Suzuki Swift vs. Hyundai Getz
Fra : LarsZK

Dato : 04-07-05 23:18

Ja ja nu er jeg altså kommet i tvivl. Hvad er bedst Hyundai Getz 1,6 /
diesel eller Suzuki Swift. Jeg har fået en del indsigt i tråden jeg havde
for et stykke tid siden, om hvad en Swift indeholder af gode og negative
sider, men hvad med en Getz. De koster ca. det samme og de har hver i sær
deres plusser og minusser. Er der nogen der kender noget til Getz´en?
Mvh
LarsZK

Fra : Rasmus Lauritsen

Dato : 05-07-05 00:12

LarsZK wrote:
>Er der nogen der kender noget til Getz´en?

Jeg kender meget lidt til den, har dog siddet bag i en på et tidspunkt.
Det var ikke en specielt god oplevelse. Det føles som, at sidde på en
træbænk. Det var ikke noget jeg vil gøre over en længere tur. Om det er
bedre i Suzukien skal jeg lade være usagt.

Fra : Karsten Andersen

Dato : 05-07-05 06:35

Tue, 05 Jul 2005 01:12:00 +0200, skrev Rasmus Lauritsen, på 8 linier,
i <6njye.173$gK7.95@news.get2net.dk>, :

> [...]
>træbænk. Det var ikke noget jeg vil gøre over en længere tur. Om det er
>bedre i Suzukien skal jeg lade være usagt.

Jeg syntes nu den Getz er fin.
Dog går den ikke så langt på liter'en
15-18 er normalt for den jeg har prøvet.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 05-07-05 06:09

> [...]
> sider, men hvad med en Getz. De koster ca. det samme og de har hver i sær
> deres plusser og minusser. Er der nogen der kender noget til Getz´en?

Jeg kender ikke til Getz'en, men vi er flere på arbejde der har haft
fornøjelsen af at låne den nye Suzuki Swift mens vores egen var på værksted.
Jeg må sige at jeg er helt vild med den - den kører godt, motoren er livlig
(1,3'eren), man sidder godt og kvalitetsfornemmelsen er MEGET bedre end i
min nuværende Citroen C3, som koster ca 75.000 mere.
Gearkassen er også værd at bemærke -den føles også rigtigt lækker. Tag da en
tur i dem begge - tror ikke du vil være i tvivl bagefter. Jeg var klar til
at bytte min egen bil for den - tror bare ikke firmaet er med på den
(firmabil).

/Kasper Hansen

Fra : LarsZK

Dato : 05-07-05 14:37

"Kasper Hansen [8270]" <kasper@FJERNDETTEh-hansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en
> tur i dem begge - tror ikke du vil være i tvivl bagefter.

-jo det er nemlig det jeg er... desværre! Getz med 1,6 motor føles meget
stærkere ved lave omdrejninger så man ikke skal geare ned hele tiden og køre
den ud til 5-6000 omd/m for at få farten.

Fra : Kasper Hansen [8270]

Dato : 05-07-05 15:00

> [...]
køre
> den ud til 5-6000 omd/m for at få farten.

Sådan er det jo - små motorer skal piskes før de yder... Man kan jo også få
Swift'en med en 1,5 motor i stedet - mon ikke den føles nogenlunde som
Getz'ens 1,6'er (benzin). Du kan slet ikke sammenligne en diesel og en
benzin, så længe de er samme størrelse - her vil du altid få meget mere
bundtræk i diesel bilen. Det skal så også være sagt at jeg heller ikke har
hørt mange positive ting om Hyundais 1,6 diesel. Det er måske også
interessant at kigge på brugtbilspriserne for hhv. Hyundai og Suzuki -tror
sidstnævnte ligger højest, omend jeg ikke er sikker.

Kender det godt - det er svært at vælge bil. Har desværre ikke prøvet
Getz'en, men er som sagt blevet meget positivt overrasket over Swift'en.
Jeg vil foreslå at du starter med at finde ud af om du vil have diesel eller
benzin - vælger du diesel, har du også valg Getz.

/Kasper Hansen

Fra : Non-Desperado

Dato : 05-07-05 12:57

"LarsZK" <lzk@tele2adsl.dk> skrev:

> [...]
>sider, men hvad med en Getz. De koster ca. det samme og de har hver i sær
>deres plusser og minusser. Er der nogen der kender noget til Getz´en?

Jeg har en Getz 1,3 (som forhandleren anbefalede at købe fremfor
1,6'eren)
1,6'eren skulle vist være noget grov i mælet, når den bliver sat
til at bestille noget. Det gælder så også for 1,3'eren, der dog
er noget hurtigere på toppen ift. fabriksopgivelserne.

200 km/t (på speedometer) eller ca. 185 km/t på GPS'en
mod fabrikkens 166 km/t

CRDi'en skulle være gearet "forkert" til bykørsel (ved 50 km/t er
4. gear så højt at motoren frembringer kraftige vibrationer der
både skulle kunne høres og mærkes (jeg har kun læst om dieselens
"problemer"))

Som bil er Getz'en faktisk fin. Jeg har ikke oplevet nogen
uregelmæssigheder i de 363 dage og 16400 km, jeg har ejet den.
Kun det obligatoriske serviceeftersyn til 1780 kr. (incl. olie-
og oliefilterskift).
Den bruger stort set ikke olie (højst 0,2 l på de første 15.000
km)
Den går fra 13,8 km/l (vinterkørsel, korte ture, elbagrude) til
18,2 km/l (sommerkørsel, længere ture på landevej og lidt frisk
kørsel)
Jeg savner i hvert fald ikke noget, heller ikke plads (jeg er 190
cm og som folk er flest (læs: moderat overvægtig))

Korrekt, der er ikke sindssygt meget plads på bagsædet, når
forsæderne er kørt helt tilbage.
Der er ikke A/C som standard, ej heller fjernbetjent centrallås.
Der er en billig fabriksmonteret Blaupunkt kasetteradio. (men en
cd-radio koster jo ikke mange hundrede kroner i dag)

Men udover disse "ulemper", er der ikke noget at melde fra min
side.
Åh jo, jeg skal have købt mig en fartpilot. Getz'en vil jo så
gerne friste mig til at køre lidt hurtigere.

--
Jo mere vi lærer, desto mere ved vi. Jo mere vi ved,
desto mere glemmer vi. Jo mere vi glemmer, desto mindre ved vi.

Fra : LarsZK

Dato : 05-07-05 14:39

"Non-Desperado" <dsl83452fjernaltmellemtotalletogsnabelaet@vip.cybercity.dk>
skrev i en meddelelse news:4krkc15khn91ad5dt8b6gg12etl30sc6vb@4ax.com...

> [...]
> side.
> Åh jo, jeg skal have købt mig en fartpilot. Getz'en vil jo så
> gerne friste mig til at køre lidt hurtigere.

Tak for de gode oplysninger!

Fra : LarsZK

Dato : 05-07-05 19:08

Det blev en Getz 1,6 benzin. Meget mere bundtræk end nogen af Swift´ene og
meget mere bil for pengene (meget mere plads bagi og i bagegerum, elruder på
alle døre, justerbart bagsæde, flere kabinelys og kortlæserlamper, lys og
små aflæggerrum i bagegerum, klassens bedste gearkasse/skift, ingen
irriterende hylelyde som i Swiften når du starter i 1. gear, ingen knirken
og knagen fra interiør som i Swiften, ingen hylelyde når du kører i 5. gear
som i Swiften, nakkestøtter som sidder hvor de skal, let påfyldning af
sprinklervæske i modsætning til Swiften, varmeapperatet kan faktisk varme i
modsætning til Swift´en som jeg ikke kunne få til at give mere en halvlunken
luft og tågelygter...)
Måske har jeg været uheldig med den Swift jeg havde lånt en weekend, men da
det kom til stykket og jeg fik kørt ordentlig i Getz 1,6 benzin faldt jeg
for motor og gearkasse og de andre ting. I Getz´en skal jeg ikke ned i 3.
gear for at lave en hurtig overhaling og i og med at den ikke skal piskes
hele tiden for at yde, tror jeg på at motor holder længere/bedre.
Jeg ved godt at der er nogen som er sprunget på vognen med Swift´s faste
undervogn, men Getz´en har altså også en udmærket fast undervogn. Indrømmet
den er ikke helt så sjov på en snoet vej med 5000 omd./m som en Swift, men
hvor tit oplever man det. De snoede veje er tit så smalle og med ringe udsyn
så man ikke kan bruge det alligevel. Jeg har truffet mit valg og er glad for
det.
Mvh
LarsZK

Fra : Brian

Dato : 05-07-05 19:18

LarsZK wrote:
> Det blev en Getz 1,6 benzin.

Jamen tillykke med det så - det lyder til at du har gjort dig nogen
seriøse overvejelser!

/Brian

Fra : LarsZK

Dato : 05-07-05 19:32

Mange tak *bukker og nejer*

Fra : LarsZK

Dato : 05-07-05 19:39

Så må jeg bare vente en til to uger på at få den i den rigtige farve ..
suk... (hos Suzuki kunne jeg tidligst få en ny til oktober)

Fra : Non-Desperado

Dato : 06-07-05 11:50

"LarsZK" <lzk@tele2adsl.dk> skrev:

>Så må jeg bare vente en til to uger på at få den i den rigtige farve ..
>suk... (hos Suzuki kunne jeg tidligst få en ny til oktober)

Jeg kan ikke dy mig, men hvad er den for dig rigtige farve ?

Jeg troede da jeg skulle vælge farve at rød var den rigtige, men
forhandleren overbeviste mig faktisk om at Celadon Blue metallic
(den lyse af de blå metallicfarver) var den rigtige.

Og jeg må sige at han havde ret. Og så fik jeg til gengæld
metallicfarven uden beregning, men det var også alt.

Så nu står der fartpilot, 17" alufælge m. 205/40 Hankook Ventus,
tagspoiler, fjernbetjening af centrallåsen på ønskeseddelen.

Fra : LarsZK

Dato : 06-07-05 16:10

> Jeg kan ikke dy mig, men hvad er den for dig rigtige farve ?

Det var også den farve jeg ville havde som første valg og koksgrå som andet
valg. Men jeg blev ringet op idag og fik at vide at hvis jeg tog den koksgrå
kunne jeg muligvis få den allerede i næste uge (der skulle jo lige
indstalleres udstyr) og den var jeg med på. Jeg havde meget svært ved at
bestemme mig men er egentlig godt tilfreds med det enelige valg.

> Jeg troede da jeg skulle vælge farve at rød var den rigtige, men
> forhandleren overbeviste mig faktisk om at Celadon Blue metallic
> (den lyse af de blå metallicfarver) var den rigtige.

Ja den var også skide flot. Hans demo bil var denne farve og den solgte sig
selv godt, men han havde den også i koksgrå og den blev det altså tilsidst.

> Og jeg må sige at han havde ret. Og så fik jeg til gengæld
> metallicfarven uden beregning, men det var også alt.

Sælgeren var også ved at forklare mig regnestykket for hvor meget han tjente
når moms, impotør osv var betalt og derfor kunne han ikke give noget særligt
rabat.

> Så nu står der fartpilot, 17" alufælge m. 205/40 Hankook Ventus,
> tagspoiler, fjernbetjening af centrallåsen på ønskeseddelen.

Hehe kan der virkelig være 17" på. Det må jeg da lige se et billede af når
du når så langt. Jeg nøjedes med 15" da jeg helere ville have ekstra udstyr
for pengene og fælge kan jo komme senere.

Mvh
LarsZK

Fra : Non-Desperado

Dato : 07-07-05 11:53

>Hehe kan der virkelig være 17" på. Det må jeg da lige se et billede af når
>du når så langt. Jeg nøjedes med 15" da jeg helere ville have ekstra udstyr
>for pengene og fælge kan jo komme senere.

Ifølge reservedelsmanden hos Hyundai Slagelse, skulle den være
clearet for 18" med 215/35, men han tvivlede selv på det.

Men jeg vil stadig overveje det med 17", for jeg købte Getz'en
bl.a. pga. brændstoføkonomien, og den forværres 10-15% ved alt
for brede sutter.

15" er for lidt efter min mening og 16" er for dyrt, så jeg ender
nok med de standardmonterede 14" stålfælge...*he he he*

Fra : Karsten Andersen

Dato : 07-07-05 16:13

Thu, 07 Jul 2005 12:53:06 +0200, skrev Non-Desperado, på 24 linier, i
<l12qc1hq2i2f3nrukrs48ea0pkcfapsa2i@4ax.com>, :

> [...]
>
>15" er for lidt efter min mening og 16" er for dyrt, så jeg ender
>nok med de standardmonterede 14" stålfælge...*he he he*

Der står en Getz med 18" i Viby J ved forhandleren.

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Karsten Andersen

Dato : 21-07-05 23:21

Tue, 5 Jul 2005 20:38:48 +0200, skrev LarsZK, på 19 linier, i
<SsAye.110$VO1.10@news.get2net.dk>, :

>Så må jeg bare vente en til to uger på at få den i den rigtige farve ..
>suk... (hos Suzuki kunne jeg tidligst få en ny til oktober)

Andre kan få den efter 14 dage

--
MVH Karsten
Horsens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-07-05 20:15

LarsZK skriver:

> varmeapperatet kan faktisk varme i
> modsætning til Swift´en som jeg ikke kunne få til at give mere en halvlunken
> luft og tågelygter...)

Det må da også være upraktisk ?
Vælter tågelygterne så bare ind i kabinen sammen med den halvlunkne luft
??

Sorry kunne ikke lade være....

Tillykke med valget af den lille nye !

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : LarsZK

Dato : 05-07-05 21:46

> LarsZK skriver:

> Det må da også være upraktisk ?
> Vælter tågelygterne så bare ind i kabinen sammen med den halvlunkne luft
> ??

Hehe..hmm dårligt formuleret

> Sorry kunne ikke lade være....

Helt iorden, den bad jeg selv om

> Tillykke med valget af den lille nye !

1000 tak

Fra : Sten Gundersen

Dato : 05-07-05 20:44

Hej Lars

Var lidt hurtigt ude med mit første svar i tråden.

Men tillykke, fik du så noget udstyr med.

Sten

Fra : LarsZK

Dato : 05-07-05 21:59

"Sten Gundersen" <1s2g3u4@snaps.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lars
>
> Var lidt hurtigt ude med mit første svar i tråden.
>
> Men tillykke, fik du så noget udstyr med.
>
> Sten

Nej forhandleren var sgu ikke til at stikke i. Jeg skruede ellers mit
pokkerfjæs på og gik hårdt til ham.
Som ekstra udstyr købte jeg anhængertræk, metallak, originale alu,
vinterdæk, cd radio, beskyttelse af bagkofanger, rustbeskyttelse,
fjernbetjening, luxus måttesæt, bagerumsbakke og Parkeringsvagt som jeg dog
fik monteringen gratis på.
Jeg ved godt at jeg måske skulle have prøvet en anden forhandler, men ham
her har et lille firma "in the middle of nowhere" og lever i høj grad af sit
ry og han virkede meget troværdig. Som han sagde ville han hellere levere et
ordentlig stykke arbejde end en lille rabat. Fx er der forskel på om det man
rustbeskytter bilen med koster 16kr eller 56 kr literen. Jeg har tiltro til
ham. Desuden har han den service at hvis du skal have lavet service/rep. så
henter han bilen og levere den igen. Da hans rustbeskyttelses værksted
lukker i 3 uger nu, så kan jeg låne en anden bil indtil de åbner igen, hvis
jeg ikke vil køre i min nye bil inden den bliver rustbeskyttet.
Og jeg ville jo gerne have bilen hurtigst muligt.

Fra : Sten Gundersen

Dato : 05-07-05 20:39

Hejsan

Har en Getz 1.6, kvik fin lille bil, kan kun tilslutte min den fine omtale.

Vores er dog først efter ca 11.000 km begyndt at nærme sig det opgivne
benzinforbrug, men det skulle vist være normalt.

Og Lars: Som jeg skrev i din tidligere tråd om Suzukien og rabat, er der
basis for ekstraudstyr til ca 10K ved at kontakte et par forhandlere.

> Åh jo, jeg skal have købt mig en fartpilot. Getz'en vil jo så
> gerne friste mig til at køre lidt hurtigere.

Er også på min ønskeseddel, men primært fordi jeg synes den kan være lidt
svær at holde på konstant fart over længere stræk, men bestemt også for ikke
at få for meget fart på.

Sten

Fra : Christian Laustsen

Dato : 06-07-05 19:07

Jeg ville helt klart vælge en Swift og vente med at købe til den kommer med
den fine 1,3 JTD diesel motor fra Fiat Punto, den skulle komme til september
så vidt jeg er orienteret.

Fra : LarsZK

Dato : 06-07-05 21:43

"Christian Laustsen" <fisken75@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville helt klart vælge en Swift og vente med at købe til den kommer
> med den fine 1,3 JTD diesel motor fra Fiat Punto, den skulle komme til
> september så vidt jeg er orienteret.

Så ved du mere end Syzuki forhandleren i min by. Jeg havde også hørt det
samme, men fik at vide at det havde han ikke hørt noget om, så det blev
ihvertfald ikke i år, var hans kommentar. Den motor du omtaler har jeg
prøvet i en Panda og den er bare lækker. Desvære var Fiat´en for lille til
en stor person som mig.
Mvh
LarsZK

Fra : Jacob E.

Dato : 30-09-05 13:52

Christian Laustsen wrote:
> Jeg ville helt klart vælge en Swift og vente med at købe til den
> kommer med den fine 1,3 JTD diesel motor fra Fiat Punto, den skulle
> komme til september så vidt jeg er orienteret.

Jeg åbner lige en gammel tråd, for at komme med lidt nyt:

Jeg har selv kig på en Swift, og har spurgt forhandleren om JTD, han sagde,
at den ihvertfald ikke kom i år, og han kunne slet ikke love, at den
overhovedet kom. Han vidste i det hele taget ikke en skid om JTD-modellen,
lød det som om.

Mvh Jacob