> 2. hvordan tjecker jeg olie? skal skruen skrues i bund, eller skal jeg
skrue
> den løs, og stille den?
>
> Det var det for dennegang.
>
> Mvh
> Dennis
>
>
>



Mogens (01-07-2005)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 01-07-05 11:41

Der var vist gået kage i mail-adressen.
Skulle være msk_FJERN_@post.tele.dk

Mogens

"Mogens 1103.dk>" <ms@<FJERN> skrev i en meddelelse
news:42c51b6b$0$6773$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Du skal da have en original indbundet Haynes værkstedshåndbog i stedet for
> diverse hjemmeprintede tyvekoster fra nettet.
> Tilfældigvis har jeg en til salg
> Fly mig en mail, hvis det har interesse - og god fornøjelse m cyklen!
>
> mvh
> Mogens
>
> "Aragorn25" <Aragorn24@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> news:42c2f244$0$689$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> > Hej folkens, så har farmand en GS500. Gammel og klam, der skal sættes
> > istand.
> > Jeg fandt fandt en haynes bog på nettet sidste år, men kan ikke finde
den
> > nu, nogen det har et link?
> >
> > 1. Forgaflen er blød, den kan nemt trykkes 3/4dele ned. Er det fordi der
> > ikke er olie i? i så fald, hvor og hvordan fylder jeg det i?
> >
> > 2. hvordan tjecker jeg olie? skal skruen skrues i bund, eller skal jeg
> skrue
> > den løs, og stille den?
> >
> > Det var det for dennegang.
> >
> > Mvh
> > Dennis
> >
> >
> >
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408872
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste