Erfaringer med Seat Altea
Fra : Line & Bjarne

Dato : 12-07-05 22:23

Da vi overvejer at investere i en Seat Altea er vi interesserede i at høre
hvad i har gjort jer af erfaringer med denne bil. I særdeleshed 1,9 TDI
modellen. Hvad kører I på literen?
Det undrer os lidt, at der kører så få Altea'er, da den jo prismæssigt er
ret attraktiv i forhold til andre biler i denne klasse, pga ret højt
udstyrsniveau, især i Stylance udgaven.

Bjarne

Fra : winddiesel

Dato : 13-07-05 07:49

jeg købte i januar måned en Peugeot 307 airvan "guleplader" 2.0
16V hdi med 136 hk.
Jeg har så gjort lidt visuelt ved den, og blev for 3 uger siden budt
en rigtig god pris for den, og skulle finde en erstatning.

Altea'en var mit første valg, for jeg har alle dage mens jeg ahr
haft 307'ern kigget lidt skævt til den for den er dælme flot, og
med de gode km/l de TDI motorer normalt udsviser så... ja...

Det skal lige siges at 307'eren kører i gns 7.5l/100 km, og det har
vi været meget skuffede over, men forhandleren sagde vi skulle vente
til den havde kørt 20.000 km. så ville det blive meget bedre. Vi har
nu kørt 30.000 og den kører stadig 7.5/100...

Jeg tager ud til Seat og får en prøvetur i altea'en... flot
flot... lidt små irriteret over at infodisplayet kun kan vise 1 ting
af gangen, og man skal klikke uendeligt for at komme til den
information man gerne vil se.. nå en småting...

Sportup sæderne.. tjoo.. sådan ok...acceptable

accelerationen.. forrygende.. så absolut

motorgangen... BANKENDE.. for tosset i forhold til HDI' som er meget
blødere og larmer betydeligt mindre.
ISÆR når man holder bilen på koblingen ved igangsætning.. alt er
ved at rasle fra hinanden...

Var dybt chockeret....

Tog tilbage til forhandleren.. og jo... den var da meget rar, men jeg
skulle lige sove på oplevelsen.

Næste morgen.. gad jeg slet ikke køre derind igen.

Til trods for jeg kunne have lavet en god handel ved at sælge
307'eren, med en udgift på 13.000 kr. over 6 mdr. og 30.000 km, så
har jeg den stadig idag, for i bund og grund føles 307'eren i
køremåde / komfort / støj / sæder ect. som en bil der i ren handel
er 100.000 kr. mere værd...

Og jeg var SÅ tæt på at sælge den...

Blot mit indskud !

PS: De altea ejere jeg har snakket med rapporterer om ca. 14 km/l i
gns. og det er jo heller ikke vidre flot !

mvh.
Søren Wind

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 13-07-05 11:00

> motorgangen... BANKENDE.. for tosset i forhold til HDI' som er meget
> blødere og larmer betydeligt mindre.
> Var dybt chockeret....

Seat Altea er den bil (i den større klasse) i VAG-koncernen, der har mest
støj i kabinen.

Samtidig kritiseres den nogle gange for at være FOR hårdt sat op i
undervognen.

Samme motor er næsten fuldkommen lydløs i andre produkter.

/Jan W Nielsen

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-07-05 11:45

On Wed, 13 Jul 2005 11:59:59 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@nitetsvar.dk> wrote:

>Seat Altea er den bil (i den større klasse) i VAG-koncernen, der har mest
>støj i kabinen.

Jeg har samme maskine i en Touran. Jeg synes ikke motorstøjen er
påfaldende i den. Har ligeledes prøvet den i en Octavia, absolut også
godkendt.

>Samme motor er næsten fuldkommen lydløs i andre produkter.

Mere eller mindre ja.

MVH
Kent Glerup

Fra : KASO

Dato : 13-07-05 18:12

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undervognen.
>
> Samme motor er næsten fuldkommen lydløs i andre produkter.

"lydløs" og "TDI" i samme sætning (næsten)?!?!?
Det har jeg vist aldrig set før..... - de "gl." TDI'er (1.9) er jo kendt for
en noget mere støjende og uciviliseret fremfærd end konkurrenterne.....

Fra : Kent Glerup

Dato : 13-07-05 19:04

>"lydløs" og "TDI" i samme sætning (næsten)?!?!?
>Det har jeg vist aldrig set før..... - de "gl." TDI'er (1.9) er jo kendt for
>en noget mere støjende og uciviliseret fremfærd end konkurrenterne.....

He he.. Nu kører du jo Scenic 1,9 dCi, hvilket jeg selv gjorde indtil
for et par uger siden..

Firmaet har så ment at jeg nu skal køre Touran 1,9 TDI. Stillet op mod
hinanden er lydniveauet stort set identisk, med en lille fordel til
Scenic'en. Men mht. lyden taber Touran'en til gengæld, den har en
klart hårdere gang.

MVH
Kent Glerup

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-07-05 10:16

> [...]
for
> en noget mere støjende og uciviliseret fremfærd end konkurrenterne.....

Heldigvis har TDI´erne også et noget bedre forhold mellem ydelse og økonomi
end de fleste af diesel-konkurrenterne - men det har vi to jo været inde på
før.

Jeg fik det senest bekræftet, da en biludlejer i Tyskland (uopfordret) sagde
til mig, at hvis jeg skulle køre 6.000 km, så skulle jeg hellere tage en
TDi. For det var de mest økonomiske - specielt på Autonbahn i høj fart.

Biludlejeren er Geschäftsführeren ved Hertz i Flensborg - han hedder
Wolfgang - flinker fyr.

Jeg valgte dog alligevel en Mondeo med TDCi - men den VAR (som Wolfgang
havde fortalt), altså heller ikke så økonomisk som Passaten med TDi 130.

Årsagen er - som vi også før har været inde på - at TDi´erne fylder med
højere tryk og deraf følgende bedre forbrænding.

(Samme erfaringer har Landberg gjort sig med sine kunder.
www.bokstuning.dk - ligesom stort set alle andre.)

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 13-07-05 18:49

> Samtidig kritiseres den nogle gange for at være FOR hårdt sat op i
> undervognen.

Jeg prøvede en Altea m. "sportspakke" og 18" fælge. Jeg synes bagenden var
noget løs under lidt hårdere nedbremsning f.eks. på en motorvejsafkørsel!
Det var en skuffelse!

--
Thomas Krath

Fra : Torben Nielsen

Dato : 13-07-05 12:51

Line & Bjarne wrote:
> Da vi overvejer at investere i en Seat Altea er vi interesserede i at høre
> hvad i har gjort jer af erfaringer med denne bil. I særdeleshed 1,9 TDI
> modellen. Hvad kører I på literen?
Jeg har en 2.0 TDI DSG van, den kørte 14 km/l på første tank (og
det var med mange småture). Jeg venter spændt på at se hvor meget
den har kørt på anden tank.
   Grunden til at jeg valgte Altea, var pladsen bag rattet, ganske
enkelt uden sidestykke den bil, der har mest plads til føreren, i
sin prisklasse. På den konto blev Touran, C-Max og Corolla
Sportsvan fravalgt.
   Jeg kan se at flere taler om meget støj, og jeg har da også selv
foretaget noget støjdæmpning (og vil foretage mig yderligere i
fremtiden), men personligt synes jeg ikke, at den støjer mere end
de førnævnte biler (alle med 2.0 turbo diesel motorer).
   Jeg blev af forhandleren frarådet større fælge og sportspakke,
da han mente at den var for hård i undervognen og at større fælge
ville tage noget af komforten. Efter at have prøvet sportssæderne
kunne jeg fornemme at det ville blive en smertefuld oplevelse at
sidde i vognen i lang tid. Derfor nøjedes jeg med
Stylance-udgaven, og det har jeg absolut ikke fortrudt.
   Jeg tror ikke at jeg nogensinde vil købe en "almindelig" lav bil
igen, de ekstra 5-10cm i højden gør det en del nemmere og mere
behageligt at stige ind og ud af bilen.
   De negative sider af bilen som jeg kan komme på er: dårligt
udsyn bagud og ved venstre forstolpe, kopholderne er knap så
velegnede til ½l flasker, ingen køling af handskerummet (som er
for småt), ikke muligt at få bilen med xenon-lygter.

> Det undrer os lidt, at der kører så få Altea'er, da den jo prismæssigt er
> ret attraktiv i forhold til andre biler i denne klasse, pga ret højt
> udstyrsniveau, især i Stylance udgaven.

Tja, de gør jo heller meget for at skabe opmærksomhed omkring
bilen. Jeg havde flere blade med test af den, og alligevel var
det først da jeg holdt bag ved en van-udgave (mens jeg prøvekørte
en anden bil), at jeg blev opmærksom på at man kunne få den som van..

/Torben

Fra : Jesper

Dato : 13-07-05 16:55

"Torben Nielsen" <tor_niel@fjernes.msn.com> skrev i en meddelelse

............... ikke muligt at få bilen med xenon-lygter.

Det bliver det i 2006 modellerne :)

---
Jesper

Fra : Thomas

Dato : 13-07-05 15:11

> Da vi overvejer at investere i en Seat Altea er vi interesserede i at
> høre hvad i har gjort jer af erfaringer med denne bil. I særdeleshed
> 1,9 TDI modellen. Hvad kører I på literen?

Jeg har netop idag prøvet en Altea 2,0 TDI DSG m. boks (185hk/420nm) - den
trækker helt fint til de fleste brugere, men der kommer overraskende meget
røg ud når man skyder lidt til den. DSG gearet (6 gear kombineret m.
aut.gear) er virkelig imponerende - kører du helt normalt, så mærker du ikke
at den skifte gear, hvilket jeg synes er virkelig fedt. Den jeg har prøvet
er med 18" fælge, klima, fartpilot, navi, boardcomputer osv. og har en
indkøbspris på ca. 250 tkr. inkl. moms. Navi opererer udover på skærmen i
midterkonsollen også i boardcomputeren. I boardcomputeren kan du ligeledes
følge gearskiftene mht. hvilket gear du er i osv.

Jeg må sige at jeg blev positiv overrasket over bilen! Jeg kunne dog godt
tænke mig at prøve en uden boks m. 140hk og se hvordan den trækker ifht. den
med boks.

Iflg. sælgeren så kører en Altea 2,0 TDI DSG typisk omkr. 17 kml, hvilket
passer ret godt med hvad infodisplayet fortæller når du bare kører
almindeligt (den her var med boks, jeg ved ikke om det har betydning).

Mht. motorvalg, men jeg klart at du bør vælge den nye 2 liters motor. Det
kan, som jeg ser det, ikke svare sig at købe en gammel motor der er ved at
blive pensioneret.

--
Thomas Krath

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-07-05 15:42

Thomas skriver:

> Jeg har netop idag prøvet en Altea 2,0 TDI DSG m. boks (185hk/420nm) - den
> trækker helt fint til de fleste brugere, men der kommer overraskende meget
> røg ud når man skyder lidt til den.

Boksen i højeste stilling velsagtens.

> Iflg. sælgeren så kører en Altea 2,0 TDI DSG typisk omkr. 17 kml, hvilket
> passer ret godt med hvad infodisplayet fortæller når du bare kører
> almindeligt (den her var med boks, jeg ved ikke om det har betydning).

Infodisplay får svjv besked om forbrug fra motorstyring. Da den er
"bokset" kender den ikek det rigtige forbrug....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-07-05 10:17

> Jeg har netop idag prøvet en Altea 2,0 TDI DSG m. boks (185hk/420nm) - den
> trækker helt fint til de fleste brugere, men der kommer overraskende meget
> røg ud når man skyder lidt til den.

Så skal ladetrykket bare hæves en smule - eller dieselmængden nedsættes
lidt - så er man ude over dety problem.

Landbergs skulle have 190 hk uden røg...(?)

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 14-07-05 14:33

> Landbergs skulle have 190 hk uden røg...(?)

Ja og næsten 500nm? Den her havde kun 185hk/420nm og røg alt for meget!

--
Thomas Krath

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-07-05 15:56

> Ja og næsten 500nm?

Jeg husker det ikke præcist.

> Den her havde kun 185hk/420nm og røg alt for meget!

Formentlig ville man kunne skrue den ned i "mætning" uden at tabe effekt -
soden kommer der jo ikke noget effekt ud af - så mon ikke det blot handler
om justering...?

/Jan W Nielsen

Fra : Søren Wind

Dato : 14-07-05 17:32

> Ja og næsten 500nm? Den her havde kun 185hk/420nm og røg alt for meget!

Det er så vellykket, for dyserne i den kan ikke ifølge specifikationerne
levere mere end 175 hk !
--
mvh.
Søren Wind - Riding Peugeot 307 Airvan - 2005 SW Edition - www.opz.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-07-05 18:13

> Det er så vellykket, for dyserne i den kan ikke ifølge specifikationerne
> levere mere end 175 hk !

Hvordan specifikationerne..?

Ml/sek eller hvordan - og har det ikke også noget med trykket at gøre..?

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 14-07-05 19:40

> Det er så vellykket, for dyserne i den kan ikke ifølge
> specifikationerne levere mere end 175 hk !

Jeg forstæller blot hvad forhandleren har fortalt mig. Den har kørt lidt
over 10 tkm.

--
Thomas Krath

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-07-05 21:23

> Jeg har netop idag prøvet en Altea 2,0 TDI DSG m. boks (185hk/420nm) - den
> trækker helt fint til de fleste brugere, men der kommer overraskende meget
> røg ud når man skyder lidt til den.

De fleste 2.0 16V TDi kører med en forkert software fra fabrikken. Derfor
ryger de ofte en del, selv når de er standard. Hvis man så tuner dem bliver
det naturligvis værre. Jeg ved, at Seat i Tyskland har udsendt en
opdatering, men den er åbenbart ikke kommet til landet endnu.
Jeg har selv lige været i Tyskland og fået lavet en TüV-godkendt chiptuning
af min Altea. Det pudsige er, at den med chippen ryger mindre end den gør
standard. Vi fik nogle data fra TüV der angav hvor meget bilen måtte ryge
ved forskellige omdrejninger. Disse tal lå på ca. 1.5 til 2.5. Standard lå
bilen på 0.1 til 0.6, dog vildt svingende mellem de to tal. Da vi havde
chippet den lå tallene på ca. 0.14 over hele skalaen, dog på 0.6 ved 4.000
omdr/min. Altså bedre tal end den gjorde standard. Bilen målte jeg så i går
hos Peugeot i Køge på deres Dynomet til 178hk. Desuden er økonomien blevet
en del bedre. Så at påstå, at chiptunede dieselbiler altid forurener en
masse er direkte forkert. Min forurener mindre.

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo 1.9TDii/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 14-07-05 21:38

> Thomas Landberg
> Seat Toledo 1.9TDii/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
> www.bokstuning.dk

Hvad er nu det for noget Toledo Tdii, som du har der..?

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas Landberg

Dato : 15-07-05 07:10

> Hvad er nu det for noget Toledo Tdii, som du har der..?
>
> /Jan W Nielsen

Der var vist et i for meget, men det er den nye Toledo jeg har fået som
privatbil. Fed slæde

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo III 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-07-05 10:08

> Der var vist et i for meget, men det er den nye Toledo jeg har fået som
> privatbil. Fed slæde

Absolut..

Tillykke med den.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-05 14:37

> [...]
> økonomien blevet en del bedre. Så at påstå, at chiptunede dieselbiler
> altid forurener en masse er direkte forkert. Min forurener mindre.

Interessant for min Golf V TDI 16V ryger faktisk når jeg trykker den af i
de lave gear.
Ikke en hel masse men nok til at jeg kan se en svag tåge langs jorden når
den får nogen på hatten.

I modsætning til min gamle 96'er 1,9TDI 90Hk den kunne bare ikke bringes til
at ryge.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-07-05 15:03

> Interessant for min Golf V TDI 16V ryger faktisk når jeg trykker den af i
> de lave gear.

Hvad har din af hypper...?

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-07-05 15:49

Jan W Nielsen skriver:

> Hvad har din af hypper...?

140

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 15-07-05 16:05

> 140

Jeg ved godt, hvad en TDi 2,0 har af hestekræfter fra fabrikken..

Det var mere, hvad Claus´ havde - siden han skriver som han gør, efter at
Landberg har skrevet, at den ryger mindre, når først den er chippet.

/Jan W Nielsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-07-05 18:33

Jan W Nielsen skriver:

> Jeg ved godt, hvad en TDi 2,0 har af hestekræfter fra fabrikken..

Okay

> Det var mere, hvad Claus´ havde - siden han skriver som han gør, efter at
> Landberg har skrevet, at den ryger mindre, når først den er chippet.

Jeg tror skutte at den er chippet.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 14-07-05 09:54

"Line & Bjarne" <bjarneline@privat.dk> wrote in message
> Da vi overvejer at investere i en Seat Altea er vi interesserede i at høre

Nu snakker mange om dieslen udgaverne er der ingen der har prøvet benzin
modellerne og har noget at sige godt eller ondt måske..

Fra : Thomas Landberg

Dato : 14-07-05 21:31

> [...]
> Det undrer os lidt, at der kører så få Altea'er, da den jo prismæssigt er
> ret attraktiv i forhold til andre biler i denne klasse, pga ret højt

Jeg købte en Altea 2.0 16V TDi DSG som firmabil og blev så forelsket i
bilen, at jeg siden har købt en Toledo 1.9TDi som privatbil. Man skal være
klar over, at man køber en bil som ikke kun taler til hjernen, men også til
hjertet. Den kører bare fedt, men den er sq ikke fejlfri. Problemet med støj
er velkendt, men nu er jeg på min anden Altea og den nye støjer markant
mindre - faktisk så meget mindre, at støjen slet ikke er noget problem.
Toledo'en kørte jeg til Italien i for 14 dage siden og hele turen foregik
med 140km/t på klokken. Så hurtigt gider jeg normalt ikke køre da mine
tidligere biler har støjet en del ved den hastighed, men i Toledoen var det
ikke noget problem. Så jo, de kan støje, men det er åbenbart rettet i de
nyeste versioner. M.h.t. motorlyden, så er der stor forskel på lyden fra 1.9
og 2.0. Sidstnævnte lyder IMO decideret fed når den får nogle omdrejninger.
Modsat de fleste andre biler lyder den som om den gerne vil have
omdrejninger. Da jeg købte Toledo'en med 1.9 TDi blev jeg dog meget skuffet
i starten. Motorlyden i den er markant mere "taxa" og hverken motor eller
drivlinie virker til at være nær så forfinet som i 2.0. Men efter bilen har
kørt nogle kilometer er det ikke længere voldsomt og det er ikke noget der
generer mig i det daglige. M.h.t. økonomien, så kørte Toledo'en med 140km/t
og ferielæs reelle 15km/l på turen hvilket jeg finder tilfredsstillende i så
stor, tung og høj en bil. Desuden havde den kun kørt 3.000km da vi trillede
afsted, så det skal nok blive bedre. Sidste tank siger 16.8km/l, så det ser
jo fornuftigt ud. Man kan desværre ikke regne kørecomputeren, men den kan
relativt let trimmes ind (den viser 8 % for lidt i forbrug). Begge mine
biler er med Sport Up pakke. Det er primært p.g.a. sæderne, men hele
interiøret ser IMO langt bedre ud i sort (som det er i sportspakken) end i
den triste grå der er standard i Stylance. Undervognen bliver ganske hård i
Sport Up og min Altea med 17" hjul er markant hårdere end de Touran'er jeg
har prøvet med 4cm sænket undervogn og 19" hjul. Så det er jo smag og behag,
men jeg er vild med en så hård undervogn og det har aldrig generet hverken
mig eller konen at Seat har byttet de fire fjedre ud med rene
afstandsstykker

--

MVH

Thomas Landberg
Seat Toledo 1.9TDi/Seat Altea 2.0 16V TDi DSG
www.bokstuning.dk