Biodiesel og afgifter
Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-07-05 11:07

Danmark er EU's største producent af bio-diesel, men sælger intet i DK
pga. den danske afgiftspolitik. Det er jo fantastisk plat:

Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend
'87 Citroën CX 25 GTi Turbo2

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 15-07-05 11:08

Lars L. Hansen wrote:
> Danmark er EU's største producent af bio-diesel, men sælger intet i DK
> pga. den danske afgiftspolitik. Det er jo fantastisk plat:

Rettelse - Danmark er EU's fjerdestørste producent. Men det er stadig plat.

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-07-05 12:45

[snip]

Ja det er jo godt nok ikke ret logisk... Til gengæld gad jeg nok vide
hvordan denne påstand hænger sammen med den kemiske virkelighed:

"For hver liter biodiesel, der erstatter almindelig diesel, bliver der hældt
to kilo mindre CO2 ud i atmosfæren."

Mvh
Michael

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-05 14:17

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvordan denne påstand hænger sammen med den kemiske virkelighed:
>
> "For hver liter biodiesel, der erstatter almindelig diesel, bliver der

Ja, der er vist nogle der har glemt regnemaskinen derhjemme.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 16-07-05 00:31

Henrik B. skrev:

> Ja, der er vist nogle der har glemt regnemaskinen derhjemme.

Hvorfor det?

O2 fra luften forbindes med C fra olien og giver CO2. Det lyder ikke helt
forkert, at 1 liter diesel giver 2 kilo CO2 ved afbrænding.

Men man kan hævde at CO2'en bliver udsendt uanset om det er traditionel
eller biodiesel. Men pointen er vel, at biodieselen (under "produktionen" på
marken) har fjernet nøjagtig den samme mængde CO2 fra atmosfæren som den
udsender ved forbrænding. Dermed er den CO2 neutral - blot ikke i DK
afgiftsmæssig sammenhæng.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 18-07-05 09:56

[snip]
> O2 fra luften forbindes med C fra olien og giver CO2. Det lyder ikke helt
> forkert, at 1 liter diesel giver 2 kilo CO2 ved afbrænding.

Ahh - så blev man også klogere i dag

> [...]

> marken) har fjernet nøjagtig den samme mængde CO2 fra atmosfæren som den
> udsender ved forbrænding. Dermed er den CO2 neutral - blot ikke i DK

Nej jeg tror DK har verdensrekord i opfindsomhed, når det kommer til
afgifter af afgifter, afgifter af besparelser, afgifter af mulige
besparelser på afgiftsområdet etc...

Michael

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 10:24

"Jeppe Seidelin Dam" <jeppedam@mailme.dk> skrev i en meddelelse

Men pointen er vel, at biodieselen (under "produktionen" på
| marken) har fjernet nøjagtig den samme mængde CO2 fra atmosfæren som den
| udsender ved forbrænding.

Og Co2 vil det alligevel udsende, hvis det bare ligger og rådner uden at
blive brugt. Så ved at brænde alm. fossilt olie i stedet for "rapsolie",
forurener man 2*2=4 gang så meget som hvis det var lavet til olie, og brændt
;).

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-08-05 10:03

"Michael Jørgensen" <andersand@mail.dk> wrote in message
> [...]
> hvordan denne påstand hænger sammen med den kemiske virkelighed:
>
> "For hver liter biodiesel, der erstatter almindelig diesel, bliver der

Rapsplanterne har jo optaget CO2 mens de voksede, men om det lige er 2 kg
???

--
mvh / regards Christian
(Som måske burde plante raps i de 4 Ha ???)

Fra : Hans Pedersen

Dato : 15-07-05 13:13

On Fri, 15 Jul 2005 12:06:51 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

> Det er jo fantastisk plat:

Det er klamt af h... til. Ligegyldigt hvilken regering vi vælger, så
pålægger de afgifter i miljøets navn. Og når nogen så finder noget,
der er Co2 neutralt, så bliver dukkedrengen til skatteminister lang i
spyttet, og vil alligevel ikke fjerne afgiften.

Hvem skal man stemme på i dag, for at få en fornuftig
afgiftspolitik???

--
mfg
Hans Pedersen