Hvor længe holder jeres tændrør ?
Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-06-05 07:16

Hej,

jeg tjekkede tændrør på min fazer den anden dag.
Den har gået ca 20000km.
De så ikke ud til at fejle noget, og maskinen går godt.
På min gamnle XJ600s, skiftede jeg hver 10-12000km, da man kunne se de var
trætte der

Den skal snart til service, mekanikeren er til at snakke med, Yamaha siger
at de skal skiftes ved 20000km, han synes det er noget pjat, hvis de er så
pæne som jeg siger (han har ikke set dem)

Men hvor længe holder jeres ?

--
Thomas Jensen
FZ6S Fazer ´04

Fra : Bo-gsxR

Dato : 22-06-05 18:35

> De så ikke ud til at fejle noget, og maskinen går godt.

jeg skifter normalt bare 1 gang om året, uanset tilstand.
det er ærgeligt pluselig at have problemer pga. de
ikke er skiftet.

bo-gsxR

Fra : Moller

Dato : 23-06-05 10:01

Bo-gsxR wrote:

> jeg skifter normalt bare 1 gang om året, uanset tilstand.
> det er ærgeligt pluselig at have problemer pga. de
> ikke er skiftet.

Samme her, hvert forår kommer der nye rør i, hvis jeg ikke gør det på
Banditten, så dør de af sig selv ca. 14-15 dage inde i sæsonen alligevel.

VH
Lars Molnit

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-06-05 10:29

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

> jeg tjekkede tændrør på min fazer den anden dag. Den har gået ca
> 20000km. De så ikke ud til at fejle noget, og maskinen går godt.

Jeg købte Fazeren med 19k på klokken og skiftede tændrørene omkring
60k km (2½ år efter). De så umiddelbart ok ud, men nu havde jeg jo
alligevel købt nogle andre og det er jo heller ikke en voldsom
investering.

Men de kan ihvertfald holde længe (nogle cykler undtaget), og jeg ser
ingen grund til at skifte dem hvert år.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Thomas Jensen

Dato : 23-06-05 10:43

> [...]
> 60k km (2½ år efter). De så umiddelbart ok ud, men nu havde jeg jo
> alligevel købt nogle andre og det er jo heller ikke en voldsom

Næh nej, har også nye liggende, men hvis de ikke trænger og maskinen kører
godt....

> Men de kan ihvertfald holde længe (nogle cykler undtaget), og jeg ser
> ingen grund til at skifte dem hvert år.
> --

Nu er fazer jo også kram

Fra : Jesper G

Dato : 23-06-05 11:48

Thomas Jensen wrote:
> [...]
> at de skal skiftes ved 20000km, han synes det er noget pjat, hvis de er så
> pæne som jeg siger (han har ikke set dem)

På min første MC (En totakter suzuki T250) skulle jeg skifte tændrør
oftere end jeg skulle tanke. Men fandt da efterhånden kilden til
problemet (platiner). Det var jo dengang man var grøn til det med
maskineri, så der blev skiftet mange tændrør inden problemet blev fundet.

-Jesper G, GS500E

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 23-06-05 15:26

"Thomas Jensen" <thomas@thomas-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> FZ6S Fazer ´04
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11
> "Jeg følger skam trafikken, kører bare forrest "
Jeg ved godt gruppen her er for motorcykler, men aligevel:

På mit ultralette fly skal jeg skifte tændrør for hver 25 timer. Det svarer
til kun 2000 km. Flyet er udstyret med en 2 cylindret totakts Rotax motor
med dobbelttænding. (4 tændrør ialt). Hvis jeg udsætter tændrørsskiftet får
jeg startvanskeligheder. Den startes som en plæneklipper med snoretræk, så
skiftene overholdes. Man bliver hurtig træt af at hive i snoren.
Ovenstående bare for at sige, at det kan være svært at sige hvor længe
tændrør holder. Det afhænger nok meget af hvilken motor de sidder i,
hvordan der køres, og i hvilken stand motoren er i.
Hilsen Matthias.

Fra : Richard

Dato : 23-06-05 17:12

Thomas Jensen wrote:

> Den skal snart til service, mekanikeren er til at snakke med, Yamaha siger
> at de skal skiftes ved 20000km, han synes det er noget pjat, hvis de er så
> pæne som jeg siger (han har ikke set dem)

Udksiftningsintervallerne skal jo sikre, at du ikke står med et defekt rør
mellem to serviceeftersyn

Hvis du tror, er er OK og holder længere, kan du jo blot undlade at få dem
skiftet. Alt. bruge de gl. rør som reserve.

> Men hvor længe holder jeres ?

Tjah, ingen grund til at spare på dem; men med en årlig kørsel på 3-4 kkm
fordelt på to mc'er og tilsammen fem tændrør, er det ikke mig, Nippon
Denso bliver rig af Har vist købt et sæt til begge siden '97 + et
Iridium-rør til GB'en, blot for at prøve det - og det gav iøvrigt ikke
noget, jeg kunne mærke

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jon og Ann-Rikka

Dato : 23-06-05 21:45

Heysa der thomas... tjahh.. mine tændrør holder ca. 1 sæson.. dvs.
varierende km. alt fra 5- 15.000 km... når Yamaha siger de skal skiftes ved
20.000 er det nok fordi de har erfaring med at performance bliver dårligere
derefter... selvfølgelig alt efter kørstil, klima osv og så har de nok taget
en gennemsnit af testperformance samt kundeoplysninger.. Jeg tror nu man
gør bedst i at følge sine egne ( og mekanikerens) erfaringer... Køre man
standard vil jeg tro at gnistrørerne holder længerer end hvis man
"applikerer" råwerør og andet godt fra slige fabrikanter.... mne.. nu er
tændrør jo trods alt ikek det dyreste på såen en raket... skift hellere for
ofte end for silde...

--
MVH.
Jon Larsen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-06-05 21:24

> Men hvor længe holder jeres ?

Hej Thomas

Jeg købte en bunke tændrør ved Louis, da de de var på tilbud til 12.5Kr.
Normal prisen var 110kr. Så skiftede jeg dem med 12.000km intervaller. Nu er
lageret opbrugt og de sidste kørte tre gange så langt nemlig 36.000km. Jeg
skiftede dem, men kunne ikke mærke forskel! De kan altså køre ret langt,
hvis de ikker bliver druknet eller soder/ fedter til.

--
Mojn
Jens Bager Jensen