Dieselbil, Peogeut 106 eller Golf 3 eller ~
Fra : Michael Hansen

Dato : 07-07-05 16:13

Jeg er på udkig efter en diesel bil, da jeg kører 120 km hver dag og
kadett´en (1,4i) klarer skam fint, men vil godt lidt mere comfort og så lidt
længere på literen. Prisen havde jeg regnet med skulle være 50-75000 kr.

Har kigget lidt på en Pug. 106 1,5 D fra midt 90´erne, nogen +/- ved den?
Ellers måske en Golf 3 nok en TD, nogen +/- ved den?
Eller har nogen måske et helt 3. eller andet jeg skal være obs på?
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 16:24

> Har kigget lidt på en Pug. 106 1,5 D fra midt 90´erne, nogen +/- ved den?

uha, sådan en ville jeg holde mig fra, dem jeg har kendskab til går istykker
hele tiden, ikke om jeg ville røre den lille æske med en ildtang, og den har
INGEN komfort..

vil du ka komfort, så ville jeg kigge på sådan en her:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=652106&page=1

eller sådan en:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=698017&page=1

Bare mit bud..

Mvh
Morten

Fra : Michael Hansen

Dato : 07-07-05 16:27

> [...]
> har
> INGEN komfort..
>
> vil du ka komfort, så ville jeg kigge på sådan en her:

Tak for budende, det med Pug´en er det enkelt stående tilfælde eller bare
generelt? Men havde også forstillet mig at bilen ikke havde gået meget mere
end de 200.000 km.

Fra : Jessen

Dato : 07-07-05 17:15

Hej

Hmmm........nu med pug. 106.
der er jeg meget langt fra enig med juel. Vi har selv haft en, det var en
106 1.5D den var fra 95. vi havde den i ca.2½ år og i den tid kørte den
hver
dag ca. 2x60 km. til og fra arbejde, og problemer tja.......dem var der nu
engang ikke nogle af, den startede hver enenste morgen uden probs. den
kørte
godt, og i serdeleshed langt pr. liter (ca. 22-24 km/l) ved blandet kørsel
(by/landevej/motorvej) da vi købte den havde den gået 225.000 km. vi har
ikke "kastet penge" efter den, men blot sørget for alm. vedligeholdelse,

som : bremser (1gang) og skift af tandrem,dæk + samt et forrør, ellers
havde
vi ikke oftet noget på bilen, så hvis jeg var dig, tag et kik på den også
be
om at få en serdeles lang prøve tur, med mulighed for både motor og
landevej. Var meget glad for bilen og overvejer da og skulle have en igen
med 1.5D.

Hilsen

D. Jessen

Fra : TDN

Dato : 07-07-05 18:20

> [...]
> Ellers måske en Golf 3 nok en TD, nogen +/- ved den?
> Eller har nogen måske et helt 3. eller andet jeg skal være obs på?

Nu kender jeg ikke til holdbarheden på mekanikken, men jeg havde nogle dage
en 106 som lånebil og værre til blikspand skal man da lede længe efter. Den
føltes "billig" hele vejen igennem og bliklyden af døren når den blev
smækket står stadig tydeligt i hukommelsen. Den aktive sikkerhed er sikkert
ikke stor i sådan en gammel konstruktion. Jeg ville vælge en større bil med
mere komfort og en kraftigere motor end de 58 hk 106'eren har.

Mvh
Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-07-05 20:48

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> mere komfort og en kraftigere motor end de 58 hk 106'eren har.

Det er satme godt nok noget af et tyndbenet grundlag at udtale sig på, nogle
dage !!!

Har selv haft 205 d. har aldrig haft problemer, blev købt brugt med 235k km.
på uret, kørte i den næsten 3 år og 90k km. eneste udgifter, udstødning
(bagerste) ca. 500 kr. samt kul i generator pris 41.50 kr. + godt en times
arbejde, derudover 2 dæk og et sæt bremseklodser.

Og bilen kører stadig, dog med anden ejer, motor nu gået ca. 470k km.

Da jeg købte den prøvede jeg samtidig en golf diesel, på disse gamle
dieselmotorer var der himmelvid forskel, golfen rystede i tomgang så man
dårligt kunne aflæse km. stand, 205 havde en meget blødere motorgang.

Har efterfølgende haft en arbejdskollega som havde en 106'er D årgang 95,
har aldrig hørt ham beklage sig, tværtimod, er han meget imponeret over det
lave brændstofofbrug, han siger den kører ca. 23-25 km/l..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : p.jarnbak

Dato : 07-07-05 19:27

"Michael Hansen" <mhansen@FJERNjyde.dk> wrote in message
> [...]
> Ellers måske en Golf 3 nok en TD, nogen +/- ved den?
> Eller har nogen måske et helt 3. eller andet jeg skal være obs på?

Har selv haft en s2 model fra 96.Nok den bedste bil jeg har haft,ikke den
med mest luksus
men den var støjsvag og havde en god undervogn så den bare flød hen over
alt.Den gik 22-24 km/l
på daglige ture a 2 x 77 km motorvej/landevej.Man skal bare huske at få
stillet ventiler når den
begynder og bruge mere brændstof eller starte dårligt da det ikke er en del
af normalt service.På
114000 km brugte den en ny udstødning til ca 780kr,originalt plus den fik
lavet en ledning til
startspæren på garantien.
Hej Palle.

Fra : Kim Poulsen

Dato : 08-07-05 07:51

> Har kigget lidt på en Pug. 106 1,5 D fra midt 90´erne, nogen +/- ved den?
altså dette er ikke specielt meget personlige erfaringer. Men har dog været
ude og køre i en kammerats, og synes generalt det føltes som en lille bil,
men det er en 106'er jo.
synes motoren var noget larmende, men kørte generalt ok.

Dette er så hvad jeg har hørt, da jeg selv undersøgte om jeg skulle have en.
Folk siger generalt at det er en noget svagere motorkonstruktion end fx
1.9d'eren.
de har en tendens til at der kan gå en toppakning, men som man kan læse her
er det måske mere hvordan folk behandler det.

men det er hvad jeg har hørt.
Har selv kørt i en 306 1.9d og den kørte ret ok, synes ikke den var så
økonomisk, men startede altid, den havde kørt 390.000 da jeg solgte den.

> Ellers måske en Golf 3 nok en TD, nogen +/- ved den?
> Eller har nogen måske et helt 3. eller andet jeg skal være obs på?

har ikke så meget erfaring med lige en golf 3, men har kørt en masse i golf
2 td, og her har topstykkerne en svaghed.
De skal død og pine være 100% driftsvarme før de for noget at bestille,
ellers går det galt.
Jeg synes nu altid jeg har kørt dem efter forskrifterne, men har alligevel
fået skiftet et par topstykker og lidt motorere .....

Det skal siges at jeg efterfølgende har kørt Toyota Diesel, og kan kun sige
for mig personligt at det de bedste diesel maskiner jeg nogensinde har
prøvet, kørte 19.000 i en corolla 1.8d som havde kørt 470.000 da jeg solgte
den til eksport( og den kørte stadig godt)
kører nu en en carina 2.0Diesel som jeg har kørt 54.000 km i og kun har
skiftet en køler.

Men held og lykke med jagten.

Mvh Kim Lehmann Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-05 09:52

> [...]
> Ellers måske en Golf 3 nok en TD, nogen +/- ved den?
> Eller har nogen måske et helt 3. eller andet jeg skal være obs på?

Hej.

Har haft en Peugeot 106 Independense 1,5D, havde den i tre år og kørte
170000 km i den, det var sq en god lille bil,kørte langt på literen, men det
var ikke nogen hurtig bil, overhalinger skulle udføres med omtanke , kan
kun anbefale såån en lille svend, men jeg ville nok kikke i servicehæftet,
og så tage en model hvor alle service var foretaget hos Peugeot.

--
Hilsen
Dennis Hellan Pedersen

Fra : Michael Hansen

Dato : 08-07-05 12:00

Det lyder til at de fleste har været tilfredse med deres 106´er.
Selvfølgelig er det ikke den største og hurtigste og deraf nogle af tingene.
Men nu skriver Dennis H. P. han ville kigge efter en hvor alle service er
lavet hos Peugeot. Men med hvilken begrundelse? Er der eller andre ting at
man skal kigge efter, rust eller?

Er der ingen som har erfaringer med Golf 3, enten TDi eller "bare"
1,9´eren, både brændstof økonomi elller hvilke ting der er knap så gode ved
den?
Mange tak for synpunkterne indtil videre
Michael