Rapport fra Miljøstyrelsen om chiptuning
Fra : Jakob Jensen

Dato : 09-07-05 21:51

Hej Folkens

Jeg ved hvor meget chiptuning bliver diskuteret i dette forum.
Derfor mener jeg at denne rapport måske kunne bidrage med lidt info fra
pålidelig kilde om chiptuning og dens virkninger.

Hvad mener i om rappporten?
--
Med Venlig Hilsen
Jakob W. Jensen

Fra : Jakob Jensen

Dato : 10-07-05 07:20

http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/2004/87-7614-115-2/html/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-07-05 07:26

"Jakob Jensen" <deejay@ejakob.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad mener i om rappporten?

Hvilken rapport, link?. Ellers søg vha. Google.groups, så får du et billede
af holdningerne, det har været debatteret tidl. ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-05 07:34

Jakob Jensen skriver:

> Hvad mener i om rappporten?

Hver anden til hver tredje nye dieselbil chiptunes - den tror jeg ikke
på.

Ellers lyder det jo ganske rigtigt og det bliver krop umuligt at gøre
noget ved....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-07-05 07:43

> Hver anden til hver tredje nye dieselbil chiptunes - den tror jeg ikke
> på.

Jeg tror det er rigtigt, du kan se hvor tit emnet kommer på "banen", bliver
nævnt her inde. Hvad taler for det ikke er rigtigt?.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-05 07:45

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Jeg tror det er rigtigt, du kan se hvor tit emnet kommer på "banen", bliver
> nævnt her inde. Hvad taler for det ikke er rigtigt?.

At der kører mange firmabler rundt der aldrig bliver rørt ved og at det
hovedsageligt kun er yngre (under 40) der i følge mine erfaringer får
chiptunet deres biler.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-07-05 07:53

> At der kører mange firmabler rundt der aldrig bliver rørt ved og at det
> hovedsageligt kun er yngre (under 40) der i følge mine erfaringer får
> chiptunet deres biler.

Ja det skal nok passe de udgør ca ½'delen af bilparken i søgefeltet, men
resten? ;).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-05 08:07

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Ja det skal nok passe de udgør ca ½'delen af bilparken i søgefeltet, men
> resten? ;).

Ud af 6 i vennekredsen med "dieselslæder" er der kun 1 chiptunet. Vi er
alle lige omkring de 30 år.

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-07-05 08:37

> Ud af 6 i vennekredsen med "dieselslæder" er der kun 1 chiptunet. Vi er
> alle lige omkring de 30 år.

Det giver en vis statistisk usikkerhed, 6 mod XXXXXX på vejene ;). Jeg tror
stadigt det er sandsynligt.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-05 09:45

> Hvad taler for det ikke er rigtigt?.

> At der kører mange firmabler rundt der aldrig bliver rørt ved.

Der er sandelig også mange, der gør.

Jeg ved positivt, at der er flere større virksomheder, der chipper deres
biler - herunder en meget stor dansk virksomhed, som ALLE herinde med
garanti kender, og som har rigtig mange biler.

> og at det
> hovedsageligt kun er yngre (under 40) der i følge mine erfaringer får
> chiptunet deres biler.

Vurderingen er blandt andet baseret på salgstallene fra dem, der sælger okse
mv.

/Jan W Nielsen

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 10:04

> [...]
> biler - herunder en meget stor dansk virksomhed, som ALLE herinde med
> garanti kender, og som har rigtig mange biler.

Lyder meget underligt. Jeg kan næppe tro at det har direktionens opbakning
at en eller anden chef for bilerne kører bilparken på den måde.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 10-07-05 10:46

> Lyder meget underligt. Jeg kan næppe tro at det har direktionens opbakning
> at en eller anden chef for bilerne kører bilparken på den måde.

Det er velkendt i hele koncernen, at man chipper en del af bilerne.

Det kommer også bag på mig - man risikerer dårlig PR alt den stund, at
virksomheden er så kendt, og det er ulovligt i Danmark.

Jeg skrev det blot for at fortælle, at biler altså stadig bliver chippet,
selvom de er firmabiler. Den virksomhed, som jeg taler om, er enormt stor
med mange tusinde ansatte - men der er også mange håndværkere, der chipper
deres kassevogne mv.

/Jan W Nielsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-07-05 08:30

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> wrote in message

> [...]
bliver
> nævnt her inde. Hvad taler for det ikke er rigtigt?.

Ingen af dem jeg kender som har turbodieselbiler har tunet dem, og jeg
kender en del.

--
mvh / regards 1) http://makeashorterlink.com/?C5742575B
Christian min 2) http://makeashorterlink.com/?X21D23C5B *

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 11-07-05 20:21

> Ingen af dem jeg kender som har turbodieselbiler har tunet dem, og jeg
> kender en del.

Ok, så kan vi altså udlede at der er ingen som "chipper" deres oliefyr ;)).

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-07-05 21:54

"Jørgen M. Rasmussen" skriver:

> Ok, så kan vi altså udlede at der er ingen som "chipper" deres oliefyr ;)).

Nej, for jeg kender 1 der har gjort det.....

Fra : Basil

Dato : 10-07-05 07:41

Jakob Jensen wrote:
> [...]
> Derfor mener jeg at denne rapport måske kunne bidrage med lidt info fra
> pålidelig kilde om chiptuning og dens virkninger.

Jeg orkede ikke at læse det hele, men citerer lige dette:
Forsøgene har vist, at flere chiptuningsenheder kan overholde de gældende
emissionsgrænseværdier, men samtidig at dette kun skyldes, at de testcykler,
der anvendes i forbindelse med typegodkendelse, ikke i tilstrækkelig grad
indeholder den type kørsel, som man må forvente, at folk, der mener, de har
behov for flere hestekræfter, vil praktisere.

Samtlige forsøg med fuldlast viser, at partikelemissionen øges betragteligt.
I flere tilfælde ses stigninger på flere hundrede procent. Da det samtidig
netop er partikelemissionen, der anses som særlig sundhedsskadelig, og da
denne vil stige betragteligt, når dieselbiler chiptunes, anses problemet for
at være betydeligt, selvom det præcise omfang ikke kan opgøres.

Ud fra det, er min mening at der skal slåes hårdt ned på det.

Samtidig kan jeg godt forstå at folk vil have noget mere spræl i deres øse,
hvem vil ikke det? Det er klart en positiv sikkerhedsfaktor at kunne
overhale på kortest mulig tid, men folk der pumper deres biler bruger det
oftest bare ikke kun til sikkerhedsmæssige overhalinger.

Hvis potten man kører i, bevidst forurener for meget, så er min holdning at
det skal forbydes, kontrolleres og straffen må være at løbe rundt en times
tid bag en øse der sviner rigtig meget, så man selv lige kan få en rigtig
god dosis af alt det gode som man mente at alle andre også skulle have

Kai

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 10:17

"Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za> skrev i en meddelelse

> [...]
> tid bag en øse der sviner rigtig meget, så man selv lige kan få en rigtig
> god dosis af alt det gode som man mente at alle andre også skulle have

Jeg mener nu også at turen snart må komme til andre motor-områder hvor
forureningen nærmest er ENORM, i stedet for kun at fokusere på bilmotorer.
Det er fint nok at vi ikke vil have svineriet fra bilerne men hvorfor søren
skal de her 45' scootere bare hælde fed olieholdig røg ud, uden brug af
kat.....det samme med motorcykler, plæneklippere osv.

På grund af alt for emsige regler om partikeltest og alt for høje
bilafgifter, vælger folk at chiptune deres oliefyr i stedet for at købe en
ordentlig motor. Jeg mener ikke at politikerne HELHJERTET går i i området
omkring miljø og forholder sig til hvordan det er ude i landet. Deres
politik gør at situationen er som den er og at "snak" ikke løser en bønne
ved problemet.....det gør en bøde heller ikke.
Hvis bilerne forurener for meget med chiptuning og man vil det til livs, så
skal man kigge på årsagen til at folk chiptuner og ikke bare hvordan man kan
straffe......der er alligevel ingen der bliver straffet når de ikke engang
har udstyr der kan måle partiklerne ved bilinspektionerne.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 10-07-05 10:52

> Hvis bilerne forurener for meget med chiptuning og man vil det til livs,
> så skal man kigge på årsagen til at folk chiptuner og ikke bare hvordan
> man kan straffe

Jeg kan se hvor du vil "hen". Men hvordan er markedet for subj. i lande hvor
de har en anden policy?. Jeg tror ikke det er mindre, det er ikke kun et DK.
fænomen, for det er en billig og nem gadget, man snart kan købe i Bilka,
Aldi el. lign.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-07-05 17:58

On Sun, 10 Jul 2005 11:16:43 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>skal de her 45' scootere bare hælde fed olieholdig røg ud, uden brug af
>kat.....det samme med motorcykler, plæneklippere osv.

Mange scootere har altså kat udfra hvad jeg har set.
Flemming Jacobsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-07-05 08:33

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]

> skal de her 45' scootere bare hælde fed olieholdig røg ud, uden brug af
> kat.....det samme med motorcykler, plæneklippere osv.

Du har helt ret mht. knallerter, men haveredskaber kan bare bruge dette:
http://www.aspen.se/Templates/standard1.asp?PN=75047
Det bruger jeg til buskrydderen og det er noget rarere.

> [...]

> straffe......der er alligevel ingen der bliver straffet når de ikke engang
> har udstyr der kan måle partiklerne ved bilinspektionerne.

Årsagen er at de vil have en større motor end de har råd til.

Problemet med partikler er jo størst for dieselbiler, og der er trods alt
ikke ret mange dieselhaveredskaber endnu.

Fra : Jan Vennike

Dato : 12-07-05 04:49

> Årsagen er at de vil have en større motor end de har råd til.

Eller at importørerne uværligt kobler det at få en større motor sammen med
et højere udstyrsniveau - hvilket gør den modelen med en større motor meget
dyrere end hvis man havet bevaret standardudstyret og så "kun" sat en større
motor i.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 10-07-05 18:06

On Sun, 10 Jul 2005 08:40:48 +0200, "Basil" <Kunta@starmail.spam.co.za>
wrote:

> [...]
>tid bag en øse der sviner rigtig meget, så man selv lige kan få en rigtig
>god dosis af alt det gode som man mente at alle andre også skulle have

Synes nu snarere at man skulle slå ned på alle de fjolser der devidst
kører rundt i en gennembollet diesel bil der lyder som en tractor og
ligger et røgslår ud på størrelse med en større røggranat når at den får
gas.

Og det er ikke engang gas.

Jeg så en Audi et eller andet holde på Statoil tanken nede i vejle
centrum. Synes at der var sådan en mindre tåge i området og tænkte ikke
ynderligere over det. Kørte så ind på tankstationen og tankede
firmabilen op og så så en ældre Audi holde med enormt ringe tomgang og
med motorhjelmen oppe.

Så gav ejeren den lidt gas og sikke en gang tyk sort sort røg det kom ud
og for S*t*n hvor at den lød som en tractor fra 1 verdenskrig. Så
forstod jeg ligesom hvor at den tåge kom fra og føj hvor det lugtede. Så
sådan nogle biler vil jeg hellere have bliver fjernet først, før at man
begynder at bitche over at chippede TDI'er forurener mere.
Flemming Jacobsen