Familiebil?
Fra : Dr.J

Dato : 17-07-05 10:16

Hej ng

Jeg har kigget de gamle indlæg igennem, men kunne stadigvæk bruge nogle råd.
Vi har en knægt på 2 år, og venter næste til februar :)
Vi har indtil nu klaret os fint med en Peugeot 106 1,1 Independence fra 99,
men har indset, at vi må have en større inden familieforøgelsen.
Vi har ikke brug for bilen til daglig transport (bruger cykel), men besøger
venner, tager i sommerhuset og evt. campingferie med bilen. Vi vil gerne
have plads til minimum barnevogn, personer og baggage uden for meget
pladstrang. Desuden har vi brug for træk til evt. camplet.
Budgettet går vel op til ca 100.000 kr.
Vi er ikke bilfreaks, og motorkravene er ikke store.

Har kigget på ex. Seat Cordoba 1,6 St.c., Hyundai Elantra 1,6 St.c, Suzuki
Baleno 1,6 St.c, Citroen Xsara St.c. alle kan fås i ca 1999 udgave med max
120.000 km.
Evt. en lidt ældre Mondeo st.c.?

Håber I kan komme med råd ang. modellerne. Noget jeg ikke har kunnet finde
er beskrivelser af, om det er nemt at proppe en barnevogn i bilen.

På forhånd tak.
\Sune

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 12:08

> [...]
>
> Håber I kan komme med råd ang. modellerne. Noget jeg ikke har kunnet finde
> er beskrivelser af, om det er nemt at proppe en barnevogn i bilen.

Cordoba'en er en fin vogn, og rimeligt problem, skulle den gå i stykker er
den forholdsvis billig at reparere på da stumperne ofte passer fra en Polo.

Motoren er fin med OK trækkraft - jeg har sådan en fætter i en Polo og den
har netop rundet 205.000 km uden problemer - den har altid kørt på 5W/30
motorolie uden noget nævneværdigt forbrug.
Eneste motor reparationer har været vandpumpe (2 gange !!!) laderelæ,
udstødning og en ny køler.
Derudover har den fået nye hjullejer og en ABS føler.

På 1,6 eren kan gearkassen være et problem da lejerene er noget
underdimensioneret.
Så lyt godt efter støj fra gearkassen (specielt en rungende lyd) hvis man
ikke får repareret gearkassen i tide kan det til sidst koste en helt ny
gearkasse.

Af de biler du nævner ville jeg tage Cordoba'en eller måske en tilsvarende
Polo Combi.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 12:50

> [...]
>
> Håber I kan komme med råd ang. modellerne. Noget jeg ikke har kunnet finde
> er beskrivelser af, om det er nemt at proppe en barnevogn i bilen.

Cordoba'en er en fin vogn, og rimeligt problemfri, skulle den gå i stykker
er
den forholdsvis billig at reparere da stumperne ofte passer fra en Polo.

Fra : anders majland

Dato : 17-07-05 14:38

> [...]
> Baleno 1,6 St.c, Citroen Xsara St.c. alle kan fås i ca 1999 udgave med max

Kan i forliges med skoda logoet ? Så overvej også en fabia kombi. Bagerummet
er blandt de største i prisklassen og det var meget udslagsgivende da vi
købte i efteråret. Vores er med den lille 3cylindrede benzinmotor med 64hk.
Det er ikke meget til en feriepakket bil, men den gør det nu pænt.

Med trailer må man jo alligevel ikke køre så stærkt (og kørekortet kommer
hurtigt i fare). Den må heller ikke trække ret meget, men en camplet vejer
vel heller ikke alverden ..... Acceleration op ad bakke med en fyldt trailer
(~500kg) går ikke stærkt men jeg synes nu den gør det fornuftigt, selvom jeg
nok ikke ville bryde mig om at lade den slæbe fuld last og en campingvogn
over alperne....

Vores har i denne uge rundet 24000 km og displayet fortæller at den gerne
vil have skiftet olie indefor de næste 1500km. Serviceintervallet hedder op
til 30000km, og med vores kørselsmønster har den altså selv valgt at det
skal være ~25000

Der er ikke alverden af plads på bagsædet men jeres knægt på 2 vil
formodenligt have plads nok en del år endnu Vores på 4 har det lidt
knebent når han sidder bag mig og jeg har sædet helt tilbage. Autostolen gør
at han kommer ret langt frem med knæ/ben

Benzinøkonomien er også rimelig med 15,9km/l (i snit) hvor den "bedste"
tankfuld gav 17,9km/l. På kortere ture (rundtur på 2x20km) har jeg dog også
kunnet holde 20km/l hvis der ikke har været noget særlig trafik

--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004

Fra : Dr.J

Dato : 17-07-05 21:08

> Kan i forliges med skoda logoet ? Så overvej også en fabia kombi.
> Bagerummet er blandt de største i prisklassen og det var meget
> udslagsgivende da vi købte i efteråret.

Tak for svarene.
Er ligeglad med selve mærket, bare det holder. Har også hørt godt om
Skodaen, men synes bare at baggagerummet ser lille ud, men har ikke set
nogle reelle mål at sammenligne med.Ud fra billederne ser ex. Cordobaens
større ud.
Jeg har også spekuleret over, om man får mere for pengene, hvis man vælger
en større, lidt mere "brugt" bil som ex. Mondeo eller Mazda 626
\Sune

Fra : Mogens

Dato : 17-07-05 21:14

On Sun, 17 Jul 2005 22:08:15 +0200, "Dr.J" <invalid@invalid.inv>
wrote:

>Jeg har også spekuleret over, om man får mere for pengene, hvis man vælger
>en større, lidt mere "brugt" bil som ex. Mondeo eller Mazda 626

Efter min mening - og jeg ville aldrig købe Skoda - får du mest får
pengene i en Skoda. Alternativt en Seat...

Mvh Mogens...

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 14:22

meddelelse

| Kan i forliges med skoda logoet ? Så overvej også en fabia kombi.

Eller en Octavia, der må kunne fås nogen i den prisklasse efterhånden. Og
den har plads nok, helt på højde el mere af nogen af de nævnte. Mht den
Mondeo, vil jeg holde mig LANGT væk, pga rust probs. .

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 13:50

"Dr.J" <invalid@invalid.inv> skrev i en meddelelse

> [...]
> gerne have plads til minimum barnevogn, personer og baggage uden for meget
> pladstrang. Desuden har vi brug for træk til evt. camplet.

Jeg ville kigge lidt nærmere på denne her:
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=686599&page=1

--
Mvh.
Dannie