Fazer-klonk
Fra : Troels Jensen

Dato : 20-06-05 20:26

Så kom den, min nye FZ6 Fazer, og det er jo en ren fornøjelse. Efter præcis
236 kilometers kørsel har jeg dog lige et opklarende spørgsmål:

Er det normalt, at den ikke alene giver et gevaldigt "klonk", når den sættes
i 1. gear, men også i 2. og nogle gange 3. gear (også selvom jeg preloader
pedalen inden gearskiftet)? Og - i bekræftende fald - går det over eller
bliver det mindre udtalt, når den har kørt lidt flere kilometre?

---
Troels
FZ6 Fazer

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 20-06-05 20:35

Troels Jensen wrote:
> Så kom den, min nye FZ6 Fazer, og det er jo en ren fornøjelse.

Tillykke!

> [...]

> jeg preloader pedalen inden gearskiftet)? Og - i bekræftende fald -
> går det over eller bliver det mindre udtalt, når den har kørt lidt

Nu er "gevaldigt" jo svært, at vurdere i NG'en!
Men det er ikke unormalt, at MC'er laver et "klonk" når de sættes gear.
Fænomenet skyldes vådkoblingen, hvor koblingspladerne er klistret sammen, så
tandhjulet i gearkassen alligevel drejer rundt, selvom koblingen trækkes. Et
gear vil derefter vride pladerne fra hinanden, men ikke uden dette klonk fra
gearkassen, da udgangen af gearkassen (dvs. baghjulet) ikke umiddelbart vil
lad sig dreje rundt.

Testen kan iøvrigt påvises den modsatte vej, sluk motoren. Rul MC'en opad en
svag skråning, sæt i gear og lad gearet gå i "hak". Træk derefter koblingen,
bemærk at der går noget tid, inden at MC'en begynder, at bakke (baghjulet
kommer langsomt fri af kobling og motor).

Dette kan sandsynligvis begrænses ved skift af anden olietype, ligesom
fejlen ofte er værst, når motoren er kold og olien derfor er tykkere.

Hvis det sker i 2. og 3. gear og med varm motor, så vil jeg nok kigge lidt
på, om kæden nu er I orden stram/slaphed.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 22-06-05 20:58

Lars T. Thomsen wrote:
> Troels Jensen wrote:
>

> Hvis det sker i 2. og 3. gear og med varm motor, så vil jeg nok kigge lidt
> på, om kæden nu er I orden stram/slaphed.

Hørt!
Kontroller efter "kædenedhængs-metoden"!

--
Armand.

Fra : Troels Jensen

Dato : 22-06-05 23:07

> Kontroller efter "kædenedhængs-metoden"!

- og den går lige ud på at..........?

--
Troels
FZ6 Fazer

Fra : Thomas Jensen

Dato : 20-06-05 21:45

Troels Jensen wrote:
> [...]
> pedalen inden gearskiftet)? Og - i bekræftende fald - går det over eller
> bliver det mindre udtalt, når den har kørt lidt flere kilometre?

Har selv en FZ6 Fazer, den klonker også i 1. gear, tror jeg sgu er
generelt for yamaha
Men den kører glat i resten af gearene, og kan nemt skifte op i gear
uden kobling, så tjeck din kæde.

Du mangler vel ikke et sæt crashpads i blå ? :)

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 22-06-05 08:28

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

> Har selv en FZ6 Fazer, den klonker også i 1. gear, tror jeg sgu er
> generelt for yamaha

Efter 5 forskellige Yamaha'er, som alle havde/har det berømte
Yamaha-klonk, er jeg enig - det er generelt for Yamaha'erne (XT600Z, 2
x YZF600R, 2 x YZF-R1).

Kai

Fra : Torben Scheel

Dato : 22-06-05 10:58

Kai Harrekilde-Petersen wrote:
> Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:
>
> Efter 5 forskellige Yamaha'er, som alle havde/har det berømte
> Yamaha-klonk, er jeg enig - det er generelt for Yamaha'erne (XT600Z, 2
> x YZF600R, 2 x YZF-R1).

...og FJ1200 (kun til 1. gear)

--
vh
Torben

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 23-06-05 10:29

"Troels Jensen" <troelsjensen_klipvaek_@paradis.dk> writes:

> - og den går lige ud på at..........?

Få en kammerat til at køre ved siden af dig med jævn fart i højt gear.
Kæden skal så hænge ned i en fin bue når du kører. Sitrer den er den
spændt for stramt, og slanger den sig i flere buer er den spændt for
løst.

--
Bandit 600 N | ......_[]-=*