Nyt sikkerhedskoncept fra Volvo
Fra : EjS

Dato : 12-07-05 20:11

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=39131&a=419989

- har selv været med i projektet siden marts. Rigtigt spændende!

MVH EjS

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 06:44

"EjS" <ejsFJERN@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

http://svt.se/svt/road/Classic/shared/mediacenter/index.jsp?d=39131&a=419989

| - har selv været med i projektet siden marts. Rigtigt spændende!

Hvor er fidusen?, jeg hørte bare snak om et potentielt marked, på den viste
video blev farten da ikke reduceret af betydning, kollisionerne undgået.

Fra : Niels Bengaard

Dato : 13-07-05 14:05

> [...]
> viste
> video blev farten da ikke reduceret af betydning, kollisionerne undgået.

Jeg synes da farten blev reduceret betydeligt.
Farten reduceres først, når kollision ikke kan undgåes.

Niels

Fra : EjS

Dato : 13-07-05 18:53

> Hvor er fidusen?, jeg hørte bare snak om et potentielt marked, på den
viste
> video blev farten da ikke reduceret af betydning, kollisionerne undgået.

Jeg giver dig ret - det er svært at se på videoen, hvor systemet ikke kommer
til sin fulde ret i de få klip. Det er ufatteligt kompliceret at lave sådan
et system som også fungerer men så meget desto mere imponerende er det at
systemet fungerer i de omtalte testbiler (det kan jeg roligt sige for jeg
har ikke været med i lang tid nok til at have æren for dette).

Som du sikkert ved er bilens kinetiske energi afhængig af kvadratet på
hastigheden - så en på billedet ubetydelig fartændring betyder at omfanget
af sammenstødet reduceres væsentligt med færre kvæstelser og materielle
skader til følge. Målet er netop ikke at undgå undgå ulykken men at reducere
omfanget. Som der bliver sagt forventes piskesmældsskader som følge at
ulykker ved kollision ind i bagenden af en anden bil at blive reduceret med
40-50%.

Manden fra vejværket udtaler endvidere at sådanne systemer forventes at
blive næste store skridt i udviklingen af aktivt sikkerhedsudstyr på linie
med selen, ABS, Airbag og ESP systemer.

Jeg giver ham ret og jeg har svært ved ikke at være positiv - men det er
klart eftersom jeg jo arbejder med det jeg gør og selvfølgelig har adgang
til mere detaljeret information end der bliver forelagt for offentligheden.
De nævnte 40-50% bliver endvidere underbygget af D&C der har foretaget store
undersøgelser med lignende systemer i rigtig trafik samt undersøgelser fra
det amerikanske National Highway Safety et-eller-andet-crap Commission.

Det kan være svært at forstå, at systemet ikke helt undgår ulykken - men det
er netop ikke idéen. Som man kan høre kommer der en advarsel før det er for
sent - som chaufføren selv kan reagere på. På den måde kan chaufføren selv
undvige. Gør han ikke det forbereder bilen sammenstødet og gør alt hvad den
kan for at udrette minimal skade. Det skyldes flere ting. Bl.a. har
undersøgelser vist at man som chauffør er meget velvillig og positiv (læs -
man vil købe det) for systemer som vejleder og hjælper chaufføren men
derimod mere negativ for systemer som går ind og decideret fratager
chaufføren magten over køretøjet.
Derudover findes der fysiske begrænsninger for systemet og hensyn til bl.a.
pris. Der går jo en hårfin grænse mellem at lige netop "fange" alle
situationer - uden at man får en falsk alarm så bilen bremser for en
sommerfugl - så man i virkeligheden introducerer flere farlige situationer
end man løser. Med løsningen med alarm og derefter automatisk bremsning
opnår man en pålideligt system i og med at en bremsning kun kommer når det
er absolut nødvendigt - men til gengæld uden "falske" aktiveringer.
Advarslen kommer måske lidt oftere for at fange alle situationer - ind
imellem kan en falsk advarsel komme - men det skaber ikke en farlig
situation - så det er til at leve med.

Desuden vil hastighederne samt de trafikale omstændigheder ofte være sådan
at en kollision kun er uundgåelig hvis man ændrer kursen drastisk.

MVH EjS

Fra : Ukendt

Dato : 14-07-05 06:30

| viste
|
| Jeg giver dig ret - det er svært at se på videoen, hvor systemet ikke
kommer
| til sin fulde ret i de få klip.

Det skal nok mærkes på egen krop. Jeg er bestemt positiv over for subj.,
ideen.

Som man kan høre kommer der en advarsel før det er for
| sent - som chaufføren selv kan reagere på. På den måde kan chaufføren selv
| undvige.

Ja det har jeg så "misset", det ændre jo en del :). Bare det at man bliver
"vækket" reducere risikoen meget, så hvis man sparede alt det dyre
bremse-halløj, ville man få et prisbilligt system, som nemt kunne
introduceres på markedet som fx. T.Svansen-gadget ;).

Fra : EjS

Dato : 14-07-05 18:52

> [...]
> bremse-halløj, ville man få et prisbilligt system, som nemt kunne
> introduceres på markedet som fx. T.Svansen-gadget ;).

Det "dyre" bremsehalløj er software. Det betyder det skal udvikles én gang
for alle.

Det dyre er radar sensoren og kameraet der får systemet til at virke. Hvis
ikke de sammen med datafiltreringen (= dyre processorer) fungerer ordentligt
vil ingenting i systemet nogensinde komme til at fungere... Så når man har
muligheden pga. sensoren udnytter man den 100% til alt hvad man har fantasi
til :)

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 15-07-05 14:42

> [...]
> vil ingenting i systemet nogensinde komme til at fungere... Så når man har
> muligheden pga. sensoren udnytter man den 100% til alt hvad man har

Av, vent til der er mere sydlige mærker, der introducerer noget lignende. SÅ
skal vi se ejere der vrider sig, p.g.a. priserne på ovennævnte ting, når de
er fulde af elektriske fejl. *LOL*

Fra : EjS

Dato : 15-07-05 16:17

> [...]

> skal vi se ejere der vrider sig, p.g.a. priserne på ovennævnte ting, når

Hehe - du kan ikke lade være, vel :)))

Når man releaser en bil med et nyt system har man testet det igennem men der
vil altid være chauffører der udsætter systemet for ting der ikke kan / er
blevet testet. Hvad sker der når man trykker på bremsepedalen og slukker for
fartpiloten samtidigt med at ESP slåes fra og aut. vil skifte to gear ned :)

Uanset om BMW eller PSA eller andre laver et release på en ny ting der lige
netop har nået en "acceptabel" fejl status så vil der være fejl.

Bare ikke når du køber en Volvo, forståes ;)

MVH EjS

Fra : Henrik B.

Dato : 14-07-05 14:19

> [...]

> et system som også fungerer men så meget desto mere imponerende er det at
> systemet fungerer i de omtalte testbiler

Du mangler vist et: "Næsten hver gang......".

Som det jo fremgår af klippet.

Fra : EjS

Dato : 14-07-05 18:57

> Du mangler vist et: "Næsten hver gang......".
>
> Som det jo fremgår af klippet.

Som personen i indslaget siger så bruger man gummibilen til tests da det jo
ellers vil blive ret omkostningsbetonet at teste systemet :)

Så må man også acceptere et miss ind imellem da gummi ikke helt har samme
reflekterende evne (i det mindste for radaren) som en bil (som personen også
siger). I virkeligheden funker det (man kan selvfølgelig aldrig give nogen
100% garanti). Sensorsystemet og datafiltreringen kører jo med en sample
frekvens der gør at et enkelt miss ikke betyder noget som helst.

Der findes iøvrigt allerede ISO standarder for den slags som andre
bilfabrikanter også bruger.

MVH EjS