/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Diesel sætter mere tryk på...
Fra : Frederik C


Dato : 17-07-05 23:10

Sakset fra BMW.de :

BMW 7er:
Die Langversion gibt es im neuen Modelljahr erstmals mit Dieselmotor als BMW
730Ld. Der BMW 745d ist nun mit 242kW/ 330PS und 750 Nm die leistungs- und
drehmomentstärkste Luxuslimousine mit Dieselmotor.

Vildt...

Mvh.

Frederik/der skal ud og prøve en 330d E90 231/500 .



 
 
Christensen (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Christensen


Dato : 18-07-05 05:39

>
> Frederik/der skal ud og prøve en 330d E90 231/500 .

Hvor? Er den landet?

/f christensen
320d Touring '02



Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 15:53


"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message
news:42db3233$0$16706$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
>> Frederik/der skal ud og prøve en 330d E90 231/500 .
>
> Hvor? Er den landet?
>
> /f christensen
> 320d Touring '02
>

Nej, først slut september start oktober...

Jeg lader bare op.

:)

Mvh.

Frederik



Christensen (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Christensen


Dato : 18-07-05 16:00

>
> Nej, først slut september start oktober...
>
> Jeg lader bare op.
>
> :)
>

Jeg vil fandme med !!



Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 16:09


"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message
news:42dbc3f2$0$2041$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
>> Nej, først slut september start oktober...
>>
>> Jeg lader bare op.
>>
>> :)
>>
>
> Jeg vil fandme med !!
>

Du lader da til at være godt kørende... :)

Men jeg glæder mig til at prøve en 330i såvel som d og opleve forskellen.

Mvh.

Frederik



Jan W Nielsen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-07-05 05:29

> Men jeg glæder mig til at prøve en 330i såvel som d og opleve forskellen.

Du vil elske trækket i diesel-modellen.

Du vil elske lyden, fornemmelsn og omdrejningerne i benzineren.



/Jan W Nielsen



Brian (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-07-05 08:40

Jan W Nielsen wrote:

> Du vil elske trækket i diesel-modellen.
>
> Du vil elske lyden, fornemmelsn og omdrejningerne i benzineren.

Og du vil tude som en lille pige med rottehaler, når den skal tankes.


/Brian



Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-07-05 08:52

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42dcae63$0$18637$14726298
@news.sunsite.dk:

> Og du vil tude som en lille pige med rottehaler, når den skal tankes.
>

LOL!!

Det kunne lyde som mig nede i Bad Driburg da den lille ny skulle tankes
helt op - 86Euro :-/

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jan W Nielsen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-07-05 08:59

> Og du vil tude som en lille pige med rottehaler, når den skal tankes.
>

Faktisk er de nye benzin-BMW-motorer ekstremt økonomiske - jeg tror, de
ligger helt i front på det punkt.

Naturligvis ikke så økonomiske som dieselmodellerne.

/Jan W Nielsen



Christensen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Christensen


Dato : 19-07-05 15:36

>
> Du lader da til at være godt kørende... :)

Jootak - men mere vil have mere.....det skal også være en propel næsten
gang, men hvis banken tillader det skal den ha' 6 olieben og
pløreturbine....


> Men jeg glæder mig til at prøve en 330i såvel som d og opleve forskellen.

Lige præcis DITTO !

/f christensen
320d Touring '02



Jan W Nielsen (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-07-05 06:25

> Frederik/der skal ud og prøve en 330d E90 231/500 .

Det er benzineren, der har 231 hk - dieselen har kun 218 hk - men med en
boks er den effektmæssigt benzineren overlegen på alle punkter.

Jeg vil mene, at den i rå trækkraft også standard er overlegen..

/Jan W Nielsen



Thomas (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 18-07-05 08:25

> Det er benzineren, der har 231 hk

330i har 258hk/300nm.


> dieselen har kun 218 hk

Link (?) - jeg kan ikke finde den på www.bmw.de.


> med en boks er den effektmæssigt benzineren overlegen på alle punkter.

Det tror jeg ikke - hvor kan du se målingerne?


--
Thomas Krath



Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 15:50


"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
news:42db593e$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Det er benzineren, der har 231 hk
>
> 330i har 258hk/300nm.
>
>
>> dieselen har kun 218 hk
>
> Link (?) - jeg kan ikke finde den på www.bmw.de.
>
>
>> med en boks er den effektmæssigt benzineren overlegen på alle punkter.
>
> Det tror jeg ikke - hvor kan du se målingerne?
>
>
> --
> Thomas Krath
>

Jan tænker på de gamle opgivelser.

2006 modellerne kører med 231/500.

130i får 265/315 tilsyneladende. Så følger de andre 30i'ere vel efter.

Mvh.

Frederik



Jan W Nielsen (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-07-05 16:43

> 330i har 258hk/300nm.

Ups - ja, jeg havde vist fat i gamle tal der.

> Det tror jeg ikke - hvor kan du se målingerne?

Baseret på de nye tal, som Frederik nævner, tror jeg nu godt, man kan hente
30 hk på en chipning. Og så har man det gigantiske moment - og kræfter til
rådighed "at all times".



/Jan W Nielsen



Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 17:17


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:42dbcd72$0$26905$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> 330i har 258hk/300nm.
>
> Ups - ja, jeg havde vist fat i gamle tal der.
>
>> Det tror jeg ikke - hvor kan du se målingerne?
>
> Baseret på de nye tal, som Frederik nævner, tror jeg nu godt, man kan
> hente 30 hk på en chipning. Og så har man det gigantiske moment - og
> kræfter til rådighed "at all times".
>
>
>
> /Jan W Nielsen
>

DMS i England chippede den gamle E46 204/410 til 260/555. Den gik fra 0-62
mph på 5,9 sekunder...

Den nye kan vel chippes lidt højere.

Nu skal den 330deren, hvis den købes, fungere som konebil, og mon ikke min
mor kan komme frem og tilbage til fysioterapi, selv om der kun er 500 nm på
baghjulene?

Mvh.

Frederik



Jan W Nielsen (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-07-05 18:24

> DMS i England chippede den gamle E46 204/410 til 260/555. Den gik fra 0-62
> mph på 5,9 sekunder...

Når du siger "chippede", så mener du ikke alene elektronik regulering af
dyserne, gør du..?

Jeg kan næsten ikke forestille mig, at dét alene kan give 56 hk..?

/Jan W Nielsen



Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 20:21


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:42dbe545$0$34321$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> DMS i England chippede den gamle E46 204/410 til 260/555. Den gik fra
>> 0-62 mph på 5,9 sekunder...
>
> Når du siger "chippede", så mener du ikke alene elektronik regulering af
> dyserne, gør du..?
>
> Jeg kan næsten ikke forestille mig, at dét alene kan give 56 hk..?
>
> /Jan W Nielsen
>

http://www.autocarmag.com/FirstDrive_Summary.asp?RT=211488

Noget siger mig, at dieselerne ikke er kraftigere end de er, fordi det ville
skade benzinsalget.

Tænk på, at BMW's 3,0 diesel startede med 184-193-204-218-231. Så vidt jeg
ved, er det stort set den samme motor.

Nu hvor der kommer en Mercedes E420 CDI vil 535d, sikkert også få et skub,
medmindre vi får en 545d...

Mvh.

Frederik



Thomas (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 18-07-05 20:39

> Baseret på de nye tal, som Frederik nævner, tror jeg nu godt, man kan
> hente 30 hk på en chipning. Og så har man det gigantiske moment - og
> kræfter til rådighed "at all times".

Stadigvæk - nu kan jeg f.eks. sammenligne med Altea'en hvor jeg har prøvet
en 185hk diesel. Jeg vil mene - sådan føles det - at en 185hk 1,8T er
hurtigere.

--
Thomas Krath



Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 21:04


"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
news:42dc0570$0$67261$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Baseret på de nye tal, som Frederik nævner, tror jeg nu godt, man kan
>> hente 30 hk på en chipning. Og så har man det gigantiske moment - og
>> kræfter til rådighed "at all times".
>
> Stadigvæk - nu kan jeg f.eks. sammenligne med Altea'en hvor jeg har prøvet
> en 185hk diesel. Jeg vil mene - sådan føles det - at en 185hk 1,8T er
> hurtigere.
>
> --
> Thomas Krath
>

Kan det have noget at gøre med kørestil?

Mvh.

Frederik



Jan W Nielsen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-07-05 05:27

> Stadigvæk - nu kan jeg f.eks. sammenligne med Altea'en hvor jeg har prøvet
> en 185hk diesel. Jeg vil mene - sådan føles det - at en 185hk 1,8T er
> hurtigere.

Måske fra 0-100 km/t fordi TDi´eren der formentlig skal skifte een gang
mere - det ser man ofte.

Derimod er forskellen ofte (mere end) væk, når man ser på 0-130 km/t.

Et godt eksempel er Ibiza TDi 160, der er en anelse langsommere end Peugeot
206 RC med 170 hk fra 0-100 - men ifølge Autobild er hurtigere fra 0-130
km/t.

Samtidig har man jo væsentlig flere kræfter til rådighed, når man igen skal
op i fart, efter at en eller anden knallert har holdt i vejen på motorvejen.
Her flyver TDi´eren fremad ift. den effekt-tilsvarende sugebenzin.

/Jan W Nielsen



Thomas (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 19-07-05 09:17

> Et godt eksempel er Ibiza TDi 160, der er en anelse langsommere end
> Peugeot 206 RC med 170 hk fra 0-100 - men ifølge Autobild er
> hurtigere fra 0-130 km/t.

Du bør altid sammenligne to turbobiler - ikke en turbo og en alm. suge.

--
Thomas Krath



Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-07-05 10:44

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in news:42dcb6fb$0$78284$157c6196
@dreader1.cybercity.dk:

> Du bør altid sammenligne to turbobiler - ikke en turbo og en alm. suge.

Heller ikke hvis Turboen har 170HK og N/A'en har 170HK ?

(tænkt eksempel)


--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik B. (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-07-05 11:09


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns96987750C3E5nononoinvalid@62.243.74.163...

>> Du bør altid sammenligne to turbobiler - ikke en turbo og en alm. suge.
>
> Heller ikke hvis Turboen har 170HK og N/A'en har 170HK ?

Nej. For der vil være stor forskel på det to bilers moment(forløb).

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-07-05 11:22

> Nej. For der vil være stor forskel på det to bilers moment(forløb).

Det er jo nétop det, der er en del af pointen..

/Jan W Nielsen



Thomas (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 19-07-05 18:30

> Det er jo nétop det, der er en del af pointen..

Hvorved din sammenligning ikke kan bruges til en skid.

--
Thomas Krath



Jan W Nielsen (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-07-05 05:17

> Hvorved din sammenligning ikke kan bruges til en skid.

Er det ikke en af de ting, som vi før har diskuteret..?

Jeg er ret sikker på, at mange forbrugere godt mener, man kan bruge den
sammenligning til "en skid".

Jeg selv - for eksempel - ville klart tage udgangspunkt i, hvor meget
lækkerhed (herunder trækkraft), jeg ville kunne få for en given pris.

Dermed mener jeg godt, man kan sammenligne biler med og uden turbo.

Hvis man derimod for eksempel vil isolere og vurdere "drivmidlets betydning
for for eksempel drjningsmomentet", så har du helt ret - så giver det ingen
mening at sammenligne suge- og turbo-biler.

/Jan W Nielsen



Henrik B. (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-07-05 10:58


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:42ddd04a$0$24169$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
>> Hvorved din sammenligning ikke kan bruges til en skid.
>
> Er det ikke en af de ting, som vi før har diskuteret..?
>
> Jeg er ret sikker på, at mange forbrugere godt mener, man kan bruge den
> sammenligning til "en skid".

Ja Jan, den holder når man sammenligner en "Hr. Jensen" benzinbil, med en
"Hr. Jensen" dieselbil. Nu begynder du guddødemig også at sammenligne
suge-benz og tryk-benz direkte....

> Jeg selv - for eksempel - ville klart tage udgangspunkt i, hvor meget
> lækkerhed (herunder trækkraft), jeg ville kunne få for en given pris.
>
> Dermed mener jeg godt, man kan sammenligne biler med og uden turbo.

Så begynder rygsvømningen igen....

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Jan W Nielsen (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-07-05 12:37

> Ja Jan, den holder når man sammenligner en "Hr. Jensen" benzinbil, med en
> "Hr. Jensen" dieselbil. Nu begynder du guddødemig også at sammenligne
> suge-benz og tryk-benz direkte....

Jeg sammenliger ud fra det perspektiv, som jeg mener er det mest udbredte
blandt danske forbrugere.



Hvor meget lækkerhed (herunder trækkraft) for den pris, som det koster at
køre i bilen.

/Jan W Nielsen
- også mest til turbobiler, da de momenttilsvarende biler uden turbo er alt
for dyre



Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-07-05 13:30

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in news:42dcd121$0$39877
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Nej. For der vil være stor forskel på det to bilers moment(forløb).

Kan man ikke forestille sig der vil være det på 2 N/A også?

Apropos moment.. efter jeg har haft batteri pillet af min CST'er så synes
jeg den virker lidt bundsvag (og nej det er ikke efter jeg har prøvet din
hehe).

Er det noget jeg bilder mig ind, eller er der en helt specielt "tilkørsel"
efter batteri-afmontering som skal udføres for at køre motorstyring/turbo
rigtig ind igen?

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik B. (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 19-07-05 14:09


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9698937EDC6D1nononoinvalid@62.243.74.163...

> Apropos moment.. efter jeg har haft batteri pillet af min CST'er så synes
> jeg den virker lidt bundsvag (og nej det er ikke efter jeg har prøvet din
> hehe).
>
> Er det noget jeg bilder mig ind, eller er der en helt specielt "tilkørsel"
> efter batteri-afmontering som skal udføres for at køre motorstyring/turbo
> rigtig ind igen?

Det er korrekt. Trionic'en skal til at lave en adaption. Det gøres løbende
under kørsel. Men man kan selv lave en sådan adaption hurtigere. Find en god
lang bakke, hvor du kan komme til at køre i området mellem 2500 - 3500 rpm i
mere end 3 - 4 sek. Adaptionen sker mellem 2750 og 3250 rpm. Du skal så
passere dette område med bundgas og som nævnt, i en periode der er længere
end 3 - 4 sekunder. Dette gør du 3 - 4 gange, så er adaptionen på plads
igen, og bilen kvikkere.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-07-05 21:21

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in
news:42dcfb82$0$39624$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Det er korrekt. Trionic'en skal til at lave en adaption.

Man kan måske forestille sig at den, trods nogle km efterhånden, slet ikke
er adaptet ordentlig?

> Det gøres
> løbende under kørsel. Men man kan selv lave en sådan adaption
> hurtigere. Find en god lang bakke, hvor du kan komme til at køre i
> området mellem 2500 - 3500 rpm i mere end 3 - 4 sek. Adaptionen sker
> mellem 2750 og 3250 rpm. Du skal så passere dette område med bundgas
> og som nævnt, i en periode der er længere end 3 - 4 sekunder. Dette
> gør du 3 - 4 gange, så er adaptionen på plads igen, og bilen kvikkere.

Det har jeg læst om på Saab9000.com, men tænkte det måske var en and :)

Det vil jeg gøre så snart jeg får prøveplader igen - har lige afleveret dem
i dag, så ikke flere testkørsler til mig foreløbig :-/

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 19-07-05 21:50

Martin Johansen [6000] wrote:

> Det vil jeg gøre så snart jeg får prøveplader igen - har lige
> afleveret dem i dag, så ikke flere testkørsler til mig foreløbig :-/

Pjat med dig - det er da helt almindeligt at "Jalla-gryder" kører rundt
uden plader i Kolding

/Brian



Martin Johansen [600~ (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 19-07-05 22:03

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42dd678e$0$18643$14726298
@news.sunsite.dk:

> Pjat med dig - det er da helt almindeligt at "Jalla-gryder" kører rundt
> uden plader i Kolding

Pfffft!!!!!!!!!

Min lille CST'er er ingen jalla-bil

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik B. (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-07-05 10:59


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9698EA79B808Cnononoinvalid@62.243.74.163...
> "Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42dd678e$0$18643$14726298
> @news.sunsite.dk:
>
>> Pjat med dig - det er da helt almindeligt at "Jalla-gryder" kører rundt
>> uden plader i Kolding
>
> Pfffft!!!!!!!!!
>
> Min lille CST'er er ingen jalla-bil

Det sgade Brian vist heller ikke....

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Martin Johansen [600~ (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-07-05 12:43

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in
news:42de2064$0$37530$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Det sgade Brian vist heller ikke....

Jeg opfattede det sådan... hehe.

Og kender jeg Brian ret så udnytter han hver mulighed for at joke med mig
LOL.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Brian (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 20-07-05 18:16

Martin Johansen [6000] wrote:
> "Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in

>> Det sgade Brian vist heller ikke....

Ihvertfald ikke direkte - jeg er da frygtelig ked af det, hvis Martin
opfattede det sådan

> Og kender jeg Brian ret så udnytter han hver mulighed for at joke med
> mig LOL.

Det kan du roligt regne med. Du skal ikke tro du er noget, bare fordi
du har fået turbo-gryde

/Brian



Martin Johansen [600~ (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-07-05 19:32

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> wrote in news:42de86de$0$18648$14726298
@news.sunsite.dk:

> Ihvertfald ikke direkte - jeg er da frygtelig ked af det, hvis Martin
> opfattede det sådan

Gu' er du ej! LOL

> Det kan du roligt regne med. Du skal ikke tro du er noget, bare fordi
> du har fået turbo-gryde

Hehe bare rolig :)

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Henrik B. (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 20-07-05 11:00


"Martin Johansen [6000]" <no@no.no.invalid> skrev i en meddelelse
news:Xns9698E349D8452nononoinvalid@62.243.74.163...

>> Det er korrekt. Trionic'en skal til at lave en adaption.
>
> Man kan måske forestille sig at den, trods nogle km efterhånden, slet ikke
> er adaptet ordentlig?

Jep. Ved alm. blandet kørsel, går det alligevel en del kilometer, inden
adaptionen er på plads igen.

>> Det gøres
>> løbende under kørsel. Men man kan selv lave en sådan adaption
>> hurtigere. Find en god lang bakke, hvor du kan komme til at køre i
>> området mellem 2500 - 3500 rpm i mere end 3 - 4 sek. Adaptionen sker
>> mellem 2750 og 3250 rpm. Du skal så passere dette område med bundgas
>> og som nævnt, i en periode der er længere end 3 - 4 sekunder. Dette
>> gør du 3 - 4 gange, så er adaptionen på plads igen, og bilen kvikkere.
>
> Det har jeg læst om på Saab9000.com, men tænkte det måske var en and :)

Nope. Trionic er faktisk en genial ting. Stadig markedets mest avancerede
motorstyring.

--
----------------------------------------------------------
Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!



Martin Johansen [600~ (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Martin Johansen [600~


Dato : 20-07-05 12:44

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in
news:42de20b6$0$61703$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> Jep. Ved alm. blandet kørsel, går det alligevel en del kilometer,
> inden adaptionen er på plads igen.

Jeg har været i Vejle og lidt rundt i byen men ellers ikke det store.

> Nope. Trionic er faktisk en genial ting. Stadig markedets mest
> avancerede motorstyring.

Jeg får den lige adaptet så.

--
Martin "CST" Johansen [6000]
Billigt brugt crap til salg:
http://tuxx.dk/rodekassen.php

Jan W Nielsen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-07-05 11:20

> Du bør altid sammenligne to turbobiler - ikke en turbo og en alm. suge.

Det har vi jo før diskuteret - menge forbrugere vil nok også mene, at man
kan sammenligne to biler, hvis de koster nogenlunde det samme at køre i - og
i øvrigt er nogenlunde lige store.



P.S: jeg forsøgte at sende dig en mail tidligere i dag - men fik den retur -
prøver lige igen..

/Jan W Nielsen



Thomas (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 19-07-05 18:30

> Det har vi jo før diskuteret - menge forbrugere vil nok også mene, at
> man kan sammenligne to biler, hvis de koster nogenlunde det samme at
> køre i - og i øvrigt er nogenlunde lige store.

De koster jo ikke det samme, da dieselbilerne koster en bondegård...

--
Thomas Krath



Jan W Nielsen (20-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 20-07-05 05:13

> De koster jo ikke det samme, da dieselbilerne koster en bondegård...

Dieselbilerne er dyrere at indkøbe - men til gengæld afskriver de som regel
mindre, ligesom deres forbrug af brændstof er billigere.

Dermed mener jeg godt, man kan sige, at de to biler kan sammenlignes -
specielt i et økonomisk/lækkerheds-mæssigt perspektiv - og det er dét
perspektiv, der er det mest almindelige og det mest benyttede hos danske
forbrugere, IMO.

/Jan W Nielsen



Thomas Landberg (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas Landberg


Dato : 19-07-05 07:44

> Stadigvæk - nu kan jeg f.eks. sammenligne med Altea'en hvor jeg har prøvet
> en 185hk diesel. Jeg vil mene - sådan føles det - at en 185hk 1,8T er
> hurtigere.

Meget uenig. Min Altea har nu 180hk og den virker langt kvikkere end den
Octavia RS jeg havde som var opgivet til 180hk. Sidstnævnte kørte på det
falske brændstof....


--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk



Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 17:28


"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
news:42db593e$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Det er benzineren, der har 231 hk
>
> 330i har 258hk/300nm.
>
>
>> dieselen har kun 218 hk
>
> Link (?) - jeg kan ikke finde den på www.bmw.de.
>
>
> Thomas Krath
>

BMW 2006

http://www.bmw.de/de/faszination/bmw_aktuell/index.html?aktuellcontent=http://www.bmw.de/bmw_aktuell/aktuell/gabel_aktuell.html

Mvh.

Frederik



Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 09:28


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> wrote in message
news:42db3d21$0$17543$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
>> Frederik/der skal ud og prøve en 330d E90 231/500 .
>
> Det er benzineren, der har 231 hk - dieselen har kun 218 hk - men med en
> boks er den effektmæssigt benzineren overlegen på alle punkter.
>
> Jeg vil mene, at den i rå trækkraft også standard er overlegen..
>
> /Jan W Nielsen
>
>

E90'eren får 231.

Ellers ville jeg jo ikke skrive det... ;)

Mvh.

Frederik



Jan W Nielsen (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-07-05 16:40

> E90'eren får 231.

Du har ret..

> Ellers ville jeg jo ikke skrive det... ;)

Det er klart - my mistake..

/Jan W Nielsen



Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 17:18


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:42dbccf4$0$34321$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> E90'eren får 231.
>
> Du har ret..
>
>> Ellers ville jeg jo ikke skrive det... ;)
>
> Det er klart - my mistake..
>
> /Jan W Nielsen
>

Helt i orden... Det er jo ikke som i gamle dage, hvor en bil var den samme i
10 år...

Man bliver helt forvirret...

Mvh.

Frederik



Jan W Nielsen (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 18-07-05 18:25

> Helt i orden... Det er jo ikke som i gamle dage, hvor en bil var den samme
> i 10 år...

*ROFL*



/Jan W Nielsen




Frederik C (18-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 18-07-05 20:24


"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote in message
news:42dbe589$0$49914$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Helt i orden... Det er jo ikke som i gamle dage, hvor en bil var den
>> samme i 10 år...
>
> *ROFL*
>
>
>
> /Jan W Nielsen
>
>
>

For øvrigt er her en sammenligning af 325i (192/245) og 330d (184/390). Det
er ganske sjov læsning.

http://www.autoexpress.co.uk/roadtest/archive/?id=26665&x=173&y=4

Mvh.

Frederik



Jan W Nielsen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-07-05 05:28

> For øvrigt er her en sammenligning af 325i (192/245) og 330d (184/390).
Det
> er ganske sjov læsning.

Fik du hele linket med - jeg kan ikke se, der er nogen side i den anden
ende..



/Jan W Nielsen





Frederik C (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Frederik C


Dato : 19-07-05 12:55


"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse
news:42dc813f$0$24174$d40e179e@nntp06.dk.telia.net...
>> For øvrigt er her en sammenligning af 325i (192/245) og 330d (184/390).
> Det
>> er ganske sjov læsning.
>
> Fik du hele linket med - jeg kan ikke se, der er nogen side i den anden
> ende..
>
>
>
> /Jan W Nielsen
>
>
>
>

Kan ikke få det til at virke, så here goes:









D-Day

We know BMW's 330d is one of the best diesel-engined cars, but
better than a 325i? As we find out on road and test track, it's a damn
close-run thing. And this is just the start of the performance diesel
revolution

June 2002


BMW 325i v BMW 330d


Yes, this is the thrill of thrills. The tacho needle
nudges 4600rpm as another gear snicks into place to renew the surge of
acceleration, the smooth six-cylinder baritone blaring in exultation. Fat
tyres are biting the tarmacadam as you power'n'torque your way out of a
corner, tail squatting hard as you spear into the next straight. A mighty,
musclebound motor is hauling with relentless pressure on your back, the
clichés are truly flying now... but wait a minute. How many rpm?

This is like one of those scenes that breaks the
spell of an otherwise compelling novel, like normally car-savvy Iain Banks
writing about a Peugeot 209 in The Crow Road, or Arthur Hailey describing in
Wheels how the secret prototype screams up to 85mph. Are we witnessing some
mistake? No, there is no mistake. Instead there is a future, and it's very
probably diesel-powered.

But can diesel ever power a true performance car?
Can it really deliver evoness? As petrol engines become ever softer-edged
under the strictures of Euro 4 emission regs and drive-by-wire throttles,
it's the diesel that emerges from the shadows on a wave of that new
performance provider: torque. BMW's latest 320d delivers 243lb ft of it from
just two litres. And as for the 330d, how does 288lb ft grab you? Quite
hard, when transmitted to your body via a driving seat.

And of course there's the fuel economy, although
this is less of a draw here in the UK than it is elsewhere in Europe thanks
to the cost of the fuel (by far the EU's highest) and a tax penalty both for
the tax disc and company car tax. That penalty is small, though, and even
against these odds the diesel makes monetary sense provided the car doesn't
cost too much more in the first place. But that is just one of the balances
to be struck. In this test, we're balancing another: power.

The green 330d Touring you see here, the car with
the 4600rpm upshift point, delivers 184bhp as well as that torque mountain.
The silver 325i Touring can generate a little more power at 192bhp, but its
torque is 'just' 181lb ft. So, which will be quicker? And which will provide
the richer driving experience?

With similar power, the two Tourings should deliver
similar ultimate pace. So, to cut to the chase of how different the delivery
of that pace might be, we're using five-speed automatic versions of both
cars. That reduces variations in driving technique, and lets us compare the
change-up strategies.

So we're lined up on a straight at the Bedford
Autodrome, John Barker and I, and the drag race is about to begin. We count
down in sync, left feet hard on brake pedals, right feed hard on
accelerators, stalling the torque converters for no more than a couple of
seconds before left-foot-off and blast-off. Traction control systems and
air-conditioning are also off.

The 325i launches itself into the lead, the 330d
still some way off full turbo boost because the engine hasn't been revving
high enough. Then the diesel torque comes flooding in and a second after
standstill it's matching the 325i's now-declining acceleration rate. In
another half-second it's pulling harder than the 325i and will do so up to
30mph. That's where the graphs intersect again, and from that point on the
two cars pile on speed at a near-identical rate.

On the track, this means that the 330d hauls in the
325i and they stay within a length of each other to 60mph. The 325i then
eases ahead a little, but as 100mph approaches the 330d is gaining ground
again as the torque continues its flood. Look at the acceleration table, and
you'll see how closely matched the acceleration rates are. If it wasn't for
the 330d's slight launch delay, if it had reached 30mph in

ADVERTISEMENT

the same time as the 325i (whose 2.96sec time is
pretty special for an automatic), then the 330d would have had its nose in
front all the way to 60mph.

Which means what, exactly, out in the real world of
real roads? The 325i was upshifting at 6300rpm, the 330d at 4600rpm - or
less, in the case of the first-to-second change. One was driven by the power
that high revs produce, the other by the more relaxed power that goes with
ample torque.

So, three litres of common-rail, intercooled
turbodiesel gets you to your destination just as quickly, but rather more
discreetly and less stressfully than 2.5 litres of naturally aspirated,
variably valve-timed petrol engine.

But there's bad stress, and there's exciting stress.
The 325i does all you expect a BMW to do, its engine spinning with the usual
creamy, lightweight note, all preconceptions confirmed including the hunch
that it's going to spend a lot of time in the lower gears when you're
pressing on. It's a busy soundtrack, but it will lift you up not wear you
down. Exciting? Not especially.

Maybe it's torque that adds excitement. So we move
to the 330d, and real pulling power. This is more fun; press the accelerator
and this BMW just thrusts forward, usually without bothering to change down,
because there's no need and the gearbox knows it. And if it does change
down, or you do it yourself with the Steptronic tip-shift, it's smoother
than in the 325i. More urge, less effort. And here's the clincher; the
engine is almost as smooth as the 325i's. It emits hardly any diesel rattle,
and it has a voice. A proper note; deep, authoritative, six-cylinderish.
This is not just a great diesel. It's a great engine.

And the downsides? The 330d costs £2875 more than
the 325i (never mind the test car's optional Sport pack), although it's on a
level with a 330i. It isn't especially economical if driven with gusto:
28.5mpg on test against the 325i's 26.4. And you might expect its heavier
engine to dull the handling, although in reality you can barely feel the
difference.

But this isn't about buying a diesel to save money
and suffer pain. It's about buying a diesel because you'll have more fun
with it. This is the future. Don't worry. It'll be fine.


Words/Pictures: John Simister/Andy Morgan

Comments: 0 Article from: evo







begin 666 1pix.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

begin 666 1pix_dpurple.gif
K1TE&.#EA`0`!`( ``#,S9@```"'Y! ``````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end


Jan W Nielsen (19-07-2005)
Kommentar
Fra : Jan W Nielsen


Dato : 19-07-05 16:06

> But this isn't about buying a diesel to save money
> and suffer pain. It's about buying a diesel because you'll have more fun
> with it. This is the future. Don't worry. It'll be fine.

Tak..

/Jan W Nielsen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste