GPS - lidt for automatisk
Fra : Peter

Dato : 24-06-05 21:39

Jeg har monteret en Garmin 2610 på min mc. Den virker fint men jeg oplever
jævnligt to besynderligheder som optræder mens jeg kører og uden jeg rører
ved GPS'en:

1. Den udsender et enkelt eller dobbelt beep en gang imellem

2. Den skifter skærmbillede som om jeg har trykket på en knap eller valgt en
anden option på en af menu'erne

Nogle gange kommer beep og skærmbilledskift samtidigt, men som regel kommer
de hver for sig.

Er der nogen der har oplevet noget tilsvarende? Eller ved hvordan man kommer
det til livs?

GPS'en bliver strømforsynet med en ledning direkte fra batteriet uden om
mc'ens eget ledningsnet.

--
Peter
FJR1300A

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-06-05 21:45

On Fri, 24 Jun 2005 22:38:39 +0200, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:

Hej Peter.

>GPS'en bliver strømforsynet med en ledning direkte fra batteriet uden om
>mc'ens eget ledningsnet.

Gælder det både + og - ledningerne?

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Peter

Dato : 24-06-05 22:42

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> wrote in message
> On Fri, 24 Jun 2005 22:38:39 +0200, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:
>
> Hej Peter.

> Gælder det både + og - ledningerne?

Ja, der er trukket både en plus og minus ledning direkte fra batteriet. Det
skal dog siges at disse ledninger også leverer strøm direkte til Intercom'en
(Y-forgrening) og at der går et audiokabel mellem GPS og Intercom. Problemer
er der uanset om Intercom'en er tændt eller ej.

--
Peter
FJR1300A

Fra : Steen Gruby

Dato : 24-06-05 22:56

On Fri, 24 Jun 2005 23:42:23 +0200, "Peter" <fiktiv@invalid> wrote:

Hej Peter.

> [...]
>(Y-forgrening) og at der går et audiokabel mellem GPS og Intercom. Problemer
>er der uanset om Intercom'en er tændt eller ej.

Hm!
Ladesystemet på en MC kan lave nogle væmmelige transienter.
Det sted hvor transienterne er mindst er direkte over batteriet idet
det foruden at virke som energilager også er en kæmpe kondensator.
Alligevel måler jeg 1 volt ripple over min akku ved normal drift, og
jeg har en mistanke om at hvis batteriet er lidt slattent er det meget
værre.
Du kan prøve at montere en kondensator på 1000-2200 uF lige under din
GPS mellem + og - og så se om det løser problemet.
Ledningerne vil så virke som selvinduktion der sammen med
kondensatoren udgør et filter.
Desuden skal du passe på stelstrømme.
Din GPS må ikke have anden stelkontakt end - ledningen til batteriet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Calle Nielsen

Dato : 24-06-05 22:54

Peter wrote:
> 2. Den skifter skærmbillede som om jeg har trykket på en knap eller valgt en
> anden option på en af menu'erne

Hej Peter,

Det er muligvis mekaniske vibrationerne der er problemet.

Hvad forsyningen angår, er jeg ret sikker på at der sidder en god
filtrering i GPS'en der gør den imun overfor mindre udsving. Ved for lav
spænding vil den højest sandsynelig lukke ned i stedet for at begynde at
lave fejl.

En anden mulighed er dog elektrisk støj som enten kan være ledningsbåren
gennem forsyningen, eller koblet via elektriske/magnetiske felter.

Har du trukket forsyningsledningerne i nærheden af højspændingsdelen af
tændingssystemet? (tændspoler eller tændrørskabler). Ved godt det måske
er svært at undgå, men det kan måske være problemet.

Du kan udelukke forsyningen ved at lave en seperart 12V forsyning og se
om det hjælper. (evt. ved at serieforbinde nogle 1,5V batterier bare for
at prøve det.)

Prøv evt. også om det hjælper at dæmpe de mekaniske vibrationer.

håber det hjælper.

Mvh. Calle

Fra : Ukendt

Dato : 25-06-05 08:38

Hej
Det der skyldes dit problem, er at sollyset rammer øjet på gps'en hvor det
infrarøde lys fra din fjernbetjening skal modtages, prøv at sætte et stykke
sort/gaffatape over så skulle problemet være løst.

Jeg havde selv det samme problem, men det er løst ved på nævnte måde.

vh
Peg

Fra : Peter

Dato : 26-06-05 00:57

"Peg" <givskov_snabela_it.dk> wrote in message
> [...]
> stykke sort/gaffatape over så skulle problemet være løst.
>
> Jeg havde selv det samme problem, men det er løst ved på nævnte måde.

Det er meget forskelligt hvor hyppigt problemet optræder. Jeg har indtil nu
ikke sat det i forbindelse med hvor meget solen skinner, men det kan sagtens
være forklaringen. Jeg prøver med et stykke tape. Jeg kører til Spanien i
morgen, så det varer lidt før jeg kan melde resultatet tilbage.

Tak for alle svarene.

--
Peter
FJR1300A

Fra : Ukendt

Dato : 26-06-05 07:28

Hej
God tur, og jeg glæder mig til at høre om ikke det var problemet.

Fra : Peter

Dato : 12-07-05 23:34

> Hej
> God tur, og jeg glæder mig til at høre om ikke det var problemet.

Den var god nok. Jeg er netop kommet hjem i dag efter 5.880 km., og fejlen
har ikke været der en eneste gang, så det var et godt tip. Mange tak.

--
Peter
FJR1300A