benzin økonomi tips og tricks
Fra : Nicolaj C.

Dato : 07-07-05 00:10

Jeg er begyndt at stoppe motoren, når jeg holder for rødt. Men jeg ved ikke
rigtig om det giver nogen mening.
Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end pjat.
Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut ?

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 06:08

"Nicolaj C." <fjernmigspamnic@events.dk> skrev i en meddelelse

| Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end
pjat.

Det er mere aht. luftforureningen, i byområder er der mange biler som
holder, og holder i tomgang. For når du skal starte, giver du den tit noget
"gas" for at få den til at "fænge", og så er den fortjeneste væk, med mindre
det er 10-15 min du holder.

Fra : Rasmus

Dato : 07-07-05 16:14

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote in message

> [...]
noget
> "gas" for at få den til at "fænge", og så er den fortjeneste væk, med

Træder du på speederen når du starter din bil?

/Rasmus

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-07-05 23:29

"Rasmus" <SLETdetHERmaximreality@ofir.dk> wrote in news:42cd469c$0$24588
$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> Træder du på speederen når du starter din bil?

Det tror jeg der er mange der gør - snothamrende forkert med moderne
indsprøjtningsmotorer.

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-05 06:56

"Martin Johansen [6000]" skriver:

> Det tror jeg der er mange der gør - snothamrende forkert med moderne
> indsprøjtningsmotorer.

Det er da kun gamle mennesker der gør det. Dem der er opvokset med
kaburatorbiler....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-07-05 12:30

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> Det er da kun gamle mennesker der gør det. Dem der er opvokset med
> kaburatorbiler....

Lige mine tanker.

"hvaa lillemor a' har kjørt automobil i fyrretyve år så a' trår nok a' ve'
hvodden sådan noet skal kjøres".

Gamle mennesker kan være så sjove nogengange... de holder bare fast i gamle
traditioner og vaner som en igle på huden...

MVH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-07-05 06:29

"Nicolaj C." skriver:

> Jeg er begyndt at stoppe motoren, når jeg holder for rødt. Men jeg ved ikke
> rigtig om det giver nogen mening.

Lidt, men det hjælper langt mere at køre pænt.
Fartpilot hjælper _meget_ siger min erfaring. Man har tendens til at
køre for hurtigt når man selv skal styre pedalen, men man sætter ikke
fartpiloten så højt. Det sparer. Jeg har "vundet" ca 1 km/l ekstra og
forventer at det bliver bedre ved langture.....

Inden fartpilot = 18,3 til 18,5 km/l, efter montering 19,5 km/l på
første tankfuld og gennemsnit på næste tank siger 21 (hvilket svarer
til godt og vel 20).

> Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end pjat.
> Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut ?

Ca 0,5 liter/time - påstår min Golf.....

Fra : Brian S Jensen

Dato : 07-07-05 07:25

> [...]

> forventer at det bliver bedre ved langture.....

> Ca 0,5 liter/time - påstår min Golf.....

Hej Klaus

Fartpiloten giver jeg dig 100% ret i - jeg ville hellere undvære klima !

Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-07-05 07:37

"Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hej Klaus
>
> Fartpiloten giver jeg dig 100% ret i - jeg ville hellere undvære klima !
>
> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder

Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 07-07-05 09:28

Brian Sørup wrote:

> Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang

Sad lige og fundrede over.
Hvis man kører 100kmt i en time med en bil der kører 20km/l
så bruger man 5 liter pr time.

mvh
Henning

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-07-05 09:37

"Henning Præstegaard" skriver:

> Sad lige og fundrede over.
> Hvis man kører 100kmt i en time med en bil der kører 20km/l
> så bruger man 5 liter pr time.

Regne regne matematik

En scorpio har en meget tung motor at dreje rundt ???

Fra : Brian Sørup

Dato : 07-07-05 13:49

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> Sad lige og fundrede over.
> Hvis man kører 100kmt i en time med en bil der kører 20km/l
> så bruger man 5 liter pr time.

Kan godt se hvor du vil hen.... jeg tjekker lige næste gang jeg får lov at
låne bilen af Mit Livs Direktör

--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Brian Sørup

Dato : 08-07-05 18:50

"Brian Sørup" <camaroFJERNpower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.valid> skrev i en meddelelse

> Kan godt se hvor du vil hen.... jeg tjekker lige næste gang jeg får lov at
> låne bilen af Mit Livs Direktör

Den ligger på 1,3l/time i tomgang
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 15:54

> "Brian S Jensen" <m3m5@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang

min mondeo siger mellem 0.7 og 0.9 L/time alt efter om AC kører og hvor varm
motoren er

--
Tom

Fra : Brian

Dato : 07-07-05 16:47

Brian Sørup wrote:

> Scorpio'en siger 3-4 l/time i tomgang

Det var alligevel en sjat - min Vectra A V6 napper ifølge
boardcomputeren ~1,3l/timen

/Brian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-07-05 07:43

Brian S Jensen skriver:

> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder

Det påstår den hådnakket. Og 0,6l/t når A/C er slået til.

Jeg har ikke tænkt mig at afprøve det.....

Fra : Finn Holmegaard

Dato : 07-07-05 20:35

> [...]
>
> Fartpiloten giver jeg dig 100% ret i - jeg ville hellere undvære klima !
>
> Men de dér 0,5 liter/time i tomgang - den tror jeg ikke holder

Hej

Det skal nok passe, Klaus 'glemmer' at skrive at hans Golf er en diesel

Skodaen bruger 0,5 l/timen i tomgang, og 0,8 med aircon på.

/Finn

Fra : Lauge

Dato : 07-07-05 07:41

> Men når der er biler som gør det automatisk må det vel være andet end
> pjat.
> Nogen der ved hvad en driftsvarm benzinmotor koster tomgang pr. minut ?

Motoren bruger max. 1l/time, hvis benzinen koster 9kr/l giver det 15øre pr.
minut. Her skal du så trække et lille tab fra ved start af motoren igen.
Samtidig slider du nok betydeligt på startmotoren. En startmotor koster vel
ca. 1000kr plus montering (hvis du ikke kan klare det selv), så jeg tvivler
på du kommer til at spare noget i den sidste ende.

Mvh.

Lauge

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 15:57

"Lauge" <nospam@nospam.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> koster vel ca. 1000kr plus montering (hvis du ikke kan klare det selv), så
> jeg tvivler på du kommer til at spare noget i den sidste ende.

Det gør man med garanti ikke, når man også skal tænke på det øgede slid på
batteriet

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-07-05 21:13

> Det gør man med garanti ikke, når man også skal tænke på det øgede slid på
> batteriet

Slid på batteri, det tager ikke skade af at blive brugt, blot det er
vedligeholdt med korrekt vand i cellerne.

Da man i sin tid fik loven om kørelys om dagen blev det sagt at det ville
forlænge batteriernes levetid, ok det er godt efterhånden en del år siden,
udviklingen af batterier har jo ikke stået helt stille, men der er jo dog
stadig tale om blyceller.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 21:24

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Slid på batteri, det tager ikke skade af at blive brugt, blot det er
> vedligeholdt med korrekt vand i cellerne.

selvfølgelig slides et batteri når det skal starte en motor.

> [...]
> udviklingen af batterier har jo ikke stået helt stille, men der er jo dog

Det er generator som forsyner ALT i bilen, når først motoren kører.
Batteriet er faktisk kun til for at få motoren startet og lave lidt
stabilidrting af spændingen fra generatoren. Så lys slider kun på batteriet
hvis det er sådan at lyset tændes før motoren er igang.

--
Tom

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 21:27

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

selvfølgelig slides et batteri når det skal starte en motor.

Det er generatoren som forsyner ALT i bilen, når først motoren kører.
Batteriet er faktisk kun til for at få motoren startet og lave lidt
stabilisering af spændingen fra generatoren. Så lyset slider kun på

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-07-05 21:37

> "Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse
> >

> selvfølgelig slides et batteri når det skal starte en motor.

Vil du så ikke lige være rar at delagtiggøre vi andre i din viden på
området, når du så skråsikkert kan postulere/afgøre at brug af batteriet
"slider" det mere end "vedligehold".

> Det er generator som forsyner ALT i bilen, når først motoren kører.
> Batteriet er faktisk kun til for at få motoren startet og lave lidt
> stabilidrting af spændingen fra generatoren.

Hmmm - og det mener du ikke jeg er vidende om!!

> Så lys slider kun på batteriet
> hvis det er sådan at lyset tændes før motoren er igang.

Lyset i sig selv slider ikke batteriet, kun generatoren, og dertil lidt øget
brændstofforbrug.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-05 22:22

> Vil du så ikke lige være rar at delagtiggøre vi andre i din viden på
> området, når du så skråsikkert kan postulere/afgøre at brug af batteriet
> "slider" det mere end "vedligehold".

Der er jo tale om en afladning af batteriet hver gang man laver en start.
Man kan også se det tydelig på strømforbruget der bruges til at genoplade
batteriet (ved at måle med en strømtang). Hvis man totalt aflader et
blybatteri så holder det itl ca. 200 gange, men da der er langt til en total
afladning så er holdbarheden naturligvis til langt flere end 200 starter.
Hvor længe afhænger af hvor mange sek. det tager at starte, samt batteriets
temperatur og en del andre faktorer. Teorien kan man læse om ved Varta og
Sonnenschein (eller det KUNNE man)

> Hmmm - og det mener du ikke jeg er vidende om!!

Jeg har ikke udtalt mig om hvad du ved

> Lyset i sig selv slider ikke batteriet, kun generatoren, og dertil lidt
> øget
> brændstofforbrug.

ja

--
Tom,

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-07-05 06:58

Tom skriver:

> Det gør man med garanti ikke, når man også skal tænke på det øgede slid på
> batteriet

Gad vide, hvor mange Lupo der har fået skiftet batteri på den konto
???

Fra : Leonard

Dato : 08-07-05 08:35

>Gad vide, hvor mange Lupo der har fået skiftet batteri på den konto
>???

Jeg ved det ikke, men batteriet i en Lupo 3L er på størrelse med et
alm. kolonihavehus, så det må være en dyr omgang, da der skal 2 mand
og en kran fra Klose eller BMS til at løfte det op af bagagerummet

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/