hvordan skifter man olieringene ?
Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 20:57

Hejsa Alle

Jaja det kan altså ikke betale sig at være doven, Bastarted bruger mere olie
end jeg kan nå at hælde i hende :o/ Og den kloge spørger sikkert, hvorfor
målte du det ikke efter da du monterede dem, og hvorfor købte du ikke et nyt
sæt da du alligevel havde den skildt ad.. dovenskaben længe leve :o/

Nå men når jeg køre kan jeg ingen røg se, kan kun se røg når jeg gasser helt
op i tomgang, den har fået skiftet olietyvene (ventil pakningerne) så der
ligger problemet jo nok ikke, hvor hulen finder man et stempelring sæt
billigst, vil gerne skifte dem i denne uge, så jeg kan komme på klemmen på
søndag..

Stempelringene kan jeg godt se hvordan man skifter, men olieringen, er det
ikke en stor fast ring ?? hvordan får man dem af/på stemplet ??

Skal lige siges at jeg kørte 25km idag og det var alm kørsel, og den åd fra
max på olie ping ned til 1/5 !!! så den æder en del.. men den køre pisse
godt, og begge cylindre har begge over 10Bar..

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 21:36

Juel skrev i meddelelsen
<42bdb73b$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...
> [...]

>max på olie ping ned til 1/5 !!! så den æder en del.. men den køre pisse
>godt, og begge cylindre har begge over 10Bar..

Se det kan slet ikke lade sig gøre uden at tændrørene blokker totalt op i
afbrændt olie, såe led nu hellere lige efter utætheden. Hvad med
krumtaphusudluftningen nu hvor Du kører med klamp-på filtre ?

Røg ved opgasning er typisk bare en lidt fed benzinblanding, er røgen sort ?

mvh
Orla

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-06-05 21:51

> Se det kan slet ikke lade sig gøre uden at tændrørene blokker totalt
> op i afbrændt olie, såe led nu hellere lige efter utætheden. Hvad med
> krumtaphusudluftningen nu hvor Du kører med klamp-på filtre ?

Det samme tænkte jeg. Eller der er benz i olien der er dampet af da olien
blev varm? Hvis den har brændt 4dl olie af på 25 km har der stået en røg,
som fra en røgmaskine ud bag den.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 23:19

> Det samme tænkte jeg. Eller der er benz i olien der er dampet af da olien
> blev varm? Hvis den har brændt 4dl olie af på 25 km har der stået en røg,
> som fra en røgmaskine ud bag den.

Så forstår jeg bare ingenting, jeg har snart hældt en liter olie på den..
den er en lille smule utæt ved gearskifter akslen, men ikke noget der kan gi
den slags olie brug, efter 14 dage, har den lavet 2 dråber på stellet, men
da slet ikke en liter !!
Tændrørene ser fine ud.. de er ikke sorte de er lysebrune som de skal være !
På krumtapsudluftningen har jeg sat en slange med et benzinfilter i enden,
det sidder lige over mine karburatorer, så hvis der kom olie ud der, ville
de jo være smurt ind, der kommer dog hvid damp ud når den er blevet varm,
men det er vel alm varmedamp !??!
Ja burde den ikke ryge HELT vildt når den bruger så meget olie ?? den
drypper ikke fra motoren nogle steder i tomgang, men som sagt i tomgang så
man gasser helt op så kommer der en god blå røgsky ud.. tager lidt video af
det imorgen..

Mvh
Morten

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-06-05 23:43

On Sun, 26 Jun 2005 00:19:21 +0200, "Juel" <xsnabelastarchild.dk>
wrote:

Hej Morten.

> [...]
>man gasser helt op så kommer der en god blå røgsky ud.. tager lidt video af

Jeg glemte lige noget.

Nu er det vel ikke således at en af svømmerne i dine karburatorer er
utæt og den står og vælter benzin ned i cylinderne når den står
stille, og derfra siver det ned i krumtaphuset?
Når du så checker "olien" er det en benzin/olieblanding der er i
sumpen, og når du kører er benzinen fordampet hvorved oliestanden
synker?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 00:48

> [...]
> Når du så checker "olien" er det en benzin/olieblanding der er i
> sumpen, og når du kører er benzinen fordampet hvorved oliestanden

Jamen jeg fylder jo på efter kørsel, og så burde problemet vel eliminere sig
selv, synes btw også at blokken på den bliver fandens varm..

Mvh
Morten **som nu er endnu mere forvirret !**

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 08:22

Juel skrev i meddelelsen
<42bdd89c$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>På krumtapsudluftningen har jeg sat en slange med et benzinfilter i enden,

Benzinfilter ??! Det er alt for restritivt :-| Du opbygger et helt
vanvittigt tryk i motoren, for den er jo dog trods alt lidt slidt. Det høje
tryk kan sende kaskader af olie ud ved en simmerring, måske ved kædehjulet ?

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 09:44

> [...]
> høje
> tryk kan sende kaskader af olie ud ved en simmerring, måske ved kædehjulet

Det er jo bare et af de papirs filtre til 10,- i biltema, de er jo lige til
at puste igennem.. men det må jo være nemt at teste, det er vel bare at køre
med olie påfyldnings låget af, så den kan få luft...

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 13:32

Juel skrev i meddelelsen
<42be6aed$0$78288$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

> [...]
køre
>med olie påfyldnings låget af, så den kan få luft...

Eller kyle det filter ad h...... til, der kommer alligevel altid kun luft
_ud_ af den slange. Normal praksis i englænderdagene var at føre den 1/2
tomme tykke slange langs bagskærmen, og afslutte ved nummerpladen. Derved
var det sikret at man ikke kørte på en "oliefilm".

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-06-05 23:36

On Sat, 25 Jun 2005 22:51:04 +0200, "Jens Jacob Bager Jensen"
<bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote:

Hej.

>Det samme tænkte jeg. Eller der er benz i olien der er dampet af da olien
>blev varm? Hvis den har brændt 4dl olie af på 25 km har der stået en røg,
>som fra en røgmaskine ud bag den.

Jeg er enig med Bager.
På 25 Km har du højst brugt 2 liter benzin.
Hvis du blander det med den 1/4 liter motoren mangler vil du have et
benzin/olie forhold på 12,5% hvilket ville have lagt hele byen i
røgslør.
Hvis den da ville have kørt med den cocktail
Det sammenholdt med dine fine rene tændrør modsiger teorien om at den
forbrænder olie.
Jeg er enig i at den må læsse det ud et eller andet sted.
Håb på at det ikke er foran dit baghjul

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 00:46

> [...]
> forbrænder olie.
> Jeg er enig i at den må læsse det ud et eller andet sted.

Hmm burde der så ikke komme noget ud fra den når motoren er tændt i tomgang
??
Hehe det er da til at blive vanvittig af.. måske skulle man prøve at binde
en pap plade under motoren og køre en 5-10km og se hvad der sker.. som jeg
ser det er der kun 3 steder det kan komme ud, ved tandhjul, ved gearaksel og
ved oliefilter låget, men som sagt er der intet i tomgang..

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 26-06-05 13:29

Juel wrote:
> Hmm burde der så ikke komme noget ud fra den når motoren er tændt i tomgang
> ??

Tjaaa... min er begyndt at bruge olie også, og jeg trode det var tid
til noget olieringe/olietyve skifte tid, da den ikke drypper når den står
i tomgang, og heller ikke så ud til at svede som sådan...

Men som med dig, laver min ikke røg, og tændrør er fine, så jeg har
gjort noget nyt, nemlig vasket maskinen, og bingo lidt sveden på det ene
dæksel, men stadig ik nok til den mængde jeg bruger(3-4dl pr. 1000km).

Jeg har nu kommet frem til at da jeg skiftede udgangs leje, nok også
burde ha skifte udgangspakdåsen også ;) for sjovt nok er min kæde stadig
velsmurt som en scootoiler gør det, men der er ikke olie i Scootoileren ;)
såååå deeettt... så tjek hvordan det ser ud inde bag det lille tandhjul
til kæden ;) min er flot sort og fugtig der ;)

VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 16:19

> [...]
> såååå deeettt... så tjek hvordan det ser ud inde bag det lille tandhjul
> til kæden ;) min er flot sort og fugtig der ;)

min er faktisk også lidt fugtig der, så jeg kan da prøve at skife dem..

/Juel

Fra : Moller

Dato : 26-06-05 17:01

Juel wrote:

> min er faktisk også lidt fugtig der, så jeg kan da prøve at skife dem..

Du mener DEN ik ?? ;) der er en pakdåse foran lejet. Kan man skifte den
uden at slille motoren ? eller er det kun tåbelige honda som laver
maskiner som man ik kan skifte pakdåsen uden at tage motoren ud af stellet
for at skille den ad ;)

VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 19:58

> [...]
> uden at slille motoren ? eller er det kun tåbelige honda som laver
> maskiner som man ik kan skifte pakdåsen uden at tage motoren ud af stellet

nej dem, den ved tandhjulet, og den ved gearskifter akslen..

mon ikke de kan tages ud udefra ??

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 20:42

Juel skrev i meddelelsen <42befad0$0$18637$14726298@news.sunsite.dk>...

>mon ikke de kan tages ud udefra ??

Hvis ikke at de sidder i separate dæksler så næppe :-| Simmerringe i delte
motorblokke har som regel en krave, der griber i riller i blokkene. Kawasaki
har set lyset med et påskruet dæksel med simmerring, (og udgangsleje ?
Armand ?)

mvh
Orla

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 21:12

> [...]
Kawasaki
> har set lyset med et påskruet dæksel med simmerring, (og udgangsleje ?

Det ser ud som om at der sidder en metal plade man spænder fast udenpå
simmeringen, så den bliver holdt på plads, så det ser bestemt ud til at det
kan klares udefra !
Ihvertfald med drivakslen..

Mvh
Morten

Fra : Moller

Dato : 27-06-05 06:38

Juel wrote:

> [...]
> simmeringen, så den bliver holdt på plads, så det ser bestemt ud til at det

Samme princip som på GSF'erne... Ja, det ser ud til det kun er honda så
der bruger det med at man ik kan skifte den ;) bare se VF'erne *LOL*

VH
Lars Molnit

Fra : Moller

Dato : 27-06-05 06:36

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> har set lyset med et påskruet dæksel med simmerring, (og udgangsleje ?

Ja, de lærte sgu noget da MZ folket flygtede over til Japanerne under
svensk GP ;) for det med seperat dæksel osv. har MZ brugt i uendeligheder
;)

VH
Lars Molnit

Fra : Armand

Dato : 14-08-05 23:45

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> har set lyset med et påskruet dæksel med simmerring, (og udgangsleje ?

Jup!
Jeg kender designet fra GPZ900R.
Fornylig kom et klubmedlem lige til at være for nærig omkring kæden på
hans luftkølede Z750, og fik en fæl erfaring deraf =
Midt under hans desperate ønsketanker omkring svejsning (uadskilt!!!) af
skaden, endte det med at han selv skruede lidt i skaden og derved
pludselig stod med samme løse "udgangs-dæksel" i hånden og måtte
lykkelig konstantere at skaden kun forekom på dén stump
Til overflod havde en kammerat adgang til nogle gamle Z650 dele, og
udgangsdækslet derfra havde perfekt match - Hvor heldig kan man have lov
til at være??

Tilbage til simmerringen:
Jeg har lige benyttet lejligheden til at læse på lektien (á 900'erens
værkstedsmanual) og dækslet skjuler som sådan kun gearskiftemekanikken
udover at "bære" simmerringen. Udgangslejet sidder som vanligt placeret
i blokkens sandwich med en styre-ring!
Men det er jo ikke dét at sagen drejer sig om - Til gengæld ser det ud
til at man på Kawa'erne med dén løsning til overflod kan skifte
udgangs-simmerringen udefra

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 13:21

Armand skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Men det er jo ikke dét at sagen drejer sig om - Til gengæld ser det ud
>til at man på Kawa'erne med dén løsning til overflod kan skifte

Egentlig lidt underligt at de ikke har sat udgangslejet i dækslet også. Det
er trods alt en del som (ofte) går til grundet trækkket i kæden. Og selv på
den possition skal man være forsigtig når man "graver" en simmerring ud :-/
Bedst er det faktisk at punktere simmerringen med en syl, og skrue en
selvskærende skrue i, og trække i den.

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 17-08-05 18:59

Orla Pedersen wrote:

> Egentlig lidt underligt at de ikke har sat udgangslejet i dækslet også. Det
> er trods alt en del som (ofte) går til grundet trækkket i kæden.

Vægt? :-/
Pågældende dæksel skal være noget mere solidt hvis det skal bære hele
belastningen fra udgangslejet.
Et suplerende støtteleje kunne måske være en mellemløsning, men mon dét
vil gå alene i tilfælde af overbelastning af udgangsaklsen :-/

> [...]
> ud :-/
> Bedst er det faktisk at punktere simmerringen med en syl, og skrue en

Som på Kawa' så piller man blot dækslet af og trykker pakdåsen ud bagfra!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 12:18

Nu har jeg taget lidt video over accelerationer, 3 ture fra ca 2Krpm til
redline i 2. gear.

Http://starchild.dk/BastardBike/run1.avi
Http://starchild.dk/BastardBike/run2.avi
Http://starchild.dk/BastardBike/run3.avi

De fylder alle 5MB pr stk.

Og så et med opgasning i tomgang, jeg har filmet ved forrørene, fordi den
IKKE er tæt mellem cylinder og forrør, det kan den først blive på tirsdag så
den potte der er på nu ikke kan sidde som den skal, og derfor er vinklen på
forrørene forkerte = utæthed ved forrør :o/

Http://starchild.dk/BastardBike/tomgang.avi

Og billeder af tændrør efter jeg kom tilbage igen:

Http://starchild.dk/BastardBike/rightspark.jpg
Http://starchild.dk/BastardBike/leftspark.jpg

Cyklen lugter af olie når man har kørt, men jeg kan ikke se nogle steder
hvor den noget der minder om sejler i olie :o/

Mvh
Morten