Veteranbil
Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 13-07-05 09:31

Kæresten (og jeg) har forelsket sig lidt i en gammel Alfa Spider (fra før
1970).
Sagen er at hun ikke har noget reelt kørselsbehov, og at jeg har en firmabil
(som uden problemer dækker vores behov). Imidlertid kunne hun godt tænke sig
en cabriolet at trille rundt i i ny næ, og som hun ellers kan gå og polere
lidt på i vintermånederne.
Jeg er opmærksom på at sådan en bil ikke er gratis at holde kørende - men er
det helt vanvittigt, hvis den holder i garage og kun bliver kørt om sommeren
i tørvejr? Det afhænger selvfølgelig af bilens stand, men hvis den som
udgangspunkt er rustfri og mekanisk i orden.
Hvordan er det nu lige med økonomien i sådan én? - Den taber vel ikke
rigtigt værdi, hvis den ellers bliver passet og plejet? (kan man gå så langt
at kalde det en investering?)
- Og kan man overhovedet låne til en veteran?

/Kasper Hansen

Fra : Claus P.

Dato : 13-07-05 12:19

> [...]
er
> det helt vanvittigt, hvis den holder i garage og kun bliver kørt om

Hvis den kun bliver sommerkørt og står et sted hvor den kan få lov at tørre
efter at have kørt i vådt vejr så vil den kunne holde i mange år

> [...]
> Hvordan er det nu lige med økonomien i sådan én? - Den taber vel ikke
> rigtigt værdi, hvis den ellers bliver passet og plejet? (kan man gå så

Den skal i hvert fald nok holde værdien, selv om den type biler er steget i
værdi de seneste år, og hvis de bliver passet godt kan de sagtens stige i
værdi

> - Og kan man overhovedet låne til en veteran?

Det kan man sagtens hvis du ellers har en sund økonomni og har til 30-40 %
udbetaling eller deromkring.
Jeg lånte selv til en MG A fra 1959 i en alder af 23 år og med et ufaglært
arbejde, jeg skulle bare have 30% i udbetaling.

Husk at få den forsikret et sted hvor de specialsere sig i den type biler,
fx ved Runa https://www.runa.dk/forsikringer/veteran2005.pdf
eller Nordisk Veteran
http://www.nordiskveteran.dk/abweb/pc?pid=pagAB_p_t_NVF_veteranProdBilerPriser
det kræver vist bare et medlemskab af en vetearnbilklub (kr 400,-).

Mvh
Claus