Ventilerede skiver = mindre bremsekraft ??
Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 18:14

Hejsa Alle

Har lidt teori til jer..

Burde en bremseskive med riller i, ikke bremse dårligere end en bremseskive
uden huller ??
Teorien burde jo være at en med riller har mindre overflade en bremseklods
han gribe i.. !

Har jeg ret, eller var det bare en tanketorsk ?

Mvh
Morten **der lige har købt 4 Brembo skiver til sig GII GTI, uden riller**

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 18:19

"Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa Alle
>
> Har lidt teori til jer..
>
> Burde en bremseskive med riller i, ikke bremse dårligere end en
> bremseskive uden huller ??

Nej

> Teorien burde jo være at en med riller har mindre overflade en bremseklods
> han gribe i.. !
>
> Har jeg ret, eller var det bare en tanketorsk ?

Det må være en tanketorsk og du har ikke ret
Den bremser bedre med riller fordi der opstår en gas mellem skive og klodser
som bedre kan undvige med riller og derfor skabe bedre kontakt.
Når det regner, så vil rillerne også være med til at fortrænge vand fra
skiverne.

--
Tom

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 05-07-05 18:25

> "Juel" <xsnabelastarchild.dk> skrev i en meddelelse

> Nej

Korrekt

Til gengæld bliver de varme, og det giver væsentlig længere bremselængde.

Bare en tanketorsk, men dem fårvi vidst alle en gang imellem.

> Det må være en tanketorsk og du har ikke ret
> Den bremser bedre med riller

> fordi der opstår en gas
Den har jeg så ikke hørt før. Det er vel mere varmeaflednig og dræning af
vand de riller/huller er der for -- eller hvad??

Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 18:48

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@NOSPAMpost.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:42cac26e$0$18638$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> Den har jeg så ikke hørt før. Det er vel mere varmeaflednig og dræning af
> vand de riller/huller er der for -- eller hvad??

Søg evt på google "brake disc slot gas"
http://www.tirerack.com/brakes/brakes.jsp?make=PowerSlot&model=Power+Slot+Rotor

--
Tom

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 05-07-05 21:02

> [...]
> som bedre kan undvige med riller og derfor skabe bedre kontakt.
> Når det regner, så vil rillerne også være med til at fortrænge vand fra

Kan være du har ret.

Men - for mange år siden så jeg en typegodkendelse på en japser MC. hvor der
var nævnt 3 skivevarianter hvor de to var ventilerede, den ene med fræsede
riller, den anden ventileret uden fræsede riller.

Den med fræsede riller var udstyret med anden caliber, med større
bremseklodser.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-05 21:08

> [...]
> riller, den anden ventileret uden fræsede riller.
>
> Den med fræsede riller var udstyret med anden caliber, med større

Ja man sætter jo også størrere bremser på for at få bedre bremseevne =
størrere bremseflade.. synes det virker logisk.. på golfen er forskiverne
ventilerede da der jo er skive,mellemrum,skive..

Mvh
Morten

Fra : Brian M

Dato : 06-07-05 15:27

"Tom" <tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message news:<42cac11c$0$182$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>...

> [...]
> som bedre kan undvige med riller og derfor skabe bedre kontakt.
> Når det regner, så vil rillerne også være med til at fortrænge vand fra

Den med gassen skriver de fleste "racerbremse" firmaer er et lævn fra
gamle dage, da der var asbest i klodserne. Ved moderne kloser er
problemet yderst minimalt hvis det over hovedet er der. Alle de
"seriøse" bremsefirmaer jeg har set, skriver at det idag er mere eller
mindre "bling-bling", uden praktisk betydning. Alt sammen skrevet af
firmaer som selv laver skiver med huller/riller. Et par eksempler:

Wilwood brakes:
"Rotors are drilled to reduce rotating weight, an issue near and dear
to racers searching for ways to minimize unsprung weight. Drilling
diminishes a rotor's durability and cooling capacity.
Slots or grooves in rotor faces are partly a carryover from the days
of asbestos pads. Asbestos and other organic pads were prone to
"glazing" and the slots tended to help "scrape or de-glaze" them.
Drilling and slotting rotors has become popular in street applications
for their pure aesthetic value."
(www.wilwood.com/Centers/Information/question_answer/07.asp )

Baer brakes:
"In years past, cross-drilling and/or slotting the rotor for racing
purposes was beneficial by providing a way to expel the gasses created
when the bonding agents employed to manufacture the pads began to
break down at extreme temperatures. This condition is often referred
to as "green pad fade" or "outgassing". When it does occur, the driver
still has a good firm brake pedal, but simply little or no friction.
Since this normally happens only at temperatures witnessed in racing,
this can be very exciting!

However, with today´s race pad technology, ´outgassing´ is no longer
much of a concern. When shopping for races pads, or even ultra-high
performance road pads, look for the phrases, "dynamic surface
treatment", "race ready", and/or, "pre-burnished". When these or
similar statements are made by the pad manufacturer, the pad in
question will likely have little or no problem with ´outgassing´.
Ironically more pedestrian pads used on most streetcars will still
exhibit ´outgassing´, but only when used at temperatures normally only
encountered on the racetrack.

Although crossdrilling and/or slotting will provide a welcome path to
expend any gasses when and if they develop, it is primarily a visual
enhancement behind today's often wide-open wheel designs.

Crossdrilling offers the greatest gas relief pathway, but creates
potential "stress risers" from which cracks can occur. Baer´s rotors
are cast with crossdrilling in mind, from the material specified, to
curved vanes, behind which the holes are placed to minimize potential
crack migration. Slotted surfaces are what Baer recommends for track
only use. Slotted only rotors are offered as an option for any of
Baer's offerings."
( http://baer.com/cgi-bin/htmlos.exe/00839.2.3451507614300015780 )

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 17:24

"Brian M" <brianbmortensen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mindre "bling-bling", uden praktisk betydning. Alt sammen skrevet af
> firmaer som selv laver skiver med huller/riller. Et par eksempler:

Tja, det er "de" så ikke enige om. Jeg har læst om det med gassen talrige
steder. Det tog mig heller ikke mere end 20 sek. at finde en leverandør der
siger det modsatte.
Jeg skal ikke gøre mig klog på om det har noget på sig eller ej.....jeg har
aldrig selv kunnet mærke forskel om sommeren, men i kraftig regnvejr har jeg
oplevet store fordele med rillerne.
http://www.perthbrakeparts.com.au/disc-rotors.asp
a.. Slotting also combats "out-gassing", where gas (from the pad bonding
agents) can form a cushion between pad and rotor, greatly reducing braking
power.

--
Tom

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 06-07-05 18:22

, men i kraftig regnvejr har jeg
> oplevet store fordele med rillerne.

Så kan "gassen" vel være vanddamp?. Jeg har huller i mine forreste, ikke så
mange; 20-25 pr skive, og man skal lige se hvad man har bagved, inden man
knalder bremsen i bund, den stopper bare!! ;). Der er nogen som siger at dem
med riller "spiser" klodserne hurtigt + de sviner mere?.

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 18:22

> [...]
> man knalder bremsen i bund, den stopper bare!! ;). Der er nogen som siger
> at dem med riller "spiser" klodserne hurtigt + de sviner mere?.

Levetiden på mine skiver var et år.

--
Tom
tidl. Sierra som brændte

Fra : Ole Frederiksen

Dato : 05-07-05 21:06

> [...]
> han gribe i.. !
>
> Har jeg ret, eller var det bare en tanketorsk ?

Hvis du tænker på selve teorien bag friktion, så er overfladens areal ikke
afgørende halvt så stort areal kompenceres med dobbelt så stort tryk pr.
arealenhed. Alt i alt gør der altså ingen forskel i TEORIEN. I praksis er
der også varme, vand, gas ved ophedning o.s.v. at tage hensyn til.

M.v.h. Ole Frederiksen

Fra : Aksel

Dato : 05-07-05 22:12

> Burde en bremseskive med riller i, ikke bremse dårligere end en
> bremseskive uden huller ??

I forhold til din overskrift blander du to ting sammen.

Ventilerede skiver er "dobbelte" skiver med mellemrum til ventilation, er
sjældent rillede som standard.

Hilsen Aksel

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-07-05 10:55

Juel wrote:

> Teorien burde jo være at en med riller har mindre overflade en bremseklods
> han gribe i.. !

Teorien er, at når en given vægt (fx. bilen) skal bremses ned, så
er der noget kinetisk energi der skal ledes bort. Bremserne
omsætter denne energi til friktionsvarme. Der er en helt fast
friktionskoeeficient mellem det materiale bremseklodsen er lavet
af og det materiale skiven er lavet af, og den koefficient er ikke
arealbetinget. Princippielt bremser en lille bremseklods og skive
altså lige så effektivt som en stor klods og skive, sålænge ingen
af delene bliver så varme at de nærmer sig deres smeltepunkt.

Man kan altså lave en kold matematisk beregning på tingene. Bilen
vejer så meget med fuld last. Den kan køre 200 km/t. En klodse med
den vægt og den hastighed har så meget potentiel energi der skal
ledes væk indenfor et fast tidsrum. Bremseklods- og skivemateriale
har givne gnidningskoeeficienter, givne "kogepunkter" og givne
varmeledningsevner. Ind i lommeregneren og så får man svaret på
hvor mange kvadratcentimeter materiale der skal til, for at
energien fra opbremsningen ikke får gennemsnitstemperaturen i
materialet op hvor gnidningen ændrer sig.

Hvis nu man når frem til at der skal bruges et upraktisk stort
areal, så kan man i stedet vælge at forbedre afkølingen af
materialet. Man kan bruge fælge der er designet til at lede luft
ind til bremserne, man kan lave specielle kølekanaler, i
truckracing sprøjter man vand på, eller man kan bore huller i
skiverne for at bringe noget luft ind for at køle klodser og
skiver.

> Har jeg ret, eller var det bare en tanketorsk ?

Jep, du skal ikke tænke i areal, men i stedet i hvor megen
energi/varme der kan ledes bort.

Ovenstående smørre gælder for øvrigt også hvis man snakker dæk. Et
bredt dæk står ikke bedre fast end et smalt, sålænge ingen af
dækkene varmes så meget op af opgaven at de mister friktion. 2CV
hjul på en BMW 7 serie ville dog lynhurtigt blive alt for varme
ved acceleration, opbremsning eller kursændring på så tung en bil,
og derfor han man valgt at lade 7 serien få nogle dæk med langt
mere materiale som varmen kan fordele sig til, dermed holder man
dækkets gennemsnitstemperatur under "kogepunktet"..

Samtidigt kan man konkludere, at hvis man har en bil der allerede
har bremser og dæk der fint magter opgaven, så vinder man ikke
noget ved at skifte til større skiver og dæk. Opgraderingerne
laver man hvis det bestående materiale ikke helt kan følge med..

> Morten **der lige har købt 4 Brembo skiver til sig GII GTI, uden riller**

Hvade du problemer med bremsesvigt tidligere?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-07-05 11:41

> Hvade du problemer med bremsesvigt tidligere?

Nej men det er en importbil, og alle bremseskiverne er helt rustet
istykker.. og når man alligevel skal ud og ofre, kan man lige så godt købe
noget kvalitets værk..

Mvh
Morten

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-07-05 20:21

Juel wrote:

> Nej men det er en importbil, og alle bremseskiverne er helt rustet
> istykker.. og når man alligevel skal ud og ofre, kan man lige så godt købe
> noget kvalitets værk..

Sålænge du ikke er gået efter skiver og klodser til decideret
motorsportsbrug er det okay.

--
Hygge..
Thomas