Ford og rustne døre
Fra : ct

Dato : 17-07-05 09:23

Hej,

Håber i kan hjælpe mig;

Jeg har en nyere Mondeo som jeg har haft ved Ford til udskiftning af alle
døre på garanti/kulance, da der er en fejl i sealingen (det hedder det?) der
medfører at dørene ruster. Efter at have fået bilen undersøgt første gang
fik jeg at vide at alle døre skulle udskiftes, og der blev bestilt tid til
dette (tog 2 uger).

Da jeg henter bilen igen bemærker jeg følgende;

- Sealing er påført manuelt (og _rigtigt_ grimt) og dørene er lakeret før at
fugemassen er tørret, så jeg står med fugemasse på fingrene efter at have
rørt ved døren. (malingen på sealingen falder af i flager når man rører det.
- I bunden af døren hvor der før var rust, kan jeg se noget flydende
rustfarvet væske der drypper ud.
- En af bagdørene skurrede lidt før indlevering, det gør den stadig.

Ovenstående får mig til at blive i tvivl om at Ford rent faktisk har
udskiftet dørene som de skulle, eller blot givet de gamle døre en overhaling
og en gang lak. Jeg har spurgt direkte om dette og får svarene;

- Ikke alle døre fra importøren er sealed i forvejen, kun _nogle_ af dem er
- Det der drypper ud i bunden er tectyl eller anden rustbeskyttelse.
- Det med den skurende dør har jeg ikke spurgt til da jeg først opdagede det
senere.
- Forhandleren er enig i at arbejdet er elendigt udført, og jeg skal
indlevere bilen igen for at få det lavet om.

Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået
sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet. Jeg har
spurgt et par bekendte fra branchen (andre bilmærker), ingen af dem mener at
nye døre skal seales manuelt. Jeg har forespurgt FDM, men det vil koste mig
1000,- kr ca. at få dem til at se efter om det er nye døre eller de gamle
der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller bestyrket
min mistanke, inden jeg ofrer de penge.

ct

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 17-07-05 09:38

"ct" <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gamle der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller
> bestyrket min mistanke, inden jeg ofrer de penge.

Hvor gammel er din Mondeo?? Jeg mener at have et sted, at Ford har indrømmet
at de har haft problemer med den sealing på både Mondeo og Focus i perioden
(mener det var fra) 2000 - 2004, og det var _ikke_ kun dørene der var
problemet. Nogen fik et chok da de var til første periodiske syn efter 4 år,
hvor enkelte modeller på det nærmeste var tæret væk bagi. Har du en model i
fra den periode, så ville det nok være en god idé at få hele bilen gået
efter, og så syntes jeg da ikke at FDM´s pris på 1000 kr. er så dyr igen,
med mindre du kender en der er lige så god til det som FDM. Ikke fordi de
udemærker sig specielt, for der er lige så stor forskel på deres stationer,
som der er forskel på mekaniker-værksteder.

Jesper

Fra : Sorensen

Dato : 17-07-05 11:16

Min bedste ven har en Mondeo TDCI fra 1/2003 og han fik lavet rust i dørene+
bagklap, da den var17 mdr gammel, men de reparerede de eksisterende døre og
satte ikke nye i, som de nok burde. Rusten i ombukningen mellem dørplade og
dørskelet får de jo ikke fjernet på den måde. Så hvis det var min bil, så
ville jeg ikke acceptere andet end at få nye døre sat i. Det andet er at
tisse i bukserne for at holde varmen. Men Ford har jo altid haft
rustproblemer i nyere tid, så måske magter de ikke at løse problemet.

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42da18a5$0$18642$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 12:23

"Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ford har jo altid haft rustproblemer i nyere tid, så måske magter de ikke

Spørgsmålet er vel ikke hvad man vil acceptere, men hvad Ford vil tilbyde.
Det eneste man kan hænge dem op på er at der skal være 8-12 års rustgaranti
og så at man vælger andet bilmærke næste gang.

--
Tom

Fra : ct

Dato : 17-07-05 13:20

> Spørgsmålet er vel ikke hvad man vil acceptere, men hvad Ford vil tilbyde.
> Det eneste man kan hænge dem op på er at der skal være 8-12 års
> rustgaranti og så at man vælger andet bilmærke næste gang.

Hele sagen drejer sig - for mig - om at Ford har sagt at de sætter nye døre
i - og jeg nu er i tvivl om de har gjort det. Der er overhovedet ingen tvivl
om at der skal nye døre i - har checket med FDM juridisk afd.

ct

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 17-07-05 13:27

> Hele sagen drejer sig - for mig - om at Ford har sagt at de sætter nye
> døre i - og jeg nu er i tvivl om de har gjort det. Der er overhovedet
> ingen tvivl om at der skal nye døre i - har checket med FDM juridisk afd.

Det lyder fuldstændig rimeligt. En måde du evt kan checke det på kan jeg dog
ikke give dig nu. Jeg håber da i hvert fald, du får dem skiftet, hvis de
ikke allerede er det.

Jesper

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 17-07-05 22:29

Klip>>
> Det eneste man kan hænge dem op på er at der skal være 8-12 års
> rustgaranti og så at man vælger andet bilmærke næste gang.
>
> --
> Tom

Ellers spørg ham Olesen, han mener at hvis man passer sin bil som han gør,
så ruster de ikke...
Hvad mon han ville gøre ved de rustne fordøre? Sonax??

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 18:21

"Carsten Hjorth" <carstenfjernhjorth@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers spørg ham Olesen, han mener at hvis man passer sin bil som han gør,
> så ruster de ikke...

Måske derfor min Polo på 24 er så sund som den er, pånær
bageste skærmkant og forreste forskærm (ingen rust ved lister, paneler
osv.). Er mekanisk slidt, men karosseriet er til 'næsten UG'.
Ford'en er dog en del sundere i karosseriet, hvis den sammenlignes
med VW'en på samme alder.
Så jo, passer man på sin bil, så kan de holde længe.

> Hvad mon han ville gøre ved de rustne fordøre? Sonax??

Sonax har det btw. ret dårligt med temperaturer over 25 grader.
Så skjolder det, medmindre det poleres væk pr- næsten omgående.
Det tåler ikke at sidde 5-10 minutter, og så poleres væk, så kommer
skjolderne...MEN ellers, så har jeg altid haft for vane
at gi' dørfalsene/sealingen en gang voks når jeg alligevel er igang.
Så prellser vandet,- også dêr.

Så du har da fattet noget af det...

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 17:37

"Sorensen" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse

> tisse i bukserne for at holde varmen. Men Ford har jo altid haft
> rustproblemer i nyere tid, så måske magter de ikke at løse problemet.

Idag er Fiesta'en Fords bedste bil mht. mangel på rust..

Fra : tom jensen

Dato : 17-07-05 14:12

> [...]
> der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller bestyrket

hej
har den før fået pava eller ligende rustbeskyttelse ,så se efter om der
stadigvæk er de små huller de plejer at bore i dørerne oppe ved låsen , hvis
de stadig er der er det de gamle døre .

mvh
tom jensen
viborg

--
slet ged i emailadresse ved svar

Fra : Roberto Saldo

Dato : 17-07-05 14:32

ct wrote:
> [...]
> fugemassen er tørret, så jeg står med fugemasse på fingrene efter at have

<snip dårlig service>

Min nabo to huse nede ad vejen har købt en brugt nyere Mondeo, den er
sølvgrå, dvs two-tone for dørene er tydligevis ikke samme tone!
Der er malet ud over det hele og det ligner noget der er lyv.

Mvh
Roberto (hænger sig i detaljer)

Fra : ct

Dato : 17-07-05 17:19

> Min nabo to huse nede ad vejen har købt en brugt nyere Mondeo, den er
> sølvgrå, dvs two-tone for dørene er tydligevis ikke samme tone!
> Der er malet ud over det hele og det ligner noget der er lyv.

Skal så lige siges at selve malerarbejdet faktisk er perfekt, uden den
mindste antydning af farveforskel overhovedet. Har checket i forskellig lys.
Og den her er også sølv metallic.

ct

Fra : Roberto Saldo

Dato : 19-07-05 19:08

ct wrote:

> Skal så lige siges at selve malerarbejdet faktisk er perfekt, uden den
> mindste antydning af farveforskel overhovedet. Har checket i forskellig lys.
> Og den her er også sølv metallic.

Ja det er den jeg skriver om ikke!
Det kan ses på 20mtrs afstand i overskyet vejr.

Hvis dit er malet ordentligt har du vel ikke noget at klage over.

Mvh
Roberto

Fra : Thomas Olsen

Dato : 20-07-05 21:53

Hej CT.

ct skrev i en meddelelse,
> Skal så lige siges at selve malerarbejdet faktisk er perfekt,
> uden den mindste antydning af farveforskel overhovedet. Har
> checket i forskellig lys. Og den her er også sølv metallic.

Jeg har selv en Mondeo i sølvgrå, jeg har fået skiftet begge
bagdøre pga. deres rust,
1. gang jeg fik den tilbage var der stor farveforskel ml. bagdøre
og resten, dette brokkede jeg mig over og værkstedet undskyldte
sig med at det var rigtigt svært at ramme den sølvgrå farve igen,
men jeg insisterede på at få det lavet så man mindst muligt så
det, nu er begge sider omlakerede og man kan svagt ane hvor det
skiller henne, men stadig man kan se at den er omlakeret.

en anden mulighed er at kører forbi en af fdm's stationer, de har
et måleapperat til at sætte på lakken også kan de se hvor 'tyk'
den er, hvis de 'smøres', altså fdm folkene, kan de sikkert lige
afsætte de 2 min. det tager at lave en måling på den ene bagdør
også fx. en forskærm.

--
/MVH. Thomas
Huske at fjerne NOSPAM ved svar

Fra : Brian S Jensen

Dato : 16-07-05 14:36

> [...]

> gamle der er genanvendt. Jeg håber derfor at kunne få afkræftet eller
> bestyrket min mistanke, inden jeg ofrer de penge.

Hej

Først - selvfølgelig skal de skiftes

Og mht. om de nu også ER skiftet, så er det vel bare at tale ærlig snak med
værkføreren - bede om at se de gamle. Hvis han så kommer med en søforklaring
om at "de er sendt videre til Ford Danmark bl.a bl.a bl.a" så kan du vel få
lov
at se papierne på sagen - det kan vel næppe være hemmeligt

Jeg ville ikke acceptere at en sealing skal laves om på en ny dør - for så
maler de garanteret kun den indvendige del (ellers skal de jo afmontere
lister osv. ) og dermed får du en "malingskant-overgang" fra indvendig
til udvendig side på døren

Jeg ville gi' Ford ÉN chance til at lave det 100% korrekt - og selvfølgelig
gøre dem det klart, at hvis det ikke er nye døre som er hel-lakeret med
en sealing som er fuldt på højde med fabrikkens, så ryger det videre til
FDM

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Sorensen

Dato : 17-07-05 16:53

Grunden til at de sealer nye døre manuelt er måske at de nye døre som kommer
fra Ford ikke er bedre end dem som blev skiftet(måske). Men en autolakerer
kan umuligt lave en sealing på 4 døre som bare tilnærmelsesvis ligner noget
som fabrikken har lavet. Og jeg ved hvad jeg snakker om, da jeg selv er
pladesmed og har været det i 20 år.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 16:59

> [...]
> ligner noget som fabrikken har lavet. Og jeg ved hvad jeg snakker om, da
> jeg selv er pladesmed og har været det i 20 år.

Hmm hvad er en sealing i det hele taget?
Er det klarlak, gummiliste, silicone til gummilister eller hvad?

--
Tom

Fra : ct

Dato : 17-07-05 17:13

> Hmm hvad er en sealing i det hele taget?
> Er det klarlak, gummiliste, silicone til gummilister eller hvad?

Det er en fuge der er lavet hele vejen rundt på indersiden af døren, nær
kanten. Der er lakeret hen over fugen i alle de tilfælde jeg har set.

ct

Fra : ct

Dato : 17-07-05 17:18

Men en autolakerer
> kan umuligt lave en sealing på 4 døre som bare tilnærmelsesvis ligner
> noget som fabrikken har lavet. Og jeg ved hvad jeg snakker om, da jeg selv
> er pladesmed og har været det i 20 år.

Jeg er ikk ekspert, men vi har et familiemedlem med et fugefirma (til huse
du ved), og sammenligner lidt med hvad de kan lave. Ved ikke om man kan det
men - når de her 'pro-fugemænd' laver noget, er det ligeså pænt som noget du
kunne forestille dig var lavet på maskine. (altså faktisk perfekte fuger).

ct

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 17:33

"ct" <claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger I? Jeg er som sagt bange for at være blevet snydt, og fået
> sprøjtemalet de gamle døre istedet for at få de nye som lovet.

1) Køb aldrig en MK1 udgave af en bilmodel, uanset mærke.
2) Gad vide, om denne dårlige 3M sealing KUN (læs:kun) er
brugt i dørene ??????? (jeg tvivler).
3) Sælg bilen og køb en anden. Du blir' aldrig
tilfreds med dêt lampagneværk der er udført til dato.
Det handler inderst inde om ro i sjælen istedet for
at bruge tid på spekulationer.

Fra : Brian

Dato : 17-07-05 17:58

Olesen wrote:

> 1) Køb aldrig en MK1 udgave af en bilmodel, uanset mærke.

Hmmm... nu er den Mondeo jo Ford's 3. forsøg

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-05 19:09

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Hmmm... nu er den Mondeo jo Ford's 3. forsøg

Ok, mente blot, at den mondeo vi ser idag
kun havde sealingproblemer i 'mk1' udgaven der
kom allerførst.

Fra : Sorensen

Dato : 17-07-05 19:28

Nu burde rust/sealing jo ikke være et problem uanset at det er en ny model.
Måden at konstruere en dør på er jo den samme uanset om det er en ny model
eller ej. Børnesygdomme kan man acceptere, hvis det er en ny opfindelse
eller noget videreudvikling på noget mekanisk eller elektrisk, men det er et
karosseri jo ikke. Så rust burde ikke være et problem de første 10 år og
hvis man får den undervognsbehandlet ca hvert 2 år så holder den jo ca 20
år, næsten uanset mærke.

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 18:15

> [...]
> første 10 år og hvis man får den undervognsbehandlet ca hvert 2 år så
> holder den jo ca 20 år, næsten uanset mærke.

Nej, det gør de desværre næsten ikke.
FORDI, en del biler ruster de særeste steder.
Midt på dørene, taget, og alle lister kan være
godt angrebne, og disse lister har sikkert aldrig
fået behandling. Eks. "VW's" Felicia som allerede
er godt medtaget i større stil omkring plastlisten på
bagsmækken.

Fra : Bjarne Hansen

Dato : 19-07-05 08:48

n" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse news:42daa31f$0$4062$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
Enig!
Da jeg for 8 år siden købte min nye Ford Escort 1.8 CLX St.car kørte jeg direkte
hjem og demonterede de forreste inderskærme, som jeg havde aftalt med
Dinitrol i Skovlunde,da det giver en bedre sprøjte-tilgængelighed til f.eks. til både
A+B stolper mm. Ib Olsen, som bestyrer dette sprøjteværksted, udfører
et meget kvalificeret og samvittighedsfuldt arbejde (har fået flere 1.præmier
og diplomer). Jeg valgte den "dyre" dobbeltbehandling (ca.kr.3000), som
selvfølgelig omfatter både døre og indvendige sidepaneler.
Denne behandling bliver foretaget hvert 2.år.
Efter første behandling monterede jeg straks som ekstraudstyr
Lokari inderskærme med stænkelapper ved baghjulene.
Karossen fremtræder indtil nu uden nogen form for rust.

Desuden giver jeg ikke fem flade øre for importørernes 6-års "rustgaranti", som
i virkeligheden kun er et smart salgsargument og en "garanti" mod gennemtæring.

Jeg mener, at en bils levetid i dag er afhængig af karossens levetid.
De moderne bilmotorer overlever stort set ethvert misligholdt karosseri.
Ærgeligt må det være, når en bil med en tiptop motor skal skrottes pga.
et gennemtæret karosseri.
De sølle ca.kr.3000 som jeg bøder for hvert andet år, er nok de bedste penge
jeg nogensinde har givet ud.

Mvh Bjarne

Fra : Carsten Hjorth

Dato : 19-07-05 11:58

"Bjarne Hansen" <spamfri@nospam> skrev i en meddelelse
> n" <ibso37@netscape.net> skrev i en meddelelse
> Enig!
KLIP>>

I siger altså at selvom visse biler er udstyret med gigant brølerer såsom
defekte sealinger, så kan man holde rusten væk med diverse behandlinger??
Jeg er helt enig med jer i at det kan udskyde problemer, men en ford dør med
en utæt sealing vil bare rådne op før eller senere.
Min pointe er at hvis bilen ikke er lavet ordentligt fra starten så kan
alverdens rustbeskyttelse kun udskyde problemet.
Se for eks. på alle de biler der ruster ved forrude listen, der kommer jo
ligesom aldrig et gram dinitrol derop, så her er man altså nødt til at stole
på frabrikkens valg af stål, galvanisering m.m.

/Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 19-07-05 16:38

> I siger altså at selvom visse biler er udstyret med gigant brølerer såsom
> defekte sealinger, så kan man holde rusten væk med diverse behandlinger??

Nej.
Vi siger, at en SUVO behandling (eller anden type behandling),
er nødvendig uanset hvilen bil der er tale om. BMW m.fl. undtaget
mht. garantien. En dårlig sealing er en dårlig sealing og skal laves.

> Jeg er helt enig med jer i at det kan udskyde problemer, men en ford dør
> med en utæt sealing vil bare rådne op før eller senere.

Det vil den ja.

> Min pointe er at hvis bilen ikke er lavet ordentligt fra starten så kan
> alverdens rustbeskyttelse kun udskyde problemet.

Enig. Men er den lavet ordentlig, så vil den ruste før eller siden.

> Se for eks. på alle de biler der ruster ved forrude listen, der kommer jo
> ligesom aldrig et gram dinitrol derop, så her er man altså nødt til at
> stole på frabrikkens valg af stål, galvanisering m.m.

Netop derfor SUVO anbefaler, man selv går lister mv. efter
med SUVO på dåse.

Fra : Mogens

Dato : 17-07-05 21:22

On Sun, 17 Jul 2005 10:23:11 +0200, "ct"
<claus@FJERNDETTEkjerkegaard.dk> wrote:

>Hvad siger I?

Jeg har prøvet det samme med en Volvo -> den fik sealet dørene og ikke
udskiftet dem på garantien. Lyt iøvrigt til pladesmeden i denne tråd,
IMO...

Mvh Mogens...

Fra : Kaffka

Dato : 25-07-05 14:20

Hej

Jeg har i maj måned købt en Ford Mondeo 2.0 st.car fra 10/2001. Jeg var
klar over de mulige rustproblemer inden jeg købte bilen, men vidste også
at Ford skifter døre/bagklap/fronthjelm uden beregning, hvis de har det
omtalte rustproblem (indtil videre også selvom service ikke er
overholdt)

Umiddelbart kunne jeg ikke se noget synligt problem, men da jeg ville
have foretaget en undervognsbehandling, sendte de mig videre til Ford
for at tjekke dørene inden jeg ofrede penge på at få dem rustbeskyttet.

Ford brugte 10 minutter på en gennemgang og kunne uden det mindste vrøvl
konstatere at 4 døre samt bagklappen skulle skiftes. Bilen blev
indleveret ugen efter og hele affæren tog 5 dage (fik tilbudt billig
lejebil imens). Jeg har nu en dejlig bil fri for rust og arbejdet var
udført til et 13-tal. Der var ingen farveforskel i lakken og desuden var
det nye døre med bedre gummilister, så den ellers irriterende vindstøj
nu er helt væk - lækkert! Desuden var der før en knirkelyd ved
førerdøren, som nu også er væk - her er der ihvertfald ikke tvivl om, at
det er nye døre der er kommet i. Der er desuden ingen grund til at
værkstedet skulle snyde - Ford betaler jo de nye døre, samt værkstedets
timeforbrug.
Det er iøvrigt helt nomalt at der løber noget olielignende stads ud af
bunden på dørene i nogle dage efter, da nye døre får en standard
voks/oliebehandling svarende til den de får fra fabrikken.

Som i nok kan høre er jeg meget tilfreds med Fords behandling - og de
nye Mondeo har altså ikke rustproblemer andre steder - resten af bilen
er som ny ifølge stedet som efterfølgende har rustbeskyttet hele bilen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-05 17:05

"Kaffka" <Kaffka.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Som i nok kan høre er jeg meget tilfreds med Fords behandling - og de
> nye Mondeo har altså ikke rustproblemer andre steder - resten af bilen
> er som ny ifølge stedet som efterfølgende har rustbeskyttet hele bilen.

Kære...en 4 år gammel bil SKAL se ud som ny
medmindre det er svin som har haft den før dig.

OG...er der ingen som ved, om denne 3M dør-sealing
i Mondeo ikke også er anvendt ANDRE steder på bilen ?
Tænker på samlinger mv. i motorrum og bagagerum.

Hvad vil der ske med disse om eks. 3-4 år ?

Fra : Kaffka

Dato : 26-07-05 08:40

Jeg kan referere til en ny FDM undersøgelse af 5-årige biler, hvor
forskellige dele af bilne blev skåret op og undersøgt for rust - rigtig
mange havde begyndende rustproblemer forskellige steder på bilerne.
Hyundai Accent var storeslem i den forbindelse. Den tidligere Ford
Mondeo lå heller ikke lunt i svinget. Faktum er at der er visse biler
som optimalt bør efterbehandles den dag de ruller ud fra fabrikken -
hvis man altså vil beholde den længe. Det kan altså godt være at 4-årige
biler ser ud som ny, men den usynlige tæring under lakken er begyndt på
mange modeller.
Hvad jeg har kunnet læse mig frem til er det kun døre og klapper der et
problem i den nye Ford Mondeo - man kan jo ikke garantere at der ikke er
fejl andre steder som opstår om 4-5 år, men det gælder jo for alle
modeller.

Fra : ct

Dato : 25-07-05 23:23

> Som i nok kan høre er jeg meget tilfreds med Fords behandling - og de
> nye Mondeo har altså ikke rustproblemer andre steder - resten af bilen
> er som ny ifølge stedet som efterfølgende har rustbeskyttet hele bilen.

Jeg er skam også overordnet tilfreds, både med bilen og med Ford - fik blot
lidt 'noia' over at se den gang picasso-kunstneriske gang smøren-på på
indersiden af dørene. Men er kommet til den konklusion, at det hele nok er
OK udover selve sealingen, og den laver de jo om. Beder om en attest på at
dørene er skiftet, så jeg ikke kommer i klemme ved salg engang.

claus