/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Gear problem.
Fra : Søren Jacobsen


Dato : 18-06-05 23:56

Jeg har Yamaha R6 fra 99 der har et problem.Når den kommer over 10000omdr.
altså der hvor den trækker mest giver den et ryk og et 1sek.efter springer
den ud af gear og det er kun 2.gear det sker.Det er lige startet og den har
kørt 37000km.
Nogen der kan give en forklaring på hvad der sker?og evt om det kan laves og
hvad det mon vil koste?
Mvh Søren



 
 
Steen Gruby (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 19-06-05 00:12

On Sun, 19 Jun 2005 00:56:19 +0200, "Søren Jacobsen" <Cool@newmail.dk>
wrote:

Hej Søren.

>Jeg har Yamaha R6 fra 99 der har et problem.Når den kommer over 10000omdr.
>altså der hvor den trækker mest giver den et ryk og et 1sek.efter springer
>den ud af gear og det er kun 2.gear det sker.Det er lige startet og den har
>kørt 37000km.
>Nogen der kan give en forklaring på hvad der sker?og evt om det kan laves og
>hvad det mon vil koste?
>Mvh Søren
>
Der er to muligheder:

1) En bukket gearvælger der bevirker at griberne i tandgjulet ikke
kommer helt i endgreb.

2) Runde kanter på griberne der bevirker at de ikke kan holde fast når
der kommer træk på.

Nummer 2 kan være en følge af nummer 1.
Bukket gearvælger så den kun har fat "med neglene", med deraf følgende
afrundede kanter.

Du skal have "nogen" til at kigge på det før set udvikler sig til
noget der er værre.

Prisen tør jeg ikke gisne om, men motoren skal ud og adskilles for at
stille den korrekte diagnose.


--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Ukendt (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 19-06-05 00:27

Lyder som det er en fjeder der er sprunget , og det er vist også det eneste
R6 år 99 har af små skavanger , den koster ikke noget særligt ,men dyr at
skifte :(

Men det kan også være som Steen skriver gearvælgeren der er bukket og runde
kanter

--
P.E.
x112kvik4u(a)dotcomprik.dk
www.kvikteam.dk
> --



Armand (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 19-06-05 01:11

Søren Jacobsen wrote:
> Jeg har Yamaha R6 fra 99 der har et problem.Når den kommer over 10000omdr.
> altså der hvor den trækker mest giver den et ryk og et 1sek.efter springer
> den ud af gear og det er kun 2.gear det sker.Det er lige startet og den har
> kørt 37000km.
> Nogen der kan give en forklaring på hvad der sker?

Måske en forklaring til den overordnede årsag:
Kører du mon ikke med for stram kæde??

Kæden skal være løs for ikke at blive strammet for meget op ved
bagsvingerens indfjedring og selv ved kun lidt stram kæde hæømmed
gearskifte-arbejdet, så man skal lægge flere kræfter i og derfor
belaster mekanismen. Samtidig vil utilstrækkeligt med kraftanvendelse
medføre halvgjorte skifts der medfører at den springer ud af gear!
2.gear er specielt hårdt ramt derved at forskellen mellem 1. og 2. gears
gearing er den største i gearkassen samtidig med at gearkassens fysiske
bevægelse er større p.g.a. frigearets forekomst imellem de to

Kædens opspænding er let at erkende: Ved kørsel med jævn fart i højt
gear skal kæden på undersiden af svingeren hænge let ned i én jævn bue.
Slår/sitrer den sig er den for stram ligesom at for løs opspænding vil
give længde til at den istedet kan "slange" sig i et par bugter!
Få en makker til at kigge efter og få straks slækket kæden hvis den
sitrer det mindste :-|

Har man en gang fået justeret kæden til den optimale opførsel, er det
let at løfte den op midt på nedhænget og tage et mål mellem kæde og
bagsvinger til senere brug (á efter dækskifte)!

--
Armand.

Søren Jacobsen (19-06-2005)
Kommentar
Fra : Søren Jacobsen


Dato : 19-06-05 21:50

Klip en masse kæde snak.

Vil lige starte med at sige tak for jeres svar.Men heldigvis lyder Armands
svar som det mest sandsynlige.
I sidste uge sad der en gammel slidt kæde på raketten og når jeg tænker
tilbage så dagen inden den lavede sit første kænguro hop,havde jeg lige
strammet kæden op.Og der var kæden lige riglig stram,men tænkte det kunne
være lige meget da den skulle skiftes en af de næste par dage.
Da jeg havde skiftet kædekit var der ca 2,5cm slæk i kæden og det er nok
lige i underkanten,så har nu løsnet den til 4cm.
Og Armands teori passer forhåbentlig også med at når den bliver skudt af i
2.gear,så sætter affjerdringen sig meget bagi da alt vægten bliver presset
bagud og kæden blive endnu strammere.
Så håber alt går som forventet på test turen imorgen



Søren Jacobsen (20-06-2005)
Kommentar
Fra : Søren Jacobsen


Dato : 20-06-05 22:33


"Søren Jacobsen" <Cool@newmail.dk> skrev i en meddelelse
news:42b5d96b$0$280$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Klip en masse kæde snak.
>
> Vil lige starte med at sige tak for jeres svar.Men heldigvis lyder Armands
> svar som det mest sandsynlige.
> I sidste uge sad der en gammel slidt kæde på raketten og når jeg tænker
> tilbage så dagen inden den lavede sit første kænguro hop,havde jeg lige
> strammet kæden op.Og der var kæden lige riglig stram,men tænkte det kunne
> være lige meget da den skulle skiftes en af de næste par dage.
> Da jeg havde skiftet kædekit var der ca 2,5cm slæk i kæden og det er nok
> lige i underkanten,så har nu løsnet den til 4cm.
> Og Armands teori passer forhåbentlig også med at når den bliver skudt af i
> 2.gear,så sætter affjerdringen sig meget bagi da alt vægten bliver presset
> bagud og kæden blive endnu strammere.
> Så håber alt går som forventet på test turen imorgen
>
>
Så er det afprøvet og det har desværre ikke hjulpet af slække kæden af så
der er kun at høre hvad et værksted har at sige eller evt.købe en brugt
motor hvis det skulle blive meget dyrt at reparere
Søren



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408874
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste