Franske biler er fulde af fejl....
Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 07:49

Ihvertfald mere end dobbelt så mange som japanske biler, iflg. svenske
Motormännens Riksforbund:

Motormännen:
http://www.motormannen.se/mm/export/press/pressreleaser/2005/17-06-2005.html
Den samlede oversigt:
http://www.motormannen.se/mm/export/download/press/Nybilsenkat_2_2005.pdf

Toyota til tops

Japanske biler giver europæerne baghjul, når det gælder færrest
fejl

jwj - 8:05 - 8. jul. 2005

Japansk er i top, mens fransk er i bund. Så klart er resultatet
af en stor undersøgelse af nye biler.

Helt i top af den svenske undersøgelse ligger den lille Toyota
Yaris skarpt forfulgt af Rav4, der også er fra Toyota. Begge biler har fået
indberettet 42 fejl pr. 100 biler, og det er nok til komfortabelt at kunne
kalde sig de mest pålidelige.

Efter Yaris og Rav4 kommer Mazda 6, mens Nissan Micra og Toyota
Corolla gør top 5 til et rent japansk anliggende.

I den anden ende af skalaen ser det sort ud for fransk
bilindustri. Trekløveret Renault, Peugeot og Citroën fylder nemlig bunden ud
med modellerne Megane, 307 og C3. Alle kan de notere sig for flere end en
fejl pr. bil, mens 'gennemsnitsbilen' i den svenske undersøgelse har 77 fejl
pr. 100 biler.

12.000 medvirkende
- De japanske biler er enestående, når det kommer til
pålidelighed og kvalitet. De franske har problemer med elektroniske fejl og
på de bagerste bremser, siger Terje Eklund, der er teknisk chef i den
svenske pendant til FDM, Motormännens Riksförbund, som har stået for
undersøgelsen.

Den er baseret på svar fra ejerne af godt 12.000
nyindregistrerede biler fra november 2003 til marts 2004. Ejerne har i det
første år, efter de har købt bilerne, noteret såvel de graverende fejl, der
krævede akut værkstedsbesøg samt de mindre problemer, der kunne afvente
ordinært service-tjek.

Selv om undersøgelsen ikke er foretaget på videnskabelig basis,
mener Terje Eklund, at interesserede bilkøbere kan få noget ud af at studere
den.

Gal med det elektriske
Resultatet kommer ikke som nogen overraskelse for FDM.

- Det billede stemmer fint overens med vore erfaringer i
Danmark. Det er i hvert fald det, vi hører, når vi snakker med vores kunder,
siger Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM.

De franske biler har op til dobbelt så mange fejl som de
japanske fætre, men kigger man sig om efter en ny bil, kan det også betale
sig at se på, hvilke fejl bilerne oftest må døje med. Her klarer
franskmændene sig heller ikke godt.

- Typisk har de franske biler fejl i det elektriske system, og
det kan mange gange være både kompliceret og omfattende. Så det kan være den
lille fejl, der er udslagsgivende for resultatet, siger Søren W. Rasmussen.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 08-07-05 08:36

Henrik B. wrote:

> [snip]

Thjaa .. jeg har haft tre franske biler og min erfaring siger jo altså
noget andet. Baseret på to stk. Renault og en enkelt Citroen kan jeg
altså ikke genkende situationen. I all tilfælde havde jeg bilerne indtil
de havde gået omkring +150tKm og i seneste tilfælde, en Clio, så snurrer
den lysting og problemfrit efter 318tKm nu.

/Jan "Befares .. kald mig bare Frankofil"

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 08:46

"Jan Mikkelsen" <jhm@NOSPAM.kom.aau.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lysting og problemfrit efter 318tKm nu.
>
> /Jan "Befares .. kald mig bare Frankofil"

Det er med franske biler, ligesom med lotto - nogle få vinder....

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 08:50

> Det er med franske biler, ligesom med lotto - nogle få vinder....

Hehehe

Mvh
Morten

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 08-07-05 09:59

Henrik B. wrote:

> Det er med franske biler, ligesom med lotto - nogle få vinder....

3 vindere ud af 3 .. hmm .. med det held burde jeg måske begynde at
spille Lotto ?

/Jan "100% glæde ved franske biler"

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 18:04

> Det er med franske biler, ligesom med lotto - nogle få vinder....

LOL - som (sted)søn af en livslang Citroen mekaniker blev min storebror og
jeg forledt til at købe disse fantastiske biler, efter tre af dem havde jeg
fået nok. Netop elproblemer var en stor del af fejlene. Men også andre fejl.
Værkstedsbesøg efter værkstedsbesøg bliver trættende i længden.

Pludselig forstod jeg hvorfor den gamle altid kørte Ford :)

--
/Claus

HUSK VW TRÆF I TIRSTRUP, 5.-7. AUGUST 2005
www.vwfanatic.dk/Info/CGDmeeting2005.pdf

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 08:56

Henrik B. wrote:
> Ihvertfald mere end dobbelt så mange som japanske biler, iflg. svenske
> Motormännens Riksforbund:

Spil en anden plade, Henrik.

Det er fint nok at du har en eller anden kæphest med franske biler, men
kunne du ikke vente med at udgyde dine statistikker og halve sandheder
til nogen faktisk spørger? Behøver det nu også at være uopfordret?

--
Sugemotorer suger!
'00 Citroën Xantia 2.0 HDi Weekend

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 09:33

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er fint nok at du har en eller anden kæphest med franske biler, men
> kunne du ikke vente med at udgyde dine statistikker og halve sandheder til
> nogen faktisk spørger? Behøver det nu også at være uopfordret?

Det var:

Punkt 1. Til almen orientering. Og jeg er sikker på, at havde jeg ikke
postet linket, var det kommet senere idag fra en anden....

Punkt 2. Alle indledende indlæg i nyhedsgruppen er uopfordrede, så hvad er
din pointe?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 09:59

Henrik B. wrote:
> Punkt 2. Alle indledende indlæg i nyhedsgruppen er uopfordrede, så hvad er
> din pointe?

Dit ærinde var jo (som emnet antyder) tilsyneladende ikke at oplyse om
at der er kommet en ny undersøgelse, men at hænge franske biler ud.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:21

> Dit ærinde var jo (som emnet antyder) tilsyneladende ikke at oplyse om at
> der er kommet en ny undersøgelse, men at hænge franske biler ud.

Og de første to linier i indlægget sider?? For lige at hjælpe dig:

Fra : Rasmus

Dato : 08-07-05 10:39

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
>
> Og de første to linier i indlægget sider?? For lige at hjælpe dig:
>
> "Ihvertfald mere end dobbelt så mange som japanske biler, iflg. svenske

Men sjovt nok har du fremhævet det mest negative ved undersøgelsen i din
overskrift (i bedste Se & hør stil), og når du lige kunne få lov til at
svine franske biler til var det jo en ekstra gevinst for dig.

/Rasmus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 11:07

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Men sjovt nok har du fremhævet det mest negative ved undersøgelsen i din
> overskrift (i bedste Se & hør stil),

Det er nu Ekstra Bladet der skriver det.

Fra : C. Caspersen

Dato : 08-07-05 11:20

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dit ærinde var jo (som emnet antyder) tilsyneladende ikke at oplyse om
> at der er kommet en ny undersøgelse, men at hænge franske biler ud.

Ja, og... ? Forbrugerne / potentielle bilkøbere har da krav på at få de
oplysninger ?

/Caspersen

Fra : C. Caspersen

Dato : 08-07-05 09:40

> [...]
> kunne du ikke vente med at udgyde dine statistikker og halve sandheder
> til nogen faktisk spørger? Behøver det nu også at være uopfordret?

Sandheden er ilde hørt ?

/Caspersen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 10:04

C. Caspersen wrote:

> Sandheden er ilde hørt ?

Det er vist lidt en tilsnigelse at snakke om sandheder i denne sammenhæng.
Bortset fra det er der, herfra hvor jeg sidder, absolut ingen sandhed i
udsagnet om at franske franske biler er fulde af fejl. Min ene
franskmand er nyere og har ingen fejl, bortset fra en kontakt der er
gået i stykker og en låse-servo der skal have lidt olie. Den anden er
gammel, og har ikke flere fejl end man kan forvente af en bil der har 18
år og 300.000+ km på bagen.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:24

> [...]
> flere fejl end man kan forvente af en bil der har 18 år og 300.000+ km på

Jamen det er jo dejligt for dig. Ingen har på noget tidspunkt påstået at der
ikke findes fejlfri franske biler - eller er der? Det påpeges blot at de har
gennemsnitlig flere fejl end stort set alle andre mærker.

Hvis du vil høre sandheder, så ring til reservedelsmanden hos Toyota i
Horsens. Han var tidligere reservedelsmand hos en midtjysk
Peugeot-forhandler. Han kan fortælle at han har langet styrebokse til
Peugeot 307 over disken, som var det på samlebånd. Han anslår selv at det
render op i over 100.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 18:17

"Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Den anden er gammel, og har ikke flere fejl end man kan forvente af en bil
> der har 18 år og 300.000+ km på bagen.

Jeg forventer nu ingen specielle fejl på min, selvom den
er 19 og har gået 303.000 km.
Jeg forventer heller ikke fejl, hvis jeg havde en helt ny.

Fejl opstår pludselig, uanset alder.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:06

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Sandheden er ilde hørt ?

Ja, det er sjovt som høreværn og skyklapper findes frem, hver gang disse
ting påpeges.

Frankofiler har åbenbart et meget stort problem med at erkende, at de
franske biler ofte er fejlbehæftede. Dermed siges der jo ikke, at der ikke
findes fejlfri franske biler. Der er blot forholdsvis mange flere MED fejl.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 08-07-05 10:11

Henrik B. wrote:

> Ja, det er sjovt som høreværn og skyklapper findes frem, hver gang disse
> ting påpeges.

Åh .. den er for billig Henrik. Det vi har svaret med er jo bare
erfaringer fra rigtige levende danskeres oplevelser med Franske biler.
Og så jeg skrev tidligere i tråden så har jeg haft NUL problemer med 3
ud af 3 Franske biler. Se .. det er jo i seig selv en sandhed .. men den
er måske ilde hørt blandt folk der absolut vil hakke på de Franske biler?

> [...]
> findes fejlfri franske biler. Der er blot forholdsvis mange flere MED fejl.

Læs ovefor .. og så selv

/Jan "Vis eneste alternativ til en Fransk bil pt. er Alfa eller Seat"

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:35

> [...]
> 3 Franske biler. Se .. det er jo i seig selv en sandhed .. men den er
> måske ilde hørt blandt folk der absolut vil hakke på de Franske biler?

Som tidligere skrevet, jeg har på intet tidspunkt påstået at der ikke findes
fejlfri franske biler. De er blot sjældne. )

Se mit indlæg ang. reservedelsmanden hos Toyota i Horsens.
Tidligere genbo købte en sprit ny 307. 5 fejl på 10 mdr.
2 i vænget havde gamle Xantia'er. Med startproblemer og oliesøer under
motoren.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 10:12

Henrik B. wrote:
> [...]
> findes fejlfri franske biler. Der er blot forholdsvis mange flere MED fejl.

Jeg er da ravende ligeglad, min er stort set fejlfri - jeg er bare træt
af at folk prøver at ødelægge min bils gensalgsværdi ved hele tiden at
være ude med riven efter franske biler - som regel på et ret løst grundlag.

Lies, damn lies and statistics...

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:37

> Jeg er da ravende ligeglad, min er stort set fejlfri - jeg er bare træt af
> at folk prøver at ødelægge min bils gensalgsværdi ved hele tiden at være
> ude med riven efter franske biler - som regel på et ret løst grundlag.

Tjah, man kan jo vælge at kalde de forskellige kvalitetsundersøgelser gennem
de seneste 5 år, for et løst grundlag.

Jeg forsøger ikke at ødelægge gensalgsværdien af dine kære franske biler,
det klarer de vist fint selv.

Fra : C. Caspersen

Dato : 08-07-05 11:27

> Jeg forsøger ikke at ødelægge gensalgsværdien af dine kære franske biler,
> det klarer de vist fint selv.

Nemlig!

/Caspersen

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 12:35

Henrik B. wrote:
> Jeg forsøger ikke at ødelægge gensalgsværdien af dine kære franske biler,
> det klarer de vist fint selv.

Det gør i virkeligheden ikke så meget - jeg fik den super-billigt af
samme grund :) Og ca. 40.000 billigere end dens franske fætter 406'eren
går for. Og så oven i købet med hydropneumatisk affjedring - total
bonusrunde :)

Fra : C. Caspersen

Dato : 08-07-05 11:26

> [...]
> af at folk prøver at ødelægge min bils gensalgsværdi ved hele tiden at
> være ude med riven efter franske biler - som regel på et ret løst

Du *har* en fransk bil. Jeg har *haft* en fransk bil. Franske biler er noget
lort!.

Der findes vel ikke noget bedre en en ejers udsagn, som er blottet for al
statistik ? Jeg har aldrig lagt skjul på, at min bil var det værste lort.
Heller ikke mens jeg havde den. Det er dog påfaldende, at mange først når
til erkendelsen, når de har solgt deres bil og fået noget andet og bedre.

/Caspersen

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 08-07-05 12:11

C. Caspersen wrote:

> Du *har* en fransk bil. Jeg har *haft* en fransk bil. Franske biler er noget
> lort!.

Dejligt sobert, sagligt og nyanceret svar. For at blive i et leje du
også kan forstå, så putter jeg lige dig og dine svar i kassen med lablen
- "mundlort".

/Jan

Fra : Lisbeth

Dato : 08-07-05 12:40

> Der findes vel ikke noget bedre en en ejers udsagn, som er blottet for al
> statistik ?

Joda! Jeg foretrækker da til enhver tid statistikken frem for
enkeltpersoners erfaringer!

Antallet af fejl på et bilmærke er heller ikke afgørende for mig. Afgørende
er - hvilke fejl, hvornår opstår de, bliver de udbedret, skal jeg undvære
bilen i dage, mens det står på, er det skønhedsfejl eller funktionsfejl etc.
Fejl er ikke bare fejl.

Opgørelser over, hvem der er de mest tilfredse bilejere synes jeg derfor er
langt mere interessante end opgørelser over antallet af fejl på enkelte
modeller. Jeg synes det er hamrende uinteressant, om der dukker fejl op på
min kommende bil - hvis de hurtigt og uden udgift (eller billigt) for mig
bliver udbedret.

Og her ligger Toyota sædvanligvis i top. Men Citroen, som jeg nu skifter
til, ligger ikke så langt nede på listen, at det bekymrer mig.

http://www.autoteket.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=1808

Når jeg kigger på denne opgørelse, ligger mit kommende Citroen trods alt i
den pæne ende: http://www.fdm.dk/presse/billeder/autoindex/samlet.jpg og da
der alligevel ikke er nogen bil på listen mellem Citroen og Toyota, der kan
friste mig, så føler jeg mig tryg ved, at jeg har valgt rigtigt, selvom jeg
vitterlig næsten græder over at slippe min Yaris og mit Toyota-værksted.

Jeg har i øvrigt lige talt med en kollega, der ikke havde haft andet end
problemer med sin Toyota, som nu bliver solgt. Mín oplevelse med bilmærket
er den stik modsatte. Hvem af os vil du vælge at rette dig efter?

Jeg forventer forresten ikke at få en fejlfri bil der aldrig går i stykker.
Jeg forventer at få en bil, der i det store og hele fungerer og som kun i
begrænset omfang får problemer og som kun i begrænset omfang belaster min
økonomi.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 12:49

Lisbeth wrote:

> Joda! Jeg foretrækker da til enhver tid statistikken frem for
> enkeltpersoners erfaringer!

Man skal bare huske at læse grundigt på hvad data egentlig beskriver.

> [...]
> bilen i dage, mens det står på, er det skønhedsfejl eller funktionsfejl etc.

Sandt.

> Opgørelser over, hvem der er de mest tilfredse bilejere synes jeg derfor er
> langt mere interessante end opgørelser over antallet af fejl på enkelte
> modeller.

Hmm... Det er lidt farligt. For det er forskellige typer mennesker, der
køber forskellige bilmærker. Og forskellige mennesker har forskellige
forventninger. Så hvad der for det enes mærkes ejerkreds kan udløse grov
utilfredshed, kan for det andet mærkes ejeres være ligegyldigt.
En Hyundai-ejer har sikkert andre forventninger til sin bil, end en
Jaguar-ejer.

Fra : Lisbeth

Dato : 08-07-05 12:59

> En Hyundai-ejer har sikkert andre forventninger til sin bil, end en
> Jaguar-ejer.

Sikkert. Men jeg tror vores grundlæggende tilfredshed afhænger af, om bilen
fungerer som lovet og forventet - om den står mål med prisen.

Forventer du Jaguar, køber du ikke Hyundai.

Min tilfredshed med min nuværende bil er ekstremt høj. Den nye jeg køber er
(meget dyrere og) mere lækker på mange måder - men det kommer næppe til at
betyde, at min tilfredshed er større, selvom den nye er lige så fejlfri. Jeg
har jo forskellige forventninger til de to biler. Og tilfredsheden vil
afhænge af, i hvilket de to biler lever op til de forskellige forventninger.
De vil med andre ord ikke bliver vurderet efter den samme målestok.

En lille detalje... min nuværende mangler lys i bagagerummet. Det har
irriteret mig vildt og langt mere end 117 gange siden jeg købte den, fordi
jeg parkerer et sted uden lys. For pokker hvor er der tit faldet noget ud af
en pose, som jeg derfor ikke får med op op aftenen. Skal manglende lyst i
bagagerummet regnes for en fejl ved bilen? *S*

Juhuuuu... der er lys i bagagerummet i den nye! *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Thomas Johansen

Dato : 08-07-05 13:59

> [...]
> min kommende bil - hvis de hurtigt og uden udgift (eller billigt) for mig

Tja..her er jeg ikke enig. Jeg skal bruge min bil hver dag og har ikke tid
til (vil ikke bruge tid på) at køre på værksted i tide og utide for at få
lavet noget på garnatien.

Fra : Lisbeth

Dato : 08-07-05 14:44

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse

> Tja..her er jeg ikke enig. Jeg skal bruge min bil hver dag og har ikke tid
> til (vil ikke bruge tid på) at køre på værksted i tide og utide for at få
> lavet noget på garnatien.

Jeg ville heller ikke være tilfreds med at skulle køre "i tide og utide".
Hverken på grund af bagateller eller alvorlige ting.

Men at jeg to gange (på seks år) har skulle køre til Toyota - første gang
for at få fixet den eletroniske dørlås, der ikke ville virke ved førersædet
(jeg skulle rulle vinduet ned, stikke armen ud og åbne døren) og anden gang
for et par dage siden for at få CD-afspilleren resettet, så den kunne spille
igen, regner jeg få så lidt og ligegyldigt, at jeg har omtalt min Toyota som
fejlfri. Derudover har jeg været der to gange for at få skiftet pærer og
ellers kun til de sædvanlige serviceeftersyn.

Det kan da godt være, at min bil på grund af de to fejl/skader burde optræde
i statistikkerne som en Yaris med to fejl, men jeg omtaler den ikke desto
mindre som en fejlfri bil.

At den ikke har lys i bagagrummet er den eneste fejl JEG regner med ved
bilen - men da den er født uden lys i bagagerummet, er det ikke korrekt at
omtale det som en fejl.

Sååååå...... der er mange slags fejl. Og det er ikke dem alle, jeg
overhovedet regner for noget.

Den sidste fejl - at min CD-afspiller åd en CD og ikke mere ville afspille -
blev i øvrigt fixet på tre kvarter på værkstedet. Jeg fik kaffe imens og
sludrede hyggeligt med sælgerne. Og slap uden regning!

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik B.

Dato : 11-07-05 09:21

"Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

> Den sidste fejl - at min CD-afspiller åd en CD og ikke mere ville
> afspille - blev i øvrigt fixet på tre kvarter på værkstedet. Jeg fik kaffe
> imens og sludrede hyggeligt med sælgerne. Og slap uden regning!

Et typisk tegn på at Toyota yder en fremragende garanti - og service...

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 16:22

> "Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

> Et typisk tegn på at Toyota yder en fremragende garanti - og service...

Ja føj da, kaffe smager jo ad h. til.....(så hellere cola) )

--
Tom

Fra : JS

Dato : 08-07-05 15:05

> "C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> Joda! Jeg foretrækker da til enhver tid statistikken frem for
> enkeltpersoners erfaringer!

Ironi... ?

Fra : Lisbeth

Dato : 08-07-05 15:29

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ironi... ?

Nejsgu! Jeg mener det dybt seriøst. Enkeltpersoners enkeltstående oplevelser
regner jeg ikke rigtig for noget.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-07-05 15:37

"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lisbeth" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> skrev i en meddelelse

> Ironi... ?

Næppe.

Folk der hævder at de ikke tror på statistikker og opgørelser baseret på
flere tusind biler af forskellige mærker og modeller, tror ofte på deres
egen statistik baseret på en håndfuld biler som de sjældent har haft
mulighed for samtidigt at sammenligne med andre biler.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-07-05 15:22

> [...]
> begrænset omfang får problemer og som kun i begrænset omfang belaster min

Det kommer også an på hvilket folkefærd man spørger, Citroen har i den tyske
et CSI på 76,9 hvilket rækker til plads 19 blandt 28 mærker. Her
http://www.whatcar.com/News_SpecialReport.asp?NA_ID=214562&EL_ID=3121175 er
den engelske hvor Citroen har et CSI på 76,6 hvilket her så rækker til plads
26 blandt 32 mærker, i det hele taget er der modeller der rykker en del
op/ned alt efter hvilken man ser på. Der er også en del data inden for et
bestemt segment og for alle modellerne placeret uden hensyn til pris,
størrelse osv.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Lisbeth

Dato : 08-07-05 10:02

> [...]

> kunne du ikke vente med at udgyde dine statistikker og halve sandheder til
> nogen faktisk spørger? Behøver det nu også at være uopfordret?

Herrejøsses da. Det er da fint, at Henrik gider informere!

Jeg har lige solgt det mest perfekte (en Yaris) og har købt en Citron.
Der skal nu alligevel mere til end et uopfordret indlæg om fejl ved dit og
dat for at ødelægge MIT sommerhumør. Og viser det sig at være et forkert
bytte... jamen så returnerer jeg til Toyota, som jeg bestemt har været glad
for. *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:27

> [...]

> dat for at ødelægge MIT sommerhumør. Og viser det sig at være et forkert
> bytte... jamen så returnerer jeg til Toyota, som jeg bestemt har været

Nu kan det så over det næste års tid, eller to, være spændende at se, om du
oplever fejl ved det franske produkt.
For du fører jo selvfølgelig logbog over bilen, med angivelse af fejl, evt.
garantidækning, værkstedsservice m.v. )
Og så vender tilbage regelmæssigt og beretter.

--
P.S. Tillykke med nyerhvervelsen! En rigtig flot/fræk bil (udvendig).

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-07-05 09:17

Henrik B. wrote:

> Det er med franske biler, ligesom med lotto - nogle få vinder....

> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Hmm, hvordan kan det være at en Saab-ejer har et sådant behov for at
hævde sig ved at nedgøre franske biler? Saab skulle da ellers være
så godt....

Ebbe - der har en problemfri Citroën Xsara HDI...

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 09:31

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
Henrik B. wrote:

> [...]

Hmm, hvordan kan det være at en Saab-ejer har et sådant behov for at
hævde sig ved at nedgøre franske biler? Saab skulle da ellers være

Hvad jeg kører i, har intet med sagen at køre.

Jeg kan blot ikke begribe, hvordan nogle bilfabrikanter til stadighed sælger
bunker af biler, hvor ejerne tilsyneladende blindt accepterer fejl på
fejl...

Ebbe - der har en problemfri Citroën Xsara HDI...

Fra : Rasmus

Dato : 08-07-05 10:00

> [...]
sælger
> bunker af biler, hvor ejerne tilsyneladende blindt accepterer fejl på

Ligesom Saab 9-3 som har 88 fejl i testen?

/Rasmus

Fra : Rasmus

Dato : 08-07-05 10:02

> [...]
sælger
> bunker af biler, hvor ejerne tilsyneladende blindt accepterer fejl på

sorry.... 81

/Rasmus

Fra : Mette P.

Dato : 18-07-05 12:28

> "> Jeg kan blot ikke begribe, hvordan nogle bilfabrikanter til stadighed
sælger
> bunker af biler, hvor ejerne tilsyneladende blindt accepterer fejl på
> fejl...

De gør det for at skabe bundlinie. Jeg kan så ikke forstå at folk køber
dem...Det er vel ejerne der er ********* i roen?

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-05 12:51

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse

| De gør det for at skabe bundlinie. Jeg kan så ikke forstå at folk køber
| dem...Det er vel ejerne der er ********* i roen?

Biler signalere bla. livsstil og holdninger, og nogen vil gerne betale
"prisen" for at sende det rette signal, koste hva' det vil.

Fra : Lisbeth

Dato : 18-07-05 15:41

"Mette P." <Mette.p@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> De gør det for at skabe bundlinie. Jeg kan så ikke forstå at folk køber
> dem...Det er vel ejerne der er ********* i roen?

Jeg køber bil i forventning om, at den stort set er fejlfri. Fransk, japansk
eller andet er i den forbindelse underordnet.

Mvh. Lisbeth

Fra : C. Caspersen

Dato : 08-07-05 09:37

[...]

Skriv lige Nissan-ejere på - jeg har i høj grad også et behov for at "hævde
mig ved at nedgøre franske biler".

Har haft fransk - får det aldrig mere.

/Caspersen
- og nej, der er ikke Renault-dele i min bil.

Livet er for kort til Peugeot.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 08-07-05 09:57

C. Caspersen wrote:

> Har haft fransk - får det aldrig mere.

Føjda .. så klag til Konen

/Jan

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 09:39

> [...]
> Saab - Fordi livet er for kort til biler med dårlig sikkerhed!

Hmm, hvordan kan det være at en Saab-ejer har et sådant behov for at

Iflg. de seneste NCAP klare Renø & Citrobang sig da glimrende i det game.

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:03

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, hvordan kan det være at en Saab-ejer har et sådant behov for at
> hævde sig ved at nedgøre franske biler?
>
> Iflg. de seneste NCAP klare Renø & Citrobang sig da glimrende i det game.

NCAP er ikke virkeligheden...

Renault som sidste år bl.a. markedsførte sig med at en bestemt bil-model
havde 5 EuroNCAP-stjerner, til trods for at den ikke var testet på daværende
tidspunkt.

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 10:06

Henrik B. wrote:

> NCAP er ikke virkeligheden...

Motormännens Riksförbund har heller ikke patent på den...

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:19

> Motormännens Riksförbund har heller ikke patent på den...

Nej, men sammenhold deres sammentælling, med FDM's (fællesnordiske) seneste
undersøgelse, og diverse tyske undersøgelser, så tegner der sig et
billede...

Fra : Rasmus

Dato : 08-07-05 10:16

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message

> "Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> NCAP er ikke virkeligheden...

Nej men NCAP er videnskabelig, det er testen af Motormännen ikke

/Rasmus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:32

> Nej men NCAP er videnskabelig, det er testen af Motormännen ikke

Og fordi den er videnskabelig, gør det den til virkelighed? No Sir....

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 11:02

| Og fordi den er videnskabelig, gør det den til virkelighed? No Sir....

NCAP er tilpasset, så den ligner virkeligheden mest muligt statistisk, og
samtidig er det under kontrollerede repeterbare forhold. Det vil sige man
kan lave sammenlignelige tests, det kan man ikke bruge virkeligheden til-
det er en sum af tilfældigheder.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 18:15

> [...]
> kan lave sammenlignelige tests, det kan man ikke bruge virkeligheden til-

Bilfabrikkerne designer bilerne til Ncap.
Derfor er virkeligheden noget andet.

Måske derfor, Sierra i virkelighedens verden
er lige så sikker som eks. Carina E...

Fra : Brian

Dato : 08-07-05 21:11

Olesen wrote:

> Måske derfor, Sierra i virkelighedens verden
> er lige så sikker som eks. Carina E...

Du tænker på Folksam testen der blev postet (sikkert af Henrik ;) )
for noget tid siden, ikke ?

Såvidt jeg husker skar de alle modeller af f.eks Sierra over en
kam - men for en bil der blev produceret så længe, må der da have været
løbende forbedringer af sikkerheden. Hvordan er det inddraget i den
undersøgelse ?

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 09:14

"Brian" <briank@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Du tænker på Folksam testen der blev postet (sikkert af Henrik ;) )
> for noget tid siden, ikke ?

Præcis.

> Såvidt jeg husker skar de alle modeller af f.eks Sierra over en
> kam - men for en bil der blev produceret så længe, må der da have været
> løbende forbedringer af sikkerheden.

Det samme må vel næsten gælde Carina'en.

Fra : Brian

Dato : 09-07-05 10:50

Olesen wrote:

> Det samme må vel næsten gælde Carina'en.

Ja - men hvis man er lidt optimistisk som dig, kan man opstille
bilerne som du gør. Jeg ved da godt hvilken bil jeg helst ville køre
galt i, hvis valget stod mellem en Carina E af de senere modeller, eller
en Sierra fra '86 - med eller uden manuelt soltag

Det samme gør sig nok gældende for de fleste biler - sikkerheden får et
hak opad omkring facelift's osv, hvilket ikke bliver inddraget i den
undersøgelse, så vidt jeg husker.

/Brian

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 08:23

> Ja - men hvis man er lidt optimistisk som dig, kan man opstille
> bilerne som du gør.

Hvis det var mig, som havde lavet undersøgelsen..

> Jeg ved da godt hvilken bil jeg helst ville køre
> galt i, hvis valget stod mellem en Carina E af de senere modeller, eller
> en Sierra fra '86 - med eller uden manuelt soltag

Hvis du køre ind i en designet Ncap væg, så ved jeg det også godt.
Men i virkeligheden, ville jeg ikke være SÅ skråsikker...
Det viste sig jo, de fleste som deltog i Folksam-debatten
tog dem alment seriøse, så jeg ser derfor ingen grund til
ikke at tro (bare lidt evt.) på deres data/facts.

> Det samme gør sig nok gældende for de fleste biler - sikkerheden får et
> hak opad omkring facelift's osv, hvilket ikke bliver inddraget i den
> undersøgelse, så vidt jeg husker.

Det erindrer jeg ikke noget om, men man hører jævnligt
disse billige Koreanske modeller, som måske endda er bygget
på gammel europæisk licens, klare sig ret dårligt i disse tests.
Mange bilfabrikker designer ligefrem bilerne til at få topkarakter
i Ncap testene, da 5 stjerner har en god markedsføringsmæssig
værdi. Hvordan de så klare sig, når uheldene ikke er beregnede
og designede, så ser vi måske nogle mere brugbare resultater.

Fra : Brian

Dato : 10-07-05 15:01

Olesen wrote:

> Hvis du køre ind i en designet Ncap væg, så ved jeg det også godt.

Nu er det jo ikke bare en tilfældig væg de render ind i, de har sgu
nok regnet lidt på det....

> [...]
> tog dem alment seriøse, så jeg ser derfor ingen grund til
> ikke at tro (bare lidt evt.) på deres data/facts.

Jeg betvivler det sådan set heller ikke - jeg synes bare man skelner
for lidt imellem variationerne inden for samme bilmodel.

En Airbag redder måske ikke dit liv i første omgang, men den er
dælme rar at have....

> Det erindrer jeg ikke noget om

Det er nu da meget almindeligt - eller det var det ihvertfald for
nogen år siden.

> Mange bilfabrikker designer ligefrem bilerne til at få topkarakter
> i Ncap testene, da 5 stjerner har en god markedsføringsmæssig
> værdi.

Og gudskelov - ellers ville det kun være Volvo/Saab der gad og beskæftige
sig med sikkerheden.

> Hvordan de så klare sig, når uheldene ikke er beregnede
> og designede, så ser vi måske nogle mere brugbare resultater.

Det er klart at det ikke er det samme - men NCAP giver da et godt fingerpeg.
De går vist også ( er sgutte sikker) efter laveste fællesnævner af en model.
Dvs. de tester ikke den største model med mest udstyr, men den ringest
udstyrede.

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 11-07-05 09:19

> [...]
> model.
> Dvs. de tester ikke den største model med mest udstyr, men den ringest

Ofte "køber" de sig til den sidste stjerne, med selealarmer....

Nej, lad os få sat EuroNCAP hastigheden op til 64 km/t, som det f.eks. er
normen i USA, SÅ vil vi få skilt fårene fra bukkene.

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 10:16

| Nej, lad os få sat EuroNCAP hastigheden op til 64 km/t, som det f.eks. er
| normen i USA, SÅ vil vi få skilt fårene fra bukkene.

EUR.NCAP tester allerede frontalkollisioner med 64 kmt. iflg deres h.p... .
Og de bruger ikke laveste fællesnævner, men bedst sælgende model, stadig
iflg. deres h.p.: http://www.euroncap.com/content/faqs/faqs.php

Og hvad skal det hjælpe at bruge US.NCAP, ifg den tjener de nemmere
´"stjerner", flere koreanske SUV,MPV har bedre rating "der" end "her".

Fra : Jens

Dato : 08-07-05 09:50

Henrik B. <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

> Ihvertfald mere end dobbelt så mange som japanske biler, iflg. svenske
> [...]

Hvorfor bringer Du ikke selv dit foretrukne mærke frem?

Måske overså Du at Saab 9-3 har 81 fejl pr. 100 biler. Næsten dobbelt op
i forhold til Yaris med 42.

Du kan jo passende ændre din signatur til: "Saab - Fordi livet er for
kort til biler med få fejl!"
--

Jens F (Xantia HDI - som ikke findes på listen, men kører fortrinligt)

Fra : Kim Poulsen

Dato : 08-07-05 09:59

> Du kan jo passende ændre din signatur til: "Saab - Fordi livet er for
> kort til biler med få fejl!"
> --
>
> Jens F (Xantia HDI - som ikke findes på listen, men kører fortrinligt)

Tror sådan set ikke det var personligt ment fra Henrik B's side.

Men det ser da godt nok ud til det bliver opfattet sådan

Mvh Kim Lehmann Poulsen

som også har haft sin sidste franske bil

Fra : Rasmus

Dato : 08-07-05 10:18

"Kim Poulsen" <klp@vejen-net.dk> wrote in message

> Tror sådan set ikke det var personligt ment fra Henrik B's side.
>
> Men det ser da godt nok ud til det bliver opfattet sådan

.....og med god grund, Henrik er god til at svine alle andre bilmærker til
end Saab.
Det måske derfor nogle har fået den opfattelse at han mener det personligt?

/Rasmus

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:41

> ....og med god grund, Henrik er god til at svine alle andre bilmærker til
> end Saab.

Du har da helt og aldeles misforstået noget omkring min person! Jeg "sviner"
ikke mærker til. Jeg påpeger blot hvilke ting jeg ikke kan lide hos andre
mærker. AT du opfatter det som en personlig fornærmelse, kan vel ikke være
mit problem?

Jeg har også tidligere skrevet, at hvis jeg ikke kørte Saab, ville jeg nok
køre Audi (eller måske Volvo). Det afholder mig ikke fra af påpege
dårligdomme hos hverken Volvo eller VW/Audi, når jeg mener at de laver noget
dårligt.

Det lugter lidt af, at nogle ikke kan tåle at andre har en anden mening om
tingene.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 08-07-05 15:07

> [...]
> end Saab.
> Det måske derfor nogle har fået den opfattelse at han mener det

Det er han sikkert hvis han vil, men det ser med mine øje ikke ud som om han
vil. Henrik formidler blot nogle facts fra en anden hjemmeside velvidende at
hans eget favoritmærke ikke er blandt de mest fejlfri, og det hævder han jo
heller ikke.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:31

"Kim Poulsen" <klp@vejen-net.dk> skrev i en meddelelse

> Tror sådan set ikke det var personligt ment fra Henrik B's side.

Nej, men det opfattes således af Frankofiler, hver gang det påpeges.

> Men det ser da godt nok ud til det bliver opfattet sådan

Jep. Men jeg har brede skuldre - og en mere fejlfri bil. *LOL*

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 10:03

"Jens" <spam@finds.dk> skrev i en meddelelse

| Måske overså Du at Saab 9-3 har 81 fejl pr. 100 biler. Næsten dobbelt op
| i forhold til Yaris med 42.

Dårligere end Skodaaa ;).

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 10:09

Jens wrote:

> Hvorfor bringer Du ikke selv dit foretrukne mærke frem?
>
> Måske overså Du at Saab 9-3 har 81 fejl pr. 100 biler. Næsten dobbelt op
> i forhold til Yaris med 42.

Fra artiklen: "Hos Saab 9-3 finns oljeläckage i motorn, problem med
startspärrar, falsklarm. Saab 9-5 redovisar oljeläckage i motorn, dålig
passform i inredningsdetaljer, problem med klimatanläggningen."

Kedeligt med de der olielækager og el-fejl :(
Har Saab fået en samlehal i Frankrig, eller hvad sker der :P

Fra : Lisbeth

Dato : 08-07-05 10:28

> Har Saab fået en samlehal i Frankrig, eller hvad sker der :P

Min perfekte, fejlfrie seks år gamle Yaris er produceret i Frankrig *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Hans Pedersen

Dato : 11-07-05 08:04

On Fri, 08 Jul 2005 11:08:56 +0200, "Lars L. Hansen"
<hop_i_havet@hotmail.com> wrote:

>Kedeligt med de der olielækager og el-fejl :(
>Har Saab fået en samlehal i Frankrig, eller hvad sker der :P

Nej, det er bare en Opel Defectra under cover.

--
mfg
Hans Pedersen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:10

> Hvorfor bringer Du ikke selv dit foretrukne mærke frem?
>
> Måske overså Du at Saab 9-3 har 81 fejl pr. 100 biler. Næsten dobbelt op
> i forhold til Yaris med 42.

Jeg har aldrig påstået at Saab er en fejlfri bil - har jeg? Men som også FDM
udtaler i artiklen, skal man gå ind og kigge på, hvilke fejl der er tale om,
og her lider de franske i udpræget grad af elektronikfejl, som er (kan være)
et helvede at fejlsøge på.

> Du kan jo passende ændre din signatur til: "Saab - Fordi livet er for
> kort til biler med få fejl!"

Er det vitterligt så svært at erkende, at franske biler gennemsnitligt har
flere fejl end andre bilmærker?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 10:19

Henrik B. wrote:

> Er det vitterligt så svært at erkende, at franske biler gennemsnitligt har
> flere fejl end andre bilmærker?

Hvorfor skal vi "erkende" noget som helst? Kan vi ikke bare få lov at
køre glade rundt i vores fejlfri biler, uden at skulle slås i hovedet
med alle mulige undersøgelser hele tiden?

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:44

> Hvorfor skal vi "erkende" noget som helst? Kan vi ikke bare få lov at køre
> glade rundt i vores fejlfri biler, uden at skulle slås i hovedet med alle
> mulige undersøgelser hele tiden?

Du beviser netop med den udtalelse, at man ikke vil se tingenes tilstand i
øjnene.

Jeg kan ikke se, hvorfor du ikke kan køre glad rundt i din franske bil,
selvom naboen synes at det er en skrammelkasse han kører i.

Sådanne undersøgelser er jo til dels også forbrugerinformation, for dem som
ikke har så meget indsigt i tingene, eller ikke læser med på dk.fritid.bil.

Og ville Sørensen nu have en ny bil, hvor kriteriet "Færrest fejl", stod
øverst på listen, ville det jo være fint at have en sådan undersøgelse at
støtte sig op ad.

P.S. Hvorfor er det at de franske mærker ikke giver garanti på deres biler?

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 12:56

Henrik B. wrote:

> Du beviser netop med den udtalelse, at man ikke vil se tingenes tilstand i
> øjnene.

Jamen som jeg siger - tingenes tilstand ser anderledes ud herfra hvor
jeg sidder.

> Og ville Sørensen nu have en ny bil, hvor kriteriet "Færrest fejl", stod
> øverst på listen, ville det jo være fint at have en sådan undersøgelse at
> støtte sig op ad.

Jojo, men man skal bare læse tallene med en del forbehold.

> P.S. Hvorfor er det at de franske mærker ikke giver garanti på deres biler?

Igen demonstrerer du at du ikke har læst på lektien:
Citroën: 1 år
Renault: 2 år
Peugeot: 2 år
Saab: 2 år
De tre sidste indførte garanti på ca. samme tidspunkt:
http://www.ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=289526

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 08-07-05 13:00

Lars L. Hansen wrote:
> Igen demonstrerer du at du ikke har læst på lektien:

Arh ok, det var noget pis at skrive.
Der burde stå: "Du demonstrerer at du ikke har læst på lektien"

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 13:23

> Igen demonstrerer du at du ikke har læst på lektien:
> Citroën: 1 år
> Renault: 2 år
> Peugeot: 2 år

Hvorfor ikke 3 år, som de koreanske og japanske mærker giver - og sikkert
også de kommende kinesiske?

Garanti er jo heller ikke meget bevendt, hvis man skal slås for sin ret, når
noget går istykker. Dette har jeg bl.a. oplevet ved flere lejligheder med
Pøsjø-forhandlere.

> Saab: 2 år
For ringe, ganske enkelt. Specielt når man ser at der er 3 år / 60.000 miles
garanti på dem i USA.
Saab vedstår dog sit garanti ansvar. Bl.a. har man netop udviddet
motorgarantien til 8 år på visse modeller.

Fra : Ricky

Dato : 08-07-05 15:30

Henrik B. wrote:
> "Lars L. Hansen" <hop_i_havet@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvorfor ikke 3 år, som de koreanske og japanske mærker giver - og sikkert
> også de kommende kinesiske?

Der er så vidt jeg ved, INGEN europæsiske bilmærker der giver 3 års
garanti og hvis der var nogen der burde give 3 års garanti, så skulle
det da være BMW, MB eller AUDI.

Kilde: Motor 2/2005
http://fdm.dk/motor/pdf/02-2005/46-47.pdf

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 10-07-05 21:54

Henrik B. wrote:

> Hvorfor ikke 3 år, som de koreanske og japanske mærker giver - og sikkert
> også de kommende kinesiske?

Det ved jeg ikke, men pointen var sådan set også bare, at du bringer
udokumenterede og usande påstande ind i diskussionen. Og den slags er
med til at holde liv i rygtet om at franske biler er fulde af fejl.

Fra : Henrik B.

Dato : 11-07-05 09:23

> Det ved jeg ikke, men pointen var sådan set også bare, at du bringer
> udokumenterede og usande påstande ind i diskussionen. Og den slags er med
> til at holde liv i rygtet om at franske biler er fulde af fejl.

*hovedrysten.avi*

Fra : Peter Weis

Dato : 11-07-05 20:46

Henrik B. wrote:

> *hovedrysten.avi*

Meget overbevisende.

Peter

Fra : Ukendt

Dato : 09-07-05 09:34

> [...]
> Peugeot: 2 år
> Saab: 2 år
> De tre sidste indførte garanti på ca. samme tidspunkt:

Hverken Citroen eller Peugeot's egen fortolkning af garanti kan godkendes.
Bl.a. fordi at de ikke vil flytte bevisbyrden til dem selv.
Peugeot forbeholder sig også ret til at benytte brugte eller renoverede dele
til reparation i garantiperioden.
Får du f.eks et problem med starteren på en 14 dage gammel bil, risikere du
at få en 6 år gammel renoveret i istedet.
http://fdm.dk/motor/pdf/02-2005/46-47.pdf
Enhver garanti bør være uden eller med kun rimelige begrænsninger (max
100.000 km er f.eks OK med mig).

For Citroens vedkommende kender jeg desværre også kun alt for godt til at
man ofte skal kæmpe for at få fejlene rettet.
Flere gange har jeg fået at vide der ikke er en løsning på problemet - og så
gider de ikke gøre mere.
Jeg kørte f.eks næsten 6 mdr. i en bil der gik ud ved næsten hver eneste
udkobling hvis ikke man holdte den igang med dap på speederen.
Til sidst blev jeg nærmest stemplet som kværulant - det er en ufed olevelse.
Men de blev klogerer.

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 13:12

> P.S. Hvorfor er det at de franske mærker ikke giver garanti på deres
> biler?

Hej.

Er det noget de har ændret, siden ?, jeg har da to års _garanti_ på min, den
er købt i August 2003, arghhhhh.......så er der snart ikke mere garanti på
den !, hemmm..... beholder den sq alligevel

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 13:25

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> Er det noget de har ændret, siden ?, jeg har da to års _garanti_ på min,
> den er købt i August 2003, arghhhhh.......så er der snart ikke mere
> garanti på den !, hemmm..... beholder den sq alligevel

Reklamationsret?

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-05 20:31

> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(snabela)dalbynet.dk> skrev i en meddelelse

> Reklamationsret?

Næhh, den er skam ægte nok

Sakset fra garanti hæftet:

24 måneders garanti fra 1.Marts 2002
Garantiperioden, der er 24 måneder, træder i kraft fra 1.
indregistreringsdato

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 12-07-05 20:35

> Næhh, den er skam ægte nok
>
> Sakset fra garanti hæftet:
>
> 24 måneders garanti fra 1.Marts 2002
> Garantiperioden, der er 24 måneder, træder i kraft fra 1.
> indregistreringsdato

Den har FDM og de der forbruger nogen haft under behandling.
Det kan ikke godkendes som garanti. Da de ikke vil påtage sig bevisbyrden,
og forbeholder sig ret til at bruge / renoverede stumper = det er ufedt at
få en 3 år gammel generator i sin 2 md. gamle bil.

Fra : Ukendt

Dato : 13-07-05 06:42

> [...]
> og forbeholder sig ret til at bruge / renoverede stumper = det er ufedt at
> få en 3 år gammel generator i sin 2 md. gamle bil.

OK! Så lige at Peugeot, for at ungå at komme i retten, havde undgået forlig
om at påtage sig bevisbyrden.
Men de forbeholder sig stadig retten til at bruge ombytterdele.

Fra : KASO

Dato : 13-07-05 18:12

> [...]
> og forbeholder sig ret til at bruge / renoverede stumper = det er ufedt at
> få en 3 år gammel generator i sin 2 md. gamle bil.

Det vil næppe heller ske - her træder købeloven jo i 1. række!

Fra : Hans Pedersen

Dato : 11-07-05 08:12

On Fri, 8 Jul 2005 11:44:00 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Du beviser netop med den udtalelse, at man ikke vil se tingenes tilstand i
>øjnene.

Du vil altså have, at han skal "se i øjnene" at hans Citroën er fuld
af fejl? Hvordan skal han kunne det når den nu er uden fejl? Fordi DU
siger at franske biler er fulde af fejl, er det jo altså ikke
nødvendigvis "tingenes tilstand" for Lars.

Jeg er ret ny her i gruppen efter en længere pause fra Usenet, men
efter at have læst en del af dine indlæg synes jeg du er sådan lige
Dansktop-Aage i det (sig til hvis du ikke ved hvem han er). Du
tilpasser din argumentation til at du skal kunne overbevise digselv om
at du har ret, i stedet for at lytte til hvad andre har at sige. Hvis
du kun hører digselv og ikke lytter til hvad andre siger, hvordan skal
du så nogensinde blive klogere?

--
mfg
Hans Pedersen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 11-07-05 08:15

Hans Pedersen skriver:

> Jeg er ret ny her i gruppen efter en længere pause fra Usenet, men
> efter at have læst en del af dine indlæg synes jeg du er sådan lige
> Dansktop-Aage i det

ROFL....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik B.

Dato : 11-07-05 09:26

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> siger at franske biler er fulde af fejl, er det jo altså ikke
> nødvendigvis "tingenes tilstand" for Lars.

Nej, fejlfortolket....

"Han" skal ikke se i øjnene at "hans" bil Citroen er fuld af fejl, men at
franske biler har flere fejl en de fleste andre biler. "Han" har blot vundet
i lotto.

> Jeg er ret ny her i gruppen efter en længere pause fra Usenet, men
> efter at have læst en del af dine indlæg synes jeg du er sådan lige
> Dansktop-Aage i det (sig til hvis du ikke ved hvem han er). Du

Har ingen interesse....

> [...]
> at du har ret, i stedet for at lytte til hvad andre har at sige. Hvis
> du kun hører digselv og ikke lytter til hvad andre siger, hvordan skal

Statistikker, undersøgelser, ejerberetninger, bliver man skal klogere af....

Fra : Hans Pedersen

Dato : 11-07-05 09:57

On Mon, 11 Jul 2005 10:26:12 +0200, "Henrik B."
<saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote:

>Statistikker, undersøgelser, ejerberetninger, bliver man skal klogere af....

Ja, men du vil ikke lytte til Lars' ejerberetning...
--
mfg
Hans Pedersen

Fra : Henrik B.

Dato : 11-07-05 10:23

> Ja, men du vil ikke lytte til Lars' ejerberetning...

Jo Hans, men min pointe er slet ikke at der ikke findes fejlfri franske
biler, som også skrevet op til flere gange i denne tråd. Jeg fortæller blot
at de statistisk har flere fejl end andre biler. NU opstår så problemet,
nemlig med de ejere af franske biler, der har behov for at hævde sig, der
tilfældigvis har fået en fejlfri bil...

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 11-07-05 10:56

Henrik B. wrote:

> [...]
> nemlig med de ejere af franske biler, der har behov for at hævde sig, der

Når du sådan tyr til udtryk som "at hævde sig", så synes jeg din
motivation for at bringe det oprindelige indlæg skinner lidt igennem Henrik.

/Jan

Fra : Henrik B.

Dato : 11-07-05 11:13

> Når du sådan tyr til udtryk som "at hævde sig", så synes jeg din
> motivation for at bringe det oprindelige indlæg skinner lidt igennem
> Henrik.

Det som irriterer mig er, at jeg skal overfaldes, fordi jeg henviser til en
avisartikel. Der er andre i denne tråd, som har samme holdning som jeg, og
som også giver den til udtryk. Forskellen er blot at de ikke "overfaldes"
for at have en holdning til tingene.

Hvis du ser mit oprindelig indlæg, så kommenterer jeg det ikke, overhovedet!
Jeg refererer blot hvad der står i artiklen. Det var noget andet, hvis jeg
havde startet med at skrive "Fransk lort", "folk der køber franske biler er
dumme" eller lign. Men det fraholder jeg mig fra, da det er op til den
enkelte selv. Indlægget blev lavet for at informere, ganske enkelt. At det
så kan undre mig, at nogle vælger at købe, er en helt anden sag. Dette har
jeg også ytret før, men har da overhovedet intet med det oprindelige indlæg
at gøre.

Men nogle føler sig trådt over tæerne, og mener at det skyldes min
bagvedliggende holdning, som så angribes. Dette finder jeg sørgeligt, da jeg
ikke ét sekund er i tvivl om, at havde en hvilken som helst anden postet det
nøjagtig samme indlæg, ville der ikke have været disse udfald mod personen.

Du kan jo evt. spørge Jan W. om ikke han mener at jeg er mere "efter" VW,
end jeg er franske biler.

Fra : Jan Mikkelsen

Dato : 11-07-05 13:00

Henrik B. wrote:

> [...]
> nøjagtig samme indlæg, ville der ikke have været disse udfald mod personen.

Thjaa jeg skal i hvert fald ikke kloge mig på andres vejne, men for mig
er nu "blot" endnu et navn, så i min bog er du ikke en "speciel person".
Håber ikke at jeg skuffer dig hermed

Jeg har blot tilføjet mine personlige erfaringer til denne tråd. Og 3 ud
af 3 gode oplevelser med franske biler .. thjaa den kommenterede du vist
end ikke på .. for den med lotto holder jo ikke i så fald.
Sammenligningen med lotto fortæller jo også lidt om dit ståsted i
forhold til debatten. Jeg har dig nu også mistænkt for at ha sendt det
omrindelige oplæg med et smøret "nu skal de fannerme få¨de franskere"
grin i fjæset ..

At du refererer til en artikel eller lign. her synes jeg absolut kun er
fint. Vi er alle forbrugere og flere par øjne ser nu engang bedre end et
enkelt par. Jeg har hørt tilsvarende fra andre sider, men som oftest
altdi løse rygter som en havde hørt fra en anden som havde hørt det på
arbejde .. osv. Når jeg så, i 3 ud af 3 tilfælde, kun har positive
oplevelser med franske biler, så har jeg vel naturligvist svært ved at
forstå disse "undersøgelser". Dermed ikke sagt at jeg benægter noget
somhelst .. og jeg har da ikke grund til at hævde mig. Det kunne jo være
et udslag af at jeg (og andre her på DKFB) passer på vores ting mens
andre ikke gør det?

> Du kan jo evt. spørge Jan W. om ikke han mener at jeg er mere "efter" VW,
> end jeg er franske biler.

Jamen Henrik dog .. du er da ikke "efter" nogle bilmærker overhovedet ..
er du?

/Jan

Fra : Lisbeth

Dato : 11-07-05 13:38

> [...]
> problemet, nemlig med de ejere af franske biler, der har behov for at
> hævde sig, der tilfældigvis har fået en fejlfri bil...

Jeg er sgu lige ved at fortryde, at jeg har bestilt en af de franske til
afhentning onsdag. Det virker nemlig som om man kan blive rimeligt hysterisk
og nærtagende af at eje en sådan

Mvh. Lisbeth (snart fhv. Toyota-ejer)

Fra : Hans Pedersen

Dato : 11-07-05 14:00

On Mon, 11 Jul 2005 14:37:38 +0200, "Lisbeth"
<lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid,com> wrote:

>Jeg er sgu lige ved at fortryde, at jeg har bestilt en af de franske til
>afhentning onsdag. Det virker nemlig som om man kan blive rimeligt hysterisk
>og nærtagende af at eje en sådan

Nej, tag nu bare og nyd køreglæden. Det er jo ikke "japanske hårde
hvidevarer" men en bil der også er bygget til at være velkørende.

Held og lykke med den, og beret endelig om både dine ups and downs med
din nye dyt.

--
mfg
Hans Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 11-07-05 14:10

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse

| Held og lykke med den, og beret endelig om både dine ups and downs med
| din nye dyt.

Ja det kunne være sjovt med en logbog :). Held&lykke med nyanskaffelsen.

Fra : Brian

Dato : 11-07-05 14:54

Hans Pedersen wrote:

> Held og lykke med den, og beret endelig om både dine ups and downs med
> din nye dyt.

Egentlig meget sjovt at ønske "held og lykke" debatten taget i betragtning

/Brian

Fra : Henrik B.

Dato : 11-07-05 15:34

Fra : Lisbeth

Dato : 11-07-05 21:47

> Held og lykke med den, og beret endelig om både dine ups and downs med
> din nye dyt.

Jeg skal nok give lyd. Henter den onsdag morgen... og sover vel nok i den,
den første måneds tid *GGG*

Mvh. Lisbeth

Fra : NikonPro.dk

Dato : 11-07-05 14:06

> [...]

> afhentning onsdag. Det virker nemlig som om man kan blive rimeligt
> hysterisk og nærtagende af at eje en sådan

Det skal du ikke være Lisbeth, for vi holder jo alle af vore egne "børn" og
har jo tit svært ved at se at andres "børn" er mindst lige så gode (eller på
nogle punkter bedre).

I vor familie er både franske, japanske og tyske biler og drillende plejer
jeg at sige:

"Rigtige biler har RINGE i næsen, mindst 6 cylindre og bruger benzin
Diesel er for lastvogne og landbrugsmaskiner
Riskogere og frøædervogne er ikke biler ))"

Selv om jeg er misundelig på noget af det som de andre har og kan )

hilsen med hygge
Bjarne

Fra : Hans Pedersen

Dato : 11-07-05 14:23

On Mon, 11 Jul 2005 15:06:22 +0200, "NikonPro.dk"
<mail"fjern-dette"@NikonPro.dk> wrote:

>Selv om jeg er misundelig på noget af det som de andre har og kan )

Det er da fuldkommen rigtigt. Fanatisme når man ikke ret langt med (se
bare alle de krige i verden!) Og den perfekte bil, i alle henseender,
tror jeg ikke rigtig eksisterer.

--
mfg
Hans Pedersen

Fra : Peter Weis

Dato : 11-07-05 20:53

Lisbeth wrote:

> Jeg er sgu lige ved at fortryde, at jeg har bestilt en af de franske til
> afhentning onsdag. Det virker nemlig som om man kan blive rimeligt hysterisk
> og nærtagende af at eje en sådan

Det skal du ikke. Jeg har selv taget skridtet: Efter to Toyotaer er
kører jeg nu Citroen. Og den er ikke hverken værre eller bedre end
Citroenerne.
Jeg hører derimod noget om at værkstedskvaliteten er mere svingende hos
Citroen (og Peugeot) end den er hos Toyota.
På den anden side har jeg også hørt om Seat-ejere der oplever betydelig
kølnet interesse fra salg og og dårligere service fra værksted når det
komme frem at de ikke er ude efter et af de dyrere VW-mærker.
I det hele taget hører man jo så meget.

mvh
Peter

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-07-05 10:10

Henrik B. wrote:

> Hvad jeg kører i, har intet med sagen at køre.

Nej, selvfølgelig ikke...

> Jeg kan blot ikke begribe, hvordan nogle bilfabrikanter til stadighed sælger
> bunker af biler, hvor ejerne tilsyneladende blindt accepterer fejl på
> fejl...

Det gør folk da heller ikke - for så havde du jo aldrig hørt om dem

Der er flere grunde til at du rent faktisk hører om dem:

Dels har folk en tendens til kun at omtale deres biler hvis de skal
brokke sig over dem. Derfor hører du normalt aldrig om alle dem, der
ikke har problemer. Som f.eks. mig

Og dels er der på grund af de franske bilers ret gode priser i forhold
til deres udstyrsniveau, solgt rigtig mange af dem. Koblet med
ovenstående øger det frekvensen af brok.

Og prisen spiller jo en rolle idet man jo som oftest får hvad man
betaler for.
Vi købte Xsara'en for små tre år siden og kravene var at det skulle
være en ny bil, stationcar, med aitcondition og helst med dieselmotor
til ikke alt for meget over en kvart mille. En Ford Focus med lignende
motor og udstyr kostede ret præcist 50 KKr mere og en WV Golf var
endnu dyrere. Jeg ved ikke med dig, men jeg kan godt finde en del bedre
anvendelser for halvtredstusinde stærke frem for at putte dem i en
bil. Skulle der opstå problemer, har vi en servicekontrakt. Den har
indtil videre været en udgift

Ebbe - der stadig har en problemfri Citroën Xsara HDI...

Fra : Henrik B.

Dato : 08-07-05 10:18

[...]

Det er lige nøjagtig dét jeg gang på gang påpeger.

Selv er mine egne kriterier for bilkøb heller ikke en fejlfri bil. Hvad det
været det, havde jeg købt en Toyota. Men jeg synes stadig at kvaliteten af
de franske biler er væsentlig for ringe - billigbil eller ej.
Toyota har jo bevist at det godt kan lade sif gøre at producere nogenlunde
fejlfri biler på fransk jord (Yaris).

Fra : Ukendt

Dato : 10-07-05 22:42

> Ihvertfald mere end dobbelt så mange som japanske biler, iflg. svenske
> Motormännens Riksforbund:

Det er der vel ikke så meget nyt i

--
Tom

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 11-07-05 12:06

Henrik B. wrote:

> Det som irriterer mig er, at jeg skal overfaldes, fordi jeg henviser til en
> avisartikel.

Tjaeh - efter min mening er formuleringen af emnet - "Franske biler er
fulde af fejl...." - ikke ligefrem neutral. Men indrømmet, den har
godt nok fået folk til tastaturet.

> Der er andre i denne tråd, som har samme holdning som jeg, og
> som også giver den til udtryk. Forskellen er blot at de ikke "overfaldes"
> for at have en holdning til tingene.

Det kommer nu nok af dels at du er den oprindelig poster og dels at du
ikke trækker dig fra debatten bare fordi du bliver sagt imod. Så får
man jo nogle slag en gang imellem, men man bevarer til gengæld sin
selvrespekt.

> Hvis du ser mit oprindelig indlæg, så kommenterer jeg det ikke, overhovedet!

Ja, se det er jeg jo så jvnf. ovenfor ikke helt enig i.

Ebbe