/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Golf IV tdi '98 - turbo falder ud
Fra : .°o.O Thomas O.o°.


Dato : 10-07-05 08:56

Jeg kørte til Sjælland i går (fra Horsens) og tilbage igen. To gange mistede
bilen trækkraft og jeg er overbevist om at det var turboen som ikke var
aktiv. Den ene gang var på Sjælland mod øst og den anden gang på vej hjem på
ca. samme sted. Efter at have kørt lidt og undret mig første gang, holdt jeg
in på nærmeste rasteplads og kiggede efter et kabel der var hoppet af eller
lign. men fandt ingenting. Da jeg startede igen, så fungerede bilen fint
igen.

På vej hjem gjorde den det samme ca. samme sted, så af ved en afkørsel og
"genstarte" bilen, og så kørte det fint resten af vejen hjem. Måske jeg bare
har ramt et "turbofrit område" på motovejen - underligt var det i hvert
fald.

Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt? Bilen er en
1.9tdi 90 hk uden chip - km ca . 278.000. Kan det være turboen som bare er
ved at være slidt?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam
http://lalala.dk - Dolp den lyseblå flodhest



 
 
Ukendt (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-05 09:47


".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
news:42d0d507$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg kørte til Sjælland i går (fra Horsens) og tilbage igen. To gange
> mistede
> bilen trækkraft og jeg er overbevist om at det var turboen som ikke var
> aktiv. Den ene gang var på Sjælland mod øst og den anden gang på vej hjem
> på
> ca. samme sted. Efter at have kørt lidt og undret mig første gang, holdt
> jeg
> in på nærmeste rasteplads og kiggede efter et kabel der var hoppet af
> eller
> lign. men fandt ingenting. Da jeg startede igen, så fungerede bilen fint
> igen.
>
> På vej hjem gjorde den det samme ca. samme sted, så af ved en afkørsel og
> "genstarte" bilen, og så kørte det fint resten af vejen hjem. Måske jeg
> bare
> har ramt et "turbofrit område" på motovejen - underligt var det i hvert
> fald.
>
> Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt? Bilen er en
> 1.9tdi 90 hk uden chip - km ca . 278.000. Kan det være turboen som bare er
> ved at være slidt?

Det kunne også bare være et spændebånd der var knækket på turboslangen. Så
kan luften fise ud ved siden og den har svært ved at opbygge tryk. Kig efter
om slangerne sidder FAST på turbo og intercooler og ved indsprøjtningen

--
Tom



.°o.O Thomas O.o°. (10-07-2005)
Kommentar
Fra : .°o.O Thomas O.o°.


Dato : 10-07-05 10:24

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:42d0e08d$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Det kunne også bare være et spændebånd der var knækket på turboslangen. Så
> kan luften fise ud ved siden og den har svært ved at opbygge tryk. Kig
efter
> om slangerne sidder FAST på turbo og intercooler og ved indsprøjtningen

Det lyder bare underligt at det så hjælper at stoppe og starte motoren igen
med det samme..?

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam
http://lalala.dk - Dolp den lyseblå flodhest



Ukendt (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-05 10:44


".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
news:42d0e9a9$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> "Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> news:42d0e08d$0$184$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>> Det kunne også bare være et spændebånd der var knækket på turboslangen.
>> Så
>> kan luften fise ud ved siden og den har svært ved at opbygge tryk. Kig
> efter
>> om slangerne sidder FAST på turbo og intercooler og ved indsprøjtningen
>
> Det lyder bare underligt at det så hjælper at stoppe og starte motoren
> igen
> med det samme..?

Tja, jeg ville i hvert fald chekke slangerne før jeg ville udelukke at det
kan være dem.

--
Tom



Per Henneberg Kriste~ (26-07-2005)
Kommentar
Fra : Per Henneberg Kriste~


Dato : 26-07-05 12:05


".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse
news:42d0e9a9$0$199$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det lyder bare underligt at det så hjælper at stoppe og starte motoren
> igen
> med det samme..?

Det er motorens sikkerhedssystem der finder ud af der er noget galt. Så går
den i minimum-mode ved at skrue ned for brændstofmængden.

Når bilen har været slukket giver motorstyringen igen normal
brændstofmængde.

Der vil være en fejlkode i datastikket der kan læses ud.

Been there ....
--
Per, Esbjerg



Thomas (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 10-07-05 10:55

> hjem. Måske jeg bare har ramt et "turbofrit område" på motovejen -
> underligt var det i hvert fald.

Jeg kan godt garantere at et sådan område ikke findes på den omtalte
motorvej ;)


> Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt? Bilen er
> en 1.9tdi 90 hk uden chip - km ca . 278.000. Kan det være turboen som
> bare er ved at være slidt?

Som Tom også skriver, så lyder det helt sikkert som en utæthed og IKKE som
en defekt turbo. Havde det været en defekt turbo, ville fejlen typisk være
der hele tiden.

--
Thomas Krath



Ukendt (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 10-07-05 11:01


> Jeg kørte til Sjælland i går (fra Horsens) og tilbage igen. To gange
> mistede
> bilen trækkraft og jeg er overbevist om at det var turboen som ikke var
> aktiv. Den ene gang var på Sjælland mod øst og den anden gang på vej hjem
> på
> ca. samme sted. Efter at have kørt lidt og undret mig første gang, holdt
> jeg
> in på nærmeste rasteplads og kiggede efter et kabel der var hoppet af
> eller
> lign. men fandt ingenting. Da jeg startede igen, så fungerede bilen fint
> igen.
>
> På vej hjem gjorde den det samme ca. samme sted, så af ved en afkørsel og
> "genstarte" bilen, og så kørte det fint resten af vejen hjem. Måske jeg
> bare
> har ramt et "turbofrit område" på motovejen - underligt var det i hvert
> fald.
>
> Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt? Bilen er en
> 1.9tdi 90 hk uden chip - km ca . 278.000. Kan det være turboen som bare er
> ved at være slidt?

På din dunk er der en ganske alm turbolader, ikke noget variabel geometri
noget som kan kokse til.
Og turboladeren på de 90Hk TDI holder evigt hvis de ikke bliver mishandlet.

Så jeg tror såmænd bare at at du lider af en defekt MAF sensor.
Jeg har før hørt om at den pludselig taber pusten når der bliver kørt
stærkt.
Så kommer signalet fra MAF sensoren uden for sit arbejdesområde og kører så
på "sikkerheds/standard" værdier, oftest kan de så ikke trækkes over 140.
Ved sluk/tænd bruger den igen måleværdierne.

På nyere modeller kan man med VAG-COM eller værkstedstester udlæse en
fejlkode som oftest siger noget der ligner: "MAF sensor implausible signal"
eller "Load cross check calculation excedet lower/upper limit."
Eller at der meldes fejl på EPC (electronic power control, AKA: E-gas)
systemet.
Jeg er dog ikke sikke på at 90 Hk er så "veludviklet" mht. diagnose :) og
det er ikke altid at fejlen generere en fejlkode.

Anyways - jeg ville få tjekket MAF sensoren - evt. rense den.
De er heldigvis blevet meget billigere og kan købes uorginale ved
www.bokstuning.dk.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf










Dennis Pedersen (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Dennis Pedersen


Dato : 10-07-05 13:07


"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
news:42d0f1c2$0$21456$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...



> Så jeg tror såmænd bare at at du lider af en defekt MAF sensor.

Nu sad jeg lige og læste lidt på bokstuning vedr. MAF - og der står blandt
andet det kan give dårligere brændstof øko hvis den er død.
Min kære seat lider præcis af dårlig brændstof øko men ikke nogen mærkbar
nedsat ydelse (men igen nu har jeg kun en benziner der tager en masse
viklinger at sammenligne med så den kan godt mangle et par føl).
Er det typisk det primært viser sig på dårlig brændstof øko så det i
virkeligheden er min MAF der er død på seaten?


--
/Dennis
Seat Leon 1.9 oliefyr
Pug 106GTI - 128,6Hk @ 6802RPM - til salg
http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=699470&page=1




.°o.O Thomas O.o°. (10-07-2005)
Kommentar
Fra : .°o.O Thomas O.o°.


Dato : 10-07-05 13:23

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> skrev i en meddelelse
news:42d0f1c2$0$21456$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> På din dunk er der en ganske alm turbolader, ikke noget variabel geometri
> noget som kan kokse til.
> Og turboladeren på de 90Hk TDI holder evigt hvis de ikke bliver
mishandlet.

Det lyder jo positivt

> Så jeg tror såmænd bare at at du lider af en defekt MAF sensor.
> Jeg har før hørt om at den pludselig taber pusten når der bliver kørt
> stærkt.
> Så kommer signalet fra MAF sensoren uden for sit arbejdesområde og kører

> på "sikkerheds/standard" værdier, oftest kan de så ikke trækkes over 140.
> Ved sluk/tænd bruger den igen måleværdierne.

Beskrivelsen der lyder som noget af det rigtige - fik dog skiftet MAF for
50-60.000 km. siden. Bliver den ødelagt så hurtigt? Kan selvfølgelig prøve
at rense den og se om det hjælper.

--
MVH Thomas
http://www.pudekamp.dk - live webcam
http://lalala.dk - Dolp den lyseblå flodhest



Jørgen M. Rasmussen (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Jørgen M. Rasmussen


Dato : 10-07-05 14:16


".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> skrev i en meddelelse

Bliver den ødelagt så hurtigt? Kan selvfølgelig prøve
> at rense den og se om det hjælper.
>
Hvis det er en Bosch er alt muligt, tysk kvalitet ? :(, hvis du er blevet
belemret med en Hitachi, holder den evigt. Men prøv at rense først.



Brian (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 10-07-05 14:26

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Hvis det er en Bosch er alt muligt, tysk kvalitet ? :(, hvis du er
> blevet belemret med en Hitachi, holder den evigt. Men prøv at rense
> først.

Inspiration kan findes på:
http://www.dkfritidbil.dk/fotostorier/rens_maf/rensmaf.htm

/Brian



Claus Petersen (11-07-2005)
Kommentar
Fra : Claus Petersen


Dato : 11-07-05 08:50



>> På din dunk er der en ganske alm turbolader, ikke noget variabel geometri
>> noget som kan kokse til.
>> Og turboladeren på de 90Hk TDI holder evigt hvis de ikke bliver
> mishandlet.
>
> Det lyder jo positivt
>
>> Så jeg tror såmænd bare at at du lider af en defekt MAF sensor.
>> Jeg har før hørt om at den pludselig taber pusten når der bliver kørt
>> stærkt.
>> Så kommer signalet fra MAF sensoren uden for sit arbejdesområde og kører
> så
>> på "sikkerheds/standard" værdier, oftest kan de så ikke trækkes over 140.
>> Ved sluk/tænd bruger den igen måleværdierne.
>
> Beskrivelsen der lyder som noget af det rigtige - fik dog skiftet MAF for
> 50-60.000 km. siden. Bliver den ødelagt så hurtigt? Kan selvfølgelig prøve
> at rense den og se om det hjælper.

Det er ikke utænkeligt, min MAF begyndte at drille omkring 50.000 km.
Der går rygter om at olierede luftfiltre (f.eks K&N) kan nedsætte levetiden
på MAF'en men jeg er ikke helt overbevist - er dog selv holdt op med at køre
med K&N filter af den årsag.
Der burde jo være reklamationsret på MAF hvis det er under 2 år siden du
købte den.
VAG erkender at det er noget lort, så du behøves ikke tænke på bevisbyrden.


--
Claus
Golf Sportline 2,0TDI
http://vwfanatic.dk



Henry (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Henry


Dato : 10-07-05 13:33

> Er der nogen der har nogle ideer til hvad der kan være galt? Bilen er en
> 1.9tdi 90 hk uden chip - km ca . 278.000. Kan det være turboen som bare er
> ved at være slidt?

Min MB CDI med omkring 300.000 på tælleren har netop haft det problem og det
var intercooleren der havde fået bunden skudt af i den ene side - og præcist
som din så mistede den trækkræften og kunne lige trække op til omkring 80-90
km/t - samtidigt lagde den en mega sort røgsky efter sig, den får jo for
meget mad og for lidt luft, efter en stop og start af motoren virkede den
"bedre" men ikke godt. .

Så det er sikket ladesystemet der er utæt, min havde også en sær hvæsende
lyd.

Nu er den skiftet og luftmassemåleren er også skiftet ved samme lejlighed
(typisk værksteder) bare for at være sikker. Det kostede 8000,- alt i alt
hos MB.

mvh
Henry



Thomas (10-07-2005)
Kommentar
Fra : Thomas


Dato : 10-07-05 15:58

> Så det er sikket ladesystemet der er utæt, min havde også en sær
> hvæsende lyd.

Den hvæsende lyd skyldes jo at al luften der suges ind via turboen og videre
til IC'en skydes ud igen efter IC'en i stedet for at gå videre ind i
indsugningen.

> Nu er den skiftet og luftmassemåleren er også skiftet ved samme
> lejlighed (typisk værksteder) bare for at være sikker. Det kostede
> 8000,- alt i alt hos MB.

Det var sgu en dyr IC!


--
Thomas Krath



p.jarnbak (10-07-2005)
Kommentar
Fra : p.jarnbak


Dato : 10-07-05 16:03


".°o.O Thomas O.o°." <flash4 it.invalid> wrote in message
news:42d0d507$0$158$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Jeg kørte til Sjælland i går (fra Horsens) og tilbage igen. To gange
> mistede
> bilen trækkraft og jeg er overbevist om at det var turboen som ikke var
> aktiv. Den ene gang var på Sjælland mod øst og den anden gang på vej hjem
> på
> ca. samme sted. Efter at have kørt lidt og undret mig første gang, holdt
> jeg
> in på nærmeste rasteplads og kiggede efter et kabel der var hoppet af
> eller
> lign. men fandt ingenting. Da jeg startede igen, så fungerede bilen fint
> igen.

Den køre på nødprogram,derfor virker den efter en genstart.Har prøver der
samme med min seat 90 hk tdi.
Det var en lille slange til wastegaten på turboen der var utæt,vilket betød
af den fik for stor ladetryk,derfor
gik den på nødprogram.Du skal nok checke alle de små slanger og måske få
udlæst fejlkoder.
Hej Palle.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste