/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Big Bang i SBK
Fra : ScooterBo


Dato : 21-06-05 21:34

Hva dækker denne betegnelse over? Har forstået så meget - tror jeg nok ;)

- at man ændrer tændingsintervallerne på de 4-cyl. rækkemotorer, så de
kommer til at gå lige som en v2!? Er det rigtigt og i så fald hvilke
fordele giver det, og hvorfor kaldes det big bang?

ScooterBo
(teknisk analfabet)


 
 
Richard (21-06-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 21-06-05 22:06

ScooterBo wrote:

> Hva dækker denne betegnelse over? Har forstået så meget - tror jeg nok ;)

At samle kraftslagene på en flercylindret motor...

> Er det rigtigt og i så fald hvilke
> fordele giver det, og hvorfor kaldes det big bang?

...så bagdækket får mere tid til at "genvinde fodfæstet" mellem hvert
kraftslag. Det dæmper tendensen til wheel spin og giver i sidste ende
føreren en mere letkørt cykel - hvis man kan tale om det ved de
vægt/ydelsesforhold

Søg fx på Honda NSR500 og Big Bang et sted som:
<www.superbikeplanet.com/NSR500.htm>

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


OlIvEr [6000] (21-06-2005)
Kommentar
Fra : OlIvEr [6000]


Dato : 21-06-05 22:20

> > Er det rigtigt og i så fald hvilke
> > fordele giver det, og hvorfor kaldes det big bang?
>
> ..så bagdækket får mere tid til at "genvinde fodfæstet" mellem hvert
> kraftslag. Det dæmper tendensen til wheel spin og giver i sidste ende
> føreren en mere letkørt cykel - hvis man kan tale om det ved de
> vægt/ydelsesforhold
---
Lyder ret interresant.. Men hvorfor er det ikke sådan standart så`? Har
motoren ikke godt af det eller? Og er det noget der giver effekter i kurven?


--
--==>OlIvEr<==--
Honda Hornet 600
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=294
--==At køre 30 km/t ind i en mur svarer til at hoppe ud fra 2.sal!!!==--
--==Take care out there...==--





Arne Lorenzen (22-06-2005)
Kommentar
Fra : Arne Lorenzen


Dato : 22-06-05 06:53

rpaderichard@netscape.net (Richard) wrote in
news:d99vf4$75g$1@abbeden.bunk.cc:

--

> ..så bagdækket får mere tid til at "genvinde fodfæstet" mellem hvert
> kraftslag. Det dæmper tendensen til wheel spin og giver i sidste ende
> føreren en mere letkørt cykel - hvis man kan tale om det ved de
> vægt/ydelsesforhold

--

Hvilket får mig til at tænke på en kammy, der i regnvejr med sin 1100 Moto
Guzzi er lidt tænksom, når han fornemmer at det enkelte kraftslag kan
provokere en udskridning ved acceleration ud af sving.....

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Ole Hansen (22-06-2005)
Kommentar
Fra : Ole Hansen


Dato : 22-06-05 08:06

Arne Lorenzen wrote:

> Hvilket får mig til at tænke på en kammy, der i regnvejr med sin 1100 Moto
> Guzzi er lidt tænksom, når han fornemmer at det enkelte kraftslag kan
> provokere en udskridning ved acceleration ud af sving.....

Mon ikke, han skal ha' nogle ordentlige dæk på?

--
Ole Hansen

Eg Egemarke (22-06-2005)
Kommentar
Fra : Eg Egemarke


Dato : 22-06-05 19:03

Minder mig om en ung kæphøj rekrut i beredskabet, der nok mente han vidste
en HEL del mere om at køre Mc, end instruktøren til de bimmere vi skulle
trille rundt på, og ganske rigtigt slam sagde det og Eg her lå med næsen i
asfalten efter at have passeret den første kegle. Boxer motoren tændte
nemlig på den "gale" cylinder og gik derved gik i jorden... PINLIGT nær man
lige har rakket manden ned

--
--
MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk


Kai Harrekilde-Peter~ (22-06-2005)
Kommentar
Fra : Kai Harrekilde-Peter~


Dato : 22-06-05 08:31

"OlIvEr [6000]" <hayabusa@post.cybercity.dk> writes:

>> > Er det rigtigt og i så fald hvilke
>> > fordele giver det, og hvorfor kaldes det big bang?
>>
>> ..så bagdækket får mere tid til at "genvinde fodfæstet" mellem hvert
>> kraftslag. Det dæmper tendensen til wheel spin og giver i sidste ende
>> føreren en mere letkørt cykel - hvis man kan tale om det ved de
>> vægt/ydelsesforhold
> ---
> Lyder ret interresant.. Men hvorfor er det ikke sådan standart så`? Har
> motoren ikke godt af det eller? Og er det noget der giver effekter i kurven?

Det kræver kraftigere gear komponenter, for at kunne modstå de enkelte
(større) ryk fra motoren.


Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen <khp(at)harrekilde(dot)dk>

Richard (22-06-2005)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 22-06-05 16:50

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

>> Lyder ret interresant.. Men hvorfor er det ikke sådan standart så`? Har
>> motoren ikke godt af det eller? Og er det noget der giver effekter i kurven?
>
> Det kræver kraftigere gear komponenter, for at kunne modstå de enkelte
> (større) ryk fra motoren.

Derudover kan der være noget marketing i at lade være. Hvis fx kunder til
Yamaha's rækkefirere forventer den regelmæssigt summende rækkefirerlyd, er
der måske ikke marked for at ændre i retning af, hvordan de nu tænder
deres pt MotoGP-motor

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408587
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste