Honda Comstar Inboard Brake - How?
Fra : Hekto

Dato : 21-06-05 23:02

Har en kollega med sådan en monteret foran på Hånda'en.

Vi har fået hjulet af, skruet de 3 bolte ud der holder 'dækpladen' med
ventilationen fast.

Den ventilerede støbejernsskive sidder så med kaliberen 'indvendig'.
Skiven sidder med 3 gafler der friber om nogle 'klodser' på selve
navet, med en lille blik-fjeder imellem.

Jeg har en idé om at man ikk kan få kaliberen af uden at tage skiven
af?
Er det kun disse fjederblik der holder skiven på plads?

.... eller skal det skilles ad på en helt anden måde????

Jeg kan ikke finde et suk om disse bremser på nettet.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Richard

Dato : 21-06-05 23:36

Hej Hekto,

Hekto wrote:

> Jeg kan ikke finde et suk om disse bremser på nettet.

Var det ikke Gruby, der på et tidspunkt lagde et link til en anvisning
eller beskrev sine egne oplevelser med samme?

Har du set om det evt. er beskrevet i Honda's Common Service Manual? - den
ligger i sin førsteudgave rundt omkring på nettet.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Hekto

Dato : 22-06-05 09:09

In article <d9a4od$if5$1@abbeden.bunk.cc>, rpaderichard@netscape.net
says...

> [...]
>
> Har du set om det evt. er beskrevet i Honda's Common Service Manual? - den
> ligger i sin førsteudgave rundt omkring på nettet.

Gruby roder sig jo ud i det mest utrolige!!! (det er vi så også andre
der gør!)

Jeg har fundet den, og downloader den. Så må vi se hvad der står.

- Tak!

Fra : Hekto

Dato : 22-06-05 12:31

In article <MPG.1d233b049c1196d59897ea@news.tele.dk>,
urxgb@urxgb.qxROT-13 says...
> Jeg har fundet den, og downloader den. Så må vi se hvad der står.

.... ikke et suk om Comstar Inboard Brakes! <

Grubyyyyyy!!!!???

Fra : Steen Gruby

Dato : 22-06-05 15:56

On Wed, 22 Jun 2005 13:31:02 +0200, Hekto <urxgb@urxgb.qxROT-13>
wrote:

Hej Hekto.

>Grubyyyyyy!!!!???

Hvad har jeg NU gjort

De bremser jeg en gang har skrevet om er vist dem på CBX550.
Sikke noget bras.
Jeg tror nok jeg dengang demonterede hjulet for at komme til
caliperne, men jeg er ikke sikker - Det er længe siden.
Et kan jeg da huske, og det vat at det hele var groet sammen pga.
manglende vedligeholdelse.
Vedligeholdelsen har svigtet da det er svært at komme til at skrue i
pga. indkapslingen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Hekto

Dato : 22-06-05 16:00

In article <2iuib1pkhee9l31tno5p80nm2k7vvtonqo@4ax.com>,
oz9zi@virker.ikke says...
> [...]
> manglende vedligeholdelse.
> Vedligeholdelsen har svigtet da det er svært at komme til at skrue i

Ja, det er ikke ligefrem tilgængeligt!

Fra : Futte & Co.

Dato : 22-06-05 15:27

Hekto wrote:
> [...]
>
> ... eller skal det skilles ad på en helt anden måde????
>
> Jeg kan ikke finde et suk om disse bremser på nettet.

Det lyder lidt som cbx
Hvis det er tilfældet skal du skrue en centerbolt ud af caliberen, så
kan skiven pilles af , kaliberen hænger så i slangen og
ventilationsdækslet skal krænges op ad gaffelbenet

--
Jørgen , Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F , den fine årgang 1975

Fra : Hekto

Dato : 22-06-05 15:50

In article <42b97482$0$31796$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
Xjette_lis.joergensen@lundens.netX says...
> Det lyder lidt som cbx
> Hvis det er tilfældet skal du skrue en centerbolt ud af caliberen, så
> kan skiven pilles af , kaliberen hænger så i slangen og
> ventilationsdækslet skal krænges op ad gaffelbenet

Jeg har prøvet at løsne centerbolten ... uden at atge den helt ud ...
endnu.
Det virker som om at skiven er 'rustet' fast i de små blik fjedre. ...
fysisk vold!?

Fra : Futte & Co.

Dato : 22-06-05 16:03

Hekto wrote:
> [...]
> endnu.
> Det virker som om at skiven er 'rustet' fast i de små blik fjedre. ...

centerbolten skal helt ud, så kan skiven vippes ud med en skruetrækker
af passende størrelse, men ta' et billede af hvordan fjedrene er
monteret, de 3 små clips, ellers er det ikke til at få det til at passe
sammen igen.
Er det baghjul eller forhjul du arbejder på ?
Vi har en cbx 550f i familien , med tilhørende Haynes, hvis det er så'en
at du står og skal bruge oplysninger

Fra : Hekto

Dato : 22-06-05 19:53

In article <42b97d04$0$31796$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
> [...]
> Er det baghjul eller forhjul du arbejder på ?
> Vi har en cbx 550f i familien , med tilhørende Haynes, hvis det er så'en

tooo late! ... det med billedet!

Lidt 'vold' og olie klarede problemet. Siven sad godt fast; men nu er
det splittet ad.
Nu har jeg så det med fjedrene tilgode!

Fra : Futte & Co.

Dato : 22-06-05 20:12

Hekto wrote:

> Lidt 'vold' og olie klarede problemet. Siven sad godt fast; men nu er
> det splittet ad.
> Nu har jeg så det med fjedrene tilgode!

Jamenneee, lidt logisk tænkning og et par forsøg ka' da os' gør'ed.
Når du nu skal samle det igen, så placer clips og skive så'en cirka som
det skal sidde, monter kaliber og centerbolt. Når bolten så sidder der,
skal den slås ind så det hele bliver styret på plads af spidsen af
bolten. Du kan ikke ta' fejl, når den sidder på plads fanger gevindet
nemli'
Og det er først når bolten spændes til at skiven bliver skubbet på plads
i clips'ne. Sindsygt system, gæt hvem der servicerer svinet med 3
lukkede skivebremser. Det næste jeg skal ha' fixet er koblingen, men det
bliver nærmere jul, gør det

Fra : Hekto

Dato : 22-06-05 21:15

In article <42b9b75f$0$31796$ba624c82@nntp06.dk.telia.net>,
> [...]
> i clips'ne. Sindsygt system, gæt hvem der servicerer svinet med 3
> lukkede skivebremser. Det næste jeg skal ha' fixet er koblingen, men det

Det lyder som en spændende udfordring!!!
Det er en spøjs konstruktion! ... måske der var en italiener
indblandet!!!

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 22-06-05 22:26

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
> Xjette_lis.joergensen@lundens.netX says...

> Det lyder som en spændende udfordring!!!
> Det er en spøjs konstruktion! ... måske der var en italiener
Jeg mener ganske bestemt at det er en ren japansk opfindelse, min første
mc(honda mvx250f) havde osse den forbandede konstruktion, og der var tit
besvær med at skiven groede fast....
(der var en der engang prøvede at bilde mig ind at konstruktøren af den
bremse skulle have begået selvmord på grund af de mange klager han fik over
dem - mon dog? )

--
Mvh Claus
(dagligt udsat for konstruktørers sære ideer)

Fra : Hekto

Dato : 22-06-05 22:50

In article <oLkue.512$R77.361@news.get2net.dk>,
gravko*nospam*@tele2adsl.dk says...
> Jeg mener ganske bestemt at det er en ren japansk opfindelse, min første
> mc(honda mvx250f) havde osse den forbandede konstruktion, og der var tit
> besvær med at skiven groede fast....

Det var også en indforståethenvisning til den unødigt komplicerede
konstruktion!