Leon 1.9 TDi fra 2001 - forventet km/l?
Fra : Dennis Pedersen

Dato : 09-07-05 11:53

Den nye vogn syntes jeg ikke helt der ligger op af det den "burde" gå pr. l
fyringsolie.
Den ligger og roder omkring 16km/l (dog påmonteret vinterdæk pt - alu er på
vej). Kan vinterdæk vitterlig æde så meget?

Den er opgivet til et snit på 20 og selv med en tankfuld med 60% landevej og
40% by sneg den sig lige over 16km/l.
Der er monteret en boks fra den lokale mekanikus som jeg i første omgang
mistænkte - den blev flået af igår og der blev kørt et par hundrede
kilometer primært landevej. Igen kun 15,9km/l.

Af hvad jeg kunne forstå skulle vag's 1.9 tdi gå omkring det opgivne tal
hvis man ikke ligger og kører dørtræk dagen lang.
Men er 16 ikke lige i den stive ende?

--
/Dennis
Seat Leon 1.9 oliefyr

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 12:19

> [...]
>
> Af hvad jeg kunne forstå skulle vag's 1.9 tdi gå omkring det opgivne tal
> hvis man ikke ligger og kører dørtræk dagen lang.

Jo det er lidt for lidt. Hvis du sparer den skulle den gerne ligge omkring
18-19 km/l.
Jeg har haft både 1,9 TDI og nu 2.0TDI, det er først når man kører motorvej
at de sniger sige ned under 17 km/l.

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Brian

Dato : 09-07-05 12:23

Dennis Pedersen wrote:
> [...]
> Den ligger og roder omkring 16km/l (dog påmonteret vinterdæk pt -
> alu er på vej). Kan vinterdæk vitterlig æde så meget?

På min benziner gav det 2 - 2,5 Km/l at skifte fra et par dårlige vinterdæk,
til
sommerdæk af mere anstændig kvalitet - så der kan være noget at hente.

/Brian

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 09-07-05 16:01

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> skrev i en
meddelelse news:42cfac82$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Den nye vogn syntes jeg ikke helt der ligger op af det den "burde" gå pr.
> fyringsolie.

Hvis du med ny mener helt ny, så vil der gå en tid før dem viser sig fra sin
mest økonomiske side. Den vil da gradvist finde sig selv i løbet af de næste
20.000 km.

Aircondition tager også lidt på økonomien. Det samme gør vinterdæk og brede
sommerdæk.

Min Passat model ´99 med en 110hk TDi (uden Pumpe Dyse) kører ved normal
blandet kørsel omkring 17-18 km/l. En tur-retur til tyskland med autopiloten
på 130 og masser af øl´er i bagenden på hjemturen gav et snit på 17,5km/l.
Bilen er med sine 370.000 km nok at betragte som kørt til. Jeg kører selv på
dæk af størrelsen 205/55-16.

Jeg smiler hver gang jeg kører tanker og tænker at nu går der 1000km inden
jeg står her igen.

Hilsen Ole Frederiksen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-07-05 18:09

Ole Frederiksen wrote:
> Hvis du med ny mener helt ny,

Læs lige subj. igen...

Hint: Den er fra 2001.

Fra : Mogens

Dato : 09-07-05 23:25

On Sat, 9 Jul 2005 19:09:20 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Læs lige subj. igen... - Hint: Den er fra 2001.

Hvad kører din Volvo på literen, Morten?

Mvh...

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 09-07-05 23:41

"Mogens" <nyhedsgrupperSLET@DETTEjubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Ups! Det første man bliver blind på er jo øjnene (altså bortset fra
blindtarmen)

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-07-05 08:48

Mogens wrote:
> Hvad kører din Volvo på literen, Morten?

Kommer som altid meget an på hvordan jeg kører.
Hvis jeg kører pænt fra Herning til Randers, ca 110 km i alt, 70 km
motorvej, 15 km bykørsel og resten på landeve, men uden voldsomme
overhalinger og acc. Hastighed op tilpå motorvej ca. 130 km/t, landevej ca.
100 km/t og by ca. 50-70 km/t, så kører den 16 km/l.

Hvis jeg kører, som jeg nu kører på samme strækning, dvs. 130 km/t på
motorvej, op til 110 km/t på landevejen, 50-70 i byen, MEN med overhalinger,
når det er muligt, så kører den "kun" 14 km/l.

Hvis jeg kører meget bykørsel - fx i Herning en weekend, så kører den 12
km/l.

Alt i alt er jeg godt tilfreds mht. forbruget.
1.600 kg, automat gear, 2,5 Tdi med 140 hk, brug af klima/soltag åben, så
synes jeg at forbruget er helt OK.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-05 23:20

Ole Frederiksen skriver:

> Hvis du med ny mener helt ny, så vil der gå en tid før dem viser sig fra sin
> mest økonomiske side. Den vil da gradvist finde sig selv i løbet af de næste
> 20.000 km.

Naaarh, min gik for 1500 km siden 18,3-18,5, nu går den 20,3-20,5.
Forskellen er ikke de 1500 km fra 19kkm til 20,5kkm, men fartpilot.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 09-07-05 23:21

Dennis Pedersen skriver:

> Af hvad jeg kunne forstå skulle vag's 1.9 tdi gå omkring det opgivne tal
> hvis man ikke ligger og kører dørtræk dagen lang.
> Men er 16 ikke lige i den stive ende?

Det syntes jeg, da jeg ruller omkring 20km/l i en 1,9TDI 105HK Golf fra
2004

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-05 01:01

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Det syntes jeg, da jeg ruller omkring 20km/l i en 1,9TDI 105HK Golf fra
> 2004

Og jeg som troede det var en ældre Golf2 du tullede rundt i... spørg mig
ikke hvorfor ?

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 10-07-05 07:11

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Og jeg som troede det var en ældre Golf2 du tullede rundt i... spørg mig
> ikke hvorfor ?

Det har det været (fra 1994 til 1998).

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-07-05 12:11

> Det har det været (fra 1994 til 1998).

Nok derfor så

MVH

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-07-05 09:51

Hejsa,

On Sat, 9 Jul 2005 12:52:52 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

>Den ligger og roder omkring 16km/l (dog påmonteret vinterdæk pt - alu er på
>vej). Kan vinterdæk vitterlig æde så meget?

Tjoooh... Jeg gik fra cirka 15 km/l til 13 km/l i min da jeg skiftede
fra vinterdæk til sommerdæk

** Lars

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-07-05 09:55

Lars Knudsen wrote:
> Hejsa,

> Tjoooh... Jeg gik fra cirka 15 km/l til 13 km/l i min da jeg skiftede
> fra vinterdæk til sommerdæk

Netop derfor kører jeg på de monster bredde 215 sommerdæk og ikke de smalle
235, som på min gamle TDi...

Ja, jeg ved godt, at jeg kunne køre på 195 eller 205, men der skal ikke gå
helt morfar i det...

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-07-05 10:52

Hej,

On Sun, 10 Jul 2005 10:54:42 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Netop derfor kører jeg på de monster bredde 215 sommerdæk og ikke de smalle
>235, som på min gamle TDi...

jaeh.. Gik også fra 205 vinterdæk til 235 sommerdæk - så det er
nok årsagen.

>Ja, jeg ved godt, at jeg kunne køre på 195 eller 205, men der skal ikke gå
>helt morfar i det...

Hehe.. Næh-nej. Og nu fulgte der jo et sæt fine original alufælge med
der passer til 235 dæk... Så var det næsten synd ikke at lufte dem
lidt...

** Lars

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 12-07-05 15:17

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote in message
> [...]
> Den ligger og roder omkring 16km/l (dog påmonteret vinterdæk pt - alu er

> vej). Kan vinterdæk vitterlig æde så meget?

Efter at have læst lidt omkring luftmængdemåleren ville jeg prøve at rense
den - bilen gik så helt af helvede til (noget der ligner 50hk MAX) - jeg tog
forbi hovwdiaudi og hentede en ny luftmængdemåler
Så skal jeg ellers love for der kom riv i potten - det var som at få en helt
ny bil. Efter min overbevisning kørte den "godt nok" før - men jeg viste
åbenbart ikke bedre :)

Så lur mig om ikke også km/l blive bedre med ny luftmængdemåler