Chipstuning af BMW 320i
Fra : Bjarne Haug

Dato : 11-07-05 22:05

Hej gruppe

Er det overhovedet muligt at chipstune en BMW 320i Touring E30 fra 1990?

Og hvad får man egentlig ud af det?

mvh
Bjarne

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 11-07-05 22:16

Bjarne Haug wrote:
> Hej gruppe
>
> Er det overhovedet muligt at chipstune en BMW 320i Touring E30 fra
> 1990?

Ja...

> Og hvad får man egentlig ud af det?

En lettere tegnedreng...

Du får ikke nok - hvis noget - ud af at tune en sugemotor.
Der findes enkelte undtagelser...

Kan se, at www.scantune.dk lover ca. 10 hk. Men om den har de ekstra 10 hk i
forvejen ved jeg ikke.

Jeg ville ikke spilde pengene...

Fra : Mogens

Dato : 11-07-05 22:17

On Mon, 11 Jul 2005 23:15:30 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Du får ikke nok - hvis noget - ud af at tune den
>Jeg ville ikke spilde pengene...

Enig - en 320i må man hellere montere med en større motor.

Vor E30 BMW 323i med 150 hk kører og lyder formidabelt. På den tyske
motorvej har den på en netop overstået mindre ferie rundet de 220 km/t
ifølge GPS'en. Dét, synes jég, er meget godt gået af en bil fra
'80-erne... - Gennemsnitligt 10 km/l på hele turen - heller ikke så
ringe!

Mvh Mogens
'97 Camaro Z28...

Fra : Kent Glerup

Dato : 12-07-05 07:39

>Ja...

>En lettere tegnedreng...

Jep..

>Du får ikke nok - hvis noget - ud af at tune en sugemotor.
>Der findes enkelte undtagelser...

Præcis. Forvent ikke øm nakke eller noget! Vores Fabia 16V fik turen
pga. dårlig speederrespons, og et hul i momentkurven mellem 2000 og
3000 omdrejninger (der man kører til daglig...). Begge dele blev
forbedret, specielt momentet.

>Kan se, at www.scantune.dk lover ca. 10 hk. Men om den har de ekstra 10 hk i
>forvejen ved jeg ikke.

Et sted jeg jeg gerne anbefaler, specielt fordi optimeringen bliver
lavet til den enkelte motor. De 10HK er meget individuelt, og jeg kan
ikke forestille mig at Scantune "lover" det! Momentet på de sidste
1000 omdrejninger blev på Fabia'en "rettet ud", hvilket gav ca. 9HK på
toppen. Mærkes nemmest ved at motoren drejer noget mere ubesværet på
de sidste omdrejninger.

>Jeg ville ikke spilde pengene...

Jeg ville nok undersøge erfaringerne fra andre ejere meget grundigt!
Det er mit indtryk at BMW har meget godt styr på deres motorer, så det
er ikke sikkert der er så meget at hente...

MVH
Kent Glerup

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-07-05 10:24

> Er det overhovedet muligt at chipstune en BMW 320i Touring E30 fra 1990?

Du kan smide en pakke Estrella ind på bagsædet... så er bilen "chipstunet"..

...ellers er der ikke meget at komme efter....før du får en bil med turbo..

/Jan W Nielsen

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 12-07-05 10:58

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan smide en pakke Estrella ind på bagsædet... så er bilen
> "chipstunet"..

Det er skam ikk sån' at Kims'e af :).

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-07-05 11:48