Ford Mondeo 2.5i Ghia Executive Stationcar~
Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 08-07-05 19:10

Hejsa,

Har muligheden for at faa subject for smaa 70.000 kr her i Schweiz.

Er der nogen der kan sige noget godt/skidt om den ? (udover at den er lidt
toerstig)

http://www.autoscout.ch/AS24Web/Detail.aspx?wl=1&lng=ger&id=2555548

/max

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 19:31

"Max Rydahl Andersen" <max.andersen@jboss.com> skrev i en meddelelse
news.stlwrqmvsj49yt@max...
> [...]
>
> Har muligheden for at faa subject for smaa 70.000 kr her i Schweiz.
>
> Er der nogen der kan sige noget godt/skidt om den ? (udover at den er lidt

bliver den billig når først du har betalt afgifter og transportomkostninger?
Fin bil og fin motor, men rustbeskytelsen er bestemt ikke god

--
Tom

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 08-07-05 19:54

> bliver den billig når først du har betalt afgifter og
> transportomkostninger?

Well, jeg bor i Schweiz saa det er slet ikke aktuelt ;)

Er dog ikke flydende nok i tysk/fransk til at spoerge paa de nationale
bil forums ;)

> Fin bil og fin motor, men rustbeskytelsen er bestemt ikke god

Fin bil og motor - check!
Daarlig rustbeskyttelse ? Kan du uddybe det nærmere ?
Er det noget man kan goere noget ved ? Er der noget specielt
jeg skal kigge efter ?

-max

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-07-05 20:45

Også skrev Vollert

Er det den nye model(MK3) eller stadig den gamle(Mk2) som min ??
Har selv en Expressive fra 99 den køre bare rigtig godt, ligger rigtig godt
på vejen og styre kanon, men er som du siger lidt tørstig men kan også køres
pænt så går den en god km/l.

> [...]
> Daarlig rustbeskyttelse ? Kan du uddybe det nærmere ?
> Er det noget man kan goere noget ved ? Er der noget specielt

Nu salter de ikke i Schweiz så den ruster nok ikke mere end andre biler gør,
eller som i DK, men ellers er der omkring nummerpladen og de bagerste
skærmkanter, der kan også værer noget lige under sidespejlet, og sikkert
andre stedre
--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 08-07-05 21:10

Display all headersDate: Fri, 08 Jul 2005 22:04:52 +0200
Subject: Re: Ford Mondeo 2.5i Ghia Executive Stationcar, Juni 2000,
112.000 KM
Newsgroups: dk.fritid.bil
From: "Max Rydahl Andersen" <max.andersen@jboss.com>

[...]

Ok - du kan se detaljerne her:
http://www.autoscout.ch/AS24Web/Detail.aspx?wl=1&lng=ger&id=2555548

Jeg har desværre kun *set* den live og der fremstod den meget pæn og
velholdt.
I morgen vil jeg forsøge at komme ud og køre i den.

Ved ikke hvilken model den præcis er ud over at der står 7/2000 som
indregistrering.

Benzin forbruget står til at være 7-10 km/l ... mener du den kan køre
længere hvis
man bruger den fornuftigt ? (husk der er automatgear i som hvis nok ikke
ligefrem skal
hjælpe på økonomien i denne årgang)

[...]

Ok - det vil jeg kigge efter i morgen så ,)

-max

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 08-07-05 21:15

> Er det den nye model(MK3) eller stadig den gamle(Mk2) som min ??
> Har selv en Expressive fra 99 den køre bare rigtig godt, ligger rigtig

Er der noget specielt jeg kan skelne/genkende disse 2 modeller på ?
`
-max

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 08-07-05 21:24

"Max Rydahl Andersen" <max.andersen@jboss.com> skrev i en meddelelse
news.stl2juxpsj49yt@max...

> Er der noget specielt jeg kan skelne/genkende disse 2 modeller på ?

Gammel Mondeo: http://www.iet.ntnu.no/~pgk/Ford_Mondeo_1_8_Ghia.jpg

Ny Mondeo: http://www.thhe.dk/biler/Ford_Mondeo_1024.jpg

/tue

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 08-07-05 21:28

> "Max Rydahl Andersen" <max.andersen@jboss.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Ok - så ved at kigge på billedet vil jeg sige det MK2 da den har den samme
liste
omkring "for-grillen"

Gør det noget så ? (udover at den er ældre ,)

-max

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-07-05 21:55

Også skrev Vollert

> Ok - så ved at kigge på billedet vil jeg sige det MK2 da den har den
> samme liste
> omkring "for-grillen"
>
> Gør det noget så ? (udover at den er ældre ,)

Nææ kun prisen.

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 09-07-05 08:02

On Fri, 08 Jul 2005 22:55:13 +0200, Martin Vollert <sæt martin foran @
<@plakaten.dk>> wrote:

> Også skrev Vollert

> Nææ kun prisen.

Prisen ?

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-07-05 13:44

Også skrev Vollert

> Prisen ?

Ja den ældre vil jo værer billigerer end den nye, men det er en fin vogn.

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 09-07-05 15:24

On Sat, 09 Jul 2005 14:44:07 +0200, Martin Vollert <sæt martin foran @
<@plakaten.dk>> wrote:

> Også skrev Vollert

> Ja den ældre vil jo værer billigerer end den nye, men det er en fin vogn.

Så er 70k for meget for denne ældre ?

-max

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 16:06

"Max Rydahl Andersen" <max.andersen@jboss.com> skrev i en meddelelse
news.stngyvpgsj49yt@max...

> Så er 70k for meget for denne ældre ?

Jeg kender ikke afgiftniveauet i schweiz republikken. Men kigger man lidt i
tyskland så starter priserne for en 1999 mondeo - kombi V6 på 3.900 teuro.
Så jeg synes umiddelbart det lyder vildt dyrt, hvis der er samme statstyveri
som i tyskland.

www.mobile.de er et godt sted at finde biler

--
Tom

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-07-05 16:08

Også skrev Vollert

> Så er 70k for meget for denne ældre ?

Nu kender jeg ikke bil priserne i Schweiz, men jeg gav 150,000kr for min
2,5er som er fra 99 og havde kørt 160,000km ved købet for 1 år siden, de er
siden faldet ca 15-20000kr, så 70,000kr for en år 2000 med 112000km på bagen
er vel ikke slemt, men igen jeg ved ikke om man kan sammeligne priserne i
Danmark og Schweiz sådan lige over.

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 09-07-05 17:49

> [...]
> bagen
> er vel ikke slemt, men igen jeg ved ikke om man kan sammeligne priserne i

Schweiz bilpriser er normalt ca. 50% af Danske priser (de skulle efter
sigende have meget lave afgifter ,)

F.eks. Ny VW Touran 2.0 TDI Highline med DSG gear 210.000
I DKK er det vist ca. 450.000

Så efter jeres priseksempler så er Mondeon jeg har fundet
en dyr bil ifht. Tyskland ,(

-max

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-07-05 18:49

Også skrev Vollert

> [...]
> I DKK er det vist ca. 450.000
>
> Så efter jeres priseksempler så er Mondeon jeg har fundet

Det ved jeg da ikke 70.000kr for en 2000er med 112.00km, på bilbasen i dk
ligger de til mellem 130.000kr og 150.000kr, så tager du 70.000kr + 50% så
er det vel i samme område.

Fra : Lars Jensen

Dato : 09-07-05 19:20

Martin Vollert wrote:
> [...]
> ligger de til mellem 130.000kr og 150.000kr, så tager du 70.000kr + 50% så

Det giver da kun 105.000,- ? (går ud fra du mener + 100% ?)

Lars B

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-07-05 19:55

Også skrev Vollert

> Det giver da kun 105.000,- ? (går ud fra du mener + 100% ?)

Øøhh nej, men det gør jo kun prisen bedrer, hvis han siger at bilerne er 50%
billigere i Schweiz end i DK eller hva ?.

Fra : Lars Jensen

Dato : 09-07-05 20:09

Martin Vollert wrote:
> Også skrev Vollert

> Øøhh nej, men det gør jo kun prisen bedrer, hvis han siger at bilerne er 50%
> billigere i Schweiz end i DK eller hva ?.

Ja, 50% billigere end i Danmark, så skal du vel også gange med 2 (100%)
for at få prisen den anden vej?

Lars B

Som næsten dumpede i matematik for mange år siden! :)

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 08-07-05 21:57

Næh - det gør det vel ikke hvis du er tilfreds. TÜV rapporten 2005 siger
ikke meget andet end enkelte tandremsproblemer, utætte toppakninger, utætte
servopumper og defekt sædevarme. Men det er jo ud af mange tusinde testede
biler.

Mobile.de giver priser fra 7000 - 11000 EUR så du ligger måske en smule
højt (uden at kende til det bilpriser i Schweiz.

/tue

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-07-05 22:12

Også skrev Vollert
> Næh - det gør det vel ikke hvis du er tilfreds. TÜV rapporten 2005
> siger ikke meget andet end enkelte tandremsproblemer,

Der er ikke tandrem på en Ford Mondeo V6er.

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 09-07-05 18:08

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
> Også skrev Vollert
>
> Der er ikke tandrem på en Ford Mondeo V6er.

Muligt, men TÜV skelner ikke, i hvert tilfælde ikke i Autobild udgaven og da
jeg ik´ er Ford fan forfulgte jeg det ikke. Apologies all around

/tue

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-07-05 18:52

Også skrev Vollert
> [...]
>
> Muligt, men TÜV skelner ikke, i hvert tilfælde ikke i Autobild
> udgaven og da jeg ik´ er Ford fan forfulgte jeg det ikke. Apologies

Der er tandrem på 1,6 1,8 og 2,0 det er Fords Zetec motorer, det er de samme
som ligger i Mondeo og Escort, har dog ikke hørt at de skulle ha probs med
tandremmen. På V6er og de nye Mondeoer (2001 og frem) er der også kædetræk
på de 4 cyl motorer

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 00:31

> [...]
> samme som ligger i Mondeo og Escort, har dog ikke hørt at de skulle ha
> probs med tandremmen. På V6er og de nye Mondeoer (2001 og frem) er der

og for at gøre forbirringen total så fremkom mk3 i 2000 i tyskland og 2001 i
danmark

--
Tom

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 09-07-05 08:06

On Fri, 08 Jul 2005 22:56:57 +0200, Nygaard (4330)
<holmnygaardfjerndette@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> Mobile.de giver priser fra 7000 - 11000 EUR så du ligger måske en smule
> højt (uden at kende til det bilpriser i Schweiz.

hmm - i Schweiz (comparis.ch) var det omvendt...der lagde gns. prisen paa
12500-16500 CHF.

Men ok.

Har også kigget lidt mere omkring om modellen og de har været meget
positivt bortset
fra to ting:

- sikkerheden er ikke god (mondeo fik lavet modellen om for at kunne score
højere i europ crash test - og dette er den gamle model)
- service pris (2.5i blev betegnet som havende en høj service pris)

Og det er jo lidt træls hvis man møder en lastbil på motorvejen eller der
er noget
væsentlig der går i stykker inden for kort tid.

-max

Fra : Martin Vollert

Dato : 09-07-05 14:03

Også skrev Vollert
> - sikkerheden er ikke god (mondeo fik lavet modellen om for at kunne
> score højere i europ crash test - og dette er den gamle model)

Øhh det link vil jeg da gerne se, har aldrig hørt om dette, du skal være
opmærksom på at den model du kigger på jo stammer helt tilbage fra 1993
(MK1) men blev opdateret i 1996/97 (MK2) hvilket jo er meget normalt, også
kom der en ny model i 2001(MK3). Den model du kiggger på vil formentlig også
have sideairbags den har den testet model ikke.

> - service pris (2.5i blev betegnet som havende en høj service pris)

Det ved jeg ikke, jeg skifter selv sliddele,olie og ligende.

> Og det er jo lidt træls hvis man møder en lastbil på motorvejen eller
> der er noget
> væsentlig der går i stykker inden for kort tid.

Det er jo ligemeget hvilken bil det er, men har nu haft min Mondeo V6er i
snart et år, og de enester udgifter har været 2 nye skiver + klodser foran
samt et olieskift. alt i alt ca 1100kr så dyr det syntes jeg ikke.
Nåå jo så har jeg også skiftet forlygte pærer.

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 09-07-05 15:24

On Sat, 09 Jul 2005 15:03:21 +0200, Martin Vollert <sæt martin foran @
<@plakaten.dk>> wrote:

> [...]
> også
> have sideairbags den har den testet model ikke.

Denne model (så vidt jeg ved): 2.5 stjerner
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=17

Den nye model: 4 stjerner
http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=97
"Ford were allowed a second frontal retest for the Mondeo to check the
upgraded restraint systems, steering column and the knee protection area.
These modifications were incorporated into production from 5 November 2001"

http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=115
"Ford's Mondeo was tested a year ago and the results were published last
November. Then, Ford promised improvements and this latest test tracks
changes made after the results were originally published"

> Det ved jeg ikke, jeg skifter selv sliddele,olie og ligende.

Ja, og det er jeg sku en kegle til så afhængig af at kunne betale mig fra
det ,)

> [...]
> samt et olieskift. alt i alt ca 1100kr så dyr det syntes jeg ikke.
> Nåå jo så har jeg også skiftet forlygte pærer.

Ok - og din Mondeo var den gamle eller nye ?

-max

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 15:53

"Max Rydahl Andersen" <max.andersen@jboss.com> skrev i en meddelelse
news.stngyzapsj49yt@max...

> Denne model (så vidt jeg ved): 2.5 stjerner
> http://www.euroncap.com/content/safety_ratings/details.php?id1=3&id2=17

Desværre "gider" NCAP ikke at opdatere deres database. Den testede MK2 er
UDEN sidearibags, som er påmonterede alle mondeo'er efter februar 1997. Selv
min 97'er har 4 airbags. At dømme ud fra teksten så har det en pæn
betydning. Så lidt unfair at alle MK2 skal dømmes ud fra de første 5 mdr.
modeller. Langt de flere MK2 har væsntlig bedre sikkerned. Der er desuden
også lavet EKSTRA forstærkninger i dørene til sidekollisioner som en
koncekvens af NCAP testen dengang.
Ret skal være ret, men mk2 som hele tråden startede med, er med en bedre
sikkerhed end den testede.

--
Tom

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 09-07-05 15:57

> [...]
> koncekvens af NCAP testen dengang.
> Ret skal være ret, men mk2 som hele tråden startede med, er med en bedre

Hej Tom,

Har du evt. noget link/dokumentation for ovenstaaende ?

Mvh
Max

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 16:13

"Max Rydahl Andersen" <max.andersen@jboss.com> skrev i en meddelelse
news.stnigwa5sj49yt@max...

> Hej Tom,
>
> Har du evt. noget link/dokumentation for ovenstaaende ?

Det står i den salgsbrochure som Ford efterfølgende har lavet og som jeg
sidder med i hånden her. Har desværre ikke links/sild til det og min scanner
er ikke tilsluttet.

Ford tog koncekvensen af den "dårlige" NCAP og forbedrede mondeo'erne i
løbet af få måneder........noget mange andre fabrikker kunne lære af. Jeg
tror årsagen til man ikke har gjort det store ud af en fornyet test, er at
mk2 har solgt dårligt i europa, fordi de konservative tyskere ikke har kunne
lide designet. Dette også grunden til at man lavede en Ford-Passat (modeo
mk3) så den kunne falde i tyskernes smag.

--
Tom

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 09-07-05 02:20

> Gør det noget så ? (udover at den er ældre ,)

Der er en verden til forskel - det er to vidt forskellige biler, der ikke
tåler nogen som helst sammenligning.

Men derfor kan den "gamle" jo være en fin bil til prisen.

/Jan W Nielsen

Fra : Martin Vollert

Dato : 08-07-05 21:54

Også skrev Vollert
> [...]
> længere hvis
> man bruger den fornuftigt ? (husk der er automatgear i som hvis nok

Ja jeg kører ca 9km/l og det er frisk fod og bykørsel og mange kold starter.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 20:55

"Max Rydahl Andersen" <max.andersen@jboss.com> skrev i en meddelelse
news.stlys3a5sj49yt@max...

> Fin bil og motor - check!
> Daarlig rustbeskyttelse ? Kan du uddybe det nærmere ?
> Er det noget man kan goere noget ved ? Er der noget specielt
> jeg skal kigge efter ?

Nu ved jeg ikke engang, om der findes noget som SUVO, TECTYL mv.
dêrnede, men hvis der gør så få bilen givet en omgang øjeblikkeligt.

Når folk i danmark snakker om 'er dårlig rustbeskyttet',
så mener de helt sikkert 'fra fabrikken', og dêr kan der
være store forskelle fra mærke til mærke.

Derfor skal man altid lade sin bil få tilpas mængde behandling
uanset hvad, så holder det. Længere.
En bil som er dårlig behandlet fra fabrikken, men
jævnligt behandlet holder længere, end en bil
som er behandlet godt fra fabrikken, men aldrig
ser et behandlingscenter resten af livet. Audi incl.
Galvaniseringen der tales nok så flot om er tyndere
end lakken og slides af ad åre.

Fra : Max Rydahl Andersen

Dato : 08-07-05 21:11

On Fri, 08 Jul 2005 21:54:52 +0200, Olesen <n/a> wrote:

> [...]
>

> Nu ved jeg ikke engang, om der findes noget som SUVO, TECTYL mv.
> dêrnede, men hvis der gør så få bilen givet en omgang øjeblikkeligt.

Ok - skal også til DK snarligt, så kan det være den kan få en tur der ,)

> Derfor skal man altid lade sin bil få tilpas mængde behandling
> uanset hvad, så holder det. Længere.

Også nødvendigt selv om jeg bor i salt-frie schweiz ?

Må nok hellere chekke med en lokal mekaniker og se hvad de siger
til rustbeskyttelse her.

-max

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 09:07

"Max Rydahl Andersen" <max.andersen@jboss.com> skrev i en meddelelse
news.stl2czmvsj49yt@max...

> Også nødvendigt selv om jeg bor i salt-frie schweiz ?

Klart.
Det regner vel også dêrnede og kan være dugget om aftenen/natten.

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-07-05 23:33

Max Rydahl Andersen skrev Fredag den 8. juli 2005 22:11 i beskeden
<op.stl2czmvsj49yt@max> i gruppen dk.fritid.bil:
> Ok - skal også til DK snarligt, så kan det være den kan få en tur der ,)

Check Biltema - de har afdeling i Næstved, og vist også Ålborg.
http://www.biltema.dk

> Også nødvendigt selv om jeg bor i salt-frie schweiz ?

Ja, for selvom "salt-fri" er bedre, så er der fortsat en oxydering pga
kondens m.v.

> Må nok hellere chekke med en lokal mekaniker og se hvad de siger
> til rustbeskyttelse her.
> -max

Og da de fleste schweitzere taler flere sprog, får du ingen problemer hvis
du kan lidt engelsk til husbehov...

Henrik, Dianalund
"Never assume malice for what stupidity can explain"
"Prejudice -- the reason of fools"